مقالات, نگهداری گیاهان

پرلیت چیست و چه مقدار باید به خاک گلدان اضافه شود ؟!

یکی از اصلی ترین موارد مورد نیاز گیاهان، خاک با کیفیت و متناسب با نیاز های آنهاست. بسیاری از گیاهان آپارتمانی خاک سبک و متخلخل را دوست دارند که این نوع خاکها یا به صورت آماده در بازارها موجودند و یا انحصارا از ترکیب چند خاک مختلف با یکدیگر به دست می‌آیند. به طور کلی یکی از اجزایی که برای بهبود کیفیت خاک می‌توان به آن اضافه کرد، ماده ای به نام “پرلیت” است. وجود پرلیت در خاک فواید زیادی برای گیاه دارد. اما پرلیت چیست و چه تاثیری بر خاک می‌گذارد ؟ در این مقاله همراه ما باشید تا پرلیت، کاربردهای آن و مقدار مورد نیاز آن برای خاک آشنا شوید.

پرلیت چیست و چه مقدار باید به خاک گلدان اضافه شود ؟!

پرلیت چیست و چه مقدار باید به خاک گلدان اضافه شود ؟!

پرلیت چیست و چگونه تشکیل می‌شود ؟!

به اصطلاح به شیشه های آتشفشانی که بر اثر سرد شدن گدازه های مذاب تشکیل می‌شوند، پرلیت گفته می‌شود که طی فرایندهای هوازدگی و دگرگونی های متعدد به ساختارهای سنگی سست تبدیل شده است. بنابراین در ابتدا ابسیدین ( شیشه های گدازه ای ) سخت تشکیل می‌شود و سپس به سنگ نرم تبدیل می‌شود. امروزه با توجه به پر شدن بی‌شمار مواد آتشفشانی ، پرلیت ها در آینده به وفور یافت می‌شوند.

در باغبانی حرفه ای، فقط از پرلیت باد شده استفاده می‌شود که ساختاری نرم و کوچک دارد. این سنگ در کارخانه های صنعتی تا دمای 1000 درجه سانتی گراد گرم می‌شود که می‌تواند حجم آن را تا بیست برابر افزایش دهد. پرلیت متراکم دارای چگالی کمی است، معمولاً رنگ سفید دارد و شبیه ذرت بو داده است.

پرلیت برای گیاه

پرلیت برای گیاه

فواید و کاربرد پرلیت برای گیاهان چیست ؟!

پرلیت را می‌توان به عنوان سنگدانه در بسیاری از خاکهای گلدان و محیط های در حال رشد یافت. پرلیت کاربردهای فراوانی دارد که می‌توان به : ذخیره آب، بهبود هوادهی خاک و بهبود زهکشی خاک اشاره کرد. هنگامی که پرلیت ها به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند در درازمدت به بهینه سازی ساختار خاک و تحریک رشد گیاه کمک کنند. اما مقدار مناسب پرلیت برای ترکیب با خاک چه میزان است ؟!

استفاده از پرلیت ها در باغ و برای کشت گلدان

بر اساس دستورالعمل کود ها، پرلیت ها به عنوان افزودنی های خاک طبقه بندی می‌شوند. پس پرلیت کود نیست، بلکه ماده ای است که خواص خاک یا ساختار خاک را بهبود می‌بخشد. Ph خاک پرلیت خنثی است، نمک کمی دارد و حجم منافذ آنها زیاد است. بنابراین برای گیاه بسیار مناسب است. در ادامه با مشخصات کلی پرلیت آشنا شوید ک

مقدار PH پرلیت : خنثی
منبع : کوه های آتشفشانی
میزان نمک : بسیار کم
موارد استفاده در خاک : کاشت گیاهان، ذخیره آب، بهبود کیفیت خاک

در باغبانی، پرلیت به عنوان یک افزودنی برای بهبود خاک یا به عنوان یک بستر جداگانه برای خاک گلدان معدنی استفاده می‌شود. عمل کردن پرلیت به عنوان بهبود دهنده خاک به این صورت است که پرلیت ها به دلیل نفوذپذیری زیاد و حجم نسبتاً زیاد منافذ (حدود 95٪) آب زیادی را در خود ذخیره می‌کنند و می‌توانند از تراکم خاک جلوگیری کنند. علاوه بر این ، این سنگدانه ها تأثیر مثبتی بر هوادهی خاک دارند و از آسیب نمک به خاک جلوگیری می‌کنند.

طرز تهیه خاک پرلیت

طرز تهیه خاک پرلیت

چقدر پرلیت باید به خاک گلدان اضافه کنیم ؟

بسیاری از تولید کنندگان خاک گلدان از پرلیت برای اطمینان از احتباس بهتر آب در خاک خود و شل شدن خاک گلدان در طولانی مدت استفاده می کنند. سطح متخلخل پرلیت منبسط شده فضا را برای هوا و آب ایجاد می کند ، که از جمله برای رشد ریشه مفید است. بسته به هدف خاک ، بین 5 تا 35 درصد به خاک گلدان اضافه می شود. در خاک ساکولنت ، درصد بالاتری از پرلیت در زیرلایه مخلوط می شود.

در محوطه باغ خصوصی ، پرلیت را می توان در خاکهایی که رطوبت را دشوار نگه می دارند ، استفاده کرد. این شامل خاکهای شنی عمدتا یا آنهایی است که در مناطقی هستند که بارندگی به اندازه کافی آنها را پوشانده است. در مورد گیاهان بسیار آبیاری (گیاهان ریشه دار) ، افزودن پرلیت می تواند به جلوگیری از آسیب ناشی از کمبود آب (به ویژه در روزهای گرم) کمک کند. در بیشتر موارد کافی است خاک باغ را با 10 تا 20 درصد پرلیت مخلوط کنید.

فواید خاک پرلیت

فواید خاک پرلیت

پرلیت ها در چه اندازه هایی وجود دارند ؟!

0-3 میلی متر
0-6 میلی متر
2-6 میلی متر

اندازه دانه 0-6 میلی متر را می‌توان برای رشد محیط کشت یا برای بهبود خاک استفاده کرد. اگر می‌خواهید از پرلیت برای بسترهای معدنی یا خاک گلدان خود استفاده کنید، اندازه دانه 2-6 میلی متر باید انتخاب شود، در غیر این صورت بستر تمایل به سیلت شدن دارد. از هر سه اندازه دانه می‌توان برای شل شدن خاک گلدان استفاده کرد. نسبت پرلیت به خاک گلدان باید طوری باشد که تراکم دانه های آن در خاک مشخص باشد.

سخن آخر …

با وجود محبوبیت این دانه معدنی، به دست آوردن پرلیت نسبتاً مشکل است. اما می‌توانید آن را از بازارهای گل و گیاه و یا گلفروشی ها تهیه کنید. مقدار پرلیت در بسته بندی های مختلف متفاوت است اما بسته بندی 100 لیتری رایج ترین و ارزان ترین بسته است.

هنگام خرید پرلیت حتما توجه داشته باشید که پرلیت های روکش دار ( عمدتا با لایه سیلیکونی ) برای خاک و گیاهان مفید نیستند و مشکلات جبران نا پذیری ایجاد می‌کنند.

پرلیت برای خاک

پرلیت برای خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *