گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

آموزش تصویری بافت سانسوریا لوله ای + شرایط نگهداری

سانسوریا لوله ای یکی از انواع جذاب خانواده بزرگ سانسوریا است. مدل بافته شده این گیاه بسیار خاص و زیباست و طرفداران بسیاری دارد. تعداد زیادی از این مدل سانسوریا در بازار موجود نیست، اما نگران نباشید چراکه به راحتی می توانید در منزل با کمترین امکانات یک سانسوریا لوله ای بافته شده، بسازید. در این مقاله همراه ما باشید تا نحوه انجام این کار را به صورت گام به گام یاد بگیرید.

راهنما کامل نگهداری سانسوریا

سانسوریا لوله ای

سانسوریا لوله ای

 

 

سانسوریا لوله ای (Sansevieria Cylindrica) به نام سانسوریا نیزه آفریقایی (AFRICAN SPEAR) نیز شناخته می شود. این گیاه از خانواده روساسه (Rosaceae) و بومی آفریقاست. این گیاه همیشه سبز است و برگ های آن به صورت لوله و یا نیزه و به رنگ ابلق هستند. ضخامت لوله ها به 3 سانتیمتر میرسد و تا ارتفاع حدود 50 سانتیمتر رشد می‌کند، البته این گیاه در زادگاهش رشد بسیار بیشتری دارد و ممکن است ارتفاع آن تا متر هم برسد.

در سال ها اخیر سانسوریا لوله ای طرفداران بسیاری پیدا کرده است به خصوص که گیاه بسیار مقاومی است و به نگهداری زیادی نیاز ندارد و حتی افراد مبتدی در نگهداری گیاهان هم می توانند به راحتی از آن نگهداری کنند. این گیاه در این به عنوان سانسوریا رنگی نیز شناخته میشود، این نامگذاری به این علت است که لبه های گیاه را با رنگ های مخملی رنگ میکنند و کار درستی نیست و سلامت گیاه را به خطر می اندازد.

آموزش گام به گام بافت سانسوریا لوله ای

بافت سانسوریا لوله ای کار دشواری نیست و به راحتی می توانید با کمترین وسایل این کار را انجام دهید. با ما همراه باشید تا با جزئیات این روش به صورت گام به گام آشنا شوید:

گام اول:

برای شروع کار یک سانسوریا لوله ای سالم و سرحال انتخاب کنید. بهتر است که ارتفاع لوله ها بلند باشد تا بتوانید عمل بافتن سانسوریا را راحت تر انجام دهید. گیاه را از گلدان خارج کنید و ابتدا خاک اطراف و سپس زیر گیاه را با دست فشار دهید تا نرم شود. ممکن است در زمان انجام این کار صدای پاره شدن ریشه های گیاه که از هم جدا میشوند، را بشنوید که موردی ندارد و برای جداسازی لوله ها لازم است حتما این کار را انجام دهید.

بافت سانسوریا لوله ای 1

بافت سانسوریا لوله ای 1

گام دوم:

تعدادی از برگ های نیزه ای شکل را برای بافت مانند تصویر جدا کنید و دفت کنید که تا جای ممکن برگ ها دارای ریشه باشند. بهتر است تعداد آن ها مضرب 3 باشد تا بافت مرتب و زیبا شود و تعداد لوله ها از 9 تا بیشتر نباشد چرا که بافت سخت می شود.

بافت سانسوریا رنگی

بافت سانسوریا لوله ای 2

گام سوم:

برگ ها را به صورت مرتب در کنار هم دسته کنید و نگه دارید.

بافتن سانسوریا نیزه ای

بافت سانسوریا لوله ای 3

گام چهارم:

به کمک یک ربان انتهای برگ ها را محکم به هم ببندید، دقت کنید که با بستن برگ ها به آنها آسیب فیزیکی وارد نکنید.

بافت سانسوریا رنگی

بافت سانسوریا لوله ای 4

گام پنجم:

برگ های جدا شده را به سه دسته تقسیم کنید و مانند بافتن مو آن ها را به هم ببافید، دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید و به برگ ها صدمه نزنید.

بافتن سانسوریا رنگی

بافت سانسوریا لوله ای 5

گام ششم:

بافتن را تا قسمت بالایی گیاه و تا جای ممکن ادامه دهید.

آموزش بافت سانسوریا

بافت سانسوریا لوله ای 6

گام هفتم:

زمانی که بافتن برگ های سانسوریا تمام شد، با روبان قسمت بالای برگ ها را به هم ببندید تا بافت گیاه باز نشود.

به هم پیچیدن برگ های سانسوریا

بافت سانسوریا لوله ای 7

گام هشتم:

گیاه بافته شده را داخل گلدان بکارید. توجه داشته باشید که گلدانی که گیاه را داخل آن میکارید باید دقیقا اندازه گیاه باشد تا پاجوش های بیشتری تولید کند و نباید بیش از اندازه بزرگ باشد چراکه خاک ممکن است خیس بماند و دیرتر خشک شود و همین موضوع ممکن است منجر به مرگ گیاه شود.

سانسوریا بافته

سانسوریا بافته

 

شرایط نگهداری سانسوریا رنگی

شرایط نگهداری سانسوریا لوله ای یا همان سانسوریا رنگی مشابه سانسوریا معمولی می باشد و بسیار ساده است. در زیر به صورت خلاصه به بیان شرایط نگهداری گل سانسوریا رنگی میپردازیم:

نور:

سانسوریا رنگی به نور زیادی نیاز ندارد و به سایه مقاوم است، اما در نور کامل رشد بهتری خواهد داشت.

آبیاری:

این گیاه به آبیاری زیاد حساس است و حتما باید با زمان خشک شدن کامل خاک صبر کنید و بعد گیاه را آبیاری کنید. این موضوع ممکن است یک هفته الی 10 روز زمان ببرد و به شرایط مجیطی گیاه بستگی دارد.

دما :

دمای مطلوب گیاه سانسوریا لوله ای بین 10 الی 25 درجه سانتیگراد است و دمای پایین و سرمای بیش از اندازه ممکن است منجر به مرگ گیاه شود.

رطوبت :

رطوبت محیط برای سانسوریا مناسب است و به رطوبت زیادی نیاز ندارد.

کود دهی 

هر دو هفته یکبار در بهار و تابستان گیاه را تقویت کنید.

خاک مناسب سانسوریا :

خاک سانسوریا باید زهکش مناسبی داشته باشد چرا که این گیاه به پوسیدگی ریشه بسیار حساس است و ترکیب کمپوست با شن و ماسه و یا خاک و کود آماده برای آن مناسب است.

تعویض گلدان :

گلدان هر چه کوچکتر باشد برای سانسوریا مناسب تر است و در این حال گیاه پاجوش های بیشتری تولید میکند. بنابراین بهتر است تا بیرون زدن ریشه ها از انتهای گلدان صبر کنید و بعد به تعویض گلدان اقدام کنید.

تمیز کردن برگها :

گیاهان از طریق برگ ها تنفس میکنند و تمیز بودن آن ها اهمیت بسیاری دارد. گیاه را با پارچه و یا اسفنج مرطوب و آب بدون کلر تمیز کنید.

روش هرس : 

سانسوریا به هرس زیادی نیاز ندارد و میتوانید هر ساله پاجوش های آن را که به اندازه قابل قبولی رسیده اند را جدا کنید و در گلدان جدیدی بکارید.

گل دادن سانسوریا :

گیاه سانسوریا دارای گلی به رنگ سبز و سفید است که در بخش میانی گیاه می‌روید. گل سانسوریا بسیار معطر است اما جنبه تزیینی ندارد. زمان گلدهی آن در فصل پاییز است و برای متوقف نشدن رشد گیاه بهتر است ساقه گلدهنده را ببرید.

سانسوریا نیزه ای

سانسوریا نیزه ای

فروشگاه اینترنتی ایران درخت به عنوان بزرگترین مرکز فروش انواع گل و گیاه آپارتمانی امکان خرید محصولات و تحویل گرفتن آنها درب منزل را به سادگی و تنها با چند کلیک، در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کرده است. با ایران درخت بهترین گیاهان را با تضمین کیفیت بخرید و بعد از خرید نیز از مشاوره کارشناسان ما استفاده کنید.

 

تکثیر گیاه سانسوریا

تکثیر سانسوریا روش های متفاوتی مانند قلمه برگ و جدا کردن پاجوش دارد. اگر علاقه دارید با نحوه ی پرورش و روش تکثیر سانسوریا آشنا شوید مقاله زیر را مطالعه کنید.

چگونه سانسوریا و انواع آن را تکثیر و  پرورش دهیم

بیماری های سانسوریا

گیاهان موجودات زنده و طبیعی هستند، وجود لک بر روی آن ها به مقدار معقول، عادی بوده و نباید سخت گیری زیادی انجام دهیم، اما اگر میخواهید مطمئن شوید گیاه شما از سلامت کافی برخورد است یا خیر توصیه می‌شود مقاله ی بیماری های سانسوریا و راه درمان آنها را در لینک زیر مطالعه کنید .

بیماری های سانسوریا و راه های درمان آن را یاد بگیریم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *