گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل هویا ( پیچ شمعی ) نگهداری کنیم ؟!

یکی از زیباترین گیاهان رونده و پیچ آپارتمانی، گل هویا یا پیچ شمعی است که می‌تواند به مانند یک کاغذ دیواری زنده سرتاسر خانه شما را سبز کند. زیبایی این گیاه همراه با گلهای ظریف و خوشرنگ آن می‌تواند به صراحت جای گیاه پتوس را بگیرد و صدر نشین جدول گیاهان رونده قرار گیرد. اگر شما نیز دوستدار گیاهان پیچ هستید در این مقاله همراهمان باشید تا با بهترینِ آنها آشنا شده و شرایط نگهداری آن را بشناسید.

گل پیچ شمعی

با گل هویا ( پیچ شمعی ) آشنا شوید

گل هویا ( Miniature wax plant ) گیاهی همیشه سبز با برگها و ساقه های خزنده و آویزان است که در یک سبد آویز می‌تواند به زیبایی خود نمایی کند. این گل زیبا بومی آسیای شرقی و استرالیا است و از قدیم الایام در ایران حضور داشته است. گلهای این گیاه به صورت خوشه ای و چتری با رنگبندی سفید و قرمز از خرداد تا پاییز ظاهر می‌شوند و دارای عطر و بوی خوبی هستند. این گلهای زیبا دارای شهدی موم مانند هستند که در صورتی که شهد آنها بر روی یکی از وسایل خانه بریزد، آنها را کثیف می‌کند و شست و به راحتی پاک نمی‌شود. ایرانیان باستان به دلیل شهد شیرینی که از این گل به زمین می‌چکد، به آن نام ” وژیک ” به معنی ” وش : شیرین و ژیک : قطره باران ” را داده بودند. 

برای رونده شدن این گیاه در جهت دلخواهتان باید یک قیم برای آن قرار دهید تا ریشه های هوازی به آن بچسبند و در جهت آن ساقه تولید کنند. برگهای خوش فرم و زیبای این گل در رنگ های سبز و ابلق و فرم هایی مانند قلبی شکل و … وجود دارد که نوع قلبی آن در فصل زمستان و نزدیکی ولنتاین وارد بازار می‌شود . طرفداران زیادی دارد. نوع ابلق این گیاه در دو نوع ظاهر می‌شود : 1. نوعی از آن دارای برگهای سبز متمایل به آبی با حاشیه سفید متمایل به صورتی است و نوع دیگر برگهایی با حاشیه سبز تیره و مرکز طلایی دارد. یکی از نکات جالب در مورد گل هویا این است که این گل زیبا در لیست گیاهان مفید برای بچه ها و حیوانات قرار دارد و از این نظر طرفداران زیادی دارد

گل-شمعی

 

شرایط نگهداری گل هویا

دما :

پیچ شمعی گیاهی گرمسیری است و در مواقعی نادر تا درجه حرارت 30 را نیز تحمل می‌کند. اما بهترین درجه حرارت برای داشتن گیاهی سالم با رشدی خوب، حرارت 20 درجه سانتی گراد در فصول اولیه سال و 16 درجه سانتی گراد در زمستان است.

نور :

گیاه هویا به نور نسبتا زیادی نیاز دارد و بهترین مکان برای قرار گیری آن در پشت پنجره جنوبی است. دقت کنید که بودن گیاه در تابش مستقیم خورشید مخصوصا در روزهای آفتابی تابستان آسیب شدیدی به برگ و گلهای آن وارد می‌کند.

آبیاری :

بهتر است مانند باقی گیاهان، اجازه دهید خاک گلدان خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. توجه داشته باشید که گلدان شما حتما دارای زهکش باشد تا آب اضافی از انتهای آن خارج شود. در طول زمستان و هوای سرد از آبیاری زیاد خودداری کنید و در روزهای گرم تابستان دفعات آبیاری را بیشتر کنید. بهتر است برای از بین نرفتن و خشک شدن زود هنگام گلها، در طول دوره گلدهی آبیاری کمتری صورت گیرد.

خاک مناسب :

مناسب ترین خاک برای گل هویا مخلوطی از خاک لومی و پیت ماس است. 

رطوبت :

به دلیل حالت چرمی و سبز تیره بودن برگها، به رطوبت کمی نیاز دارد و همان رطوبت متوسط محیط برایش کافیست. البته باید توجه داشته باشید که در طول فصول گرم و روزهای آفتابی با گرمای زیاد، نیاز رطوبتی این گل نیز بیشتر می‌شود و بهتر است برگها را غبارپاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود.

کوددهی :

برای رشد بهتر و رونده بودن ساقه ها بهتر است در فصول رشد یعنی بهار و تابستان، گیاه هر 2 هفته یک مرتبه تغذیه شود. کود مخصوص گلهای زینتی برای گل هویا مناسب است.

گلدهی :

گلهای زیبا و درخشان هویا به ندرت ظاهر می‌شوند و قبل از 2 سالگی انتظار گلدهی از این گیاه را نداشته باشید. برای گلدهی بهتر است در تابستان با کود مخصوص گلدهی تغذیه شود.

هرس :

گیاهان رونده به هرس زیادی نیاز ندارند و گیاه هویا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مورد گلها نیز باید گفت که بعد از خشک شدن آنها در فصول سرد، بهتر است به صورت تکی چیده شوند و همه آنها به شکل خوشه ای و از ساقه بریده نشوند. دلیل انجام این کار این است که سال آینده گیاه دوباره از هیمن ساقه به گل می‌نشیند و با حذف آن ممکن است گیاه به گل نرود.

تعویض گلدان :

در مورد تعویض گلدان این گیاه باید گفت که در صورتی که گلدان آن بزرگ باشد، فکر گلدهی آن را از سر بیرون کنید ! این گیاه در گلدان کوچکتر، پرپشت تر خواهد بود و در جای تنگ گلدهی آن تضمین می‌شود. بنابراین از تعویض گلدان پی در پی این گیاه خودداری کنید و تنها هر 3 یا 4 سال یکبار گلدان آن را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

گل هویا

15 دیدگاه در “چگونه از گل هویا ( پیچ شمعی ) نگهداری کنیم ؟!

  1. حمیدرضا طیبی گفت:

    سلام و ارادت ، ممنون از مطالب شما ، انشاءالله که مفید واقع شود ، باتشکر

  2. کیوان گفت:

    باسلام خيلي از راهنماییتان که‌ واقعا مفيد و آموزنده بود متشکر و سپاسگزارم

    1. دانیال گفت:

      با سلام.من چند وقت پیش خاک گلدان هویا رو عوض کردم،به خاطر اینکه خاک زهکشی نداشت گلدان بوی وحشتناکی گرفت،دوباره خاک رو عوض کردم و برای جلوگیری از آلودگی خاک جدید ریشه گیاه رو با آب شستم!!الان رشد گیاه کاملا متوقف شده.احتمالش هست خشک بشه؟و چه کاری میتونم انجام بدم براش؟
      ممنون میشم جوابمو بدید

      1. ازاذه گفت:

        سلام ریشه رو باید قارچ کش بزنین یا کمی دارچین بزنین و تا خاکش خشک نشده آب ندین درست میشه نگران نباشین گیاه منم همینطور شد

  3. دنیز گفت:

    با سلام گیاه هویا ک من تو خونه دارمش سه ساله اصلا گل نمیده.چکارش کنم ک شرو ب گلدهی کنه؟

    1. الهام گفت:

      کود گل دهی از اسفند ماه بهش بدین و گلدون جایی باشه که نور غیر مستقیم داشته باشه حتما گل میده

  4. دنیز گفت:

    با سلام گیاه هویا ک من تو خونه دارمش سه ساله اصلا گل نمیده.چکارش کنم ک شرو ب گلدهی کنه؟ و اینکه برگاش چرا خراب میشن؟

    1. الهام گفت:

      کود گلدهی بهش بدین و زیاد بهش آب ندین حتما باید مثل همه گلها خاکش خشک بشه بعد بهش آب بدین و دریافت نور غیر مستقیم و گلدون نباید زیاد بزرگ باشه

    2. الهام گفت:

      زیاد بهش آب ندین حتما باید مثل همه گلها خاکش خشک بشه بعد بهش آب بدین و گلدون نباید زیاد بزرگ باشه

  5. ابراهیم گفت:

    از راهنمایی خوبی که دادید متشکرم

  6. مبین گفت:

    سلام خسته نباشید. من امسال گلدونشو بعد از3سال عوض کردم چون هیچ گل نمیده و روی برگ هاش هم لکه های سفید افتاده. دلیلش چیه؟

    1. هانده گفت:

      سلام. من چندتا قلمه از این گل رو که ریشه هم داشت توی گلدون گذاشتم ولی هیچ تغییری از نظر رشد توش نمیبینم آیا این طبیعیه؟

  7. حسین گفت:

    سلام من قریب ۱۲ساله دارم وهرسال دوباربصورت انبوه گل میده وازسرشب عطربسیارعالی داره تاطلوع صبح همیشه خاکش نم داره ومرتب سم میزنم بعلت اینکه شپشک سفید میزنه واجتزه نمیده گل بده

  8. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر، من گیاهم رو حدود ۲ ۳ ساله کاشتم از قلمه و اولش رشد خوبی داشت، ولی الان رشد نمیکنه، خشک نشده ولی رشدم نمیکنه، گلدانشم کوچیکه، احتمال داره بخاطر اون رشدش متوقف بشه؟

  9. وفا خانم گفت:

    سلام وقتتون بخیر گل زاموفیلیا بلک من حالت پژمرده گرفته و ساقه هاش خط افتاده گلدانش را به یه گدان کوچکتر تغییر دادم آیا حالش خوب میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *