گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

معرفی و شرایط نگهداری گیاه کردلین

کردلین گیاهی زیبا و شیک با برگهای رنگارنگ است که برای داخل آپارتمان بسیار مناسب است. این گیاه با نام انگلیسی Flaming dragon tree ( اژدهای آتشین ) و نام علمی Cordyline terminalis شناخته می‌شود. همچنین در فارسی اصیل به آن گوپال به معنای گرز هم می‌گویند. اما در کل این گیاه در ایران با نام کردلین یا گل کردیلین خوانده می‌شود. قیمت این گیاه با توجه به اندازه و کیفیت آن می‌تواند متفاوت باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع و شرایط نگهداری گیاه کردیلین و … آشنا شوید.

گیاه کردلین

 

گیاه کردلین دارای ۱۵ گونه است که این گیاه از خانواده درختچه های همیشه سبز است. ارتفاع گیاه کردلین به ۱۰۰ سانتی متر نیز می‌رسد اما نگران نباشید این متراژ تنها در محیط باز اتفاق می‌افتد. این گیاه بومی آسیای شرقی می‌باشد و برگهای این گیاه نیزه‌ای و به رنگ سبز تیره و براق با حاشیه قرمز متمایل به صورتی است.

شرایط نگهداری گیاه کردیلین ترمینالیس :

رطوبت :

گیاه کردلین به طور کلی به رطوبت بالا نیازمند است پس بهتر است هر روز غبار پاشی انجام گیرد یا یک ظرف آب به منظور تامین رطوبت در کنار گلدان آن قرار داده شود. در بعضی مناطق به دلیل خشکی بیش از حد هوا و اتمسفر، نگهداری این گیاه زیبا در خانه مشکل می‌شود اما با استفاده از راههای تامین رطوبت برای گیاهان، مانند ایجاد جزیره، قرار دادن آب در کنار گلدان و غبار پاشی می‌توان به راحتی نیاز های رطوبتی گیاه را برطرف کرد. به طور کلی خاک همیشه مرطوب و رطوبت نسبی 70 تا 90 درصد برای این گیاه لازم است.

نور :

گیاه کردلین به نور متوسط غیر مستقیم اما زیاد نیاز دارد، نور مستقیم باعث خراب شدن برگ ها می‌شود. به طور کلی گیاهان  زینتی با برگ های رنگی به نور بیشتری احتیاج دارند وگرنه رنگ زیبای آنها از بین می‌رود. بنابراین در صورت مشاهده ی بی رنگ شدن برگ ها، بهتر است گل کردیلین را به جایی با نور بیشتر منتقل کنید.

کود دهی :

جهت رشد بهتر گیاه کردلین میتوانید از کود و تقویت کننده مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. بهتر است کوددهی در فصول رشد گیاه کردلین یعنی از اردیبهشت تا آبان و هر 2 هفته یکبار صورت گیرد.

خاک :

بهترین خاک برای گیاه کردلین ، خاک برگ یا خاک و کود آماده می‌باشد. علت در نظر گرفتن خاک های سبک و دارای زهکش بالا، نیاز کردلین به خارج شدن آب اضافی آن است. 

دما :

دمای مناسب برای گیاه کوردیلین حدود 15-25 درجه سانتی گراد می‌باشد. این گیاه زیبا بودن در هوای گرم معمولی و یا زیاد را دوست دارد.

آبیاری :

برای آبیاری اجازه دهید رویه خاک مابین دوبار آبیاری کاملا خشک شود. اما در فصل های گرم تر فواصل بین دو آبیاری را کمتر کنید و هر چه محیط گرم تر باشد مقدار آب بیشتری باید به گیاه بدهید.

این گیاه همچنین به کلر موجود در آب حساس است و باید قبل از آبیاری آب را به مدت 24 ساعت در محل ثابتی نگه داری کنید تا کلر موجود در آب، سبب سوختن برگهای کردلین نشود و گیاه سالم تر و سرحال تری داشته باشید.

تعویض گلدان :

بهتر است هر 2 یا 3 سال یکبار اقدام به تعویض گلدان کنید. علائمی مانند بیرون زدن ریشه ها، بیحال بودن برگها با وجود مناسب بودن همه ی شرایط و … نشان از زمان تعویض گلدان می‌دهند.

تمیز کردن برگ ها :

شما می‌توانید جهت تمیز کردن برگ ها، از آب بدون کلر و اسفنج استفاده کنید و در صورت لزوم در ماه یکبار ، از براق کننده های شیمیایی استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از براق کننده های شیمیایی یا گیاهی، از محلول رقیق شیر و آب استفاده کنید و با اسپری کردن برروی برگ ها و پاک کردن با دستمال نرم، علاوه بر استفاده از مزایای مفید شیر برای گیاهان، از خاصیت پاک کنندگی آن نیز استفاده کنید.

هرس :

چنانچه گیاه شما برگهای زیرین خود را از دست داده و ساقه لخت شده است، می‌توانید آن را هرس کنید. برای این کار گیاه را از بالای محلی که برگ ها ریخته اند، قطع کرده و برای جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به محل قطع شده محلول قارچ کش اسپری کنید، پس از چند هفته جوانه های جدید ظاهر شده  و شروع به رشد می‌کنند.

 

14 دیدگاه در “معرفی و شرایط نگهداری گیاه کردلین

  1. بهنام گفت:

    راجع به آبیاری یک سایت نوشته هرگز نباید خاک خشک شود ولی اینجا گفتند خاک باید خشک شود کدام درستر هست ؟

    غبارپاشی چند بار در هفته در هوای تهران انجام شود؟

    1. Negar گفت:

      من ازین گیاه دارم اما متاسفانه برگ هاش داره زرد میشه علت چیه؟

      1. مهدی گفت:

        نود مستقیم زیاد

    2. Mjrnoh گفت:

      سلام این گیاه به رطوبت بالای نیاز دارد و با ابیاری مقداری می توان این رطوبت را تامیین کرد برای همین اگر نزارید سطح خاک خشک شود بهتر می باشد

    3. فاطمه گفت:

      من تازه یک ماه است این گیاه را خریدم اما برگهاش داره زرد میشه یه روز در میان آب میدم و زیر نور لوستر در کنار اتاق است علت چیست؟

      1. ماه گفت:

        دو هفته یکبار ابیاری میخواد

      2. مژده گفت:

        ابیاری زیاد هیچ گیاهی با ابیاری زیاد زنده نمیمونه حداکثر ابیاری برای گیاهان رطوبت هفته ای دپبار اون هم در فصل تابستان وگرنه زمستان هفته ای یکبار باید ابیاری شود غیر از این محاله که ریشه کیه با دوروز یک بار ابیاری فارسی نشه ومیره

  2. faranak گفت:

    من تز این گیاه دارم اما متاسفانه برگاش از نوک خشک و زرد شده

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا از آبیاری زیاد یا قرار گرفتن در نور مستقیمه.

    2. فرشته گفت:

      زردی و خشکی نوک برگها برای کمبود آب هستش
      من این گیله رو دوساله دارم و تزین مورد مطمئنم
      من تقریبا هر دو روز یک بار بهش ی لیوان و نیم آب میدم
      شب ها هم غبار پاشی کنید
      کنارش هم ی ظرف آب بزارید یا تو زیر گلدونیش سنگ برزید و گلدون رو رو سنگ بزارید و آب بریزید تو زیرگلدونی ک رطوبتش مناسب بشه

      1. هادی گفت:

        سلام من یه هفته ای هست ک این گل رو گرفتم 12سالشه از اشنا خریدم .کم کم چنتا برگاشو زرد کرد انداختمش و یکم نوک برگاش زرد شدن چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید در مورد ابیاری چیکارش کنم ،میخوام گلدانش رو عوض کنم خراب نمیشه؟؟

    3. آرش گفت:

      احتمالا به خاطر کمبود رطوبت هست. زیر گلدان جزیره درست کن.

  3. عرفان آزاد گفت:

    من این گلو گرفتم برگاش همینطوری صورتی بود، یه دوره برگا خشک شدن و ریختن یه بار دیگه که رشد کرد برگای سبز داره و دیگه صورتی نیست، علت چیه؟

    1. اهورا گفت:

      درود
      کردلین برای ایجاد تنوع در رنگ برگهاش نیاز به نور مستقیم فیلترشده داره، مثل اینکه از پشت نایلون شیشه‌ای یا پرده‌ی توری نور بهش بتابه. (چون هوای ما رطوبت نداره و نور آفتاب در هوای خشک شدیده)
      کردلین یا گوپال بومی هندوستانه و من فیلم پرورشش در هندوستان رو دیدم. نیازمند هوای شرجی با رطوبت بسیار بالاست که ما تو ایران کمتر جایی رو با چنین شرایطی داریم (کناره‌های خلیج فارس و جزایر کیش و قشم یا گیلان و مازندران). اگه زیاد دوستش دارید باید زحمت زیادی براش متحمل شید. نور مستقیم فیلترشده ، دستگاه بخور سرد و گرمای بیست تا سی درجه بهترین شرایط نگهداریش هستند. البته برای تحمل گرما محدودیتی نداره بشرط اینکه رطوبت محیطش بالای هشتاد درصد باشه ولی سرمای زیر پونزده درجه بهش آسیب جدی میزنه. در هندوستان و انگلیس در فضای آزاد پرورش داده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *