گیاهان دارویی, مقالات, نگهداری گیاهان

نحوه ی کاشت و پرورش ریحان در خانه+عکس

ریحان گیاهی یکساله و علفی از تیره نعناع است که علاوه بر مصرف خوراکی  استفاده ی دارویی، ادویه ای هم دارد. زمان کاشت ریحان در فصل های گرم مانند بهار است اما در منزل میتوان آن را در هر فصلی پرورش داد . برای کاشت ریحان در باغچه باید در فصول گرم اقدام کرد. روش کاشت ریحان به صورت کاشت بذر است. پرورش ریحان در گلدان و منزل و یا حتی در باغچه بسیار ساده است.در این مقاله با ما همراه شوید تا کاشت ریحان را به صورت قدم به قدم و تصویری بیاموزید:

 

پرورش ریحان

آموزش کاشت ریحان به صورت تصویری:

قبل از شروع به کاشت نوع ریحانی  مورد نظر خود را انتخاب و بذر آن را تهیه کنید.تعدادی از انواع مختلف ریحان عبارتند از:

  • ریحان سبز_زرد یا دارچینی: بویی مانند ادویه شیرین دارد و دارای گل های زیبا و معطر است.
  • ریحان لیمویی :این نوع بویی شبیه مرکبات دارد.
  • ریحان بنفش: این نوع از ریحان عطر و طعم بسیار خوبی دارد و بسیار زیباست و گاهی جنبه ی تزیینی دارد.
  • ریحان چندساله: این نوع هر سال بدون کاشت مجدد، رشد می کند. در حالی که گونه های دیگر یک ساله هستند. 
  • ریحان یونانی: این نوع از ریحان رشد مشکل تری دارد ولی بوته آن قوی تر هستند و ماندگاری خوبی دارد.

زمان کاشت ریحان :

ریحان برای رشد نیاز به آب و هوای گرم نیاز دارد، برای کاشت ریحان در باغچه اگر شما در یک ناحیه ی آب و هوایی گرم زندگی می کنید می توانید بذرها را بعد از آخرین سرما مستقیما در زمین بکارید.اما اگر در یک ناحیه آب و هوایی سرد زندگی می کنید چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرما، ریحان را در یک جای گرم نشاء کنید و بعد آن ها را به زمین منتقل کنید.

 

آماده کردن خاک و گلدان: 

خاک باید حاصل خیز بوده و زهکشی خوبی داشته باشد برای این کار میتوانید از خاک های آماده استفاده کنید. گلدان نیز هر چه بزرگتر و عمق بیشتری داشته باشد ، گیاه فضای بیشتری برای رشد دارد و بزرگتر میشود.

پرورش ریحان1

 

کاشت ریحان در باغچه :

ابتدا خاک را خیس کرده و سپس بذر ها را در عمق 0.5 سانتیمتری خاک قرار داده و سپس با لایه نازکی از خاک روی آن ها را میپوشانیم به صورتی که فاصله ی بوته ها از یکدیگر 15سانتیمتر باشد.برای پرورش ریحان در گلدان بذرها را به فاصله ی 3-4 سانتیمتر از هم میکاریم و در این حالت گیاهان پرورش یافته نسبت به باغچه برگ های کوچک تری دارند.دقت کنید که اگر قطر بذرها دو میلیمتر است حداکثر با 2 میلیمتر خاک روی آن را بپوشانید.

 

 

سپس روی گلدان را با کیسه ای شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه ای فراهم شده و بذر ها بهتر رشد کنند و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترين جاي ممکن قرار دهيد و روزی 2 تا 4 بار آن را آبیاری کنید.

 

پرورش ریحان3


مدت 3-4 روز طول میکشد تا بذر ها جوانه بزنند و زمانی که ریحان جوانه زد، نباید بگذارید خاک خشک شود. 

 

پرورش ریحان1

 

مراقبت ها:

هنگام آبیاری دقت کنید که فقط سطح خاک را با آبپاش خیس کنید و بیش از حد به گیاه آب ندهید.

 

پرورش ریحان5

 

گلی که در نوک ریحان رشد می کند را قطع کنید. هنگامی که گل را قطع می کنید، دو برگ پایینی گل را هم قطع کنید. اگر گل قطع نشود در طعم ریحان تغییر ایجاد می کند و همچنین گیاه دراز و باریک می شود.

 

پرورش ریحان6

 

مراقبت ها:

نور و آبیاری: 

این گیاه نیاز به آب و نور فراوان دارد. بنابراین خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و برای چک کردن رطوبت کافیست انگشت خود را به مقدار 1-2 سانتی متر در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید خاک گلدان خشک است آن را آبیاری کنید.

در زمان آبیاری آبیاری سعی کنید تنها ساقه گیاه را  آبیاری کنید و تا حد امکان از پاشیدن آب بر روی برگ های گیاه خود داری کنید.

مکان مناسب برای گلدان جاییست که روزانه حداقل 3-4 ساعت نور مستقیم به آن بتابد.

 

آفات و بیماری ها: 

آفت خاصی در این گیاه مشاهده نشده است، تنها یک نوع سوسک است که با سوزاندن علف های هرز و یا گیاهان آلوده تا حد زیادی می توان آن را کنترل کرد.

زمین کشت باید خالی از هرگونه  علف های هرز باشد.

اگر گیاهان کپک داشتند، نشانه ی این است که نور کافی به آن ها نرسیده است.

 

برداشت ریحان:

ریحان را معمولا در اوایل تابستان هنگامی که بزرگ و دارای چند برگ شد برداشت میکنند و در اواخر تابستان و اواسط پاییز مجددا می توان آنها را برداشت کرد.

ریحان باید با فاصله چند سانتی متری (5 تا 7 سانتی متر) از سطح زمین چیده شود. برگ های بالایی ریحان را بچینید و برگ های پایینی را قطع نکنید، زیرا این کار باعث پرپشت شدن برگ های ریحان می شود.

پیشنهاد:برای خرید پک های کاشت سبزی در منزل گرین باکس کلیک کنید.

41 دیدگاه در “نحوه ی کاشت و پرورش ریحان در خانه+عکس

  1. اسدالهی گفت:

    سلام ریحان از پارسال کاشتیم در باغچه والان خشک شده در فصل بهار سبز میشود یاباید بار بذرس را بکارم.سپاس

    1. کیان سلطانی گفت:

      دوست عزیز باید گیاه را قبل از زمستان داخل خانه می آوردید و در دمای مناسب نگهداری می کردید

      اکنون متاسفانه باید بذر دیگری را بکارید

      1. علیرضا گفت:

        سلام
        من تخم ریحان هارا در اوایل فروردین داخل باغچه کاشتم و هر دو روز یکبار به باغچه آب دادم اما هنوز در نیامده . چکار کنم

        1. رادین گفت:

          یه کم دارچین بریزید و آب دهید

  2. وفا گفت:

    من ریحان تو گلدان بزرگ کاشتم ولی مالچ روش نذاشتم و بذر رو هم تو آب خیس نکردم قبل کاشت… رشد میکنه؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      بله مشکلی ندارد احتمالا ریشه می دهد. فقط آبیاری رو فراموش نکنید تا وقتی بذرها ریشه بدن.

  3. A. h گفت:

    ببخشید بذر مناسب از کجا میتونم تهیه کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام انواع بذر از جمله ریحان در سایت موجوده: https://iranderakht.com/product/%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%B1%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86/

  4. مریم السادات گفت:

    سلام دوستان من کاشتم خوب شدن اول باید کف گلدون چندتاسوراخ باشه بعد یه چندتاسنگ بچینید و بعدم خاک باکودباسنگ ریزالبته کم مخلوط کنید بذرروبپاشید خاکم چند سانتی بریزین روشون نیازی و آب بدین دیگه نیازی نیست بذرازقبل خیس باشه یا تازمانی که جوانه میزنه جای تاریک باشه ،امتحان کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که تجربتون رو به اشتراک می ذارین.

  5. حسنا گفت:

    من درگلدان کاشتم وهمین جوری ریختم روی گلدون و یکم خاک هم پاشیدم بنظرتون درسته

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بذر ریحان رو کاشتین؟ بله درسته فقط باید مراقبت های لازم رو انجام بدین تا جوانه بزنن. یک نایلون شفاف بردارید و تعدادی سوراخ روش ایجاد کنید. بعد این نایلون رو روی گلدون بذارین. اینطوری برای بذرها شرایط گلخانه ای ایجاد می شه. آبیاری مرتب رو هم فراموش نکنید. البته آبیاری نباید سنگین باشه و فقط با آبپاش سطح خاک رو مرطوب کنید.

  6. هاجر گفت:

    من ریحان کاشتم و یک هفته است که پرونده. الان ساقه ها کج شدند و برگها پلاسیده علتش چیه؟روزی دو بار با شلنگ آب میدادم و همیشه خیس بودند.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام علتش آبیاری زیاده. درسته خاک باید مرطوب باشه اما نه اینکه خیس و غرقاب بمونه. برای آبیاری باید 2 سانتی متر روی خاک رو چک کنید اگر حس کردید رطوبت نداره آبیاری کنید.

    2. نازنین زهرا یوسفیان گفت:

      سلام زیاد آب دادید شایدم جاش کوچک است

  7. هاجر گفت:

    من ریحان کاشتم و یک هفته است که رشد کرده. الان ساقه ها کج شدند و برگها پلاسیده علتش چیه؟روزی دو بار با شلنگ آب میدادم و همیشه خیس بودند.

  8. کیان سلطانی گفت:

    دوست عزیز باید گیاه را قبل از زمستان داخل خانه می آوردید و در دمای مناسب نگهداری می کردید

    اکنون متاسفانه باید بذر دیگری را بکارید

  9. هیلدا گفت:

    من پنج تا گلدان دیدم هست ظاهراً صاحبش داشت اسباب‌کشی میکرد نمی‌خواست خوشحال شدم آوردم برای دختر کوچولوم خیلی خوشحالم کشته منو میگه چقدر آب بدم

    1. نازنین زهرا یوسفیان گفت:

      اگر گیاه ریهان است تا قبل از اینکه در بیاد باید هروز بهش آب بدید و خاکش خیس باشد و موقع که در آمد باید با اسپری هروز آب بدید ولی با اسپری

  10. Amir گفت:

    سلام …
    من باید یک بذر رو برای مدرسه ام بکارم …
    ایا بذر ریحان برای الان خوبه و میتونم بکارم ..
    میشه راهنماییم کنید تا مشکلی پیش نیاد ..ودرست بشه .. من کمتر از یک ماه فرصت دارم ..
    ممنون ..

    1. متین گفت:

      سلام دوست عزیز بله بذر ریحان خوب برای شما که به کار اید ولی باید صبر و حوصله داشته باشید گلدونی که می کاری پلاستیک روش بکشی بعد از ۳ الی ۴ روز جوانه میزنه و یک چیز دیگر شما دوست دارید تا چه حد رشد کنه ؟؟

      بعد که روش پلاستیک کشیدید جوانه که زد پلاستیک و بردارید تو سایتها نوشته که روزانه باید سه چهار بار بهش آب بدید من این کارو کردم ولی جوونه هم خشک شد شما هر موقع دیدیم که خاک خشک است بهش آب بدید . با تشکر

  11. متین گفت:

    سلام من گیاه ریحان را کاشتم بعد از 4 روز جوانه زد در طی این چهار روز روش پلاستیک شفاف کشیدم الان روز 5 هست باید پلاستیک شفاف رو بردارم ؟؟

    1. فرحنازبلقدر گفت:

      با سلام من ریحان کاشتم در گلدان جوانه زده پلاستیک هنوز روی گلدان است کی به محیط باز ببرم من یک بالکن شمالی دارم و آیا باید پلاستیک روی ان را بردارم ؟آیا باید در سایه بگذارم یا زیر نور مستقیم خورشید باشه ؟ممنون از پاسخگوئی شما خسته نباشید

  12. متین گفت:

    سلام من گیاه ریحان رو کاشتم و بعد از 4 روز جوانه زد در طی این مدت روی گلدان پلاستیک شفاف کشیدم الان پنج روز شده پلاستیک روش باشه یا نباشه ؟؟؟؟

  13. متین گفت:

    آیا دانه تخم شربتی همان دانه ی ریحان است ؟؟

    1. جمیت گفت:

      چی زدی اینو گفتی؟

    2. مهی گفت:

      خیر دوست عزیز.ولی خیلی جاها تخم ریحون رو به جا تخم شربتی میفروشن به مردم.تقریبا شبیه هم هستن.بنده هم کلاه رف سرم و به جای تخم شربتی تخم ریحون انداختن بهم، منم تو باغچه هر دفعه میکارمشون و خوب شدن خداروشکر

    3. Nfs گفت:

      😂😂😂اره بعد که بکاری ازش گشنیز در میاد

  14. مونس گفت:

    سلام من ۳ روزی میشه بذر رو کاشتم و هیچ چیزی از خودشون نشون ندادن
    و متاسفانه گلفروشی بهم نگفت که روش باید کیسه بکشم بعد بهم گفتن که ۲ روز در میون اب بهش بدم

    الان یعنی دیگه رشد نمیکنه؟

  15. فاطمه گفت:

    ببخشید نیازی نیست قبل از کاشتن بذرها را در آب ولرم گذاشت؟
    اخه ی جا نوشته بود بذر ها باید ۸ ساعت تا ۳ روز در آب ولرم باشند و ورم کنند

    1. مهی گفت:

      من ۳روز خیسوندم.مشکلی پیش نیومد

  16. مهی گفت:

    خیر دوست عزیز.ولی خیلی جاها تخم ریحون رو به جا تخم شربتی میفروشن به مردم.تقریبا شبیه هم هستن.بنده هم کلاه رف سرم و به جای تخم شربتی تخم ریحون انداختن بهم، منم تو باغچه هر دفعه میکارمشون و خوب شدن خداروشکر

  17. نوید گفت:

    من توی گلدون بذر کاشتم بعد از ۳ روز جوانه زد و شروع به رشد کرد. همه اصول رو هم رعایت کردم ولی بعد از یک هفته رشدش کاملا متوقف شد و الان تقریبا یک ماهه که کلا ۳ تا ۴ سانت شده با دو برگ ریز ولی سبز و سرحاله . میشه راهنمایی کنین . ممنون

    1. امیر علی گفت:

      دوست عزیز چند فاکتور اگر رعایت بشه بهترین محصول رو دارید با رشد خوب اولیش زه کشی خوب و دومیش ابیاری در هوای خنک یا اول صبح یا اخر وقت ک هوا خنک و روی جوانه ها و روی برگها اب به هیچ وجه نریزید و یه فاکتور خیلی مهم نور افتاب ک روزی ۶ ساعت حداقل باید نور افتاب رو بای داشته باشه در زمان کاشت هم هیچ وقت بذر زیاد نریزید ک به علت تحت فشار بودن بذر جونه نمیزنه و برای بذر ریحون بیشتر از دو یه میل خاک روش نریزید اگر از خاک رسی استفاده کردید ک خوبه و اب رو درون خودش نگه میداره اما اگر خاک شنی به ابیاری بیششتری احتیاج داره ک البته نظر شخصی منه ک در خاک رسی بهتر رشد ریحون حتما هم قبل از کاشت خاک رو کامل سله شکنی کنید و خاک رو نرم کنید و بعد بذر رو به اندازه طوری ک در گلدان بزرگ هر دو سه سانت یکی الا دو بذر یا به عبارتی در هر حفره دو تا پنج بذر ک اگر به صورت کرت های کوچیک در بیارید ک بسیار عالی تر ابیاری هم بیش از حد باشد بجز کج شدن ساقه گیاه از ساقه دچار پوسیگی میشه و در نهایت اگر افتاب در روز حداقل ۶ ساعت داشته باشه مطمعن باشید مهمترین فاکتور برای رشد خوب این گیاه و اکثر گیاه ها و سبزیجات امیدوارم تونسته باشم تا حدی راهنمایی کنم

  18. سام گفت:

    سلام ، من در سبد میوه کاشتم و جوانه های گیاهم حدود سه سانتی رشد کرده و توی این مدت توی سایه نگه داری شده ، الآن انتقالشون دادم به جایی ک نور خورشید مستقیم بتابه اما در این حالت خاک سریع خشک میشه و جوانه ها از بین میرن ، خواستم ببینم باید چکارکرد ؟ میشه پلاستیک نسبتا مات روشون بندازم تا حالت فیلتر نور خورشید داشته باشه ؟

  19. ابوالفضل گفت:

    سلام من چندین بار به صورت متوالی داخل منزل ‌کشت کردم خیس نکردم بذر هارو و خشک روی خاک ریختم یه ذره خاک هم روی بذر ها به صورتی که خفه نشه ریحان شدیدا به اب احتیاج داره باید به صورت منظم ابیاری بشه . خاک هم از خاک های بسته بندی استفاده کردم خاک برگ و کود بود سریع هم رشد کرد امیدوارم کمک کرده باشم

  20. سارا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من جنوب زندگی میکنم الان دیگ هوا کاملا بهاری و درحال گرم شدن…برای کاشت بذر در همون ابتدا که کیسه کشیدم روشون بزارم تو هوای ازاد؟ که نور بخوره؟
    و چند روز اول کیسه روشونو بردارم. و ابیاری کنم و بعد دوباره کیسه رو بکشونم روشون؟

  21. داود توانایی گفت:

    ریحان برای کاشت در باغچه باید در روز دمای بالای ۲۵ درجه و شب بالای ۱۸ درجه باشد اگرنه سبز نمی‌کند یکروز درمیان هم آبیاری کنید تا چهار برگ بشه بعد دیگه سه روز درمیان کافیه و تا میتونید آنها را تنک کنید که خیلی کنار هم نباشد و ساقه جون دار بشه

  22. محبوبه خسروی نژاد گفت:

    سلام الان میخوام خاک و بذر سفارش بدم خاکی که سفارش باید بدم کدوم خاکه

  23. مهدی گفت:

    سلام
    من تو گلدان تو بالکن بذر ریحان کاشتم تا زمان جوانه زدن و حدود دوسه سانت رشد خوبی داشت اما از دوسه سانت به بعد رشدش متوقف شده، هر روز هم ابیاری میکنم مشکلش کجاست؟

  24. سعید گفت:

    سلام سالی 1 بار باید تخم پاشیده بشه. گیاه 1 سالهاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *