کاکتوس, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

۱۰ گیاه و ساکولنت پر طرفدار برای نگهداری در خانه

انواع کالانکوئه

ساکولنت ها در چند سال اخیر بسیار محبوب شده اند و نگهداری آسان و فرم زیبا دلیل محبوبیت آنهاست. صدها گونه منحصر به فرد از این موجودات کوچک وجود دارد و تقریباً هر کسی از جمله افراد مبتدی در زمینه نگهداری گل و گیاه می‌توانند از آنها نگهداری کند. سیستم مخصوص ذخیره‌سازی آب در برگها و تنه ساکولنت ها، این اجازه را به آنها می‌دهد تا در محیط‌هایی که برای اکثر گیاهان دیگر خیلی خشک است، بتوانند زنده بمانند. بنابراین حتی اگر برای مدتی فراموش کردید که آنها را آبیاری کنید، اصلا نگران نباشید چرا که همچنان با سربلندی منتظر شما می‌مانند. بیشتر ساکولنت ها برای نگهداری در فضای بسته مناسبند اما در این مقاله همراه ما باشید تا با ۱۰ ساکولنت برتر برای نگهداری و پرورش در داخل منزل آشنا شوید.

۱۰ گیاه و ساکولنت پر طرفدار برای نگهداری در خانه

۱۰ ساکولنت برتر برای نگهداری در داخل خانه

1. ساکولنت دم الاغی – urro’s Tail

این ساکولنت دارای شاخه های آویز است و قرار دادن آن در یک سبد یا گلدان آویز روی طاقچه، قفسه یا پایه، ایده بسیار مناسبی است. طول هر ساقه از این ساکولنت می‌تواند تا ۹۰ سانتی متر برسد و با برگ های سبز خاکستری به اندازه و شکل یک دانه برنج پر شود. برگهای این ساکولنت آبدار و با ظاهری مات هستند و به سادگی می‌شکنند و به همین دلیل باید تا حد امکان از دست زدن به آنها خودداری کنید. این ساکولنت بومی مکزیک است و نور روشن را برای داشتن بهترین عملکرد ترجیح می‌دهد. بهتر است بین دو آبیاری به خصوص در فصل زمستان اجازه دهید خاک خشک شود.

1. ساکولنت دم الاغی – urro’s Tail

2. کاکتوس کریسمس – Christmas cactus

بر خلاف سایر کاکتوس ها، کاکتوس کریسمس خارهای تیز ندارد و دارای ساقه‌های صاف، گوشتی و تکه‌دار است که می‌توانند به طول چند متر برسند. این کاکتوس رطوبت بیشتری را نسبت به همنوعان خود ترجیح می‌دهد، بنابراین هر زمان که سطح خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید. مقاومت این کاکتوس به اندازه است که حتی با فراموش کردن زمان آبیاری و خشک شدن موقتش، به محض آبیاری مجدد، دوباره سالم  سرحال می‌شود. آن را در نور روشن نزدیک پنجره نگه دارید تا با شکوفه دادن در زمستان به شما را غافلگیر کند. 

2. کاکتوس کریسمس – Christmas cactus

3. ساکولنت سپریوم لب ماتیکی – hens-and-chicks

این ساکولنت زیبا با ساکولنت مرغ و جوجه معروف است و این نام به دلیل پاجوش های کوچکی است که درست شبیه به ساکولنت مادر رشد می‌کنند. این ساکولنت زیبا به رنگ سبز روشن رشد می‌کند و قسمت نوک برگها به رنگ قرمز درمی‌آید و به همین دلیل به آن لب ماتیکی می‌گویند. اجازه دهید بین دو آبیاری سطح رویی خاک کمی خشک شود زیرا رطوبت ثابت اغلب  باعث پوسیدگی ساقه و ریشه آنها می‌شود. آنها در نور شدید نزدیک پنجره بهترین عملکرد را خواهند داشت. با برداشتن پاجوش های کوچک و قرار دادن آنها در گلدان مناسبشان می‌توانید این ساکولنت ها را به راحتی تکثیر کنید، اما مطمئن شوید که از مخلوط خاک مناسب کاکتوس و ساکولنت استفاده کنید.

3. ساکولنت سپریوم لب ماتیکی – hens-and-chicks

4. گیاه یشم – Jade Plant

 گیاه یشم (Crassula ovata) یک گیاه مورد علاقه قدیمی و بسیار محبوب است چرا که این گیاه برای رشد و تکثیر در داخل خانه بسیار مناسب است. این گیاه بومی آفریقای جنوبی با عمر طولانی، ساقه‌های پرپشت و منشعب و برگ‌های سبز ضخیم و براق است که گاهی در اطراف لبه‌های آن نوارهای قرمز رنگ دیده می‌شوند. این نوارهای سرخ زمانی که گیاه در آفتاب کامل رشد می‌کند بیشتر دیده می‌شود. برخی از گونه‌های یشم دارای برگ‌هایی با ظاهر متفاوت هستند، مانند واریته «Gollum» با برگ‌هایی که شبیه انگشتان هیولای سبز است. با گذشت زمان، گیاهان یشم می‌توانند چندین متر بلند شوند، اما زمانی که به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می‌کنند، معمولاً تا بیشتر از ۳۰ سانتی متر رشد نمی‌کنند. نکته کلیدی برای سالم و سرحال نگه داشتن گیاه یشم این است که بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود.

بسیاری از باغبان های حرفه ای تنها زمانی که برگهای گیاه شروع به چروکیده شدن می‌کنند، و یا درخشش خود را از دست می‌دهد، آنها را ابیاری می‌کنند. اما این نشانه ها، علائم تحت فشار بودن گیاه است و بهتر است که قبل از این نشانه ها گیاه را آبیاری کنید.

4. گیاه یشم – Jade Plant

5. آلوئه ورا – Aloe Vera

آلوئه ورا به صورت دسته ای از برگ های بلند و باریک روی یک ساقه کوتاه رشد می‌کند. آلوئه به سرعت رشد می‌کند و پاجوش های کوچکی تولید می‌کند که با گذشت زمان اندک رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند و گلدان را در بر می‌گیرند. وقتی گلدان بیش از حد شلوغ شود، به راحتی می توان گیاه را تقسیم کرد و در گلدان های جدید کاشت. آلوئه ورا بیشتر به دلیل شیره شفابخشش که قرن ها برای درمان زخم ها و آفتاب سوختگی استفاده می‌شد، شناخته شده است، اما دارای قدرت پاکسازی و اکسیژن سازی بالا است و یک گیاه آپارتمانی با نگهداری آسان است. آلوئه ورا مانند ساکولنت های دیگر، به جای داشتن خاک دائما مرطوب، ترجیح می‌دهد که قبل از آبیاری خاک سطحی خشک شود. آلوئه ورا در نور روشن غیر مستقیم بهترین عملکرد را دارد و نور شدید خورشید سبب سوختن برگهای آن می‌شود.

5. آلوئه ورا – Aloe Vera

6. ساکولنت کالانکوئه تومنتوسا – Panda Plant

ده ها نوع گیاه کالانکوئه وجود دارد، اما گیاه تومنتوسا نوعی کاملاً متمایز است. این گیاه بومی ماداگاسکار است و دارای برگ‌های مات و سبز خاکستری است که با کرک‌های نرم و نقره‌ای رنگ پوشیده شده و نوک آن‌ها درارای لکه‌های قهوه‌ای یا زنگ‌زده است. آنها می‌توانند به عنوان یک گیاه آپارتمانی تا ۶۰ سانتی متر قد بکشد، اما رشد آنها بسیار کند است. قرار گیری آن در کنار پنجره با نور روشن بسیار مناسب است. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. وقتی گیاه را آبیاری می‌کنید، مطمئن شوید که به برگ‌ها آب نخورد وگرنه ممکن است دچار پوسیدگی شوند.

6. ساکولنت کالانکوئه تومنتوسا – Panda Plant

7. گیاه لیندا – Ponytail Palm

گیاه لیندا به دلیل تنه چوبی و برگ های چرمی آویز در بالای آن محبوبیت زیادی دارد. آنها به کندی رشد می‌کنند، اما در فضای باز می‌توانند تا ۳ متر و در فضای بسته تا 1 متر قد بکشند. اگرچه لیندا شباهت چندانی به ساکولنت ندارد، اما پیاز آن آب را در خود ذخیره می‌کند و به آبیاری زیاد حساس است. لیندا گیاهی بسیار مقاوم و سازگار است و در نور روشن، دمای گرمتر و رطوبت کم بهترین عملکرد را دارد. 

7. گیاه لیندا – Ponytail Palm

8. گیاه سانسوریا – Snake Plant

سانسوریا یکی از گیاهان محبوب برای نگهداری در آپارتمان است که مقاومت بالا و نگهداری آسانی دارد. سانسوریا می‌تواند هفته ها بدون نور و آب زنده بماند بدون اینکه ظاهر زیبای خود را از دست بدهد. برگهای ضخیم، سفت و نوک تیز آنها به سرعت رشد می‌کنند و طول آنها به حدود 90 سانتی متر می‌رسد. سانسوریا به سرعت پاجوش می‌زند و تکثیر ساده ای دارد. سانسوریا به نور کم مقاوم است اما در نور متوسط ​​تا روشن بهترین عملکرد را دارد. 

8. گیاه سانسوریا – Snake Plant

9. افوربیا تریگونا – African Milk Tree

افوربیا تریگونا می‌تواند تا 3 متر قد بکشد و به عنوان یک گیاه آپارتمانی مدرن و زیبا در خانه نگهداری شود. این کاکتوس دارای ساقه های مثلثی شکل و منشعبی است که با خارهای کوتاه اما تیز پوشیده شده اند. نوک ساقه های سبز آن دارای برگ های کوچک به رنگ قرمز است. افوربیا دارای شیره‌ای شیری رنگ و چسبناک است که اگر دست شما به آن برخورد کند، پوست شما را تحریک می‌کند. خاک سبک و مرطوب، کلید حفظ سلامت این کاکتوس زیبا است.

9. افوربیا تریگونا – African Milk Tree

10.هاورتیا گورخری – Zebra Haworthia

نوارهای برجسته و شاخ و برگ های نوک تیز هاورتیا ممکن است آن را مانند یک گیاه کمیاب و عجیب و غریب جلوه دهد، اما اغلب به عنوان گیاهی در دسترس اما گرانبها شناخته می‌شود و پرورش آن بسیار آسان است. این ساکولنت را نزدیک پنجره ای قرار دهید که هر روز چند ساعت نور روشن و غیرمستقیم خورشید را دریافت کند و اجازه دهید بین دو آبیاری خاک کاملا خشک شود. هاورتیا همچنین انتخاب خوبی برای تراریوم ها یا کاشت گروهی در کنار ساکولنت های دیگر است زیرا کوچک می‌ماند و حداکثر ارتفاع آن حدود 12 سانتی متر است.

10.هاورتیا گورخری – Zebra Haworthia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *