گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

نحوه ی کاشت و تکثیر گیاه یوکا

یوکا یکی از مقاومترین و دکوراتیو ترین نخل های آپارتمانی است که نگهداری بسیار ساده ای نیز دارد. دریافت نور زیاد و رطوبت متوسط از علاقه مندی های این نخل آپارتمانی است. یکی از مهم ترین نکات در رابطه با نگهداری یوکا پرهیز از آبیاری بیش از حد است که در این صورت گیاه آسیب می‌بیند و ریشه از بین می‌رود که در این صورت راهی جز قلمه زدن آن نمی‌ماند. تکثیر یوکا هم برای نجات گیاه بیمار و هم برای ازدیاد آن و داشتن گلدان های دیگر انجام می‌شود که راههای مختلفی از جمله : تکثیر از طریق پاجوش، قلمه زدن و بذر انجام می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با روش های تکثیر نخل یوکا آشنا شوید.

تکثیر یوکا

تکثیر یوکا

1. تکثیر یوکا از طریق ریشه زایی قلمه :

یکی از روش های تکثیر نخل یوکا قلمه زدن ساقه ی آن است که زمان مناسب آن برای ریشه زایی بهتر فصل بهار است. منظور از ساقه یوکا در این روش، ساقه سبز و گوشتی آن است نه تنه سخت و چوبی. قلمه ها را میتوانید از ساقه ی یوکا که برهنه و خالی از برگ است و یا از قسمت های برگ دار آن مانن تصویر تهیه کنید.

قلمه یوکا 1

قلمه یوکا 1

 

توجه داشته باشید که طول مناسب قلمه ها 8-10 سانتیمتر است و برای جدا سازی آن ها تنه از وسیله ای تیز استفاده کنید تا بدنه گیاه آسیب نبیند.

برش قلمه یوکا 2

برش قلمه یوکا 2

اگر از قلمه های برگ دار استفاده میکنید ،برگ های نیمه ی پایینی را بکنید تا گیاه بتواند بیشتر انرژی خود را صرف ریشه زایی کند تا رشد برگها. میتوانید ساقه را از چند گره بالاتر از خاک قطع کنید و قسمت بالایی که برگ دارد را جدا قلمه زده و قسمت های بدون برگ را هم نیز قلمه بزنید. تنه یوکا که داخل خاک قرار دارد هم جوانه های جدیدی خواهد زد که میتوانید از آن ها نیز برای قلمه زدن مجدد استفاده کنید.

معمولا قلمه های برگ دار سریع تر از قلمه هایی که از قسمت پایینی گیاه تهیه میشوند ریشه میدهند. قلمه ها را به مدت 3 الی 7 روز در محلی خنک و سایه قرار دهید نا محل برش آنها صله ببندد و برای ریشه زایی آماده شود. 

برش قلمه یوکا 2

برش قلمه یوکا 2

 

پس از گذشت 7 روز قلمه ها را در هورمون ریشه زایی فرو کرده و آنها را در بستر مناسب کاشت که ماسه ی شسته شده است، قرار دهید. قلمه ها را میتوانید به صورت عمودی و یا افقی داخل بستر کاشت قرار دهید.

کاشت قلمه یوکا

کاشت قلمه یوکا

نکته : دقت کنید که اگر قلمه یوکا را به صورت افقی درون بستر کاشت قرار میدهید ،باید نیمی از آن داخل خاک و نیمی دیگر در بیرون آن قرار داشته باشد.

برای فراهم آوردن شرایط گلخانه ای روی قلمه ها و بستر کاشت را با پلاستیکی شفاف که سوراخهایی روی آن ایجاد کرده اید، پوشانده و بستر را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب محیط آنها باید 18 الی 20 درجه ی سانتیگراد باشد. ریشه زایی ممکن است حدود 6 ماه طول بکشد پس صبور باشید و به خوبی از قلمه ها نگهداری کنید. بعداز ریشه زایی و جوانه زدن میتوانید قلمه ها را به گلدان هایی با خاک مناسب یوکا منتقل کنید.

قلمه یوکا 6

قلمه یوکا 6

2. تکثیر از طریق پاجوش یوکا :

پاجوش ها گیاهان کوچکی هستند که از روی ریزوم ها (ساقه‌های زیرزمینی)،گیاه مادری شروع به رشد کرده‌ و می‌توان آن ها را از گیاه مادری جدا کرد و به عنوان گیاه مستقل در گلدانی جداگانه کاشت. زمان مناسب جدا کردن پاجوش ها هنگام تعویض گلدان و در فصل بهار است که به روش زیر انجام می‌شود :

1. ابتدا گیاه مادر را از گلدان خارج کنید.

2. خاک اطراف ریشه را تا جای ممکن تمیز کنید.

3. با کمک وسیله ای تیز پاجوش ها را از گیاه اصلی جدا کنید.

4. دقت کنید که پاجوش های مناسب باید حداقل 4 برگ داشته باشند.

5. پاجوش های جدا شده را در گلدان با خاک مناسبی بکارید.

6. در صورتی که پاجوش ها فاقد ریشه باشند ابتدا آن ها را در ماسه ی مرطوب ریشه دار کرده و سپس در خاک مناسب بکارید.

3. تکثیر یوکا از طریق قلمه ی ریزوم :

از دیگر روش های ازدیاد یوکا تقسیم کردن ریزوم های آن به قسمت های 7.5 سانتیمتری و کاشت آن ها در بستر شنی کم عمق است.  بستر کاشت را در محیطی گرم قرار دهید تا جوانه‌های موجود بر روی ریزومها رشد کرده و سر از خاک درآورند.

4. تکثیر یوکا از طریق کاشت بذر :

استفاده از این روش در تکثیر گیاه یوکا معمول و متداول نمیباشد. کاشت بذر معمولا در فصل بهار و دمای 20 درجه سانتیگراد از طریق دانه های موجود در گل یوکا انجام می شود. 

 

53 دیدگاه در “نحوه ی کاشت و تکثیر گیاه یوکا

  1. فاطیما گفت:

    سلام خیته نباسبد.مطلبتون عالی بود.ببخشید یه سوال داستم و اون اینکه آیا زخمی کردن تنه ی یوکا به جوانه زدنش کمک میکنه؟اگر اینطور هیت روشش را لطفا توضیح بدید .با تشکر?

    1. za گفت:

      هیچ وقت فوت کوزه گریشونو آموزش نمیدن

      1. علیرضا کلانتر گفت:

        تا همین حد هم جای سپاسگزاری فراوان داره.
        طلبی که ازشون نداریم.

      2. احمد گفت:

        تو سایتهاخارجی هست زبان انگلیسیتو تقویت کن ایناهمش ترجمست

        1. سایه گفت:

          سلام و خسته نباشید من ی درخت ۱۵ ساله یوکا دارم تو خونه ویلای بودش ، خونه رو فروختم و عاشقش بودم میخواستم ببرم تو ویلا بکارمش هیج جوره از ریشه در نمی اومد از پاین اره کردم بردمش تو ویلا کاشتم آیا دوباره رشد میکنه یا خشک میشه

      3. علی گفت:

        بله درسته که فوت کوزه گریشونو نمیگن اما مطالبشون تکمیله. اگر بخوان 100 درصد کار رو بگن که همه اینکاره میشن

    2. silver گفت:

      بله. من خودم تجربه کردم . چند ماه بود یوکامو قلمه زده بودم ولی جوانه نمیزد. با یه چاقو چندتا خط روی ساقه اش زدم و بعد یه هفته جوونه زد

      1. حدیث گفت:

        آفرین چه جالب

      2. ملیکا گفت:

        درود
        من ی یوکا خریدم
        سر شاخش ماده تیره رنگی هست که بعضی قسمتهاش شکسته
        فکر کنم برای اینکه هوا نکشه??‍♀️
        چطور میتونم دوباره سرشاخه رو ببندم که هوا نکشه؟
        سپاس

        1. فاطمه فریور گفت:

          شمع ذوب شده بزنین به قسمت برش.

          1. کاوه گفت:

            سلام دوست عزیز
            هم چسب مخصوص هست که اطپز مغازهای خدمات کشاورزی میتونی بخری هم اینکه من خودم گل میزنم روی قسمت برش خورده هوا نمیکشه دیگه

          2. مهدی گفت:

            سلام من یوکا بزرگی داشتم که تصمیم گرفتم گلدونش رو بزرگتر کنم که بعد از کاشت ساقه های بزرگ برگهاش خم شده و به حالت پژمرده در اومده چه کار باید بکنم گیاهم از بین نره

        2. محسن اشتری گفت:

          پارافین یا همون شمع رو آب کنید و بزنید روی قسمتی که برش خورده

      3. سوگند گفت:

        ممنون

  2. souzhin گفت:

    درخت یوکا من روی برگاش لکه قهوه ایی زده.رنگ برگاش کمرنگ و ساقه ی درخت کاملا چروک شده .منم ساقه و قسمت برگ رو از هم جدا کردم بزارم توو آب ریشه میزنه؟برای لکه قهو ه ایش میشه کاری کرد یا نه گلم خراب شده؟

    1. نانا گفت:

      سلام روز بخیر
      من اینکار رو کردم و با اینکه چندتا گلفروشی که یوکا داشتن گفتن نمیشه!! بخوبی جوانه زد و دوباره کاشتمش توی گلدون

  3. عبداله گفت:

    سلام
    خیلی ممنون از مطالب خوبتان❤

  4. حلما گفت:

    سلام ممنون به خاطر سایت خوبتون.حدودا ۲۴ روز پیش یه نخل یوکای ۹۰ سانتی رو قلمه زدم. سرنخل با ارتفاع ۳۰ سانت گذاشتم داخل ماسه و به جز ۴_۵ تا از برگاش بقیه برگا رو کندم تا بهتر ریشه زایی کنه. ته نخل هم که داخل خاک بود به ارتفاع ۱۵ سانت برش زدم. ساقه نخل هم به ۴ قسمت ۱۳ سانتی برش زدم. ۵ روز پیش متوجه شدم که این ۴ تا ساقه رو که داخل ماسه گذاشته بودم سرهاش دارند پوک میشن قسمت پوک شده رو برش زدم تا رسید به قسمت تازه ساقه و ته ساقه رو هم دیدم پوسیده و قسمت پوسیده شده رو هم جدا کردم. به ته ساقه ها از قبل دارچین زده بودم دوباره بعد از جدا کردم پوسیدگی ها دارچین زدم سر ساقه ها هم پوکیش رو جدا کردم پارافین شمع ریختم و دوباره گذاشتم توی ماسه. الان امیدی هست که ساقه ها جوانه بزنه؟کاری لازم هست انجام بدم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بهتر بود قلمه ها رو قبل از کاشت چند روز کنار می گذاشتین تا زخم حاصل از برش پینه ببنده.
      بله ممکنه جوانه بزنه یک پلاستیک شفاف روی قلمه ها بکشید و آبیاری فقد در حد مرطوب کردن خاک باشه تا قلمه ها پوسیده نشن. البته در کل ریشه زدن قلمه یوکا مدت زمان زیادی طول می کشه.

    2. حمیدرضا احمدزاده گفت:

      خیر شما قلمه رو باید ۴ الی ۵ روز بزارین تو جای سایه و تاریک که جاهای برش خودش رو جمع کنه و پینه ببنده بعد بزارین داخل ماسه شسته شده

  5. ستایش گفت:

    سلام یوکام رشد نمیکرد برکهای زیرین هم زرد میشد قلمه زدم گذاشتم داخل آب ریشه نمیده یکماهه چی کار کنم ؟

  6. صادق کلاهدوز. گفت:

    سلام یوکای من کنه افتاده برای مبارزه چیکار باید بکنم ؟

    1. عباسی گفت:

      سلام دوستان آیا قسمت بالای گیاه که دارای برگ هست رومیشه ازش دوقلمه گرفت

  7. سیدمهدی موسوی پور گفت:

    سلام میخواستم بپرسم آیا میشه یوکا رو‌از ۳۰سانت بالا تر از سطح خاک کلآ ببریم آیا قسمت بریده شده مجددآ ریشه میزنه

    1. سید علی گفت:

      سلام منم دقیقا همین سوال رو دارم کسی هست جواب بده ممنون میشم خیلی مهمه اینکه از ۳۰ سانت بالاتر از سطح خاک برش دهیم ساقه گیاه را ، آیا بکاریم تو خاک باز ریشه میزنه ؟!

      1. فرشاد گفت:

        سلام من تقریبا از همین اندازه برش دادم و یک هفته توی آب گذاشتم بعد توی خاک کاشتم.که شروع به رشد کرد.در ضمن خود ساقه اصلی که توی خاک بود هم دو تا جوانه زیبا زد.

      2. Shayan گفت:

        من جوانه یوکایی که درخت بزرگ شده بود و اونو از حدود یک متر از سطح خاک قطع کرده بودن رو و اندازه جوانه هاش که به نوعی شاخه های یک متری بودن رو قطع کردم و مستقیم به صورت نهال داخل خاک کاشتم و بعد یه چند ماهی الان برا خودش مردی شده و مجددا با بیل آوردم داخل گلدون کاشتم و الان هم سرمست و سرحاله

    2. مجید گفت:

      ساقه چوبی گیاه تا اونجایی که چروک شده ببرید و روی قسمت برش شمع اب کنید
      از بقیه جاهاش میتونید قلمه بگیرید و گیاه مادر ماهی یکبار هورمون ریشه زا بدهید تا راه بیوفته

  8. عل47573 گفت:

    سلام تجربه خوبی داشتم برای یوکا داران عزیز …من یه چندتایوکا داشتم و خیلی سالم و سرحال تا اینکه خاکشون رو عوض کردم و گیاه تا ۹۰ درصد مرد یروز از روی کنجکاویی گلدون رو به مدت ۲۴ ساعت گذاشتم داخل تشت اب ولرم .خداروشکر همه زنده شدن و کلی هم جوانه جدید زده .

  9. علیییی گفت:

    سلام تجربه خوبی داشتم برای یوکا داران عزیز …من یه چندتایوکا داشتم و خیلی سالم و سرحال تا اینکه خاکشون رو عوض کردم و گیاه تا ۹۰ درصد مرد یروز از روی کنجکاویی گلدون رو به مدت ۲۴ ساعت گذاشتم داخل تشت اب ولرم .خداروشکر همه زنده شدن و کلی هم جوانه جدید زده تتت.

    1. مصطفی نژاذ گفت:

      سلام من یه یوکای بزرگ دارم گلدون و خاکشو عوض کردم، الان تقریبا یک ماهه حالش بده گفتن از آب زیاد این طوری شده، آبشو کم کردم ساقه های نرمش خشک شدن ولی قوی نیستن و وا میرن، چکار کنم ساقه هارو قلمه بزنم؟ از جای قلمه ها جوانه در میاد؟

      1. سروش گفت:

        سلام منم دقیقا همین مشکل داشتم .یهو همه برگ هاش زرد شد بعد ریخت .درخت زیبایی هم بود ولی سر ساقش هنوز یه چندتا برگ داشت .از تنه جداش کردم گذاشتمش توی آب. الان جونه زده .میخوام بکارمش توی خاک .اون ۲تا تنه هم که خشک شده بودن دیگه انداختم دور.

  10. آرمان گفت:

    سلام باید چطور گل یوکا رو قلم زد؟

  11. فاطمه گفت:

    سلام
    من داشتم برگای زرد یوکامونو میکندم ک با چاقو اشتباهی یکی از ساقه هاش که اتفاقا ی عالمه برگ بلند و خوشگل داشت برش خورد:((
    الان باید بزارمش تو آب یا همینجوری تا هفت روز تو سایه بزارم و بعدش داخل ماسه بزارم تا ریشه بده؟؟
    اگه گیاه تا حدود ۷روز خارج از خاک و آب باشه احیانا نمیمیره؟!!!

  12. هاکان گفت:

    سلام وقت بخیر
    خدا قوت
    یک شاخه از شاخه های نرم یوکام رو بریدم و از سر هم زدم و توی خاک قرار دادم بعد از چندوقت اون تنه بریده شده یک جوونه ناز داد و الان اون جوونه داره بزرگ و بزرکتر میشه
    سوالم اینه
    آیا تنه یوکایی که قلمه زدم رشد میکنه؟
    یعنی به مرور ارتفاعش بلند میشه؟؟
    یا تو همون سایز میمونه و فقط جوونه میده؟

    سوال دیگری که دارم آیا تنه یوکایی که چوبی شده
    اگر تمام جوانه هاش که دیگه جوانه نیستن و گیاه کاملی شدن رو ببرم و به گلدان جدید انتقال بدم
    آیا اون تنه چوبی اگه خالی از هیچ برگ و جوونه ای باشه
    مجددا جوانه خواهد زد ؟؟؟

    1. حمید گفت:

      بله عزیزم جوانه میزنه.
      حتی تنه هایی که ده ها سال عمر دارن. و بعد بعنوان بن سای میفروشن.

      1. رها گفت:

        چکار باید کرد که جوونه بزنه؟من یه یوکا دارم قطر چوبش ۱۰سانت میشه،برگهاش خیلی افتاده شده بود،همه ساقه هارو به جز یکی،از نزدیک تنه چوبی بریدم،اما دیگه جوونه نمیزنه ،ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم دوباره جوونه بزنه

  13. حسین گفت:

    سلام از راهنمایی همه دوستان سپاسگزارم.

    من یه یوکای خیلی قشنگ و سرحال دارم که متاسفانه ساقش باریک مونده علی رغم بلند شدنش برگهای تازه و سبزی که داره تنه نهیفی داره

    آیا کسی میتونه راهنمایی کنه که برای تقویت ساقه و قطور شدنش چکار باید کرد؟

  14. اسد گفت:

    با سلام یه فیکوس برگ ریز دارم که خیلی برگ ریزی داره نور مناسب هستش و کنه یا تار عنکبوتی روش نیست ولی چند برگ دیگه بیشتر روش نمونده دلیلیش میتونی جی باشه امکان داره بدلیل تشنگی و خشک بودن باشه

    1. شاهین گفت:

      فیکوس شما خوب تغذیه نمیشه. حتما از کودهای مخصوص برای گیاهتون استفاده کنید. برای مدتی هر 15 روز و بعد هر یک ماه یک بار البته در طول دوران رشد گیاه

    2. نصيرى گفت:

      سلم من يوكام كامل برگهاى سبزش خشك شد و هى كندم و الان تنه گرفته تنه را با چاقو چند برش زدم سرش رو هم شمع ذوب شده گذاشتم ك هوا نكشه اما اصلن جوننه نزده هنوز بايد چيكار كنم ؟؟؟

  15. حدیث گفت:

    سلام به من گیاه یوکا هدیه دادن توی آبه خیلی برگ داره اما برگاش سوراخ دارن خیلی از برگهای پایینشم زرد شدن ریشه داره قسمت انتهایی ساقه که توآبه حدود 4.5 سانت. میشه توی گلدون بکارمش؟

    1. مرجان گفت:

      سلام من یک یوکا دارم یکساله دارمش خیلی رشدش کنده الانم چند وقته برگاش از پایین زرد میشن و میریزن و اون برگای دیگشم لوله شدن
      رشدش خیلی کمه و اینکه چیکار کنم که پاجوش بزنه ؟
      دوس دارم از رو تنه چوبیش سبز بشه برگ جدید چیکار باید بکنم؟

      1. آرین گفت:

        سلام.خسته نباشید
        یوکاز من خیلی جوونه و هنوز ساقه چوبی نداره.از وقتی به خاطر گرمای شوفاژ جاشو عوض کردم،بیحال شده و مدام به این طرف و اون طرف میفته.برگهاشم داره کامل زرد میشه.بایدچه کار کنم؟دوتا پاجوش کوچیک هم داره.
        خواهش میکنم راهنماییم کنید

  16. مهسا گفت:

    سلام
    من یه جوانه ی کوچک دارم و گذاشتم تو آب و ریشه درومده چندین سانت
    الان بکارم
    رشد میکنه یا همینطوری بمونه تو آب هم خوبه؟

  17. سعید گفت:

    سلام..ممنون ازاطلاعات خوبتون
    گیاه یوکای ماخیلی جوونه زده ..روتنه درخت پرازجوانست..خواستم بدونم راهی هست که جوونه هاکم بشه واصلاروتنه جوونه نداشته باشه

    1. مرجان گفت:

      سلام من یک یوکا دارم یکساله دارمش خیلی رشدش کنده الانم چند وقته برگاش از پایین زرد میشن و میریزن و اون برگای دیگشم لوله شدن
      رشدش خیلی کمه و اینکه چیکار کنم که پاجوش بزنه ؟
      دوس دارم از رو تنه چوبیش سبز بشه برگ جدید چیکار باید بکنم؟

      شما چیکار کردین که جوونه زده ؟من خیلی دوس دارم تنه چوبیش سبز بشه

  18. شاهین گفت:

    شما حتما باید قلمه هارو دو سه روز بذارید یه جای خنک و کم نور تا پینه ببنده. بعد اونارو داخل خاک بکارید. وحتما با گذاشتن یه قوطی نوشابه شفاف شرایط گلخانه ای ایجاد کنید. حتما جواب میگیرید. دلیل پوسیدگی میتونه پینه نبستن یا ابیاری بیش از حد باشه.

  19. فاطمه گفت:

    سلام یوکامن ازپایین بالای ریشه نصفش گندیده بود من تنه روبرش زدم همون لحظه کاشتم توماسه الان خوندم بایدیه هفته کنارمیذاشتم الان چکارکنم دربیارم ازخاک؟یاریشه دارمیشه ؟

  20. مرضیه گفت:

    من یوکا مو قلمه زدم و تنش رو اومدم گلدونشو عوض کنم که طنه از خاک درآمد بعد زدمش تو گلدون جدید. یعنی جوانه میزند؟ بخاطر اینکه خاک دور ریشش خالی شد ؟

  21. اکبر مقنی گفت:

    با سلام .یه نخل یوگا رو تو حسینیه مسجد دیدم که بیشتر از یکسال بود اب نمی خورد به دلیل کرونا کسی رفت و آمد و شاید هم آبیاری از یاد رفته بود .خود تنه گل پوسید و خشک شد ه بود .فقط سر شاخه اش ده تا برگ سبز داشت.اوردم و بعد از خوب شدن زخمش تو خاک کاشتم ولی دوباره انتهایش پوسید.ایا محلول ریشه زایی که استفاده نکردم اینقدر مهمه؟ راهنمایی کنید

    1. مهوش گفت:

      سلام من یک یوکای بزرگ با ۴ تا دست دارم که ۴ ساله مرتب قارچ گرده ای زده هر چه هم دارو و سم می زنم فایده ندارد تمام برگهاش خشک شدند و کندم دو تا از دوستاش که خیلی از بین رفته بودند را جدا کردم الان چند هفته است توی آب هست ولی ریشه نکرده نمی دونستم باید بزارم کنار تا پینه بلنده حالا می تونم دوباره بزارم بیرون تا پینه بلنده .بعد یکیش دیگه کگرده ندارن ولی اون یکی هنوزم داره فایده ای داره بکارم یا باز مریض می شه و باعث عذابم می شه تنه ی اصلی با اون دو تا دست را چکار کنم اونا را هم جدا کنم ببینم تنه ی اصلی جوونه می زده ؟ لطفا راهنماییم کنید .ممنونم

  22. رها گفت:

    چکار باید کرد که جوونه بزنه؟من یه یوکا دارم قطر چوبش ۱۰سانت میشه،برگهاش خیلی افتاده شده بود،همه ساقه هارو به جز یکی،از نزدیک تنه چوبی بریدم،اما دیگه جوونه نمیزنه ،ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم دوباره جوونه بزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *