مقالات

قلمه زدن گیاه به چه صورت است؟

اگر برایتان سوال پیش آمده است که قلمه زدن گیاه به چه صورت است، لازم است در ابتدا بدانید که یکی از راه های موثر در مبارزه با افسردگی و ناامیدی، نگه داری از یک گیاه در منزل یا حیاط است. علاوه بر مبارزه با افسردگی، گیاهان ابزاری مفید برای از بین بردن آلودگی هوا هستند. امروزه که تمام دنیا با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند، شما می توانید با تکثیر گیاهان کمک کوچکی به رفع این مشکل بزرگ کنید.

گیاهان اغلب بسیار ارزان قیمت هستند و به راحتی می توانید آن ها را تهیه کنید و رشد دهید؛ اما اگر قصد دارید هزینه خود را به صفر برسانید، می توانید با بررسی سوال قلمه زدن گیاه به چه صورت است، به تکثیر آن بپردازید و گیاهان مختلفی بدون کمترین هزینه در دسترس داشته باشید. در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع در اختیار شما بگذاریم تا به سادگی گیاه خود را قلمه بزنید و با مشکلی مواجه نشوید.

قلمه زدن به چه معناست؟

قلمه زدن گیاه به چه صورت است

در ادامه بررسی سوال قلمه زدن گیاه به چه صورت است، لازم است در ابتدا به بررسی واژه قلمه زدن بپردازیم. در واقع این واژه نشان دهنده یک روش موثر برای رشد گیاهان جدید از گیاهان قدیمی است. قلمه زدن یک راه بسیار مفید و عالی برای دیدن رشد گیاهان و به اشتراک گذاشتن آن ها با دوستان و آشنایان خود است. پیشنهاد ما این است که در بهار و تابستان به بچه دار شدن گیاهان خود کمک کنید؛ زیرا در این فصول، گیاه در حال رشد است و به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد.

اگر قصد دارید برای یافتن پاسخ سوال قلمه زدن گیاه به چه صورت است، همین الان به دنبال تکثیر گیاهان خود بروید، لازم است بدانید که سه روش کلی برای این کار وجود دارد. در نهایت با توجه به شرایط و گیاهان خود لازم است یکی از سه روش بالا را برای کار خود انتخاب کنید و فضایی مطبوع را به منزل یا حیاط خود ببخشید.

  • روش بریدن

قلمه زدن گیاه به چه صورت است

بریدن قسمتی از برگ یا ساقه یک گیاه و در ادامه کاشتن مجدد آن می تواند یک روش موثر برای پاسخ به سوال  قلمه زدن گیاه به چه صورت است، باشد. در ادامه مطلب مراحل طی شده در این روش را برایتان بررسی خواهیم کرد.

  • ابتدا کار خود را با تهیه یک ظرف مناسب برای تکثیر گیاه شروع کنید. به عنوان‌ مثال اگر قصد تکثیر ساقه را دارید، لازم است ظرفی عمیق تر داشته باشید تا ریشه های آن به خوبی رشد کنند؛ اما تکثیر برگ در ظروفی که عمق چندان زیادی ندارند نیز امکان پذیر است.
  • همچنین انتخاب خاک مناسب نیز بسیار اهمیت دارد. اغلب خاک گلدان های چند منظوره را توصیه نمی کنیم. سعی کنید از خاک های بهینه شده که محیطی مناسب برای ریشه زایی است، بهره ببرید.
  • در ادامه بررسی قلمه زدن گیاه به چه صورت است، باید برای بریدن ساقه از چند سانتی متر زیر یک گره شروع کنید. گره به محل تلاقی ساقه و برگ گفته می شود. مراقب باشید که ساقه شما چند گره مختلف در قسمت بالایی منطقه بریده شده داشته باشد تا نتیجه کار خراب نشود؛ اما برای بریدن برگ، لازم است قسمت کلی برگ را از گیاه جدا کنید و در ادامه آن را برای ریشه زنی و کاشت آماده کنید.
  • اگر با استفاده از ساقه گیاه به تکثیر پرداختید، لازم است به سرعت آن را در محل مناسب ریشه زنی قرار دهید تا مرطوب مانده و خشک نشود؛ زیرا با خشک شدن قسمت بریده شده آن، ساقه خشک می شود و نتیجه مطلوبی را در اختیارتان نخواهد گذاشت. به طور کلی ممکن است چندین ماه طول بکشد که گیاه شما ریشه جدید بزند. به محض مشاهده ریشه، لازم است آن را در خاک فرو کنید و منتظر رشد گیاه زیبای خود باشید.
  • روش تقسیم گیاه

در ادامه بررسی قلمه زدن گیاه به چه صورت است، لازم است بدانید که برخی گیاهان به صورت خوشه ای رشد می کنند و یا ساقه مجزا دارند. این گیاهان را می توانید با استفاده از روش تقسیم، تکثیر کنید. تنها لازم است هر کدام را در محلی جداگانه بکارید و منتظر رشد آن ها باشید. گیاهانی مانند ژولیت، هاوارد، برتی و ونوس، سوزی، زی و برخی ساکولنت ها، جزء نمونه های مناسب برای تکثیر با این روش هستند. لازم به ذکر است که این کار مانند روش بالا آسان و تمیز نیست. لازم است پارچه یا روزنامه ای برای شروع کار پهن کنید تا در ادامه مشکلی ایجاد نشود. پس از در آوردن ریشه، (مراقب باشید که ریشه از گیاه جدا نشود.) آن را به سرعت در خاک مورد نظر قرار دهید و رسیدگی های لازم را انجام دهید تا مشکلی برای گیاهتان پیش نیاید.

  • روش کاشت مجدد گیاه

روش کاشت مجدد گیاه

در ادامه بررسی سوال قلمه زدن گیاه به چه صورت است، لازم به ذکر است که برای برخی گیاهان، روش کاشت مجدد بسیار موثر خواهد بود. تا به حال دقت کرده اید که بعضی از گیاهان نسخه مینیاتوری کوچکی دارند، شما می توانید با کاشت آن به صورت جداگانه، به تکثیر گیاه بپردازید. تنها نکته در رابطه با این روش این است که نباید عجله کنید. اگر گیاه را خیلی زود از مادر خود جدا کنید، ممکن است آسیب ببیند و نتیجه مطلوبی را در اختیارتان قرار ندهد.

قلمه زدن گیاه

قلمه زدن گیاه

  • برای بررسی دقیق سوال قلمه زدن گیاه به چه صورت است، لازم است ابتدا گیاه مادر بزرگی را انتخاب کنید تا با قلمه زدن آسیبی نبیند. گیاه مادر نباید آسیب دیده و کوچک باشد.
  • یک ظرف مناسب آماده کنید. (گلدان ۴ تا ۶ اینچی اغلب مناسب است.) از خاک باغچه استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است عوامل بیماری زا داشته باشد.
  • ساقه ای نسبتا قدیمی به همراه گره پیدا کنید که ریشه مناسبی را به شما عرضه کند.
  • پس از جدا سازی ساقه از زیر گره با یک قیچی تیز و استریل شده، لازم است برگ های اضافی را جدا کنید. مراقب باشید که چند برگ را برای عمل فتوسنتز باقی بگذارید.
  • با استفاده از یک مداد یا خودکار، یک سوراخ برای کاشتن گیاه خود ایجاد کنید تا محلی مناسب در خاک داشته باشد.
  • در آخر هم برای بررسی دقیق سوال قلمه زدن گیاه به چه صورت است، لازم است آن را بکارید و سپس با یک پلاستیک آن را بپوشانید تا رطوبت موجود، ریشه دهی را تسریع بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *