گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

نگهداری از فیلودندرون بلک

از محبوبترین گیاهان آپارتمانی می‌توان به خانواده بزرگ فیلودندرون ها اشاره کرد که در عین مقاومت، نگهداری ساده و ظاهر منحصر به فردی دارند و برای دکوراسیون خانه بسیار مناسبند. فلودندرون بلک در این خانواده پرجمعیت قرار دارد و به دلیل رنگ تیره و زیبای برگها طرفداران زیادی دارد. اگر شما نیز در لیست طرفداران این فیلودندرون هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با نگهداری گل فیلودندرون بلک آشنا شوید.

نگهداری گل فیلودندرون

با فیلودندرون بلک آشنا شوید

فیلودندرون بلک یا گوش گرگی با نام انگلیسی Philodendron Black Cardinal شناخته می‌شود و بومی کشور کلمبیا، آمریکای جنوبی و جنگل های استوایی و متعلق به خانواده آراسه است. خانواده فیلودندرون دارای تقریبا 275 گونه همیشه سبز است که در رنگهای سبز، سفید، قرمز و مشکی دیده می‌شوند. گیاه گوش گرگی دارای برگ های بیضی شکل پهن و سبز مایل به سیاه است. برگهای این گیاه در ابتدای رویش به رنگ قرمز شرابی هستند اما با بالغ شدن به رنگ سبز تیره و سپس سیاه در می آیند.

این گونه از فیلودندرون بالارونده است و در صورتی که می‌خواهید یک فیلودندرون بلند داشته باشید، می‌توانید از یک قیم خزه ای به عنوان تکیه گاه برای بالا رفتن گیاه استفاده کنید. در این صورت ریشه های هوازی گیاه به خزه ها می‌چسبند و بالا می‌روند.

نکته :

فیلودندرون در صورت خورده شدن برگها، برای حیوانات یا کودکان سمی است. بنابراین این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

نگهداری فیلودندرون

شرایط نگهداری فیلودندرون بلک

آبیاری :

برای آبیاری گیاه فیلودندرون اجازه دهید خاک به اندازه یک بند انگشت خشک شود. دقت کنید که افتادگی برگها می‌تواند به این معنی باشد که گیاه آب زیادی دریافت کرده است و یا به اندازه کافی آبیاری نشده است. بنابراین ظاهر برگها را همیشه بررسی کنید تا متوجه زمان و میزان آبیاری گیاه باشید.

نور :

فیلودندرون را در مکانی با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. توجه داشته باشید که گیاه را در نور شدید خورشید قرار ندهید زیرا سبب سوختگی برگها می‌شود. زرد شدن برگهای مسن طبیعی است اما اگر زرد شدن چندین برگ به طور همزمان اتفاق افتاد، ممکن است گیاه بیش از حد نور دریافت کند. از طرفی اگر شاخه ها بلند و دارای برگهای کمی باشند و به اصطلاح گیاه رشد علفی داشته باشد، به این معنی است که گیاه نور کافی دریافت نمی‌کند. همچنین اگر نور گیاه کافی نباشد، رنگ تیره برگها به رنگ سبز درمی‌آید و رشد گیاه کند می‌شود.

رطوبت :

فیلودندرون به دلیل بودن در زادگاهی مرطوب به رطوبت متوسط رو به زیاد نیاز دارد. بهتر است در روزهای گرم سال برگها را هفته ای دو بار غبار پاشی کنید و یا از جزیره برای تامین رطوبت استفاده کنید.

دما :

درجه دمای ایده آل برای این گیاه 18 الی 25 درجه سانتی گراد در روز و 15 درجه سانتی گراد در شب است. بنابراین گیاه را در نزدیکی وسایل سرمایشی یا گرمایشی قرار ندهید.

کوددهی :

برای داشتن یک گیاه خوش رنگ با رشد خوب، بهتر است که در فصول رشد، بهار و تابستان گیاه را ماهی یک مرتبه کوددهی کنید. رشد کند و برگهای کوچک به شما می‌گوید که گیاه کود کافی دریافت نمی‌کند. برگهای جدید که کمرنگ رشد می‌کنند نشاندهنده میزان کم کلسیم و منیزیم در گیاه است و می‌توانید برای تقویت آن از کودهای NPK استفاده کنید.

خاک :

خاک غنی، متخلل و دارای زهکشی بالا برای این گیاه مناسب است. توجه داشته باشید که حتما خاک و گلدان زهکشی خوبی داشته باشند تا آب اضافی از زیر آن خارج شود. بهترین خاک برای این گیاه خاک کمپوست است زیرا هم دارای تخلخل است و هم از ایدیته مناسبی برخوردار است. خاک برگ پوسیده، کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت نیز برای این گیاه مناسبند.

نکته : از خاک های شور و دارای نمک زیاد برای این گیاه استفاده نکنید زیرا موجب پیر و قهوه ای شدن برگهای گیاه می‌شود.

تعویض گلدان :

فیلودندرون نیز مانند بیشتر گیاهان نیازی به تعویض گلدان سالیانه ندارد و تنها در صورت بیرون زدن ریشه ها و یا بیحال شدن گیاه با وجود مناسب بودن تمام شرایط، بهتر است گلدان آن را تعویض کنید. در غیر اینصورت می‌توانید هر 2 الی 3 سال یکبار گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. اگر امکان تعویض گلدان نداشتید می‌توانید خاک سطحی را با یک خاک جدید تعویض کنید و گیاه را با کود مناسب تقویت کنید.

تمیز کردن برگها :

برگهای گیاهان علاوه بر افزودن زیبایی به گیاه، دارای روزنه های ظریفی هستند که مسئول تنفس گیاه هستند. بنابراین در صورت نشستن گرد و غبار روی آنها، گیاه دچار مشکل می‌‌شود و به مرور بیحال می‌شود. بنابراین برای داشتن یک گیاه خوشرنگ، زیبا و شاداب، بهتر است که برگهای گیاه را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

تمیز کردن گل فیلودندرون مشکی

6 دیدگاه در “نگهداری از فیلودندرون بلک

  1. شهرام گفت:

    سلام
    یکهفته ای است از این گل خریدم؛همون اول یکی دوباربا اسپری غبارپاشی کردم.الان چندتا برگها لکه هایی روش هست!!!چرا؟؟شما نوشتین غبارپاشی رو دوست داره!از طرفی تیرگی برگها کمترشده و رو به سبزی رفته در حالیکه با پنجره فاصله چندانی نداره؛چرا؟!!

    1. آقا عادل گفت:

      غبارپاشی را صبح ها یا غروب انجام بدین و حالت شبنم رو برگها باشه و آب قطره یی نشه که این امر اگه زیر نور شدید حتی فیلتر شده انجام بشه، برگ لک میفته و جزیره ی اصولی بهتر کار میکنه برا گیاهان برگپهن. کود 3 بیست بهمراه هیومیک وآهن نصف دوز توصیه شده هر 10 تا 15 روز باعث شادابی گلتوون میشه. کاربر. ✋🌺

  2. مارال گفت:

    سلام وقتتون به خیر،من فیلندرون بلک و نئون دارم، چه کار کنم که برگاشون هم سیاه و هم لیمویی بمونن،نور کافی هم داره، لطفا راهنمایی کنین

  3. الهه گفت:

    سلام وقت بخیر گیاه فیلودندرون بلک دارم یه سالی میشه که کنار پنجره ضلع جنوبی هست نور از پشت پرده بهش میتابه الان چند تا از برگاش باهم زرد شده آبیاری هم به اندازه ارتفاع یک انگشت خشک شده باشه انجام میدم

    1. محمدرضا گفت:

      آبیاریتون رو کم کنین
      اگه ریشه ها هنوز نپوسیده باشن میتونه برگرده
      یا خاک مناسب نیس یا شما زیادروی کردین
      وایسین تا خاک بیشتر خشک بشه

      1. کامران گفت:

        سلام گل فیلوندرون دارم درحال باز شدن برگ جدید ولی برگ جدید سوراخ شده برگ های قدیمی هم از نوک برگ دارن کدر چروک میشن بعضی برگ ها هم دارن سوراخ میشن باید چکار کنم لطفاً ی نظر بدین متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *