کاشت سبزیجات, گیاهان دارویی, مقالات

گیاهان و مواد مغذی مفید برای سلامت چشم

بسیاری از افراد از گیاهان تنها برای دکوراسیون منزل و یا زیبایی آنها استفاده می‌کنند. اما با توجه به تحقیقات گسترده ای که امروزه بر روی انواع گیاهان، سبزیجات و صیفی‌جات انجام شده است، دانشمندان و پزشکان دریافته اند که انتخاب گیاه مناسب می‌تواند به ما در درمان بیماری های دستگاه گوارش، اعصاب و قلبی و عروقی کمک کند. تاثیرات فراوان گیاهان بر زندگی ما غیر قابل انکار است و همه این اثرات به دلیل مواد موجود در آنهاست.

این مواد گیاهی که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم، بر سلامت بینایی ما نیز تاثیر مثبت دارد که در این مقاله با برخی از گیاهان، سبزیجات و دانه های مفید برای سلامت دستگاه بینایی آشنا می‌شویم.

برای تقویت چشم چه بخوریم

گیاهان، منابع ترکیبات مفید برای بدن

گیاهان منبع بسیاری از ترکیبات مفید هستند که می‌توانند بر بینایی تأثیر مثبت گذاشته ، از بیماری های چشمی جلوگیری کرده و آنها را درمان کند. در کنار تمامی مواد موجود در گیاهان، ماده ای به نام لوتئین یکی از مواد اصلی مکمل های غذایی است که بینایی را بهبود می‌بخشد. سبزیجات برگ سبز منبع اصلی لوتئین هستند ، اما اگر می خواهید از چشم خود مراقبت کنید ، گیاهان دیگر نیز به شما کمک می‌کنند. بلوط، گل خوراکی همیشه بهار و بلوبری از جمله گیاهان و میوه هایی هستند که تأثیر مفیدی بر سیستم بینایی دارند.

مواد غذایی برای تقویت چشم

ترکیبات گیاهی منتخب برای سلامت چشم

در ادامه با برترین ترکیبات گیاهی که تاثیر چشمگیری بر سلامت چشم دارند آشنا می‌شویم.

بتاکاروتن

بتاکاروتن یا پرو ویتامین A تأثیر مفیدی بر عملکرد گیرنده های نوری شبکیه چشم دارد. گیرنده ها مسئول بینایی در طول روز و بعد از تاریکی هستند. بنابراین ، کمبود آن خطر ابتلا به بیماری به اصطلاح “شب کوری” را که با تاری دید در تاریکی ظاهر می‌شود، افزایش می‌دهد. علاوه بر این، دریافت مقدار کافی بتاکاروتن در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد ( شایع ترین علت کوری در افراد مسن ) را کاهش دهد. اسفناج ، کاسنی ، کاهو ، کلم پیچ ، کلم بروکلی و هویج بهترین منبع بتاکاروتن هستند.

ویتامین C

ویتامین C بر خون رسانی به کره چشم تأثیر مثبت دارد و باعث تولید مایع چشم میشود. همچنین خطر ابتلا به آب مروارید یکی از شایع ترین بیماری های چشمی که افراد مسن را درگیر می کند، را کاهش می‌دهد. منابع ویتامین C شامل مرکبات ، انگور فرنگی ، گل سرخ ، جعفری ، اسفناج و فلفل  است.

تقویت چشم ضعیف

فلز روی

روی، مانند ویتامین C ، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی طبقه بندی می‌شود که از چشم در برابر اثرات مضر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. علاوه بر این، در تولید رودوپسین ( یک ترکیب شیمیایی آلی  و یک رنگ حساس به نور که در اندام بینایی یافت می شود ) نیز نقش دارد. منابع روی شامل دانه های حبوبات ، آجیل ، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان است. به غیر از روی ، مس ، منگنز و سلنیوم نیز تأثیر مثبتی بر بینایی ما دارند.

لوتئین

لوتئین، مانند بتاکاروتن به گروه کاروتنوئیدها تعلق دارد. به زبان ساده ، این رنگدانه زرد رنگ در گیاهان یافت می‌شود و از چشم ما در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. همچنین خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد. لوتئین را می توان در گیاهانی مانند اسفناج ، کلم پیچ ، کدو تنبل و گوجه فرنگی یافت.

زئاگزانتین

زئاگزانتین ، مانند لوتئین و بتاکاروتن ، نیز به کاروتنوئیدها تعلق دارد. این یکی از دو کاروتنوئید موجود در شبکیه چشم ، به ویژه در گودی چشم ( نقطه مرکزی ماکولا و تیزترین منطقه بینایی ) است. محصولات حاوی مقادیر زیادی زآگزانتین ما را در برابر دژنراسیون ماکولا محافظت می‌کند. منابع خوب این ترکیب عبارتند از : اسفناج ، کاهو ، کلم پیچ ، کلم بروکسل ، کلم بروکلی و کاهو.

ویتامین تقویت چشم

پرورش 5 گیاه مفید برای چشم

تمامی منابع مغذی و حاوی ویتامین های گفته شده در بالا را می‌توانید به راحتی در منزل و یا حیات خلوت خود پرورش دهید و از میوه و دانه های آنها استفاده کنید. در ادامه با این مواد مغذی که می‌توانند در محیط آپارتمان رشد کرده و بزرگ شوند آشنا می‌شویم.

1. مرکبات :

مرکبات (مانند لیمو ، پرتقال و گریپ فروت) یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی هستند که به سلامت چشم کمک می‌کنند. این مواد حاوی آنتی اکسیدان های زیادی مانند ویتامین C هستند که به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند. درختچه های مرکبات را می‌توانید به راحتی در گلدان در منزل و یا در باغچه نگهداری کنید.

مواد غذایی برای تقویت چشم

2. انواع سبزیجات

سبزیجات سبز و برگ دار مغذی (مانند جوانه کلم بروکلی، اسفناج، کلم پیچ و سبزیجات کلارد) حاوی مقادیر بالایی لوتئین و زآگزانتین هستند که از مواد مغذی مهم برای چشم هستند. این مواد مغذی به حفظ بینایی شما کمک می‌کنند. کاشت سبزیجات در گلدان از طریق بذر و یا ته مانده سبزیجات بسیار آسان است و یکی از لذت بخش ترین قسمتهای باغبانی در منزل به شمار می‌رود که با رشد سریع، سبزیجات تازه خوراکی را به شما هدیه می‌دهد.

برای تقویت چشم چی بخوریم

3. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین به دلیل دارا بودن سطوح بالای بتا کاروتن که در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شود ، یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی است. این ماده به کند شدن روند دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند و از خشکی چشم و شب کوری جلوگیری می‌کند.

برای تقویت چشم چی خوبه

4. هویج

هویج سرشار از بتا کاروتن و لوتئین است که به تقویت بینایی شما کمک می‌کند و از چشم شما در برابر دژنراسیون ماکولا و شب کوری محافظت می‌کند. پرورش هویج در گلدان آسان است و از طریق بذر و یا نشاء انجام می‌شود.

هویج برای تقویت چشم

5. دانه های آفتابگردان

دانه ها سرشار از امگا 3 و ویتامین E هستند که به حفظ بینایی سالم کمک کرده و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می‌دهد.

تقویت چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *