گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

۴ راه ساده برای گلدهی مجدد کالانکوئه

کالانکوئه یکی از زیباترین و ظریفترین گلهای آپارتمانی همیشه سبز است که پس از ریختن گلهایش مجدد به گل می‌نشیند. این گل زیبا بومی آفریقا است و امروزه در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. گلهای کوچک در طیف رنگی نارنجی، قرمز، زرد، صورتی و سفید در این گیاه رشد می‌کنند که هر کدام ممکن است فرم منحصر به خود را داشته باشند. اگر کالانکوئه شما گلهای زیبای خود را از دست داده است نگران نباشید و تا انتخای مقاله همراه ما باشید و نکات گفته شده را رعابت کنید تا دوباره شاهد گلدهی مجدد کالانکوئه خود باشید.

گلدهی مجدد کالانکوئه

۴ راه ساده برای شکوفایی مجدد کالانکوئه

کالانکوئه دو تا شش ماه از سال را دارای گل است و به طور طبیعی از اواخر زمستان پاییز تا اواخر بهار به گل می‌نشیند اما باغبان ها این گل را به طور مصنوعی و در شرایط گلخانه ای شکوفا می‌کنند و به همین دلیل در تمام سال دارای گل است. گلهای این گیاه در اواخر عمر خود پژمرده شده و در جای خود خشک می‌شوند و با اشاره دست می‌ریزند. بهتر است برای تقویت رشد و گلدهی مجدد، گلهای خشک و پژمرده را به طور مرتب حذف کنید. همچنین می توانید هر ساقه را برای بهبود رشد گیاه و تولید بیش از یک سر جدید جدا کنید. پس از هرس گلها و ساقه ها کمی به گیاهان استراحت دهید و آبیاری را به حداقل برسانید. اگرچه این عمل ضروری نیست، اما به شروع رشد و گلدهی جدید کمک می کند.

بسیاری از باغبان های مبتدی پس از پایان گلدهی کالانکوئه آن را دور می‌اندازند اما باید بدانید که تا زمانی گیاه ریشه و برگهای سالمی داشته باشد، امکان گلدهی مجدد آن در شرایط خاص وجود دارد. در واقع آنها به محیطی بدون نور و ۱۴ ساعت تاریکی مطلق و کوددهی نیاز دارند تا دوباره شکوفا شوند. در ادامه با شرایط و راههای گلدهی مجدد کالانکوئه آشنا می‌شویم.

شرایط گلدهی کالانکوئه

۱. تنظیم نور مورد نیاز

کالانکوئه برای شکوفه دادن دوباره، نیاز به یک دوره استراحت دارد و سپس فریب دادن آن به این که فکر کند فصل متفاوتی از سال است. قرار گرفتن در معرض نور کمتر در طول پاییز و زمستان به طور کلی گیاه را به شکوفه دادن تشویق می‌کند. خواب زمستانی یا دوره استراحت برای گیاه برای جمع آوری انرژی برای گلدهی و رشد در شرایط مساعد ضروری است. نداشتن نور در این مدت گیاه را از خواب زمستانی بیدار می‌کند و باعث تولید گل می‌شود. 

کالانکوئه گیاهی روز کوتاه است و طول روز نقش کلیدی در گلدهی آن دارد. هنگامی که روزها کوتاه و شب ها طولانی می شوند، کالانکوئه به گلدهی تشویق می‌شود. بسیاری از واریته های کالانکوئه با کوتاه شدن روزها در پاییز به طور طبیعی شروع به گلدهی می کنند و اصلاً نور دریافت نمی کنند.
با این حال، اگر مشکلی در شکوفایی مجدد کالانکوهای خود دارید، می توانید به راحتی با ایجاد چند هفته خواب به آن کمک کنید.

“یک دوره خواب برای شکوفایی مجدد کالانکوئه ضروری است”

قرار گرفتن گیاهان در معرض نور کم از پاییز تا اواخر زمستان معمولاً باعث تشکیل گل می شود. 9 الی 10 ساعت نور آفتابی روشن و سپس تاریکی کامل را برای مدت 14 الی 15 ساعت، معمولاً از ساعت 6 بعد از ظهر تا ۹ صبح برای گیاه فراهم کنید و در این مدت آبیاری آن را کم و یا متوقف کنید. منظور از تاریکی مطلق نبود هیچ گونه نور مصنوعی و طبیعی برای گیاه است.

نگه داشتن گیاهان خود در یک کابینت دربسته در طول شب یا یک انبار تاریک بدون پنجره نیز می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را بگیرید. علاوه بر این، می توانید با قرار دادن یک سطل، جعبه یا نایلون مشکی روی آن، گیاهان خود را پوشیده نگه دارید یا می توانید از یک پارچه تیره برای پوشاندن گیاهان خود استفاده کنید تا یک دوره تاریک طولانی مدت داشته باشید. به این ترتیب دوره خواب طبیعی کالانکوئه را به گلدهی تحریک خواهد کرد. دوره خواب می‌تواند از آذر ماه شروع شود و تا ۶ الی ۸ هفته ادامه یابد.

به مدت 6 هفته از آبیاری و تغذیه گیاه خودداری کنید زیرا در حالت خواب است. به محض مشاهده جوانه های گل، گیاه را به نور روشن تری ببرید و آبیاری را از سر بگیرید و در فصل بهار گیاه را تقویت کنید.

نکته : اگر گیاهان حتی یک روز تاریکی را از دست بدهند، ممکن است برای جلوگیری از تولید گل گیاه کافی باشد.

گلدهی کالانکوئه

۲. گیاهان خود را در دمای پایین نگه دارید

گیاهان را تا حد امکان خنک نگه دارید. در طول دوره خواب، دما نباید از 15 درجه سانتیگراد فراتر رود. از قرار گرفتن در معرض دمای بالا خودداری کنید.

۳. شوک تشنگی به گیاه بدهید

اگر می خواهید دوباره شکوفه دادن کالانکوئه خود را ببینید، آبیاری آن را کاهش دهید. برای این کار الزامات روشنایی را دنبال کنید و در تمام مدت خواب، آبیاری را به حداقل برسانید. فقط یک بار پس از 3 هفته گیاهان خود را آبیاری کنید و خاک را به خوبی زهکشی کنید.

۴. از کود استفاده نکنید

در طول دوره استراحت از هیچ گونه کود یا مواد مغذی استفاده نکنید، زیرا گیاه شما در مرحله خواب است. هنگامی که جوانه ها شروع به ظاهر شدن کردند، گیاه را تقویت کنید.

زمان گلدهی کالانکوئه

نگهداری گل کالانکوئه

به محض اینکه گیاهان شما شروع به تولید جوانه کردند، آنها را به نور معمولی خود برگردانید و آبیاری منظم را انجام دهید. به گیاهان خود کود دهید. در طول تابستان، گیاه را در خاکی با زهکشی خوب و در مکانی آفتابی نگهداری کنید و سطح رطوبت را در حد متوسط حفظ کنید. هنگامی که پاییز فرا می‌رسد، اگر در منطقه ای با انتظار یخ زدگی وجود دارد، آب را کاهش دهید و گیاه را به داخل خانه منتقل کنید. این گیاه از پاییز تا اواخر زمستان شرایط نور کم را تجربه می‌کند که معمولاً باعث تشکیل گل می شود. کود دهی را با 0-10-10 در اواخر زمستان یا درست در زمان تشکیل اولین جوانه ها انجام دهید. این امر باعث گلدهی بهتر و بیشتر کالانکوئه و افزایش سلامت و قدرت گیاه می شود.

نگهداری گل کالانکوئه

5 دیدگاه در “۴ راه ساده برای گلدهی مجدد کالانکوئه

  1. زهرا اقائی گفت:

    سلام
    چقدر اطلاعات مفیدی در این سایت در مورد گلدهی گل کالانکوئه قرار دادید و چه راهکارهای خوبی پیشنهاد دادید. مدتها دنبال حل مشکل عدم گلدهی گلم بودم. این روشهای شما را انجام میدهم و امیدوارم گل من به قشنگی روز اول که از گلفروشی خریدم، گل های زیبای زرد و نارنجی و صورتی بدهد. درود بر سما.

  2. Aatee گفت:

    ممنون از اطلاعات جامعی که اینجا گذاشتین.
    😊😊
    برم انجامشون بدم ببینم کالانکوئه م به گل میشینه.

  3. فتانه گفت:

    سپاس بیکران بابت اطلاعات جامع،مفید و کاربردیتون،بسیار عالی درودتان

  4. آرزو گفت:

    سلام کالانکوا من الان خودش بدون این مراقبت غنچه کرده ولی من دو سه روزه اون مراقبتی ک شما گفتید دارم انجام میدم با توجه ب اینکه الان این خودش غنچه کرده دیگه نباید این کارا رو بکنم؟

  5. شبنم بهاری گفت:

    سلام کالانکوئه تون کجا و در چه شرایطی بوده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *