گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

معرفی و شرایط نگهداری گیاه گازمانیا

گیاه گازمانیا به خاطر گل های بزرگ و ستاره شکلش بسیار مشهور و پر طرفدار است و یکی از دیگر دلایلی که این گیاه را از سایر بروملیادها جدا می کند تنوع بی نظیر رنگ گل های آن است. این گیاه در طول عمر خود تنها یکبار گل میدهد و سپس زندگی خود را از طریق پاجوش هایی که تولید می کند، ادامه می دهد. در این مقاله به طور کامل به معرفی این گیاه می پردازیم و با شرایط نگهداری گل گازمانیا آشنا می شویم.
شرایط نگهداری گازمانیا

 

نام علمی این گیاه Guzmania lingulata و نام انگلیسی آن Scarlet star به معنای ستاره آتشین است. گیاه گازمانیا از خانواده Bromeliadaceae و خاستگاه اصلی آن آمریکای جنوبی است. گازمانیا بیش از 120 گونه گلدار تولید میکند. این گل فاقد ساقه می باشد و در دسته گیاهان همیشه سبز قرار دارد. برگ های این گیاه دارای لبه های گوشتی است و گل آن از قسمت وسطی گیاه میروید.

در وسط این گیاه فرو رفتگی ای وجود دارد که به آن فنجان می گویند و بهتر است دائما پر از آب باشد . این آب باید هر چند وقت یکبار تعویض شود.

گازمانیا به دلیل رنگ فوق العاده گل هایش که طیف زیادیی از رنگ ها را مانند زرد، نارنجی، قرمز، صورتی ، سفید و… و حتی رنگ های ترکیبی شامل می شود، به صورت گسترده در طراحی دکوراسیون در هتل ها، لابی ، مراکز خرید و … بکار برده می شود و مردم علاقه زیادی به آن دارند. گفتنی است که در صورت نگهداری صحیح گل های این گیاه به مدت 4 ماه سالم باقی می مانند.

نور

همانند مابقی بروملیادها، گل گازمانیا نیز در مکان های روشن و نور طبیعی خوشحال تر است و پنجره های شرقی و یا غربی برای آن ها مناسب ترین است.

  • حتما این نکته را در نظر داشته باشید که نور مستقیم و داغ خورشید می تواند موجب ایجاد سوختگی بر روی برگ های گیاه شود.
  • این گیاه برای چند هفته می تواند در نور کم دوام بیاورد ولی ادامه این مشکل منجر به نابودی گیاه می شود.
  • اگر دوست دارید که گیاهتان رشد خوب و عمری طولانی داشته باشد و همچنین پاجوش های زیادی تولید کند، کلید آن نگهداری گیاه در محلی روشن است.

آبیاری

گیاه گازمانیا به آبیاری متوسطی احتیاج دارد. بهتر است فنجان گیاه که همان قسمت رنگی در انتهای گیاه می باشد را با آب سبک پر کنید و هر 3 الی 4 هفته یکبار برای جلوگیری از ایجاد باکتری و پوسیدگی گیاه آب آن را تعویض کنید.( این کار در زمان گلدهی گیاه نباید صورت گیرد چراکه موجب کوتاه شدن عمر گل گازمانیا می شود.)

  • در زمان سرما و در شرایطی که نور کم است آب کمتری داخل فنجان گیاه بریزید و اجازه دهید 2 الی 7 روز خشک شود و بعد آن را با آبی تازه پر کنید.
  • مانند سایر گیاهان باید میزان آبیاری این گیاه را در فصل زمستان و سرما کاهش دهید.
  • آبی که به این گیاه میدهید حتما باید سبک باشد. ابتدا آب را به مدت چند ساعت در جایی ساکن قرار دهید تا کلر آب بپرد و بهتر است که از آب تصفیه شده استفاده کنید.
  • خاک این گیاه باید دائما مرطوب باشد و نه خیس.

کود دهی

گل گازمانیا مواد مغذی مورد نیاز خود را از برگ های خودش که خشک می شوند و بر روی خاک می ریزند ، میگیرد. ریشه های این گیاه بر روی درخت، صخره ، آب و … رشد میکنند. بنابراین بهتر است که کود را بر روی شاخ و برگ و سطح خاک آن اسپری کنید.

  • دقت داشته باشید که کود بیش از اندازه به این گیاه ندهید چراکه موجب شوختن ریشه و برگ های آن می شود و به گیاه آسیب میرساند.
  • کود دهی را تنها در فصل بهار و تابستان و یک تا دو بار در سال انجام دهید.

برای خرید کود مناسب انواع گیاهان گلدار کلیک کنید.

خاک

خاکی که برای گل گازمانیا انتخاب می کنید باید زهکشی بسیار بالایی داشته باشد. این گیاه در خاک ارکیده به خوبی رشد میکند. همچنین می توانید مخلوط خاک ارکیده و کوکوپیت به نسبت یک دوم استفاده کنید که جایگزین بسیار مناسبی برای پیت ماس است.

برای خرید خاک ارکیده با بهترین کیفیت کلیک کنید.

تعویض گلدان

گل گازمانیا ریشه های کوچکی دارد، به همین دلیل ممکن است که هیچ وقت نیازی به تعویض گلدان پیدا نکنید. گیاه مادری بعد از گل دادن میمیرد که حقیقتی غم انگیز ولی واقعی است که نباید بابت آن اندوهگین شوید چراکه بخشی از چرخه طبیعی زندگی گیاه است و پاجوش هایی که بر تنه گیاه مادری ظاهر می شوند، ادامه دهنده زندگی گیاه اصلی هستند.

  • می توانید پاجوش ها را متصل به گیاه مادری نگهدارید و گل را بعد از خشک شدن ببرید و یا می توانید با دقت بسیار زیادی پاجوش ها را به کمک یک چاقوی تیز و تمیز جدا کنید و آن ها را در یک مخلوط خاک تازه بکارید.
  • صبور باشید چرا که گلدهی گازمانیا از طریق پاجوش هایش به مدت 3 الی 5 سال طول میکشد.

مناسب برای حیوانات خانگی

با اطلاعاتی که تا امروز در دسترس است، گل گازمانیا برای سگ و گربه غیر سمی است. برگ های این گیاه ترد و شکننده است و اگر حیوان خانگی شما علاقه دارد که آن ها را لیس بزند، بهتر است که گیاه را خارج از دسترس قرار دهید.

منبع

 

4 دیدگاه در “معرفی و شرایط نگهداری گیاه گازمانیا

  1. طلوعي گفت:

    سلام متشكرم از اطلاعاتتون ،من اين گلدان رو حدود پنج ماه پيش تهيه كردم و هنوز مثل اول هست و رشدي نكرده فقط به تازگي نوك برگهايي كه از گل جدا ميشه و بعد شروع به سبز شدن ميكنه به رنگ قهوه اي ميزنه و انگار داره خراب ميشه پاجوشي هم تا به الان نزده،لطف ميكنيد راهنمايي كنيد چه كاري لازمه انجام بدهم

    1. مریم گفت:

      سلام
      من یه گلدون کوچولو که البته دو تا شاخه ازین گل توش هست دارم خیلی رشدش آرومه ولی سرحاله خیلی دوست دارم گلدهیش رو ببینم چون به سختی تونستم اسم و رسم این گل زیبا رو پیدا کنم چون دوستی که این گل رو برای من کادو آورد نه اسمشو میدونست نه شرایط نگهداریش رو?

  2. مریم گفت:

    سلام
    اتاق من نورش به طوریه که پتوس، قاشقی و سانسوریا مشکلی ندارند و به خوبی رشد می‌کنند. آیا این نور برای گازمانیا مناسب هست؟

  3. کورش گفت:

    سلام من این گیاه رو در دفتر کارم گذاشتم و روزها کولر گازی تو اتاق روشنه ایا ضرر داره براش و بعد اینکه بعضی برگهاش قهوه ای داره میشه چکار باید بکنم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *