مقالات

همه چیز درباره چراغ های ال ای دی رشد

کشت و پرورش گیاهان در محیط داخلی و آپارتمان ها تفاوت چندانی با این کار در فضای باز ندارد. درواقع اگر نحوه پرورش گیاهان در فضای باز را بدانید، به راحتی می‌توانید در فضای داخل نیز آنها را پرورش دهید با این تفاوت که در فضای باز خاک، باران و خورشید نیاز آنها را تامین می‌کنند اما در محیط داخل شما باید بر نیاز گیاهان خود تسلط کامل داشته باشید و نور و مواد مغذی لازم را برای آنها فراهم کنید.

تمرکز ما در این مقاله نور مناسب گیاهان در فضای بسته است و بهترین روش برای تأمین آن، داشتن چراغ رشد LED است. برای بررسی دقیق نحوه کار چراغ های رشد LED و آشنایی بیشتر با آنها همراه ما باشید.

همه چیز درباره چراغ های ال ای دی رشد

 

چرا استفاده از لامپ های رشد ؟؟

امروزه باغ های داخلی به ویژه در مناطق پرجمعیت شهری از محبوبیت بیشتری برخوردارند. بسیاری از مردم علاقه دارند که نیاز های خودشان را پرورش دهند اما فضای لازم برای انجام این کار ندارند و داشتن یک گلخانه در فضای بسته آپارتمان بهترین راه حل است.

استفاده از چراغ های رشد باعث می شود تا نه تنها سبزیجات خوراکی را در خانه پرورش دهید ، بلکه بدون توجه به شرایط آب و هوایی ، می توانید هر نوع گیاه آپارتمانی را در طول سال رشد دهید.  چراغ های رشد LED به شما این امکان را می دهد که بسیار موثرتر و بدون مشکلات حرارتی که نورهای سنتی به وجود می‌آورند کار کنید.

چرا استفاده از لامپ های رشد ؟؟

 

انواع سیستم روشنایی

در مورد روشنایی سه گزینه اصلی وجود دارد: لامپهای فلورسنت ، لامپ گازی یا لامپ تخلیه الکتریکی HID و چراغ های LED.

برای محیط های کوچک و تعداد کم گیاهان ، چراغ های فلورسنت کافی است، اما LED ها به آنها ترجیح داده می شوند. اما برای باغ های بزرگ ، چراغ های LED بهترین راه هستند.

چراغ های LED در ابتدا به دلیل کیفیت بالاتر هزینه بالاتری نسبت به لامپ های HID دارند ، اما به دلیل هزینه های عملیاتی بسیار پایین تر ، در طی یک یا دو سال هزینه اولیه خود را پرداخت می کنند و این روزها می توانید چراغ های LED عالی با قیمت بسیار پایین تهیه کنید که LED های پلاتینیوم نمونه خوبی هستند.

انواع سیستم روشنایی

آشنایی با چراغ های رشد LED

چراغ های رشد LED مشابه فرم های سنتی روشنایی مانند نورهای رشته ای ، فلورسنت و تخلیه با شدت زیاد (HID) کار می‌کنند و همه برق را به انرژی روشنایی تبدیل می‌کنند. تنها تفاوت آنها در طول موج یا رنگ نور منتشر شده است. نورپردازی سنتی انواع مختلف نور سفید که شامل تمام رنگهای طیف است منتشر می‌کند اما دیودهای LED یک رنگ نور تقریبا بنفش منتشر می‌کنند. بیشتر مطالعات نشان داده اند که تعادل ایده آل بین نور آبی و قرمز 92٪ قرمز و 8٪ آبی است. به همین دلیل است که بسیاری از وسایل LED نور بنفش منتشر می کنند.

LED سفید نیز وجود دارد، اما بیشتر چراغ های LED فقط یک رنگ را منتشر می‌کنند. دلیل آن این است که نور سفید حاوی مقدار زیادی نور در محدوده زرد و سبز است و گیاهان به این مقدار نور احتیاج ندارند. گیاهان برای رشد و شکوفایی به نور آبی و قرمز نیاز دارند و LED می تواند دقیقاً همان چیزی را که گیاهان می خواهند به آنها بدهد.

بسیاری از وسایل LED حتی این گزینه را برای شما فراهم می کنند که رنگ نوری که از آنها ساطع می شود را تغییر دهید، بنابراین می توانید در مرحله رشد گیاه نور آبی بیشتر و در هنگام گلدهی نور قرمز بیشتری به گیاه بدهید.

بنابراین شما در طول موج هایی که گیاهان شما از آن استفاده نمی کنند ، برق را هدر نمی دهید و اینگونه است که چراغ های LED باعث صرفه جویی در هزینه شما می شوند و اساسا کارآمد تر هستند.

آشنایی با چراغ های رشد LED

آیا چراغ های LED برای رشد بهتر گیاه مناسبند ؟

چراغ های LED به خصوص برای گروه های کوچکتر از گیاهان کاملاً خوب کار می کنند. برای گروههای بزرگتر ، ممکن است شما به یک چیز قدرتمندتر مانند چراغ HPS نیاز داشته باشید ، اما چراغهای LED باعث می‌شوند که باغبانان تازه کار برای رشد گیاهان در فضای داخل و بدون نور یک چراغ رشد عالی داشته باشند.

یکی از مزایای منحصر به فرد چراغ های LED این است که چراغ های آن به راحتی با لامپ های رنگی متفاوت عوض می‌شوند. رنگ نور ، یا بهتر بگوییم طول موج ، تفاوت قابل توجهی در رشد گیاه ایجاد می کند و با چراغ های LED می‌توانید نور مناسب برای رشد و شکوفایی گیاه را داشته باشید.

چراغ های قرمز جوانه زدن و شکوفایی گیاه را تشویق می کنند و چراغ های آبی به گیاهان کمک می کند تا انرژی خود را در اجزای سبز خود ذخیره کنند. این بدان معناست که گلها و سبزیجات از نوع “میوه” ، گوجه فرنگی ، خیار ، کدو و سایر گیاهان که دارای دانه هستند ، از نور قرمز استفاده می کنند و سبزیجات “ریشه ای” مانند سیب زمینی ، هویج و تربچه نور آبی را ترجیح می دهند. علاوه بر این ، باغبان های حرفه ای تر می توانند از چراغ های LED رنگی برای ایجاد رنگ ها ، بافت ها و سلیقه های منحصر به فرد در گیاهان خود استفاده کنند.

آیا چراغ های LED برای رشد بهتر گیاه مناسبند ؟

آیا می توان از هر چراغ LED به عنوان نور رشد استفاده کرد؟

پاسخ این سوال خیر است. فناوری LED بسیار پیشرفنه در و هر لامپ متفاوت است. آنچه گیاهان نیاز دارند لامپ هایی هستند که دقیقاً طول موج قرمز و آبی را که از نور طبیعی خورشید می گیرند تولید می‌کنند.

بنابراین باید از چراغ های مخصوص رشد گیاه LED که در بازار وجود دارد را استفاده کنید زیرا این چراغ ها فقط طول موج های مورد استفاده گیاهان را تولید می‌کنند.

چرا نمی‌توان از لامپ معمولی برای رشد گیاهان استفاده کرد ؟

اگر لامپ شما از اجزایی که از طول موج های سبز و زرد ساطع می کند استفاده کند، در واقع فقط برق را هدر می‌دهد چرا که گیاه نمی‌تواند آنها را جذب کند. این چراغ های مخصوص رشد LED به گیاهان شما دقیقاً همان چیزی را می دهند که آنها نیاز دارند و باعث صرفه جویی در انرژی یا پول شما برای کار خود می شوند. هرچند هزینه اولیه آن خیلی ارزان نیست اما در نتیجه نهایی تاثیر بسزایی دارد.

چرا نمی‌توان از لامپ معمولی برای رشد گیاهان استفاده کرد ؟

 

1 دیدگاه در “همه چیز درباره چراغ های ال ای دی رشد

  1. F.v گفت:

    باسلام و خسته نباشید . منزل ما نورش بسیار کمه به خاطر همین یه چراغ ال ای دی رشد گیاه ۶ ولت ی داخل خانه نصب کردم سوالم من اینه که در طول روز چند ساعت باید روشن باشه تا گیاهان من به بازدهی بهتر و رشد بهتر برسند؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *