گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری گیاه شفلرا را درمان کنیم ؟

گیاه شفلرا گیاهی همیشه سبز با برگ هایی چرمی و روشن است که یکی از مهم ترین ویژگی های آن می‌باشد. شفلرا هم به صورت سبز و هم به صورت ابلق در طبیعت وجود دارد و گیاهی مناسب برای نگهداری در فضای خانه و آپارتمان می‌باشد. شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی شفلرا نسبتا آسان است و کمتر به بیماری دچار می‌شود. اما برای درمان عسلک شفلرا، شپشک و یا پیدا کردن علت ریزش برگ شفلرا، باید در ابتدا با آنها آشنا شوید، پس با ما همراه باشید. 

گیاه-آپارتمانی-شفلرا

برگهای این گیاه بر خلاف بیشتر گیاهان آپارتمانی، به صورت دسته های 8 الی 9 تایی و از انتهای ساقه رشد می‌کنند. شفلرا تا حدود 3 متر در فضای خانه امکان رشد دارد. این گیاه دارای گل های زیبایی است که به صورت معمول در فضای خانه به گلدهی نمی‌رسد.

شفلرا به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی سرسخت شناخته می‌شود که می‌تواند تنها با رفع حداقل نیازهایش تا زمان خوبی آن را در خانه نگهداری کرد. نگهداری از آن در آپارتمان بسیار ساده و راحت است. این گیاه علاوه بر زیبایی، به تنهایی قادر به تلطیف فضای خانه است و کمک موثری در رابطه با پاکیزه نگه داشتن هوای آپارتمان می‌کند. به طوری که می‌توان آن را یک دستگاه تهویه هوای چند منظوره برای خانه در نظر گرفت ! این گیاه علاوه بر تولید اکسیژن، آلاینده هایی مانند بنزن و فرمالدئید را نیز به خوبی جذب می‌کند.

بیماری-شفلرا

 

مشکلات و بیماری های گیاه آپارتمانی شفلرا

پوسیدگی ریشه

اگرچه شفلرا بسیار قوی است و معمولاً خیلی مستعد بیماری نیست، اما می‌تواند به پوسیدگی ریشه مبتلا شود. این یک عفونت قارچی است که از رطوبت و آبیاری بیش از حد تغذیه می‌شود و در بدترین حالت می‌تواند منجر به مرگ گیاه شود. علائم پوسیدگی ریشه می‌تواند مانند برگهای زرد ، بوی فاسد شده از خاک ، خاک مرطوب و همچنین نرم شدن ریشه ها و پیدا شدن شاخه های سیاه باشد.

در صورتی که متوجه شدید ریشه گیاه شما پوسیده است باید به سرعت وارد عمل شوید و گیاهتان را نجات دهید. ابتدا گیاه را از گلدان بیرون بیاورید. سپس تمام خاک ، ریشه های فاسد و بقیه اجزای پوسیده را جدا کرده و سپس در گلدان و خاکی جدید قرار دهید.

نقاط کوچک قهوه ای و عسلک مانند برروی برگ و ساقه

برای درمان عسلک شفلرا و لکه های قهوه ای می‌توانید برگ ها و نقاط آلوده را با صابون و مقداری الکل شست و شو بدهید تا گیاه شما به صورت قبل برگردد. 

درمان-عسلک-شفلرا

از بین رفتن رنگ ابلق برگهای گیاه

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که نور کافی به گیاه نرسد و این باعث از بین رفتن رنگ زرد روی برگ های شفلرا می شود.

 

پژمردگی و افتادگی برگ ها

این اتفاق در زمانی می‌افتد که آبرسانی به شفلرا به مقدار کافی نبوده است و به اصطلاح گیاه تشنه است. همچنین غبار پاشی روزانه گیاه را فراموش نکنید. برای رفع این مشکل نیز می‌توانید گلدان را به مدت 10 دقیقه در ظرف آبی قرار دهید تا ریشه ها آب مورد نیاز خود را از قسمت زهکش گلدان جذب کنند.

درمان-عسلک-شفلرا

سبز شدن قارچ در گلدان

به علت رطوبت بالای هوا و جریان نداشتن هوا در اطراف گلدان شفلرای شما امکان رویش قارچ در گلدان فراهم می‌شود. در اسرع وقت قارچ را از گلدان جدا کنید و از قارچ کش ها استفاده کنید.

سوختگی برگ

سوخنگی برگ های شفلرا به دلیل تابش نور شدید و مستقیم خورشید است. در اینصورت باید گیاه را به مکانی با نور کمتر منتقل کنید تا از نور غیر مستقیم آفتاب استفاده کند. شفلرا در سایه نیز تا حدودی می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

بیماری شفلرا

 

آفات گیاه آپارتمانی شفلرا

کنه عنکبوتی

کنه های مختلف و کنه عنکبوتی بزرگترین دشمنان شفلرا می‌باشند. این کنه ها باعث می‌شوند تا سطح زیرین برگ به صورت آردی و یا تار عنکبوتی بشود. به طور معمول علت پیدا شدن این کنه ها ، کم آبی شفلرا است. شما می‌توانید با استفاده از ساخت سموم خانگی مانند محلول رقیق آب و صابون و اسپری نمودن آن به صورت روزانه بر روی گیاه این کنه ها را از بین ببرید. همچنین با استفاده از آفت کش ها و کنه کش ها می‌توانید کنه یا شپشک شفلرا را از بین ببرید.

آفت تریپس

آلوده شدن گیاه به تریپس در هوای گرم و خشک اتفاق می‌افتد. این آفت باعث ایجاد لکه و فرورفتگی در قسمت زیرین برگ می‌شود. با استفاده از آفت کش ها به سادگی می‌توانید از شر این آفت رها شوید.

 

118 دیدگاه در “چگونه بیماری گیاه شفلرا را درمان کنیم ؟

  1. مریم. م گفت:

    سلام وقتتون بخیر من چنتا از گیاهام حالشون خوب نیس اصلا ونمیدونم چیکارکنم باخوندن توسایتا مشکل حل نشد مارانتا رنگی وگورخریم ومشکی دارن ازبین میرن لطفا کمک کنید

    1. مسعود گفت:

      ابیاری شفلرا به چه صورته و چند وقت در میون باید ابیاری بشه؟ برگای قهره ای داده و ریزش داره برگاش روزی ده تا کسی میدونه باید چیکارش کنیم؟

      1. علیرضا گفت:

        در آبیاری افراط کردی و قارچ گرفته،از قارچ کش بصورت اسپری و آبیاری استفاده کن،حداقل سه بار با فاصله ۵روز

      2. مهدی گفت:

        سلام
        بستگی به دمای محیط منزل داره و مدت خشک شدن رطوبت خاکش. بهتره از انگشتان دست برای امتحان خشک بودن رطوبت خاک استفاده کنید. هر وقت بین 4 تا 5 سانت از خاک خشک شد با آب 24 ساعت مانده در همان دمای محیط گیاه ، یا گیاه را با آب جوشیده سرد شده آبیاری کنید.
        در ضمن دلیل سیاه و خشک شدن برگها از آبیاری زیاد و نور کم است.

      3. مهنار گفت:

        دوست عزیز…بابد از قارچ کش استفاده کنین گیاه شما دچار قارچ شده،غبارپاشی اصلا برای شفلرا انجام ندین..باعث قارچ میشه.
        از قارچ کش فقط روی قسمتای قارچی استفاده کنین دوهفته یبار و زمانی که گیاهتون تشنه نباشه ینی ظهر آبیاریش کنین و غروب ک نور خورشید نباشه قارچ کش استفاده کنین..مراقب خوبش میکنه

      4. nazi گفت:

        سلام شفلرای منم همین جور شد نور غیر مستفیم کف گلدان زهکش عالی باشه اگر خاک گلدان زیاد خیس باشه ورطوبت زیاد باشه ریشه میپوسه وافت میزنه گلدان وخاک رو عوض کنید از قارچ کش مانکوزب یه قاشق چایخوری در یک لیتر اب هم به خاک بدید هم اسپری کنید ازجلو وپشت برگها ودوباره 7روزبعد تکرار کنید

    2. سعید گفت:

      سلام.شفلرای من برگهاش یکی یکی زرد و بعد قهوه ای میشه و میافته و بعد کل برگهای شاخه لکه های قهوه‌ای میگیره و می افته.
      باید چکار کنم؟؟؟

      1. حسین گفت:

        آبیاری و کود دهی اشتباه باعث این مشکل میشه

    3. حاتمی گفت:

      سلام گیاه شفلر من برگ‌های بالاییش اول قهوهای و بعد کاملا سیاه میشن و از بین میرن
      می خوام ببینم علت چیه؟؟

      1. قویدست گفت:

        سیاهی ساقه و ریشه نشانه آبیاری بیش از حد هست،تعویض خاک, استفاده از قارچ کش و رعایت اصول نگهداری حالش را خوب می کنه

  2. سلام اگر شفلرا برگاش ریز بشه، باید چه کار کرد؟ گفت:

    خیلی خوبه امیدوارم موفق باشید

    1. شهروز گفت:

      محیط پر نور تر

    2. سپید گفت:

      سلام شفلرا من یه سری تخم ها رو برگ هاش هستش چیکار کنم

      1. مهدی گفت:

        با سلام
        اونا کنه هستند و باید از کنه کش یا سم آبامکتین با دوز یک گرم در یک لیتر آب ، گیاهاتون رو اسپری کنید به مدت یک ماه ( 4 وعده)

  3. آرزو گفت:

    سلام خسته نباشید‌
    من چندتا لکه سفید روی گیاه شفلرا م دیدم علت چیست

    1. مریم گفت:

      سلام چهار روزه شفلرا خریدم از روز سوم برگاش زرد شده داره میریزه بعد برگاش داره سوراخ میشه وقهوه ای.. چکار کنم؟!

    2. مهدی گفت:

      سلام ، متاسفانه دچار بیماری قارچی شده و باید از قارچکش مانکوزب با دوز مصرف یک گرم در یک لیتر آب براش استفاده کنید . هم غبار پاشی و هم به عنوان وعده آبیاری هر هفته به مدت یک ماه

    3. فاطمه گفت:

      سلام خسته نباشید شفلرا من حالش خیلی بده با اینکه ابدهیش ب موقع کافی هست کل برگاش اویزون شدن

  4. ابراهیم رجبی گفت:

    سلام یه درخچه هلو توی گلدان داخل حیاط دارم که بارداده (حدود ۲۰تا هلو متاسفانه روی سافه ها عسلک زده که اوناها کنده وباآب شاخه ها راشستم برای مبارزه بااین عسلک چه کنم که میوه هاهم ازبین نره تشکرمیکنم ازراهنمائیکه برام انجام میدهید

  5. ابراهیم رجبی گفت:

    سلام یه درخچه هلو توی گلدان داخل حیاط دارم که بارداده (حدود ۲۰تا هلو متاسفانه روی سافه ها عسلک زده که اوناها کنده وباآب شاخه ها راشستم برای مبارزه بااین عسلک چه کنم که میوه هاهم ازبین نره تشکرمیکنم ازراهنمائیکه برام انجام میدهید,قبلا هم بیان کرده بودم اماجوابی دربافت نکردم

  6. اعلایی گفت:

    سلام
    من یه شفرا رو چند ماه پیش گرفتم
    خیلی رشد خوبی داره اما یک ماهه که برگاش دارای لکه قهوه ای میشه ک میریزه
    با صابون و الکل تمیزش کردم ولی مشکلش حل نشد
    خاکش هم کم شده بود بکهفته پیش بهش خاک جدید اضافه کردم چند تا قارچ در اورد همون خاک رو به همه گلدونا دادم مشکلی نداشتن قارچا رو در اوردم
    هفته ای دو بار بهش آب میدم وبعد از ابیاری زیر گلدونی هم کاملا خشک میکنم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    1. فاطمه گفت:

      سلام باید زودتر براش قارچ کش بگیرید…من دیر اقدام کدم از برگ رسیده ب ساقش داره سیاه میشه…برگ های قهوه ای شده روهم جدا کنید بندازید سطل اشغال..روخاکش هم هیچ برگی نباشه..هوا خور داشته باشه

      1. احمدی گفت:

        سلام و خسته نباشید
        چند وقت بود که هر روز تقریبا یک عدد برگ شفلرا من میرخت دیروز وقتی خاکش رو بررسی میکردم متوجه هزارپا های کوچکی توئ خاکش شدم بنظرتونخاکش رو عوض کنم یا بهش سم بدم و از کدام سم استفاده کنم ممنون از راهنمایی تون

        1. شهروز گفت:

          شایعترین دلیل ریزش برگ شلفرای ابلق کمی نور است، اگر گیاه سالم باشد در حین ریختن برگ های ابلق برگ های جدید سبز می دهد. تنها جای مناسب برای گلدان شلفرا پنجره جنوبی است. البته بدون از تابش مستقیم خورشید.
          در مورد هزارپا های کوچک هم ترجیحا کاری نکنید چون استفاده از سموم به گیاه شک وارد می کند. دور گلدون را با ابر یا سطحی برجسته پوشش دهید که هزارپا ها در خانه پخش نشوند. تا ۲۴ ساعت بعد از آبدهی که ۵روز یکبار است هزارپا ها بیرون می آیند، مشکل این حشرات از خاک است نه گیاه. و چنین مشکلاتی کاملا عادی است. این موجودات روی سطح خاک جمع می شوند. پیشنهاد می کنم تا ۲۴ساعت بعد از آبدهی روی سطح را تمیز کنید تا از پخش شدن آنها در محیط خانه جلوگیری شود.

          1. کیانا والی گفت:

            سلام ممنون که اطلاعات و تجربتون رو در اختیار ما هم می ذارین.

          2. باران گفت:

            سلام من هم یه شفلر گرفتم ۱۰ روز هست،برگاش نریخته،تازه کلی هم برگ کوچولو جدید در اورده ولی دیروز اب دادم بهش امروز میبینم چنتا هزار پای مرده پای گلدون بود ،خاکش و بررسی کردم یه عالمه هزارپا بود؟؟چیکار کنم؟ببرم پیشه گل فروشی؟؟ضرر نداره؟

            و اینکه یه گل یوکا دارم اونم ۱۰ روزه گرفتم،ولی برگ های کوچیک زیرش داره خشک میشه،علتش چیه؟؟کلا خونه هم نور مستقیم نداره،بیشتر سایه داریم تا افتاب،پر نور نیست خونه
            یه سوال دیگه اینکه برای این خونه با توجه به نور کمش چه گیاهی بگیرم؟

        2. مهدی گفت:

          سلام .شفلرا شدیدا به تعویض خاک و گلدان حساسه، برای همین توصیه میکنم ابتدا از روش خفه کردن استفاده کنید. اگر برطرف نشد از سم دیازونین.
          خفه کردن: یعنی گلدان را در یک تشت پر از آب که عمق آن تا اوایل سطح خاک باشه و آب سر ریز به داخل گلدان نشه استفاده کنید. تمام کرمها و سایر حشرات در خاک خفه میشن و میمیرند یا از خاک فرار میکنند. مدت زمان ماندگاری گلدان 10 الی 20 دقیقه باشه و سپس گلدان را به مدت 15 روز به هیچ وجه آبیاری نکنید چون ریشش خراب میشه و میپوسه

      2. فاطمه. گفت:

        سلام من حدود دو هفته شفلر خریدم و رشدش هم خوب بود الان متوجه شدم جونورای خیلی ریز سبز رنگ و یچیزی ک نمیدونم شاید تخم بود یا شاید جونور مثل دسته ایی زیر اون جونه های تازه بودن ک درشون اوردم با دست و بعد محلول اب و صابون رقیق و ی نقطه الکل پاشیدم ب ساقه ها ک ضدعفونی بشه …الان کار درستی کردم ؟ کسی میتونه کمکم کنه؟

    2. فاطیما گفت:

      سلام. من گیاهم یه قسمت ساقش کلا خشک شد. برگاش سوخت. و قسمت دیر ساقه ی دیگشم درحال سوختنه. باید چکار کنم. چاره ای داره؟

      1. مهدی گفت:

        سریعا آفات درون خاکش مثل کرم و .. از بین ببرید

  7. رقیه گفت:

    سلام خسته نباشید .من حدود ۴۰ روزه شفلرا خریدم خاکش هم خاک برگ ریختم .الان تقریبا دوهفته س برگاش تیره میشه وار ساقه میفته گفتن قارچ کش بدم که پریروز دادم دیروز وام وز بیشترین ریزش رو داشت .به نظرتون چیکار کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنمایی کنیم: iranderakht

    2. محسن گفت:

      سلام. شفلورا خریدم و سرحال فقط آخرین برگ که در آورده نوک برگهایش ی پارگی و چروک داره. برگ کامل نشده و حدودا ب اندازه کف دسته و سبز روشن.کلدون الان عوض کردم و کود ندادم تا ریشه خودش پیدا کنه و غبار گاشی روزانه و آبیاری زمان خشکی کامل سطح خاک. ممنون از کمک شما

    3. zahra گفت:

      سلام.وقت بخیر
      گل شفلرا دارم که برگ.های پایین شاداب و سرحال اما برگ های بالا بی.حال و اویرون شدن و کمرنگ
      نورش پشت پنجره و ابیاریش هم بعد از خشک شدن خاک
      مثل قبل شفلرام پرپشت نیست کم پشت شده

  8. رقیه گفت:

    سلام خسته نباشید .من حدود ۴۰ روزه شفلرا خریدم خاکش هم خاک برگ ریختم .الان تقریبا دوهفته س برگاش تیره میشه وار ساقه میفته گفتن قارچ کش بدم که پریروز دادم دیروز وامروز بیشترین ریزش رو داشت .به نظرتون چیکار کنم؟

    1. مهدی گفت:

      ابتدا مشکل در تعویض خاک و گلدان هست. تعویض خاک و گلدان برای شفلرا مثل طناب دار است. باید توسط متخصص و با احتیاط کامل انجام بشه و زمان تعویض آن میبایست کاملا خاک و گلدان قارچکشی بشه بعد بکارید. شفلرا ، بنجامین ، کروتون وووو شدیدا نسبت به تعویض خاک واکنش دارن

      1. لادن گفت:

        سلام وقتتون پشت برگ گیاه شته های ریز داره باید چکار کنم

  9. مجید خیراللهی گفت:

    سلام من گیاهم یه مشکلی پیدا کرده .
    شاخه هایی که بهشون متصل هستن ( ساقه های منتهی به برگ ها)دچار افتادگی شده اند
    یعنی شاخه ها به سمت پایین متمایل شده اند
    به چه دلیل این اتفاق افتاده؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ آبیاری و نور گیاه کافیه؟

      1. Fateme گفت:

        سلام.وقتتون بخیر .من گیاه شفلرا ۵ روز پیش خریدم.
        تا خونه اوردمش ۵ دقیقه بیشتر طول نکشید.بعد ۲ ساعتی که در محیط خونه بود دیدم برگهای جدیدش و چندتا از برگهای دیگه اش قهوه ای و بیحال شدن.
        فرداش چندتایی که کلی برگهاش قهو ه ای شده بودند جدا کردم .
        الان اون برگهایی که روی یک‌شاخه بود ولی یک دوتابرگش قهوه ای بود وسطش تیره میشه وبرگهاش میریزه و.اون قسمتهایی هم که قبلا زدم یکمی سر ساقه اش سیاه شده .
        از افتاب سوختگیه یا قارچی هس گیاه؟
        ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. محمد گفت:

          نوسانات دمایی باعثش شده دوست عزیز

      2. مریم گفت:

        سلام من یه شفلرا دارم حدود ۵ ماه خریدم تخوب وسر حال بوده دو هفته پیش بهش آهن دادم
        الان متوجه شدم برگاش جمع شدن واز ساقه میخوان بیفتن برگ های پایینش هم زرد شدن خیلی برگ بی حال احساس مکنم ساقه اش داره سبز بودنش از دست میده
        خواهش میکنم راهنمایی کنید

      3. علی گفت:

        یک هفته مسافرت بودم آب نداشت … بعدش مرتب هفته‌ای دو بار آب دادم ..‌‌الان یکماه گذشته و هنوز برگهاش آویزون شده و چند روزه که ساقش قهوه ای شده

  10. تیام گفت:

    با سلام.ببخشید شفلرا رو تازه گرفتم
    رو بعضی از برگاش سوراخه انگار که چیزی خورده .بعدشم برگاش اونجور که باید باز نیست (مثل پنجه که به داخل جمع میکنی هستش)میخواستم توضیح بدین .ایا گل رو برگردونم یا نه مشکلی پیش نمیاد.بعضی از برگاشم نقطه های قهوه ای داره.لطفا راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا گیاهتون آفت گرفته. می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت ارسال کنید تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

      1. علی گفت:

        یک هفته مسافرت بودم آب نداشت … بعدش مرتب هفته‌ای دو بار آب دادم ..‌‌الان یکماه گذشته و هنوز برگهاش آویزون شده و چند روزه که ساقش قهوه ای شده

    2. مهدی گفت:

      تیام عزیز
      سلام. لطفا قبل از اینکه گیاهی رو خریداری کنید ابتدا کامل گیاه و زیر و روی آن را بررسی کنید و اگر نکته ی مشکوک دیدید به هیچوجه آنرا خریداری نکنید. متاسفانه برخی از فروشنده ها که تعدادشون هم کم نیست به این نکات توجه ندارند و فقط گیاه رو با هر شرایطی میفروشند. بهتر است گیاه رو برگردونید به فروشنده تا براش درس عبرت شه. گیاهی که به شما فروخته هم قارچ داره هم عافت کنه

  11. سارا حجت پناه گفت:

    سلام. گیاه شفلرای من ظاهرا مشکلی نداره ولی فکر کنم هزارپا توی خاکش هست. چیکار باید بکنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام یک قاشق چایخوری از سمی مثل دیازینون یا آیکون رو در یک لیتر آب مخلوط کنید و خاک رو باهاش آبیاری کنید. 20 روز بعد هم دوباره سمپاشی رو تکرار کنید تا هزارپاها از بین برن.

    2. مینو گفت:

      سلام وقتتون بخیر گیاه شفلرا من برگهاش زرد میشه سپس‌ میریزه ۲بار در هفته بهش آب میدم و جاش هم داخل خونه پشت پنجره شمالی ولی پرده همیشه کشیده شده است علت چیه

      1. کیانا والی گفت:

        سلام بهتره زهکش خاک و گلدان رو بررسی کنید و از خروج آب از سوراخ کف گلدان مطمئن بشید. فواصل آبیاری رو هم بیشتر کنید ممکنه آبیاری بیش از اندازه باشه.

      2. زهرا گفت:

        سلام وقت بخیرببخشید من یه گلدون شفلرا دارم که برگهاش سیاه شدن و ریختن مونده ساقه اش داره سیاه میشه فعلا یه با قارچ کش بهش زدم حالا بنظرتون خوب میشه جوانه میزنه

  12. سمن گفت:

    سلام من دو روزه شفلزا خریدم،روی برگش لکه سیاه افتاده اولیش رو جدا کردم امروز دو تا لک دیگه رو دو تا برگ دیگه افتاده.ایا ممکنه علتش تعویض محل و گلدان باشه؟به این سرعت که قارچ نیست؟

  13. مهرداد گفت:

    سلام شفلرام با شرایط نگهداری خوب شپشک سپر دار گرفته تمام برگها و ساقه ها پر شده در ضمن در کنار عبایی بزرگه و از برگهاش توی عبایی هم افتاده آیا عبایی هم آلوده شده به فاصله یک و نیم متر هم پتوس ابلق دارم اون چطور؟ آیا شفلرا دیگه درست نمیشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اولین کاری که باید بکنید اینه که گلدان آلوده رو به سرعت از بقیه گلدون ها جدا کنین. برگ عبایی و پتوس رو هم بررسی کنید که آلوده نشده باشند. این آفت به دلیل داشتن پوشش سپرمانند به سموم مقاومه و از بین بردنش نسبتا سخته. اگر تعداد آفات کمه اون ها رو با دستمال مرطوب جدا کنید. ولی اگه تعدادشون زیاده باید از سموم سیستمیک استفاده کنید که جذب گیاه بشن و آفت با تغذیه از گیاه از بین بره. سمومی مثل اتیون، استامی پراید و کونفیدور مناسب هستن.

    2. حسینی گفت:

      سلام شفلرا من کلا برگاش زرد میشد ومیریخت شده از ریشه جداش کردم تو آب گذاشتم ریشه بزنه آیا امیدی هست ریشه بزنه یانه

  14. پریسا گفت:

    سلام خسته نباشین من حدود ۲ ماه که یه گیاه شفلرا خریدم خیلی خوب بود و رشد هم کرد اما یه مدتها که برگهای جدید سیاه میشه و می‌ریزه و یا حالت آویزون داره فکر کردم از کم ابیه و گلدان رو داخل است آب گذاشتم اما وقتی گلدان رو از تشت آب در آوردم متوجه کرمهای خیلی ریز ضره بینی سفید رنگ داخل است آب شدم ممکنه ریختن برگها به خاطر این کرمها باشه و اینکه چطوری میتونم این کرمها رو از بین ببریم نیاز هست خاکشو عوض کنم ؟ و اینکه عکس گل و برگهای خرابشو براتون داخل اینستا فرستادم اما جواب ندادین ممنون میشم منو راهنمایی کنید ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام آبیاری رو هر چند وقت یکبار انجام می دین؟ ممکنه آبیاری زیاد باشه و ریشه در حال پوسیدگی باشه.
      برای از بین بردن کرم های خاک می تونین 1 گرم سم سوین یا دیازینون در 1 لیتر آب حل کنید و خاک رو باهاش آبیاری کنید.

  15. آیدین گفت:

    سلام شفلرا دارم که اصلا در معرض نور خورشید نیست ولی چندتا از برگاش لکه های قهوه ای پدیدار شده از روی برگ خیلی کمه ولی از پشت برگ بیشتره.یه خورده هم برگاش از وسط حالت تا خوردگی دارن و انگار جمع شدن

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط آبیاری چه طوریه؟ ممکنه آبیاریتون زیاد باشه. دقت کنید که آبیاری بعد از خشک شدن خاک انجام بشه.

    2. خسروی گفت:

      سلام من چهار سال یه شفلورا دارم قدش تقریباً ۱/۵ متر سرحال و خوب بود تا امروز متوجه شدم برگهاش حالت چرب و شیره ای شده و دانه های کرم رنگی رویش ایجاد شده وقتی آنها رو با دست از روش پاک کردم بعضیاش نرم و چسبونکی و بعضیاش خشک بودن ولی از روی برگها پاک میشن
      چرا اینطوری شده چیکار میتونم بکنم ؟

      1. حسین گفت:

        سلام.
        شلفرا من که حدود دو سال دارم الان متوجه حجم زیادی حشره مثل شته شدم که سیاه رنگ و مخصوصا روی شاخه های تازه خیلی شده.
        چیکار باید بکنم
        ممنون میشم راهنمایی کنید
        مچکرم

  16. Soraya گفت:

    سلام. من تازه شفلرا خریدم روی برگاش سفیدک زده پاکم میکنم نمیشه مشکل چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام حالت پودری داره و روی کل سطح برگ هاس یا حشرات ریز سفید رنگ دیده می شن؟ اگه یه پودر سفید روی سطح برگ ها دیده می شه بیماری قارچیه و باید به گیاه قارچ کش بزنین. اگر هم حشرات ریز سفیدرنگ می بینین یعنی گیاهتون شپشک گرفته. می تونین چند قطره مایع ظرفشویی در یک لیتر آب حل کنید و با محلول ساخته شده برگ های گیاه رو تمیز کنید.

  17. امیر گفت:

    سلام .. شفلرا دارم برگ جدید دیگه در نمیاد همون برگ های قدیمی از بالا داره پژمرده میشه و حالت افتادگی پیدا کرده یکی میگفت آب کم بهش میکنی آب هر سه روز یکی دو لیوان دادم اصلا فرقی نکرده چیکار کنم چجوری آبیاری کنم که نمیره

    1. کیانا والی گفت:

      سلام برگ ها حالت خشکی دارند یا نرم شدن و بیحال؟ اگر برگ ها دارن خشک می شن از آبیاری کمه ولی اگر نرم شدن و بیحال هستن احتمالا به دلیل آبیاری زیاده. آبیاری بهتره بعد از خشک شدن 2-3 سانتی متر روی خاک انجام بشه. زهکش خاک رو هم بررسی کنید و از خروج آب از خاک هنگام آبیاری مطمئن بشید. دمای محیط گیاه باید بین 20 تا 30 درجه باشه و نباید در معرض هوای گرمتر قرار بگیره. همچنین غبارپاشی هفته ای یک بار و قرار دادن یک ظرف آب کنار گلدان می تونه به افزایش رطوبت و سرحال شدن گیاه کمک کنه.

  18. نیلو گفت:

    سلام وقتتون بخیر گیاه من قارچ گرفت و با اینکه قارچ کش استفاده کردم متاسفانه از بین رفت.سوالم اینه میتونم از خاک مجدد استفاده کنم و اینکه یه قسمت کوچک از گیاه سالم موند که قلمه زدم.میتونم داخل همین خاک بکارم ؟نحوه قلمه زدنش به این صورت که بذارم داخل آب تا ریشه بزنه و بعد بکارم صحیح هست؟
    ممنونم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر بهتره از خاک استفاده نکنید ممکنه آلودگی قارچی داشته باشه و گیاه جدید رو هم آلوده کنه. قلمه رو هم می تونید هم داخل آب بذارین تا ریشه بزنه و هم داخل خاک. اگر در آب ریشه دار شه بعد از اون باید در خاک کاشته بشه.

  19. آزاده گفت:

    سلام من تازگی یک گیاه شفلرا 2 شاخه خریدم. چندتا از برگ ها (4-5 برگ) با اینکه در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نیست حالت سوختگی پیدا کرده. در قسمت فاصله برگ با ساقه و 2 شاخه ساقه چیزی مثل تار عنکبوت دیدم و برداشتم و روی برگ ها چند نقطه خیلی ریز سفید که شاید حشره باشند دیدم و برداشتم. لطفا راهنمایی کنید مشکل گیاه چیست و از چه سم برای رفع آفت استفاده کنم و چه مکملی برای تقویت گیاه استفاده کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام سم دیازینون تهیه کنید و به میزان 2 سی سی در 1 لیتر آب حل کرده و گیاه رو کاملا سمپاشی کنید. برای تقویت گیاه هم می تونین از کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور استفاده کنید.

  20. رها گفت:

    سلام من یک شفلرا دارم که پشت دوسه برگش دونه های قهوه ای زده بعضی هاشون فرو رفته و بعضی حالت برآمده و زبر داره خوشبختانه هنوز سرحاله فقط دوسه برگ پایین رنگ پریدگی داره داخل خونه نگهداری میکنم آبیاری با خشک شدن سطح خاک انجام میشه و نور غیر مستقیم متوسط میگیره،لطفا کمک کنید تا خراب نشده ،دوستش دارم

    1. کیانا والی گفت:

      سلم عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  21. ریحانه سبیلی گفت:

    سلام من این گل رو خریدم و لکه های قهوه ای روی شاخه های جوونش دیدم،بردم نشون دادم گفتن عادیه،خواستم بدونم عادیه واقعا یا آفت داره؟

  22. میترا گفت:

    سلام . من ۴ ساله یک گیاه شفلرا دارم
    خیلی دیر برگ جدید میده ،ممکنه حتی تا ۶ ماه هم برگ جدید نده . چیکار کنم که به رشدش کمک کنه
    چند روزه که ۲ تا از برگ های پایینش زرد شده . چیکارش کنم که گلم از بین نره
    ممنون میشم راهنماییم کنین

  23. ریحانه گفت:

    سلام خسته نباشید!
    شفلرا ابلق من روی برگاش لکه سیاه میوفته و بلافاصله برگاش میریزن.
    قارچ کشم چندین بار زدم اثر نکرده چیکاره کنم ؟؟
    داره از بین میره

  24. سعید گفت:

    سلام وقت بخیر،دوستان لطفا سریع بهم کمک کنید که فک کنم دیگه داره گیاهم میمیره،داخل گلدونم دوتا ساقه شفلرا دارم که ی مدت دست خودم نبود بهش زیاد اب دادن،اومدم دیدم برگاش ریخته و داره میریزه،قارچ کش دادم بهش،ابشو دوباره کم کردم ی ساقه بنظر میداد خوب شده و مشکلی نداره،اما یکی دیگش سر ساقه سیاه و نرم شده بوس خراب شدگی میده ، چیکار کنم؟اگه هنوز میتونم برش گردونم خواهشا کمکم کنید

  25. نسرین گفت:

    سلام.شفلرای من خریدمش خیلی سرحال بود ولی مدتی بعد برگهاش لکه قهوه ای زده و می ریزه…روزی چندین برگش….قارچ کش زدم در هفته اول دو بار ولی الان گفتن هر ده روز یکبار باید بزنم…..ولی برگهاش خیلی می ریزه…

    1. Poopak گفت:

      سلام روی جوانه های گیاه شفلرا حشره های سبز زده و یه جاهایی از گل نقطه های قهوه ای داره .راه حلی برای درمانش هست؟

  26. مهدی گفت:

    خواهشایکی کمک کنه ،چندماهه شفلرابلق خریدم ولی الان برگاش میریزه،هفته ای یکبارآب میدم وروزی دوبار باآبپاش برگهاوساقش وآبپاشی میکنم،الان مدتیه برگاش دارن میریزن حتی اوناکه تازه دراومدن،لطفاکمکم کنید

  27. امیر گفت:

    سلام وقتتون بخیر من گل شفلرا خریدم برگای بالایی‌ خیلی خوبن وسرحال ولی پشت دوتا برگای زیر چند تا لکه دیدم علتش چیه…. میترسم خراب بشه چکار باید کنم

  28. زهرا گفت:

    سلام وقت بخیرببخشید من یه گلدون شفلرا دارم که برگهاش سیاه شدن و ریختن مونده ساقه اش داره سیاه میشه فعلا یه با قارچ کش بهش زدم حالا بنظرتون خوب میشه جوانه میزنه

    1. پونه گفت:

      باسلام ، گل شفلرا من برگهاش داره قهوه ای میشه . چک کردم زیر گلدون کرمهای ریز سفید زده بود بیرون. ممکنه قارچ زده باشه؟؟ ۷ ماه پیش خاک و گلدان تعویض شده. ممنون میشم راهنمایی کنید.?

  29. لیلی فاطمه ظ گفت:

    سلام .من یک شفلرا خریدم بعد متوجه شدم افت زده است و برگها و ساقه هاش عیب دارن .چه کنم

  30. لیلی فاطمه ظ گفت:

    سلام من دیفن باخیام یکهو دچار مشکل شده نمیدونم شاید بخاطر اینکه گلدونش بزرگه و کود ریشه دهی نمیدونم چی بهش دادم برگهاش کلا زرد شدن و میزین .ایا راهی داره

  31. محبوبه سبزواری گفت:

    سلام یه گیاه شفلرادارم که برگ های بالاش بی حال شدن وروبرگه سوراخ شده چی کارکنم؟حالش خیلی بده

  32. غزل گفت:

    باسلام ، گل شفلرا من برگهاش داره قهوه ای میشه . چک کردم زیر گلدون کرمهای ریز سفید زده بود بیرون. ممکنه قارچ زده باشه؟؟ ۷ ماه پیش خاک و گلدان تعویض شده. ممنون میشم راهنمایی کنید.?

  33. پونه گفت:

    باسلام ، گل شفلرا من برگهاش داره قهوه ای میشه . چک کردم زیر گلدون کرمهای ریز سفید زده بود بیرون. ممکنه قارچ زده باشه؟؟ ۷ ماه پیش خاک و گلدان تعویض شده. ممنون میشم راهنمایی کنید.?

  34. اصغری گفت:

    سلام‌ شفلرامو دیروز خاک شو عوض کردم گاهی اوقات برگاش قهوه ای میشد میریخت و رو برگای زیریش سفیدک زده بود همسایمون اومد دید گفت بذار تو بالکن کامل
    نور مستقیم افتاب بهش بخوره یهو دیشب دیدم برگاش افتاده و نرم شده اصلا کاملا داره از بین میره چیکارش کنم توروخدا کمکم کنید

  35. محمد گفت:

    سلام من یگ گل شلفرادیگه خریدم وتوی گلدان شلفرایی که داشتم کاشتم ولی متاسفانه یکم به ریشه گلم فشاراومدوچندتاازریشه های بزرگ اش شکست بعدازاونم قارچ گرفت قارچ کش ۳ باراستفاده کردم وهمچنان گلم پژمرده است وبرگاش قهوه ای ومیریزه طوری که ساقه اش چروک شده

  36. محمد گفت:

    سلام من یگ گل شلفرادیگه خریدم وتوی گلدان شلفرایی که داشتم کاشتم ولی متاسفانه یکم به ریشه گلم فشاراومدوچندتاازریشه های بزرگ اش شکست بعدازاونم قارچ گرفت قارچ کش ۳ باراستفاده کردم وهمچنان گلم پژمرده است وبرگاش قهوه ای ومیریزه طوری که ساقه اش چروک شده.

  37. پریارمضانی گفت:

    سلام خسته نباشید‌.من چندروزه شفلرا خریدم موقع عوض کردن گلدونش دیدیم تو خاکش کرم وحشره های دیگه ای هست و همه حشرات رو جدا کردیم و گیاه رو تو گلدون جدید گذاشتیم ولی الان شفلرام بی حال شده برگاش افتاده شده چیکار باید انجام بدیم؟؟؟؟

  38. پریا.ر گفت:

    سلام خسته نباشید‌.من چندروزه شفلرا خریدم موقع عوض کردن گلدونش دیدیم تو خاکش کرم وحشره های دیگه ای هست و همه حشرات رو جدا کردیم و گیاه رو تو گلدون جدید گذاشتیم ولی الان شفلرام بی حال شده برگاش افتاده شده چیکار باید انجام بدیم؟؟؟؟

  39. مژگان گفت:

    با اب و صابون چيزي درست نميشه لطفا سم لازم براي از بين بردن خالت چسبندگي برگ شفلرا رو بگين ممنونم

  40. زهرا گفت:

    سلام
    من سه روز پیش گلدان و خاک شفلرا رو تعویض کردم ،ولی الان مثل سابق سرحال نیس و برگهاش حالت افتاده پیدا کرده
    علتش چیه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  41. سعیده گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    گیاه شفلرا من در معرض آفتاب شدید قرار گرفته و تمام برگهاش سوخته ولی تنه سالم باید چکار کنم لطفا کمکم کنید

  42. سونیا گفت:

    سلام.
    من الان سه ماهه شفلرا رو گلدونشو عوض کردم ولی هیچ رشدی نداشته و هیچ برگی نداده و پشتع برگاش خال خاله قهوه ای زده ممنون میشم راهنماییم کنین….

  43. پری گفت:

    سلام
    من حدود ۴ماهه گیاه شفلرا خریدم و اوایل هر جای خونه میزاشتم برگاش میریخت
    دو هفته اول سهل انگاری کردم و تو آبیاریش دقت نکردم
    و بعد اون مرتب سعی کردم آبیاری کنم هر ۳ روز یبار
    ولی الان بقدری برگاش ریخته که نسبت به حالت اولیه اش که پر برگ بود خالی شده.برگاش قهوه ای رنگ میشه و میریزه. یک هفته پیش براش تقویت کننده خریدم و یکبار آبیاریش کردم.چند روز پیش برگاش رو با الکل و آب تمیز کردم
    و الان هم که برگاش زردو بی روحه، امروز هم موقع آبیاری تو خاکش حشرات زیادی دیدم.دیگه نمیدونم چیکار کنم.یکی میگه خاکش رو عوض کن یکی میگه قارچکش بگیر و ریشه هاشو بشورو قارچکش بزن، به خاکش هم سم بزن تا حشراتش ازبین برن.
    گیاهم داره نابود میشه. نمیدونم چیکار کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  44. پروانه گفت:

    سلام
    من حدود ۴ماهه گیاه شفلرا خریدم و اوایل هر جای خونه میزاشتم برگاش میریخت
    دو هفته اول سهل انگاری کردم و تو آبیاریش دقت نکردم
    و بعد اون مرتب سعی کردم آبیاری کنم هر ۳ روز یبار
    ولی الان بقدری برگاش ریخته که نسبت به حالت اولیه اش که پر برگ بود خالی شده.برگاش قهوه ای رنگ میشه و میریزه. یک هفته پیش براش تقویت کننده خریدم و یکبار آبیاریش کردم.چند روز پیش برگاش رو با الکل و آب تمیز کردم
    و الان هم که برگاش زردو بی روحه، امروز هم موقع آبیاری تو خاکش حشرات زیادی دیدم.دیگه نمیدونم چیکار کنم.یکی میگه خاکش رو عوض کن یکی میگه قارچکش بگیر و ریشه هاشو بشورو قارچکش بزن، به خاکش هم سم بزن تا حشراتش ازبین برن.
    گیاهم داره نابود میشه. نمیدونم چیکار کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. پریسا گفت:

      وقت بخیر.از سم دیازینون استفاده کنید برای از بین بردن حشرات همزمان تقویتی هم اسپری کنید رو برگهای گیاه

  45. فرشته گفت:

    سلام.وقتتون بخیر. شفلرا من خداروشکر مشکل لکه های قهوه ای و… نداره. اما روی برگهای جدیدی که دارن تازه جوونه میزنند خالهای ریز صورتی تمام سطح جوونه ها رو پوشونده و فکر میکنم بخاطر همینه که برگها ناقص بزرگ میشند.(یعنی از برگهای 6تایی شفلرا یکی دوتا رشد نمیکنه یا سیاه میشه.)جوونه ای که خال های صورتی بیشتری داره قطعا ناقص بزرگ میشه.
    اونها چی هستند و چطور از بین ببرمشون؟

  46. صفورا گفت:

    سلام
    شفلرای من قارچی شده؛ روی برگ هایش لکه های قهوه ای هست و ریزش برگ داره
    میتونم از قارچ کش بردوفیکس استفاده کنم؟ بصورت محلول پاشی باشه یا آبیاری؟
    چند روز یک بار بهش سم بزنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  47. Safou گفت:

    سلام
    شفلرای من قارچی شده؛ روی برگ هایش لکه های قهوه ای هست و ریزش برگ داره
    میتونم از قارچ کش بردوفیکس استفاده کنم؟ بصورت محلول پاشی باشه یا آبیاری؟
    چند روز یک بار بهش سم بزنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  48. S گفت:

    سلام من گل شفلرام برگاش کمی جمع شده و شُل هست و سدحال نیست آبیاری منظمه و نمیزارم خاکش خشک خشک بشه
    ریزش برگ یا سوختگی هم نداره فقط برگاش بی حالن بخصوص برگهای تازه
    ممنون میشم راهنمایی کنین?

  49. Newsha گفت:

    سلام خسته نباشید
    گل شفلورا من جدیدا برگاش خم شده ان و شروع به ریختن برگ میکنه آب دهی آن هم مثل قبلا بوده ولی فکر میکنم دچار نوسانات دمایی شده و این باعث شده که گیاه من برگاش خم بشه و شروع به ریختن کنه میشه لطفا راهنماییم کنید که چطوری دوباره سرحال بشه ممنون

  50. مسلم گفت:

    سلام گیاه شفلرامن به همراه چندگل دیگر مثل شمعدانی عطرچای یاگل اشک همه دارن خشک میشن وروی برگهایاساقهاخالهای سفیدی مثل پنبه میزنه چکارکنم یه راهنمایی کنید ممنون میشم

  51. مریم گفت:

    سلام من یه شفلرای ابلغ خریدم، برگاش از وسط شروع میکنن به قهوه ای شدن و بعد جدا میشن و میفتن، دو مرتبه طی دو هفته بهش قارچ کش کاربندازیم اسپری کردم و با همون محلول آبیاری کردم اما تاثیری نداشت

  52. پریسا گفت:

    سلام برای منم دقیقا همین طور شده دیشب سم دیازینون ریختم برای ازبین بردن حشرات داخل خاک از دیشب تا الان برگی نریخته امیدوارم حشرات مثل خرخاکی و هزارپا که داخلش فراوون هست از بین رفته باشند درضمن یه تقویتی هم گرفتم بعد از سم ریختن رو برگها اسپری کردم

  53. الناز گفت:

    شلام گیاه شلفرامن برگهای نزدیک خاک و ابتدای ریشه و ساقه گیاهم دونهدهای قهوه ای کمرنگ دورتا دور برگها و زیر ساقه هاشو گرفته چطور باید برطرفش کنم؟؟؟این گلم خیلی دوستش دارم

  54. آسیه دهستانی گفت:

    سلام شفلرای ی من زیر برگاش و مخصوصا دورتادور برگاش دونه های قهوه ای داره هی بیشترم می شه برگها و ساقه گیاه رو زرد می کنه و می ریزه، با دستمال اون نقطه ای قهوه ای جدا می شه .

  55. پروانه گفت:

    سلام خسته نباشید شفلرای من تمام برگاش ریخته
    چیکار کنم?

  56. عظیمی گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من دو هفته میشه شفلرا گرفتم و از هفته ی دوم روی برگ هایی که تازه میخوان در بیان شته ظاهر شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  57. غزل گفت:

    سلام. آیا گیاه شفلرایی که شپشک سپردار دارد را میشود قلمه زد؟

  58. Donya گفت:

    سلام
    شفلرای من شاخه های بالاییش پژمرده واویزون شدن، شاخه اصلیشم مثل قبل باطراوت نیست، علت چیه

  59. سپیده گفت:

    سلام،من شفلرام و متاسفانه و بی احتیاطی خودم بود ک گذاشتم تو بالکن و بعدش یادم رفت بیارم داخل خونه امروز رفتم دیدم ک گل برگها سرما زده الان چیکار کنم،؟هیچ برگی نداره

  60. م گفت:

    سلام خسته نباشید گیاه شفلرا ابلق از روزی که گرفتم شروع به ریزش برگ گرفته چه برگهای سبز چه برگ های که زرد میشن و می‌ریزه پشت پنجره جنوبی با فاصله از پنجره قرار دادم آبیاری تا سطح خاککاملا خشک نشده باشه انجام میدم اما ریزش برگ قطع نشده میتونم از کود جلبک یا آمینو استفاده کنم چه راهکاری برای قطع ریزش برگها توصیه میکنید ممنون

  61. raz گفت:

    سلام شفلرای من شاخه هاش بیحال افتادن نمیدونم چیکارش کنم

  62. معصومه گفت:

    سلام من از شفلرام یه قلمه زدم و توی خاک باگلدون کوچیک کاشتم تا ۴ هفته برگاش عالی بودن یک هفته سپردم دست خواهرم وقتی برگشتم برگاش شل شده و رنگش قهوه ای دلیلش چیه میشه راهنمایی کنین
    احساس میکنم زیادی بهش اب داده

  63. مائده گفت:

    سلام وقت بخیر.
    من یک سال هست که شفلرم رو خریدم. تا الان خوب بوده اما یک هفته هست که متوجه شدم برگ هاش از مرکز دارن سیاه می شن و شل می شن و می افتن.
    امروز با آب و صابون رقیق شده همه برگ ها رو پاک کردم.
    یهو دیدم روی یه برگی که افتاده یه چیزی شبیه یه پیله هست. یعنی تراکم بالای تار عنکبوت توی یه نقطه.
    نیاز هست سم بزنم بهش. یه فقط همین شستشو با آب و صابون رقیق شده کافی هست.
    ممنونم از بابت وقتی که می گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *