گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه کنتیا نگهداری کنیم ؟!

یکی از زیباترین و دکوراتیو ترین گیاهان آپارتمانی، نخل کنتیا است. این گیاه زیبا به دلیل داشتن شرایط نگهداری آسان و مقاومت در برابر سایه، گزینه مناسبی برای نگهداری داخل منزل است. گیاه کنتیا یک نخل زینتی است که داخل خانه یا محل کار شما می‌درخشد و با ساقه های بلند و برگهای پر مانند بهترین هدیه مناسب برای همکار مرد یا مدیران محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این نخل زیبا و نگهداری و قیمت گیاه کنتیا در این مقاله همراه ما باشید.

گیاه نخل کنتیا را بیشتر بشناسید !

کنتیا ( Kentia Palm ) یا نخل بهشتی بومی شرق کشور استرالیا بوده و از خانواده اریکاسه است. این گیاه نخلی همیشه سبز، مقاوم و بلند قامت است که با ساقه های نرم و افراشته می‌تواند برگهایی به طول 5 متر داشته باشید. این گیاه در زادگاه اصلی خود می‌تواند تا 15 متر ارتفاع داشته باشد اما حداکثر ارتفاع آن در آپارتمان و در گلدان، 3 متر است. این گیاه زیبا و استوار یک گیاه لوکس و قیمتی نیز محسوب می‌شود و در اکثر خانه های ثروتمندان وجود دارد. 

قیمت-نخل-کنتیا

شرایط نگهداری گیاه کنتیا

آبیاری :

کنتیا در فصول رشد ( بهار و تابستان ) به آبیاری منظم نیاز دارد و در صورت خشکی کشیدن ممکن است مشکلاتی برای برگهای گیاه به وجود بیاید. البته باید در نظر داشته باشید که نخل ها به دلیل ماهیت خشکی که دارند به آبیاری زیاد حساسند و حتما قبل از آبیاری خاک را چک کنید که خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری کنید. بهتر است آبیاری یا غبار پاشی با آب کتری سرد شده صورت بگیرد چرا که املاح موجود در آب شهری برای آنها مناسب نیست. در زمستان به دلیل رشد و فعالیت کمتر گیاه، آبیاری را کاهش دهید و تنها زمانی که خاک تا عمق 2 یا 2.5 سانتی متری خشک شد، آب دهید.

نور :

همانطور که گفته شد، گیاه کنتیا به نور کمی نیاز دارد و نیم سایه برای رشد آن مناسب است. اما از قرار دادن آن در اتاق های تاریک و یا در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید چرا که سبب سوختگی برگها خواهد شد. قرار گرفتن در نزدیکی پنجره ای که پرده دارد و نور فیلتر شده از آن می‌تابد برای این گیاه مناسب است. در مکان های روشن رنگ برگها روشن می‌شود و در محیط های با نور ملایم برگها زیتونی رنگ خواهند شد.

رطوبت : 

خشکی هوا برای این گیاه مناسب نیست و منجر به مشکلاتی برای آن خواهند شد. بهتر است از روش های تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و رطوبت مورد نیاز گیاه را در اختیارش قرار دهید. 2 نمونه از بهترین راهها، ایجاد جزیره در زیر گلدانی و غبار پاشی با آب بدون املاح است. همچنین می‌توانید یک ظرف آب در کنار گیاه قرار دهید تا با بخار شدن آب درون آن نیاز رطوبتی گیاه فراهم شود.

دما :

نخل کنتیا بومی مناطق گرمسیری است، اما تبادل هوایی برای آن لازم است و تغییرات دمایی را به خوبی تحمل می‌کند. با این وجود با توجه به قیمت بالای این گیاه توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از ایجاد تنش دمایی برای گیاه از نگهداری آن در محیطی با دمای کمتر از ۱۰ درجه و بیشتر از ۳۷ درجه خودداری کنید.بهترین دما برای کنتیا بین 20 الی 25  درجه سانتیگراد است.

خاک :

بهترین خاک برای کنتیا خاکی سبک با زهکشی بالا است تا آب اضافی به راحتی از آن خارج شود و موجب پوسیده شدن گیاه نشود. ترکیبی از شن، پیت ماس با خاک برگ و خاک معمولی برای این گیاه مناسب است. خاک باغچه یا خاک های سفت برای آن اصلا مناسب نیست چرا که مانع عملکرد خوب ریشه ها شده و آب را در خود نگه می‌دارد.

هرس :

برگ های پیر در قسمت پایینی به تدریج افتاده می‌شوند و حالت افقی پیدا می‌کنند. اما در این وضعیت نگران سلامت گیاه خود نباشید چرا که این برگها عمر خود را کرده اند و حال زمان چیدن آنهاست. بنابراین برای بد شکل نشدن گیاه بهتر است آنها را از نزدیک ترین ناحیه به تنه با یک چاقوی تیز ببرید.

کوددهی :

بهتر است در فصول رشد این گیاه را ماهی یک مرتبه با کود مخصوص نخل ها تغذیه کنید. کودهایی که در آنها میزان نیتروژن و پتاسیم بیشتر از فسفر است برای کنتیا مناسب ترند. در نظر داشته باشید که حتما قبل از کوددهی گیاه را آبیاری کرده باشید چرا که کوددادن به گیاهی که خشک است سبب رنجشش آن خواهد شد. در کوددهی زیاده روی نکنید تا منجر به سوختگی گیاه خود نشوید.

تعویض گلدان :

کنتیا در آپارتمان رشد کندی دارد و به تعویض گلدان سالیانه و یا زود به زود نیازی ندارد. بهتر است هر 3 الی 5 سال یکبار گلدان آن را با یک سایز بزرگتر تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگها :

در صورتی که برای غبار پاشی گیاه از آب دارای املاح استفاده کرده باشید، ممکن است برروی برگها شوره و یا لک آب باقی مانده باشد که در این حالت گیاه زیبایی برگهای خود را از دست می‌دهد. برای زیباتر شدن گیاه بهتر است از روش های برق انداختن گیاهان کمک بگیرید و برگهای کنتیای خود را برق بیندازید.

قیمت نخل کنتیا

 

1 دیدگاه در “چگونه از گیاه کنتیا نگهداری کنیم ؟!

  1. محمد گفت:

    توضیحات عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *