کاکتوس, مقالات

چرا کاکتوس ها تیغ دارند ؟!

ممکن است تصور کنید که کاکتوس ها برای محافظت از خودشان دارای خار هستند ، اما این خارها عملکردهای بسیار بیشتری دارند و سازگاری های بسیار چشمگیری دارند. آنها به روشهای جالب توجهی به کاکتوسها کمک می کنند تا بر مشکلات زندگی در بیابان غلبه کنند. اما واقعا چرا کاکتوس ها دارای خارهای تیز هستند؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با دلایا اصلی وجود خار بر روی کاکتوسها آشنا شوید.

چرا کاکتوس ها تیغ دارند ؟!

چرا کاکتوس ها تیغ دارند ؟!

 

خارهای کاکتوس چه عملکردی دارند ؟!

خارها با ارائه عملکردهای مختلف به رشد کاکتوسها در محیط های بیابانی کمک می کنند. آنها از گیاه در برابر شکارچیان محافظت می کنند ، سایه ایجاد می کنند ، به تنظیم دما کمک می کنند ، از دست دادن آب را کاهش می دهند و حتی به پخش و تولید مثل گیاه کمک می کنند. 6 دلیل اصلی برای خار زدن کاکتوس ها وجود دارد. در ادامه مطلب دقیقا توضیح خواهیم داد که چگونه کاکتوسها از خارهای خود برای کمک به بقا و رشد در شرایط غیر مهمان نوازی که در آن زندگی می کنند ، استفاده می کنند.

1. خارهای کاکتوس، دمای گیاه را تنظیم می کند

خارهای کاکتوس اگرچه کوچک هستند اما اغلب بسیار زیاد هستند و سطح گیاه را می پوشانند. به همان روشی که پوشیدن جامپر باعث به دام انداختن یک لایه عایق هوا در کنار پوست شما می شود ، خارهای یک کاکتوس یک لایه هوا نزدیک به سطح گیاه را به دام می اندازد و باعث کاهش تهویه می شود. این لایه هوا کاکتوس را عایق بندی کرده و از نوسانات زیاد دما جلوگیری می کند. این امر هم در شرایط بسیار گرم صحرا مفید است و هم آنها را از تغییرات زیاد درجه حرارت بین روز و شب محافظت می کند.

خارهای کاکتوس، دمای گیاه را تنظیم می کند

 

2. ایجاد سایه

خارهای کاکتوس کوچک و نازک است و آن چیزی نیست که معمولاً از سایه انتظار دارید. با این حال ، از آنجا که خارهای کاکتوس ها بسیار زیاد است ، اثر ترکیبی همه آنها سایه شگفت انگیزی را ایجاد می کند. مکان های زیادی برای یافتن سایه در بیابان وجود ندارد و خورشید می تواند به راحتی به کاکتوس آسیب برساند. سایه خارهای کاکتوس علاوه بر کاهش گرما ، تبخیر آب از سطح کاکتوس و از دست دادن آب را کاهش می دهد و به زنده ماندن کاکتوس در یک دوره خشکسالی کمک می کند.

3. خارها از کاکتوسها در برابر شکارچیان محافظت می کنند

خارهای کاکتوس بسیار تیز هستند و لمس آنها بسیار دردناک است. کاکتوس ها اغلب یکی از گیاهان پرشمار در یک محیط بیابانی هستند و از نظر بسیاری از حیواناتی که در بیابان زندگی می کنند ، یک کاکتوس یک وعده غذایی خوشایند محسوب می‌شود ، اما خارها از ضیافت این گیاهان برای اکثر حیوانات جلوگیری می کنند.

متأسفانه برای کاکتوس ها ، تعدادی از حیوانات وجود دارند که با خارهای تیز کاکتوس ها ذره ای اذیت نمی شوند و به هر حال آنها را می خورند. جاولینا (خوک وحشی) ، شتر و بسیاری از جوندگان و حشرات با وجود خارها ، کاکتوس می خورند.

خارها از کاکتوسها در برابر شکارچیان محافظت می کنند

 

4. تحرک و تولید مثل با کمک خارها

برخی از گونه های کاکتوس دارای خارهای جدا شونده و بسیار ریز هستند که به راحتی به هر حیوان (یا حتی انسان) که بیش از حد به آنها نزدیک می شود متصل می شوند. این یک مکانیسم تولید مثل هوشمندانه است که معروف ترین آن توسط کاکتوس های Cholla (Cylindropuntia) به نمایش گذاشته می شود.

این نوع خارهای تولید مثلی به خز یا پوست حیوان می چسبند و بخشی از کاکتوس از گیاه اصلی جدا شده و به جای دیگری منتقل می شود. وقتی این قسمت از کاکتوس سرانجام از حیوان جدا شود ، آنها در محل سقوط شروع به رشد گیاه جدید می کنند.

البته این رفتار مختص کاکتوس ها نیست و بسیاری از گیاهان برای کمک به تولید مثل و گسترش از حیوانات کمک می گیرند ، اما برخی از کاکتوس ها این نقش را به خارهای خود اختصاص داده اند که نتیجه بسیار خوبی دارد. جالب است بدانید که این بدان معناست که وقتی صدها کاکتوس Cholla را در کویر مشاهده می کنید ، به دلیل کارآیی این روش تولید مثل ، احتمالاً از نظر ژنتیکی یکسان هستند.

تحرک و تولید مثل با کمک خارها

 

5- خارهای کاکتوس به جمع آوری آب کمک می کنند

بیابانی که بسیاری از کاکتوس ها در آن زندگی می کنند به طرز مشهوری خشک است و بارش باران در آن قابل پیش بینی نیست. بنابراین کاکتوس ها و سایر گیاهان کویری باید قدرت ذخیره آب را به خوبی داشته باشند. خارهای کاکتوس نقش مهمی در جمع آوری آب از هوا دارند و به دلیل برخورداری از سطح زیاد در تماس با هوا ، قادر به انجام این کار بسیار کارآمد هستند.

خارهای کاکتوس باعث می شوند بخار آب موجود در هوا به آنها برخورد کند و متراکم شود و به سطح گیاه برسد و به داخل خاک نفوذ کند و توسط ریشه ها جذب شود. حتی زمانی که مدت طولانی باران نباریده باشد ، باز هم می توان رطوبت قابل توجهی را در هوا حس کرد. هوای گرم رطوبت بیشتری را در خود نگه می دارد و این امر در کویر نیز قابل مشاهده است. بنابراین رطوبت هوا روی سطوح خارها متراکم می شود. به همین دلیل شب شبنم تشکیل می شود و کاکتوس ها آماده و منتظر هستند تا این منبع آب را از هوا جمع کنند.

خارهای کاکتوس به جمع آوری آب کمک می کنند

6. خارهای کاکتوس همان برگهای اصلاح شده هستند

خارهای کاکتوس در واقع برگهایی به شدت اصلاح شده هستند ، اگرچه هیچ یک از ساختارهای مشابهی که در برگهای طبیعی وجود دارد را ندارند. کاکتوس ها با ایجاد آرئول به جای شاخه ها و خارها به جای برگ ، با شرایط سختی که در آن زندگی می کنند سازگار شده اند. مشکل برگها این است که سطح وسیع باعث می شود آب زیادی طی فرآیندی به نام تعرق از بین برود. کاکتوس ها با انتقال عملکرد برگها به بدن کاکتوس سازگار شده اند. این بدان معناست که فتوسنتز در تنه کاکتوس انجام می شود.

شرایط گرم و غیر مهمان نواز بیابانها منجر به مزیت بقا در داشتن برگهای کوچکتر شد. به تدریج عملکرد برگها به ساقه مرکزی منتقل شد و بقایای برگ ها به دلیل سازگاری های بیشتر، خارهای سختی را توسعه داد که امروزه شاهد آن هستیم.

آیا خارهای کاکتوس سمی است؟

خارهای کاکتوس سمی نیستند. با این حال ، آنها می توانند آسیب قابل توجهی به پوست شما وارد کنند، به ویژه انواعی که خارهای با قابلیت تولید مثل دارند. خارهای جدا شونده برای جدا شدن و نشستن در پوست حیوان یا انسانی که با آنها تماس می گیرند ، طراحی شده اند. از بین بردن این خار به سختی انجام می شود و در صورت عدم درمان می تواند باعث درماتیت موضعی یا واکنش گرانولوماتوز شود.

کاکتوسهای اپونتیا دارای خارهای بسیار کوتاهی هستند که در پوست شما قرار می گیرند و بیرون آوردن آنها بسیار دشوار است. آنها پوست را تحریک می کنند و بسیار ناراحت کننده هستند.

آیا خارهای کاکتوس سمی است؟

 

آیا خارهای کاکتوس بعد از کنده شدن دوباره رشد می کنند؟

خارهای کاکتوس با رشد گیاه از آرئول خارج می شوند. خارهای بالغ بی اثر هستند و در صورت آسیب دیدن یا برداشته شدن دوباره رشد نخواهند کرد. خارهای جدید فقط با رشد کاکتوس از سوراخ های جدید رشد می کنند.

اگر کاکتوس ها را به عنوان گیاهان زینتی پرورش می دهید ، با احتیاط از آنها استفاده کنید زیرا آسیب آرایشی و بهداشتی که در اثر آسیب دیدن یا شکستن خارها ایجاد شده است ، دائمی است.

 

آیا خارهای کاکتوس بعد از کنده شدن دوباره رشد می کنند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *