گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با دلایل رشد نکردن گیاه سانسوریا آشنا شوید

بسیاری از گیاهان رشد کندی دارند و با گذشت زمان برگ جدید در می‌آورند و ما شاهد رشدشان خواهیم بود. اما ممکن است در مواردی و به دلایلی گیاهانی مانند سانسوریا دچار توقف در رشد شوند که این امر نشان از مناسب نبودن شرایط برای آنها است. بنابراین اگر سانسوریایی دارید که مدت هاست رشدی نداشته است، این مقاله به شما کمک می‌کند تا دلیل رشد نکردن گیاه سانسوریا را پیدا کنید و تغییرات لازم برای رونق دوباره آن ایجاد کنید.

با دلایل رشد نکردن گیاه سانسوریا آشنا شوید

با دلایل رشد نکردن گیاه سانسوریا آشنا شوید

 

با 8 عامل رشد نکردن سانسوریا آشنا شوید

1. کمبود نور

در حالی که گیاهان سانسوریا اغلب به عنوان گیاهان “کم نور” به فروش می رسند اما همیشه در نور زیار و غیر مستقیم بسیار بهتر عمل می کنند. سانسوریا می تواند برای مدت طولانی در شرایط کم نور زنده بماند و اغلب تا زمانی که بیش از حد آبیاری نشود، آسیبی نمی‌بیند. با این حال ، سانسوربا بدون نور کافی رشد چندانی ندارد و تنها با زنده ماندن اوقات خود را می‌گذراند.

یک راه سریع برای تشخیص اینکه آیا گیاه سانسوریا به اندازه کافی نور دریافت می کند یا خیر این است که دست خود را درست در جلوی دیوار یا کف نزدیک گیاه نگه دارید، اگر دست شما سایه ای نسبتاً واضح در برابر سطح ایجاد نکرد، پس نور موجود بسیار کم است. بررسی این امر به شما کمک می‌کند تا گیاه خود را به مکان مناسب تری منتقل کنید و سانسوریا باید ظرف چند هفته با تولید رشد جدید پاسخ این جابه جایی را بدهد.

کمبود نور

2. خشکی کشیدن بیش از حد گیاه

سانسوریا در برابر خشکسالی تحمل بالایی دارد اما در صورت عدم دریافت آب کافی میزان رشد خود را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.  علاوه بر خاک خشک ، برگهای پیچیده یا حلقه خورده ، قهوه ای شدن نوک برگها و عدم رشد به عنوان علائم اصلی خشکی کشیدن گیاه هستند.

بهتر است هر چند روز یک بار خاک را با حفر انگشت در آن بررسی کنید تا رطوبت را آزمایش کنید و مطمئن شوید که گیاه خود را در زمان نیاز آبیاری می کنید.

خشکی کشیدن بیش از حد گیاه

3. آبیاری بیش از حد

طرف دیگر سکه آبیاری بیش از حد است که می تواند از رشد گیاه سانسوریا جلوگیری کند. متأسفانه ، آبیاری بیش از حد با ایجاد پوسیدگی ریشه و اغلب کشتن گیاه در طی مراحل رشد ، گیاه را متوقف می کند. همیشه هنگام آبیاری سانسوریا با احتیاط رفتار کنید چرا که کم آبی کشیدن ضرر کمتری از آبیاری زیاد دارد.

اگر برگها آویزان و زرد می شوند نشان از آبیاری بیش از حد است و باید سریع اقدام کنید تا شانس نجات گیاه خود را داشته باشید. برای نجات گیاه غرقاب شده باید این مراحل را دنبال کنید :

  1. گیاه خود را به آرامی از گلدان خارج کنید.
  2.  ریشه ها را از نظر علائم پوسیدگی ریشه بررسی کنید. ریشه های پوسیده قهوه ای / سیاه ، لوس ، شکننده و بدبو خواهند بود.
  3. اگر پوسیدگی ریشه وجود دارد ، با قیچی هرس استریل ، همه ریشه های آسیب دیده را به آرامی برش دهید.
  4. بیشتر خاک را از اطراف ریشه های باقی مانده با دست بردارید ، سپس خاک باقیمانده را با آب بشویید. این مهم است زیرا احتمالاً عوامل بیماری زای پوسیدگی در خاک باقی می مانند.
  5. ریشه های سالم را با محلول رقیق پراکسید هیدروژن درمان کنید (اختیاری است ، اما کمک می کند)
  6. گیاه خود را در یک خاک مناسب و خشک در گلدان با سوراخ های زهکشی فراوان ، مجدداً قرار دهید.
  7. نور، آب، دما و رطوبت متوسط ​​را تأمین کنید.
  8. گیاه شما به احتمال زیاد چندین ماه صرف پرورش ریشه های جدید و سالم خواهد کرد ، اما در نهایت رشد خود را آغاز می‌کند و می تواند به بهبودی کامل دست پیدا کند.

آبیاری بیش از حد

4. ریشه دار شدن و گسترش ریشه ها

سانسوریا تنها در صورت رشد کافی و داشتن ریشه سالم ، رشد جدید خواهد داشت. اگر گیاه شما گلدان را از ریشه پر کرده باشد ، این امر ممکن است مانع رشد جدید گیاه شود. اگرچه سانسوریا به گلدان های کوچک علاقه دارد اما یک گیاه ریشه دار نیز ممکن است بعد از مدت ها به نقطه ای برسد که دیگر جایی برای شاخ و برگ جدید وجود نداشته باشد.

اگر می خواهید رشد جدیدی در گیاه خود ایجاد کنید ، گیاه را دوباره در گلدانی قرار دهید که 2.5 الی 5 سانتی متر بزرگتر از گلدان فعلی باشد. وسوسه انگیز است گیاه خود را در گلدان بزرگتری قرار دهید ، اما این می تواند خطر آبیاری بیش از حد را افزایش دهد. افزایش قابل توجه مقدار خاک در گلدان مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خشک شود و رشد ریشه ها در خاک جدید مدتی طول می کشد.

ریشه دار شدن و گسترش ریشه ها

 

6. سازگاری با محیط

اکثر گیاهان به یک دوره تنظیم نیاز دارند تا با محیط جدید سازگار شوند. سانسوریا معمولاً در شرایط مطلوب توسط پرورش دهنده پرورش داده می شود و بعید به نظر می رسد که شرایط در خانه شما نیز به خوبی گلخانه باشد. پس این احتمال وجود دارد که گیاه شما در ابتدا برای یک یا دو ماه رشد را متوقف کند تا زمانی که با شرایط جدید سازگار شود.

اگر گیاه شما خوب به نظر می رسد و تمام شرایط اولیه مراقبت برای آن تامین است ، کافی است کمی صبر کنید تا خیلی زود شاهد رشد جدید برگها باشید.

سازگاری با محیط

 

7. کمبود مواد مغذی در خاک

سانسوریا به کوددهی چندانی نیاز ندارد اما کمبود مواد مغذی می تواند سرعت رشد را کاهش داده یا رشد جدید را متوقف کند. بهتر است در فصل رشد هر 2-3 ماه یکبار گیاهان خود را بارور کنیم. میتوانید از کود محلول در آب و متعادل با نصف مقاومت توصیه شده استفاده کنید. همچنین می‌توانید به مخلوط گلدان کمپوست اضافه کنید یا از محصولات طبیعی مانند کرم یا چای کمپوست استفاده کنید یا کود مصنوعی را انتخاب کنید زیرا هدف اصلی این است که مواد مغذی اصلی مورد نیاز گیاه را تأمین کنید.

به خاطر داشته باشید که کود بیشتر بهتر نیست! در حالی که کمی کود به گیاه کمک می کند تا به سرعت رشد کند ، مقدار زیاد آن می تواند به برگ ها و ریشه ها آسیب برساند و حتی رشد کامل گیاه را متوقف کند.  اگر فکر می کنید کوددهی بیش از حد انجام شده است ، خاک را با مقادیر زیادی آب شستشو دهید تا مقدار اضافی آن پاک شود. همچنین اگر فکر می کنید کود دهی بیش از حد دلیل رشد نکردن گیاه شما بوده است حداقل 6 ماه از کود دادن خودداری کنید.

کمبود مواد مغذی در خاک

 

8. آفات و بیماری ها

هم آفات و هم بیماری می توانند فشار قابل توجهی برای گیاه شما ایجاد کرده و رشد را کاملاً متوقف کنند. اکثر بیماری هایی که گیاهان سانسوریا تجربه می کنند ناشی از آبیاری بیش از حد است.

بهترین راه برای مقابله با تمام آفات این است که گیاه سانسوریا را مرتباً بررسی کرده تا به موقع درمان کنید. در صورت مشاهده هر گونه آفات ، این مراحل را برای درمان مشکل دنبال کنید.

  1. بلافاصله گیاه خود را از سایر گیاهان خانگی جدا کنید.
  2. با پاک کردن آفات با پارچه یا شستن آنها با اسپری آب از سر دوش یا شلنگ، تا آنجا که ممکن است آفات را به طور دستی از بین ببرید.
  3. گیاه را با روش درمانی مانند هیدروژن پراکسید رقیق ، روغن چریش یا اسپری الکل ایزوپروپیل کاملاً اسپری کنید.
  4. درمان را هر 5-7 روز و به مدت 4-3 هفته تکرار کنید تا کاملاً مطمئن شوید که با همه آفات مقابله کرده اید.
  5. پس از اطمینان از درمان صحیح گیاه می توانید گیاه خود را به جای طبیعی خود برگردانید.
  6. یک آفت زدگی قابل توجه معمولاً باعث عدم رشد گیاه شما خواهد شد و ممکن است تا چند ماه پس از درمان، گیاه رشد چندانی نداشته باشد. بنابراین صبر کنید تا گیاه شما زندگی را از سر بگیرد.

آفات و بیماری ها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *