گیاهان آپارتمانی, مقالات

چگونه بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی را انتخاب کنیم ؟!

خاک گلدان و ظرفی که در آن قرار دارد به معنای واقعی کلمه پایه و اساس سلامتی گیاه آپارتمانی شماست. بدون آنها، گیاه شما نمی تواند به مواد مغذی دسترسی پیدا کند، پایه حمایتی ندارد و در نهایت نمی تواند رشد کند. بنابراین بهتر است در انتخاب گلدان و به خصوص نوع خاک گیاهتان بیشترین حساسیت را به خرج دهید تا همیشه گیاهی شاداب و سالم داشته باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا با برخی از مهم ترین اصول اولیه مراقبت از گیاهان از لحاظ بستر کاشت آنها آشنا شوید.

بهترین خاک برای گلدان

چه عاملی سبب بهبود بستر خاک می‌شود ؟!

یک محیط کاشت عالی مقدار مناسبی از احتباس آب را با زهکشی ترکیب می کند، از ریشه های گیاه حمایت می کند و گیاه شما را تغذیه می کند. اما چه بستری مناسب گیاهان است ؟! هر گیاهی متفاوت است ، برای مثال کاکتوسی که برای زنده ماندن در خاک های خشک و شنی تکامل یافته است، اگر آن را در محیطی قرار دهید که مخصوص سرخس است که در خاک مرطوب و غنی از هوموس تکامل یافته است، رشد نمی کند.

به همین دلیل، هیچ محیط کاشت “کاملی” وجود ندارد. با این حال، چند عنصر وجود دارد که اکثر گیاهان آپارتمانی به خوبی با آنها کار می کنند. برای مثال تقریباً هر گیاه آپارتمانی خاکی را ترجیح می دهد که سبک و دارای زهکشی بالا باشد. این نوع بستر اجازه می دهد تا اکسیژن به راحتی به ریشه ها برسد. اما بیشتر گیاهان همچنین به محیطی نیاز دارند که آب را به خوبی در خود نگه دارد تا ریشه ها در صورت نیاز به آب دسترسی داشته باشند.

بهترین خاک برای کاکتوس

مواد لازم برای داشتن یک خاک مناسب و با کیفیت

در ابتدایی ترین حالت، محیط های گلدانی را می توان به چند ماده ضروری تقسیم کرد. این تقسیم باید شامل یک ماده باشد که به محیط کمک می کند تا آب را حفظ کند و ماده ای که زهکشی را بهبود می بخشد. همچنین باید ماده ای در خاک وجود داشته باشد که خاک را غنی از مواد مغذی کند و ماده ای که باعث تخلخل خاک و گردش هوا در آن شود. اغلب، ما از موادی استفاده می کنیم که بیش از یک هدف را دنبال می کنند. به عنوان مثال، ورمیکولیت هم زهکشی و هم احتباس آب را بهبود می‌بخشد.

موارد زیر رایج ترین اجزای بیشتر مخلوط های خاکی شرکتی هستند :

کوکوپیت :

محصول زائدی است که از پوسته های خرد شده نارگیل درست می شود. گردش هوا، زهکشی و احتباس آب را فراهم می کند.

کمپوست :

معمولاً یک محصول زائد است که از تجزیه مواد آلی به دست می‌آید. مواد مغذی و احتباس آب را فراهم می کند.

کود :

محصولات طبیعی یا مصنوعی که مواد مغذی را به محیط اضافه می کند.

پیت ماس :

نوعی خزه که از باتلاق های عرض های جغرافیایی شمالی برداشت می شود. گردش هوا، زهکشی و احتباس آب را فراهم می کند.

پرلیت :

یک ماده معدنی آتشفشانی که زهکشی را بهبود می بخشد.

پوست خرد شده :

رایج در مخلوط های ارکیده، یک محصول زائد از صنعت جنگلداری. هوادهی را فراهم می کند.

خزه اسفاگنوم :

همانند پیت ماس ​​است اما از لایه بالایی جوان تر باتلاق ها به دست می آید. همچنین زهکشی، حفظ آب و هوادهی را فراهم می کند.

ورمیکولیت :

یک ماده معدنی استخراج شده برای بهبود زهکشی. علاوه بر این مواد، اغلب پوسته برنج، تراشه های ریخته گری، ماسه، خاک سطحی، الیاف کناف، سنگ های آتشفشانی مانند آکادما، شن، زغال چوب و پوکه را می بینید که به طور جداگانه برای ایجاد خاک گلدان خود فروخته می شوند یا برای اصلاح استفاده می شوند.

بهترین ترکیب خاک برای گیاهان آپارتمانی

رایج ترین انواع خاک های مخلوط آماده گلدانی

۱. خاک مخلوط کاکتوس

مخلوط کاکتوس به گونه ای ساخته شده است که زهکشی بسیار خوبی داشته باشد و آب زیادی در خود نگه ندارد. این خاک مواد آلی زیادی ندارد. مواد تشکیل دهنده معمولاً شامل ماسه، سنگ گدازه، پرلیت، پوکه، سنگ ریزه و شن است. برای گیاهانی که به آب کمی نیاز دارند و ریشه های کم عمقی دارند بهتر است.

خاک های مخلوط مناسب کاکتوس برای ساکولنت ها، کاکتوس ها و حتی گیاهان مدیترانه ای مانند پونه کوهی، مریم گلی و آویشن ایده آل هستند. همچنین یک انتخاب عالی برای شروع به کاشت و پرورش بیشتر دانه ها است.

۲. مخلوط ارکیده

مخلوط های ارکیده به گونه ای ساخته شده اند که اجازه می دهند مقدار بسیاری هوا در اطراف ریشه های گیاه شما گردش کند. آنها معمولاً شامل بسیاری از مواد درشت مانند پوست، خزه و کوکوپیت هستند. علاوه بر استفاده از آن در گلدان های ارکیده، یک محیط عالی برای رشد بیشتر انواع اپی فیت ها ( گیاهانی که برای تغذیه از ریشه های هوایی خود استفاده می‌کنند و به خزه روی درختان با سنگ ها می‌چسبند، مانند پوتوس، هویا، برگ انجیری، گونه فیکوس و فیلودندرون ) است.

۳. مخلوط استاندارد

مخلوط های گلدان استاندارد برای بیشتر گیاهان آپارتمانی ساخته می شوند. آنها معمولا کمپوست، پرلیت، ورمیکولیت و خزه را ترکیب می کنند. این مخلوط ها تقریباً برای هر نوع گیاهی به جز کاکتوس ها و ساکولنت ها استفاده میشوند. گونه های مختلف از گیاهان نیازهای منحصر به فردی دارند، بنابراین شما باید تحقیقاتی را انجام دهید تا دقیقا مشخص کنید چه چیزی برای گیاه شما مناسب است. برای مثال برای سرخس ها، کالاتیاها و آلوکازیاها، دو قسمت کمپوست را به دو قسمت خاک گلدان و یک قسمت خزه اضافه کنید.

بهترین ترکیب خاک

1 دیدگاه در “چگونه بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی را انتخاب کنیم ؟!

  1. سعید مسعودیان گفت:

    ممنون از مطالب مفید شما .
    پوسیدگی ریشه یک مشکل عمومی در اپارتمان های کم نور است .
    پیشنهاد می کنم اشاره بفرمایید که برای مقابله با آن ، ۳۰ درصد از حجم پایین گلدان را با پوکه پر کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *