گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

نحوه تکثیر نخل شامادورا از طریق بذر در ۵ مرحله

نخل شامادورا یکی از زیباترین نخل های آپارتمانی است که برای دکوراسیون منزل یا ادارات و شرکت ها بسیار مناسب بوده و به همین دلیل نگهداری آسان و مقاومت بالایی دارد. اما تا به حال به این فکر کرده اید که این نخل زیبا را خودتان پرورش دهید ؟! اگرچه تکثیر انواع گیاهان از طریق بذر به خصوص شامادورا ممکن است کمی زمانبر، سخت و یا حتی غیر ممکن باشد اما در صورتی که حوصله و زمان کافی را برای این کار داشته باشید، می‌توانید آن را امتحان کنید. در این مثاله همراه ما باشید تا با ۵ مرحله ساده تکثیر نخل شامادورا از طریق بذر آشنا شوید.

تکثیر نخل شامادورا

تکثیر نخل شامادورا از طریق بذر در ۵ مرحله

1. بذرهای شامادورا را تهیه کنید

زمانی که تصمیم به تکثیر این درختان استوایی دارید، دو راه برای تهیه بذر دارید. اولین گزینه خرید یک بسته بذر از یک تولید کننده معتبر است اما ممکن است این کار کمی دشوار باشد و باید در خرید آنها دقت کنید تا نتجیه کار موفقیت آمیز باشد. هنگام خرید حتما دانه های تازه را تهیه کنید و همیشه بیشتر از مقدار مورد نیاز بخرید چرا که ممکن است همه بذر ها تازه نباشند. درصد زنده ماندن بذرها تا حد زیادی به نحوه اخیر برداشت آنها بستگی دارد.

یکی دیگر از روش های تهیه بذر، استفاده از خود گیاه است. گیاهان شامادورا در فصول رشد شاخه های بلند حاوی بذر تولید می‌کنند که نر و ماده هستند و برای داشتن یک تکثیر موفق به هر دوی آنها نیاز است. بنابراین اگر می‌خواهید از گیاه خودتان بذر ها را برداشت کنید باید پس از گلدهی گیاه مراقب شکل گیری میوه ها باشید. میوه ها به صورت دانه های سیاه پس از رسیدن کامل از ساقه شروع به ریختن می‌کنند و هنگامی که میوه شروع به ریختن کرد زمان برداشت است. در صورتی که گیاه شما در فضای بسته رشد می‌کند، ممکن است گلدهی نداشته باشد. برای تشویق گیاه به گلدهی باید در فصولی از سال که هوا مناسب است، آن را به فضای باز منتقل کنید.

بذر شامادورا

2. وسایل مورد نیاز را جمع آوری کنید

بعد از تهیه بذر ها باید وسایل مورد نیاز برای تکثیر را جمع آوری کنید. در ادامه با این وسایل آشنا میشویم :

  • یک کاسه کوچک برای خیساندن بذرها
  • محیط رشد
  • یک کیسه پلاستیکی قابل آب بندی برای استفاده به عنوان “کیسه جوانه زنی”
  • یک بطری اسپری
  • یک تشک گرم (مگر اینکه یک نقطه به طور مداوم گرم در دسترس داشته باشید)
  • گلدان های پلاستیکی ۱۰ سانتی متری

شما می‌توانید در محیط‌های مختلف رشد مانند کوکوپیت یا ماسه به جوانه‌زنی برسید. در مورد ارائه یک مکان گرم برای جوانه زنی، میتوانید از تشک گرمایی استفاده کنید.برای برداشت دانه ها از میوه های شامادورا بهتر است از دستکش استفاده کنید، زیرا ممکن است میوه های آن حاوی کریستال های اگزالات کلسیم تحریک کننده باشد.

بذر نخل شامادورا

3. بذر ها را خیس کنید

این دانه ها برای جوانه زدن نیاز به لایه بندی مرطوب دارند. اما ابتدا، اگر لایه میوه گوشتی دانه های شما هنوز دست نخورده است، آن را با قرار دادن در یک کاسه آب و مالیدن لایه گوشتی آن جدا کنید – البته با دستکش های محافظ. هنگامی که میوه های گوشتی از بین رفت، شروع به خیساندن بذر ها کنید.

دانه ها را در یک شیشه یا ظرف کوچک قرار دهید، روی آن ها را با آب گرم بپوشانید و ظرف را در جای گرمی مانند روی تشک حرارتی، نزدیک رادیاتور یا روی منبع گرمایی دیگر قرار دهید. دانها را به مدت یک هفته خیس کنید و هر روز آب آن را عوض کنید. متوجه خواهید شد که در حالی که آنها در حال  خیساندن هستند، لایه‌های دانه شروع به ترک خوردن می‌کنند و در زیر پوسته شروع به سبز شدن می‌کنند. بعد از مشاهده ترک خوردگی و پدیدار شدن رنگ سبز میتوانید به مراحل بعدی تکثیر ادامه دهید.

تکثیر شامادورا

4. جوانه زنی دانه ها

به جای کاشت مستقیم بذرها پس از خیساندن آنها در ظرف، توصیه می کنم ابتدا آنها را در یک کیسه پلاستیکی قابل آب بندی مجدد قرار دهید تا شاهد جوانه زنی آنها باشید. از آنجایی که تنها درصد مشخصی از بذرهای شما جوانه می زند، این به شما امکان می دهد تا بذرهای قابل دوام را بکارید نه اینکه یک گلدان پر از بذر های غیر قابل استفاده داشته باشید.

همچنین، از آنجایی که جوانه زدن آنها می تواند بسیار کند باشد، این روش به کمترین میزان نگهداری لازم در زمان جوانه زدن نیاز دارد. امتیاز دیگر این است که می‌توانید جوانه‌های در حال رشد را از طریق کیسه شفاف مشاهده کنید.

ابتدا تعداد کل بذرهایی را که می خواهید جوانه بزنید را یادداشت کنید. این شماره و همچنین تاریخ را در یک برگه یادداشت کنید. همچنین بهتر است کیسه را با نام گیاهی که تکثیر می‌کنید برچسب بزنید. یک کیسه پلاستیکی تمیز و قابل درزگیری بردارید و یک چهارم تا یک سوم آن را با محیط رشد پر کنید. محیط رشد را با بطری اسپری خیس کنید. بعد، دانه های خود را اضافه کنید. آنها را با هم مخلوط کنید تا به خوبی در محیط رشد پخش شوند.

برای جلوگیری از ریختن محتویات، کیسه پلاستیکی را ببندید و آن را در مکانی گرم مانند نزدیک جا به رادیاتور قرار دهید. دانه شما در دماهای بین 80 تا 90 درجه فارنهایت سریعترین سرعت جوانه زنی را خواهد داشت. محیط رشد را در مرحله جوانه زنی مرطوب نگه دارید. مرطوب کردن محیط رشد با یک بطری اسپری به شما این امکان را می دهد که رطوبت را اضافه کنید و در عین حال از خیس شدن بیش از حد مخلوط جلوگیری کنید.

برای جوانه زدن نیازی به نور نیست، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد نور نیست. این جایی است که می توانید صبر خود را آزمایش کنید چراکه ممکن است جوانه های شما دو تا پنج ماه طول بکشد تا جوانه بزنند.

تکثیر نخل شامادورا

5. نهال های نخل خود را در گلدان بکارید

هنگامی که حداقل یک چهارم بذرها جوانه زدند، آن ها را از کیسه جوانه زنی خارج کرده و در گلدان های ۱۰ سانتی متری قرار دهید. شما می توانید ریشه ها و ساقه هایی را که از هر کدام بیرون آمده است را ببینید. گلدان های خود را با محیط رشد پر کنید و ۲.۵ سانتی متر فاصله بین بالای خاک و لبه گلدان بگذارید.

سوراخ هایی در خاک ایجاد کنید و ریشه ها را به آرامی وارد خاک کنید، سپس با محیط رشد کافی بپوشانید تا بذر و ریشه را بپوشاند. اگر می خواهید در هر گلدان فقط یک گیاه بکارید، آن را در مرکز قرار دهید. اگر می‌خواهید ظاهری کامل‌تر داشته باشید، می‌توانید از شیوه‌های پرورش دهندگان تجاری پیروی کنید و جوانه‌های خود را تا آنجا که می‌خواهید در یک گلدان بکارید.

مکانی را با نور متوسط ​​یا روشن و غیرمستقیم برای نهال نخل خود انتخاب کنید و همچنان یک محیط گرم برای آن فراهم کنید. در حالت ایده آل، دمای خاک باید در حدود 80 درجه فارنهایت نگه داشته شود. در این مرحله، آبیاری را با یک بطری اسپری ادامه دهید تا درختانتان دچار چروک نشوند

هنگامی که چند برگ از نهال های شما پدیدار شد، آنها را از شرایط گرم خود جدا کنید تا در دمای اتاق به راحتی زندگی کنند. در این مرحله، می توانید آبیاری معمولی آنها را با یک بطری آبیاری مناسب با گیاهان آپارتمانی نیز شروع کنید. آنها را در معرض نور متوسط ​​و غیر مستقیم قرار دهید و مانند یک گیاه بالغ از آنها مراقبت کنید.

نهال شامادورا

1 دیدگاه در “نحوه تکثیر نخل شامادورا از طریق بذر در ۵ مرحله

  1. سید مسعود گفت:

    بسیار عالی و کامل ممنون از اطلاعات خوبتون
    با تشکر از عوامل این سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *