کاکتوس, مقالات

ساکولنت های مینیاتوری زیبا و 9 ایده برای چیدمان آنها

ساکولنت ها انواع بسیار زیادی دارند که در اندازه ها و شکل های ظاهری متفاوتی وجود دارند. در میان خانواده بزرگ آنها، ساکولنت های مینیاتوری طرفداران مخصوص به خود را دارند زیرا علاوه بر زیبایی، جای کمی را اشغال می‌کنند و نگهداری ساده ای دارند و در عین کوچک بودن به پاکی هوای محیط نیز کمک می‌کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با 11 مورد از ساکولنت های مینیاتوری که ممکن است هیچوقت بزرگ نشوند آشنا شوید.

ساکولنت کوچک

توقف در رشد ساکولنت مینیاتوری

تعدادی از مینی ساکولنت ها برای همیشه کوچک می‌مانند اما بعضی از آنها رشد می‌کنند و قد می‌کشند. برای اینکه ساکولنت شما همیشه مینیاتوری بماند باید نکاتی را در مورد آن رعایت کنید. یکی از راههای کوچک نگه داشتن آنها، تکثیر کردن است. با قلمه گرفتن برگ و ریشه دار کردنش، علاوه بر اینکه یک ساکولنت جدید خواهید داشت، رشد ساکولنت مادر را نیز متوقف کرده اید و جلوی بزرگ شدنش را خواهید گرفت.

نکته دیگر برای کوچکتر نگه داشتن ساکولنت ها این است که به آبیاری ساکولنت ها با یک بطری یا بطری اسپری ادامه دهید و آنها را در تمام طول روز در معرض آفتاب قرار ندهید. این کار باعث می‌شود رشد بیشتر ساکولنت ها سرکوب شود. البته به طور کلی، ساکولنت ها به طور طبیعی رشد آهسته دارند، اما می‌توانید با قرار دادن ساکولنت های کوچک خود در یک منطقه خشک و خنک، سرعت رشد را بیشتر کاهش دهید.

ساکولنت مینیاتوری

4 ساکولنت مینیاتوری زیبا برای نگهداری در منزل

1. کاکتوس زبرا (هاورتیا) – Haworthia

کاکتوس گورخری دارای نوارهای ناهموار سفید در امتداد برگ های همیشه سبزش است. این ساکولنت معمولا از 12 یا 13 سانتی متر بلند تر نمی‌شود و می‌توانید آن را به عنوان یک ساکولنت مینیاتوری نگهداری کنید. هاورتیا گورخری نگهداری بسیار راحتی دارد و با برگهای سفت و سختش منظره چشم گیری ایجاد می‌کند.

1. کاکتوس زبرا (هاورتیا) – Haworthia

2. ساکولنت مرغ و جوجه – Sempervivum

این ساکولنت دارای برگهای همیشه سبز است که در صورت قرار گرفتن در نور زیاد خورشید، نوک آنها گلگون و قرمز می‌شود. این ساکولنت زیاد می‌تواند در تمام طول عمر خود در حدود 3 سانتی متر قد بکشد و در همان اندازه بماند. ساکولنت مرغ و جوجه تنوع بالایی دارد و به آبیاری بسیار کمی نیاز دارد.

2. ساکولنت مرغ و جوجه – Sempervivum

3. گیاهان هوازی – Tillandsia sp

گیاهان هوازی نیازی به خاک ندارند و همانطور که از اسمشان مشخص است، برای زنده ماندن فقط به هوا و آب کم نیاز دارند. این گیاهان را می‌توانید در هر جایی از خانه قرار دهید و یا آنها را با یک گلدان شیشه ای از سقف آویز کنید و از دیدن آنها لذت ببرید. برای آبیاری نیاز است که هر چند وقت یکبار بعد از مشاهده خشک شدن ریشه ها، آنها رابا اسپری آب غبار پاشی کنید.

3. گیاهان هوازی – Tillandsia sp

4. لیتوپس – Lithops

با داشتن لیتوپس هرگز نگران بزرگ شدنش نباشید چرا که این ساکولنت دوست دارد کوچک بیماند و اصلا قد نمی‌کشد ! ساکولنت لیتوپس یا “سنگ زنده” مانند اسمش، شباهت بسیاری به سنگ های روی زمین دارد و دارای دو برگ ضخیم است که هر برگ شبیه یک سنگریزه است. گاهی ممکن است این گیاه چند شکوفه کوچک تولید کند که هر کدام از آنها می‌توانند رنگ بندی متفاوتی داشته باشند.

4. لیتوپس – Lithops

9 ایده برای چیدمان ساکولنت های مینیاتوری در دکوراسیون

مدل های مختلف و متنوع بسیاری وجود دارند که می‌توانید برای چیدمان ساکولنت های انگشت خود استفاده کنید، اما در ادامه با ساده ترین و شیکترین انواع چیدمان ساکولنت ها در دکوراسیون آشنا شوید.

1. تابلو ساکولنت های دیواری

یکی از بهترین ایده ها، ایده تابلو ساکولنتی است که به راحتی و در منزل قبل ساختن است. می‌توانید از انواع ساکولنت های کوچک و رنگارنگ برای این تابلو استفاده کنید و آن ره به دیوار اتاق یا محیط کارتان نصب کنید و هر روز از دیدن این باغ زیبا و رنگارنگ لذت ببرید.

1. تابلو ساکولنت های دیواری

2. دیش گاردن ساکولنت

دیش گاردن ها با باغ های ظرفی کوچک از زیباترین ایده های کاشت گروهی و ترکیبی ساکولنت، کاکتوس و گیاهان است که می‌توانید استفاده کنید. برای این کار باید گیاهان یا ساکولنت های با نگهداری مشابه را در یک ظرف کم عمق با دهانه بزرگ و طراحی زیبا بکارید و حتی برای زیباتر کردن آن از وسیله های کوچک و مینیاتوری نیز استفاده کنید.

2. دیش گاردن ساکولنت

3. یک فنجان ساکولنت !

لیوان ها و ماگ ها تنها برای خوردن قهوه یا چای نیستند! می‌توانید از آنها به منظور گلدان ساکولنت های کوچک نیز استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از لیوان های لب پر شده و یا ماگ های شکسته نیز استفاده کنید.

3. یک فنجان ساکولنت !

4. تراریوم ساکولنت

تراریوم های روباز و یا بسته برای کاشت گروهی ساکولنت ها ایده مناسب و بسیار شیکی هستند. برای این کار می‌توانید از ظرف های شیشه ای استفاده کنید و داخل آن را با خاک یا شن های رنگی پر کنید و ساکولنت ها را درون آن بکارید. از وسایل تزیینی کوچک نیز می‌توانید برای زیباتر شدن تراریوم استفاده کنید.

4. تراریوم ساکولنت

5. ساکولنت آویز

همانطور که گفته شد گیاهان هوازی برای اینکار بهترین گزینه هستند اما دیش گاردن های ساکولنت را نیز می‌توانید با استفاده از یک آویز کنفی و یا زنجیر های بلند از سقف آویزان کنید و یک منظره چشمگیر به دکوراسیون خود اضافه کنید.

5. ساکولنت آویز

ایده های ساکولنت های مینیاتوری برای عروسی و مهمانی

6. گیفت ساکولنتی برای عروسی یا مهمانی

یکی از ایده های گیفت عروسی و یا مهمانی، استفاده از ساکولنت های انگشتی و مینیاتوری است که با گلدان مورد نظر شما و کارت دلخواهتان تزیین شده و به یک یادگاری زیبا برای مهمانان شما تبدیل می‌شود.

6. گیفت ساکولنتی برای عروسی یا مهمانی

7. گلدان های رومیزی ساکولنت

اگر به میز مهمان ها دقت کرده باشید، همیشه یک گلدان بزرگ گل در مرکز آن وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از یک دیش گاردن ساکولنت این میز ها را تزیین کنید و از گلهای با عمر کم در مهمانی خود استفاده نکنید.

7. گلدان های رومیزی ساکولنت

8. دسته گل مینی ساکولنت

یک عروس متفاوت و چشمگیر باشید ! می‌توانید دسته گل خود را با ساکولنت های زیبا و مینیاتوری رنگارنگ طراحی و تزیین کنید و یک دسته گل شیک و برجسته داشته باشید. دقت کنید که عمر دسته گل شما با این روش بسیار طولانی تر خواهد بود و تا مدت ها می‌توانید از آن نگهداری کنید.

8. دسته گل مینی ساکولنت

9. کیک ساکولنتی

ساکولنت ها ممکن است خوراکی نباشند، اما یک رویه کیک دوست داشتنی درست می‌کنند ! برای تولدها، عروسی ها، سالگردها و سایر مهمانی ها، می‌توانید یک کیک ساده با تزیین ساکولنت داشته باشید و مطمئن باشید که همه از آن خوششان می‌آید.

9. کیک ساکولنتی

سوالات متداول

ساکولنت ها چقدر می‌توانند در گلدان های کوچک زنده بمانند؟

بسته به سرعت رشد هر نوع ساکولنت، ساکولنت های کوچک می توانند بین چند هفته تا چند ماه و گاهی حتی چند سال در گلدان های کوچک خود باقی بمانند ! نشانه‌های رایج نیاز ساکولنت شما به تعویض گلدان این است که ریشه های آن از زیر گلدان بیرون بزند.

چگونه ساکولنت هایم را کوچک نگه دارم؟

با کاشت ساکولنت ها در گلدان های کوچک و قرار دادن آنها در محیطی خشک و خنک، رشد آنها کم می‌شود و کوچک باقی می‌مانند. آبیاری کمتر و قرار دادن آنها در آفتاب غیر مستقیم نیز به کوچک ماندن آنها کمک می‌کند.

ساکولنت های کوچک چقدر عمر می‌کنند؟

ساکولنت های کوچک با مراقبت مناسب می توانند چند ماه و حتی سال ها زنده بمانند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که برخی از ساکولنت‌های کوچک می‌خواهند رشد کنند و ممکن است فضای بزرگ‌تری برای رشد و زنده ماندن نیاز داشته باشند.

آیا ساکولنت ها به گلدان های عمیق نیاز دارند؟

یک قانون کلی برای ساکولنت های کوچکتر این است که گلدان باید حداقل 10 سانتی متر عمق داشته باشد و دارای سوراخ زهکشی مناسبی برای عبور آب باشد. ساکولنت های بزرگتر ممکن است به گلدان عمیق تری برای رشد نیاز داشته باشند.

انواع ساکولنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *