گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

شرایط نگهداری گل آنتوریوم

اگر به دنبال یک گیاه میگردید که علاوه بر سر سبزی، دائما گل نیز داشته باشد، پیشنهاد ما آنتوریوم است، یک گیاه همه چی تمام که از نگهداری آن کمال لذت را میبرید، گل آنتوریوم آندرانوم (Anthurium andreanum) از خانواده‌ آراسه و در لیست گیاهان آپارتمانی گلدار قرار می‌گیرد. شاید در نگاه اول به نظرتان شرایط نگهداری گل آنتوریوم مقداری دشوار به نظر برسد، اما این چنین نیست. این گل زیبا دارای برگهای سبز، پهن و قلبی شکل است و زیبایی برگها به اندازه‌ای است که در صورت نداشتن گل، باز هم ظاهری چشم نواز خواهد داشت.

گل های رنگارنگ و با دوام و ظاهر شیک و مدرن موجب شده است که یک گیاه پر استفاده در طراحی دکوراسیون باشد. علاوه بر این می‌توانید از این گل زیبا در دسته گل عروس، هدیه های شکیل و رنگ سفید یا سیاه آن ‌را حتی در مراسم یادبود نیز استفاده کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با شرایط نگهداری گل آنتوریوم قرمز و دیگر انواع آن آشنا شوید.

گل-آنتوریوم

 

گل آنتوریوم یا فلامینگو بومی مناطق گرمسیری و جنگلهای پر باران جنوب آمریکاست و ارتفاع آن به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر هم می رسد و با نام انگلیسی Anthurium andreanum ،tailflower ، laceleaf شناخته میشود. این گل زیبا متعلق به خانواده شیپوری ها است و تا حدود 200 سال قبل در زادگاهش یعنی جنگل ها بکر آمازون ظاهر متفاوتی داشت و گل های بزرگتری تولید میکرد. گل انتریوم در حدود سال 1800 میلادی توسط ساموئل دامون کشف و به مردم معرفی شد و به تدریج شکل آن به صورت کنونی درآمد.

گلهای این گیاه نماد خونگرمی و مهمان نوازی است و به عقیده برخی موجب خوش شانسی می‌شود. دوره گلدهی آنتوریوم بسیار طولانی است و این گیاه از گیاهان همیشه گلدار آپارتمانی محسوب می شود. گلها در رنگ های متنوع نارنجی، سفید، سیاه، قرمز، صورتی و … یافت می‌شود و هر کدام از این رنگ ها برای مناسبتهای مختلف قابل استفاده هستند و علت نامگذاری این گیاه به نام گل فلامینگو این است که گل های آن فرمی مانند صورت و گردن فلامینگو دارند.

برگ ها حالت قلبی شکل و چرمی براق هستند و بر خلاف تصور، این گل بسیار کم توقع است و به دلیل نیاز نوری کم ، برای فضای داخلی آپارتمان بسیار مناسب است. 

 

خرید-اینترنتی-گل-طبیعی

 

برای مشاهده تمامی محصولات گل آنتوریوم کلیک کنید.

شرایط نگهداری گل آنتوریوم :

نگهداری آنتوریوم بسیار ساده است و در دسته گیاهان با شرایط نگهداری آسان جای می گیرد. نگهداری این گیاه با دیگر رنگ های آن تفاوتی ندارد. در زیر به صورت کامل با شرایط نگهداری این گل زیبا آشنا می شویم:

نور :

این گل نیاز نوری کمی دارد و به همین دلیل برای آپارتمان بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که نور مستقیم و زیاد خورشید به برگها و گلهای انتوریوم آسیب می‌رساند. بهترین مکان برای قرار دادن آن، پشت پنجره با نور غیر مستقیم است.

دما : 

این گل زیبا در هوای گرم و مرطوب بهتر رشد می‌کند، اما نسبت به هوای سرد بسیار حساس است. در کل دمای مناسب برای گیاه آنتوریوم ، دمایی بین 15 تا 28 درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید که هوای گرم و خشک، باعث وقفه در رشد گلهای آن خواهد شد.

آبیاری :

آبیاری فراوان، به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان برای گیاه آنتوریوم ضروری است. بهتر است به گیاه در تابستان خشکی ندهید و خاک را نسبتا مرطوب نگه دارید، اما در زمستان بهتر است که بگذارید رویه‌ی خاک کاملا خشک شود، سپس اقدام به آبیاری کنید. 

رطوبت :

گل انتوریوم رطوبت محیطی را می‌پسندد و غبار پاشی برگها، برای آن مناسب است. بهتر است از مقاله‌ی راههای تامین رطوبت گیاهان کمک گرفته و رطوبت آنتوریوم را تامین کنید. یکی از رایج ترین روش ها برای تامین رطوبت، ایجاد جزیره در زیر گلدانی و قرار دادن یک ظرف آب در کنار گیاه است.

کودهی : 

برای رشد بهتر این گیاه ، باید هر 2 هفته یکبار به خصوص در فصول رشد، یعنی بهار و تابستان اقدام به کوددهی کنید. کود مخصوص آنتوریوم و انواع کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای این گیاه مناسب است. همچنین در صورت گل ندادن در تابستان، می‌توانید از تقویت کننده گلدهی مخصوص آنتوریوم استفاده کنید، تا گیاه تقویت شده و اقدام به گلدهی کند.

خاک :

این گل به دلیل داشتن ریشه های گوشتی، به خاکی سبک با زهکش بالا نیازمند است، تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. خاک و کود آماده یا ترکیب خاک برگ، خاک چوب و زغال برای آنتوریوم بسیار مناسب است.

تعویض گلدان گیاه آنتوریوم :

در صورت مشاهده علائمی مانند: بیرون زدن ریشه ها از خاک ، بی‌حال بودن گیاه آنتوریوم است. در صورتی که تمامی شرایط ایده آل برای گیاه فراهم است، ریشه های گیاه فضای بیشنری احتیاج دارند و زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای تعویض گلدان زمانی است که دوران گل دهی در زمستان تمام شده باشد، دقت کنید که گلدان باید دارای زهکش مناسب باشد.

تمیز نمودن برگها :

براق نبودن برگ ها ممکن است به دلیل هوای خشک باشد، در اینصورت بهتر است با استفاده از دستمال مرطوب و آب ولرم برگهای گیاه آنتوریوم را غبار پاشی کنید. توجه داشته باشید که تمیز کردن برگ ها، برای گیاه بسیار مفید است. همانطور که از سال های مدرسه به یاد دارید، گیاهان از طریق برگها تنفس می‌کنند و در صورت غبار گرفتن آنها، راههای تنفس بسته شده و اکسیژن مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.

 

34 دیدگاه در “شرایط نگهداری گل آنتوریوم

  1. یکتا گفت:

    با سلام
    ممنون از راهنمایی و دانش تون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظر شما.

      1. هلیا گفت:

        سلام کود را چگونه به گل بدیم

        1. هادی گفت:

          کود را باید همراه با آب آبیاری استفاده کرد

          1. فروش ویلا ۰۹۹۰۴۶۲۷۶۵۹ گفت:

            سلام. من به مدت دوسال یک گیاه پر برگ و سرحال آنتاریومو غبارپاشی کردم و درجه حرارت اتاق و کوددهی رو هم رعایت کردم. و نور مناسب. ولی حتی یک گل هم نداد. دیگه ناامید شدم و به حال خودش رهاش کردم و دو هفته یکبار بهش آب میدادم. حتا چندروز تو فصل پاییز گذاشتمش تو‌حیاط در سرما. یکدفعه شش تا گل داد. و شروع کرد به برگ دهی… نتیجه اینکه رسیدگی زیاد هم راهکار مناسبی نیست

      2. امامی گفت:

        ممنون بسیارا مفید لود

    2. مرضیه گفت:

      سلام نوک برگ های گیاه من زرد و بعد خشک شده مشکل کجاست؟

  2. فاطمه گفت:

    سلام.
    من حدود اوایل تابستان یک گلدان آنتوریوم خریداری کردم
    ابتدا داشت برگ هاش از نوک می سوخت که متوجه شدم به دلیل آبیاری زیاد هست و اون مشکل حل شد
    اما حدودا ۳ روز پیش احساس کردم به یک سمت خیلی خم سده و داره از خاک بیرون می زنه برای همین گلدانش رو عوض کردم . گلدان قبلی پلاستیکی بود و داخل یک گلدان بزرگتر سفالی بود .گیاه رو از داخل گلدان پلاستیکی به گلدان سفالی انتقال دادن ولی از اون روز حال گل خیلی بده و بسیار پژمرده و بی رنگ شده . ممنون میشم راهنماییم کنید .
    ممکنه دوباره حالش خوب بشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. ببینید گیاه به صورت کلی بر اثر شوک جابه جایی و تعویض گلدان کمی پژمرده می شه. این شرایط تا وقتی که گیاه به گلدون جدید عادت کنه ادامه داره. در این مدت شما باید به آبیاری توجه بیشتری داشته باشین و حتی می تونین موقع آبیاری به جای آب خالی به گیاه آب قند بدین. نگران نباشید اگر حین جابه جایی ریشه آسیب ندیده باشه گباه به زودی به حالت اولیه خودش بر می گرده و سرحال می شه.

      1. Meysamvalyzadeh گفت:

        سلام روزتون بخیر من یک گیاه آنتوریوم صورتی درتاریخ30آذر خریدم و همونجا گل فروش گلدونش عوض کرد ولی بعداز دوروز گلش قهوه ای شد و خشک شد الان بعد از 5روز برگهای گل زرد شدن لطفاً راهنمای کنید مشکلش چیه هوای خونه حدودأ23درجه و خاک گلدون هنوز از روز اول که آب دادم گل هست دیگه آب ندادم وگلدون پشت پنجره وپشت پرده قرار داره که نورش نه زیاده و نه کم ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. ابراهیم گفت:

          دوست عزیز
          با تغییر گلدان و نقل مکان، دو جور شوک به گیاه وارد شده
          ترجیحا، بهتره از تغییر گلدون تو گلفروشی،اجتناب کرد.
          بازم بستگی داره به نظر خودتون و کارشناسان این حوزه

      2. لیلی گفت:

        سلام من گل آنتریوم دارم اما نمی دانم چرا وسط برگ هاش ترک برداشته چکار کنمکه برگهای سبز و بدون زردی و ترک داشته باشه

        1. ریان گفت:

          یعنی با آب حل کنیم?

          1. آوا گفت:

            سلام.
            من گل صورتی آنتوریوم دارم که کم کم داره سبز رنگ میشه. چه کنم که رنگ گل ها بیشتر به سمت صورتی بره؟

  3. وحید گفت:

    سلام
    اگر نور خونه زیاد نباشه، نور مهتابی و چراغ برای نگهداری آنتریوم کفایت میکنه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر بهتره نور غیرمستقیم خورشید دریافت کنه مثلا پشت پنجره باشه. در کل آنتوریوم به نور زیادی نیاز نداره ولی هر گیاهی به هر حال به یه حداقلی نور برای رشدش نیاز داره.

  4. لیلا شریفی گفت:

    سلام ,علت سوختگی روی برگهای آنتوریوم چیه?

    1. مهدی گفت:

      مطمعن نیستم ولی میتونه از اب کلر دار باشه.

      1. مهدی گفت:

        البته من منظورم لبه برگ هاس

  5. امامی گفت:

    ممنون بسیارا مفید لود

    1. سعید گفت:

      علت سوختگی برگ ها چیه

  6. کتی گفت:

    سلام. من به تازگی یه انتوریوم قرمز گرفتم. روی یکی از گلهای قرمزش لک قهوه ای افتاده. نمیدونم علتش چیه. واینکه گیاه من از داخل نورگیر آپارتمان نور دریافت میکنه(طبقه آخر) . آیا براش کافیه؟

  7. دنیا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه گلدون آنتوریوم قرمز دارم که سه ماهه گرفتمش و پشت پنجره برای تامین نور قرار دادمش
    اولش ۴ تا گل داشت و به مرور گل هاش خشک شد و ازش جدا کردم الانم آخرین گل باقی مونده داره خشک میشه ولی برگ ها سالمه و آبیاری هم‌مناسب بوده
    اما یه نکته ای که وجود داره تا الان بهش هیچ کودی ندادم
    برای این گل بده چه نوع کودی باید بگیرم؟ یعنی بگم کود مخصوص آنتوریوم یا کود ۱۰ ۱۰ ۱۰؟
    واینکه الان هم میشه بهش کود داد یا باید تا بهار صبر کنم؟

    1. سارا گفت:

      سلام.منم تازه خریدم.گفتن ی قرص ال دی توو آب حل کنید سالی یکبار بدید.هر ماه هم دوتا آسپرین بچه توو آب حل کنید بریزید پای گل. من قطره تقویتی کاکتوس داشتم.گفتن نهایتا ۴ قطره توو نیم لیتر آب بریزید پای گل

    2. مهدی گفت:

      سلام
      کود گلدهی کود پتاس بالا هستش یا اصطلاحا ۳۶ ۱۲ ۱۲

  8. محمد گفت:

    سلام میشه بگید چه جوری باید کدو دهی کرد

  9. داود گفت:

    سلام مهر ماه ۹۹ سه تا گلدون انتریوم خریدم که دارای گل بودن در سه رنگ تا اردبیهشت ۱۴۰۰ گلها سالم بودن انگار روز اول هست که خریدمشون
    اما اصلا برگ جدید نداده ریشه به بیرون از گلدون اومدن ۶ ماه هست که گلها مثل روز اولشون هست

    1. emperor گفت:

      سلام عزیزم اگر گلدون کوچیک هستش باید یک گلدون بزرگتر جاشو عوض کنی با احتیاط که ریشه ها هوا نخوره دور خاک گلدون رو خالی کنید تا جا باز کنه بعدحدود پنج سانت پوکه معدنی ته گلدان بریزید یا ذغال خرد شده بعد گل با خاکش که ریشه رو احاطه کرده بگذارید داخل گلدان جدید دورشرو باخاک خوب مثل مخلوط خاک برگ و خاک و ذغال خرد شده خیلی ریز به اندازه ماش درشت مخلوط کرده با همون خاکی هم که از دور گلدون خارج کردین مخلوط کرده داخل گلدون بریزید تا دیگه کاملآ ریشه بر زیر خاک به اندازه سه تا چهار سانت ، و اگر که گلدون بزرگ هستش روی سطح خاک جا داره که همون خاکی که درست کردین بریزید روش تا اون ریشه هم بره زیر خاک و جانی تازه بگیره . موفق باشید.

  10. مریم قادری صفت گفت:

    سلام انتوریوم من گلهاش که صورتی هستند خیلی بی رنگ شدن ممنون میشم اگه بفرمایید چکارش کنم ???

  11. خاکپور گفت:

    متشکرم عالی و آموزنده

  12. zahra گفت:

    سلام برای من یک گلدان انتوریوم هدیه اوردن
    هنگامی که اوردن درگلدان جدید کاشته بودن الان دو هفته ای هست که دارمش ۱متر از پنجره فاصله داره و نور کافی (کم)بهش میخوره و الان هم برگاش از کنار داره کم رنگ میشه و یک گلش داره خشک میشه و به رنگ قهوه ای در اومده و فکر میکنم برگ هاشم دارن خشک میشن
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  13. الهام گفت:

    سلام.
    من گل صورتی آنتوریوم دارم که رنگ گل ها کم کم داره سبز رنگ میشه. چه کنم که رنگ گل ها بیشتر به سمت صورتی بره؟

  14. emperor گفت:

    سلام سایت خیلی خوبی هستش و من برای گلخانه ای که دارم چنانچه مشکلی برای گلهام پیش بیاد که ندونم چیکار باید بکنم استفاده و از اطلاعات خوب شما استفاده میکنم . با بهترینها برای شما.

  15. بهروز گفت:

    با سلام من چند نکته به دوستان بگم. اولا واسه آبیاری از آب تصفیه یا آب لوله‌کشی که بیش از ۲ ساعت در دمای محیط بوده استفاده کنید. این تایم حتی ۲۴ ساعت هم بشه بهتره. دوما در بهار و تابستون اول فصل، یکبار هیومیک اسید بهشون بدین و هر دو هفته یکبار کودهای فسفر بالا و پتاس بالا رو به تناوب بهشون بدین. کودها رو در آب مخلوط میکنید و باهاش گیاه رو آبیاری میکنید.
    نکته سوم بعضی گیاهان شرایط نگهداری متفاوتی با بقیه دارن. یکی گرما دوسته یکی سرما دوست. یکی آبیاری زیاد میخواد، دیگری دو هفته یکبار پس سعی کنید شرایط نگهداری گیاهتون رو بشناسید و محیط مناسب هر کدوم رو براشون فراهم کنید و یا گلهایی با شرایط نگهداری یکسان خریداری کنید که خیلی به دردسر نیوفتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *