گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه دراسنا بلالی نگهداری کنیم ؟!

دراسنا بلالی یک از انواع پرطرفدار دراسناست. این گیاه مانند اعضای دیگر خانواده اش بسیار مقاوم و مناسب برای نگهداری در آپارتمان می باشد. دراسنا بلالی سبز با برگ های پهن و سبز رنگ خود که گاهی نوارهای زرد دارد می تواند به منتزل شما زیبایی خاصی ببخشد. نگهداری دراسنا بلالی اصلا دشوار نیست و با دانستن چند نکته هرکسی می تواند از پس آن بربیاید. در این مقاله با روش نگهداری دراسنا بلالی مثل آبیاری دراسنا بلالی ، کوددهی دراسنا بلالی و … آشنا می شویم. اگر شما هم به نگهداری این گیاه مقاوم در منزل علاقه دارید با ما در این مقاله همراه شوید.

دراسنا بلالی

دراسنا بلالی

با دراسنا بلالی آشنا شویم

گیاه دراسنا بلالی یا corn plant با نام علمی Dracaena fragrans گیاهی بومی شرق آفریقا می باشد. علت نام گذاری این گیاه شباهت برگ های آن به برگ های ذرت است. دراسنا انواع بسیاری دارد و دراسنا بلالی تنها یکی از گونه های دراسنای موجود است که برای نگهداری در منزل کاملا مناسب می باشد. دراسنا بلالی نسبت به دیگر اعضای خانواده اش برگ هایی پهن تر دارد که نواری زرد رنگ در وسط آن ها دیده می شود. این گیاه در فضای آزاد رشد زیادی دارد و ارتفاع آن می تواند به 4 متر هم برسد. در صورت نگهداری در گلدان ارتفاع آن تنها تا 1.5-2 متر می رسد. در ادامه با شرایط نگهداری دراسنا بلالی در منزل آشنا می شویم.

دراسنا بلالی

دراسنا بلالی

شرایط نگهداری دراسنا بلالی

آبیاری دراسنا

در صول رشد بهتر است خاک گیاه همیشه مقداری رطوبت داشته باشد. هر چه به سمت پاییز و زمستان می رویم میزان آبیاری را کم کنید. اما در کل نگذارید خاک گیاه خیلی خشک بماند. تشنه ماندن مداوم گیاه باعث می شود نوک برگ های آن قهوه ای سوخته شوند. همچنین مانند بقیه دراسناها این گیاه هم به املاح موجود در آب حساس است و حتما باید با آب بدون املاح آبیاری شود.

نور مناسب

بهترین مکان نگهداری این گیاه در نزدیکی پنجره ای با نور فیلتر شده است. نور خیلی کم باعث می شود برگ ها نوار رنگی خودد را از دست بدهند. نور مستقیم هم می تواند باعث خشکی و پژمردگی گیاه شود.

رطوبت موردنیاز

انواع دراسنا به طور کلی به رطوبت نسبی 40 درصد نیاز دارند. در صورت گرم بودن بیش از حد هوا باید به تامین رطوبت گیاه توجه بیشتری داشته باشد. رطوبت گیاه بهتر است از روش ساخت جزیره تامین شود. هفته ای دو بار غبارپاشی هم توصیه می شود. البته غبارپاشی نباید به گونه ای باشد که برگ ها خیلی خیس شوند. خیس ماندن برگ ها باعث بروز انواع بیماری های قارچی در گیاه می شود. پس بهتر است آب را از فاصله دور و اطراف گیاه اسپری کنید.

دمای مناسب

بهترین دمای نگهداری گیاه بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد است. البته دراسنا دماهای پایین تا 15 درجه و دماهای بالا تا 28 درجه را هم تحمل می کند.

خاک مناسب

خاک های سبک و لومی برای گیاه مناسب است. خاک های قلیایی برای دراسنا مناسب نیستند و بهتر است خاک آن کمی اسیدی باشد. استفاده از تفاله چای می تواند به اسیدی شدن خاک کمک کند. البته نباید در استفاده از تفاله چای زیاده روی کنید.

کوددهی دراسنا بلالی

کوددهی دراسنا بلالی برای رشد مناسب آن ضروری است. برای تقویت کگیاه می توانید طی فصول رشد هر دو هفته یک بار از کودهای محلول در آب طبق دستورالهعمل استفاده نمایید. کوددهی دراسنا بلالی در زمستان توصیه نمی شود.

تعویض گلدان

در ابتدای کار بهتر است گلدان گیاهتان را هر سال یا هر دو سال یک بار با یک گلدان بزرگتر به همراه خاک جدید تعویض کنید. هنگام جابه جایی گیاه مراقب باشید به ریشه های آن آسیبی وارد نشود. بعد از این که گیاه بزرگتر شد می توانید سالانه فقط رویه خاک را با خاک جدید جایگزین کنید.

هرس

بعد از 2-3 سال برگ های زیرین گیاه شروع به زرد شدن می کنند که این مسئله کاملا طبیعی است. شما می توانید این برگ های پیر را از گیاه جدا کنید تا ظاهر آن را نازیبا نکنند. همچنینی برای نگه داشتن گیاه در ارتفاع دلخواه می توانید آن را هرس کنید.

تمیز نمودن برگ ها

برای تمیز کردن برگ های گیاه می توانید از یک اسفنج یا پارچه مرطوب استفاده کنید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید. استفاده از مواد شیمیایی براق کننده ماهی یک بار مانعی ندارد اما بهتر است از این مواد شیمیایی استفاده نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *