کاکتوس, مقالات

با انواع ساکولنت سدوم آشنا شوید

ساکولنت ها گیاهان آپارتمانی کم توقعی هستند که هر کسی می تواند از آن ها نگهداری کند. این گیاهان به دلیل مقاومتشان بین افراد محبویت زیادی دارند. سدوم ها گروهی از ساکولنت ها هستند که انواع آن شامل ساکولنت سدوم غوره ای ، ساکولنت سدوم مورگانیانوم ، ساکولنت سدوم عروسکی و … است. اگر شما هم به نگهداری ساکولنت سدوم علاقه دارید با ما در این مقاله همراه باشید تا با انواع ساکولنت سدوم و روش نگهداری آن ها آشنا شویم.

انواع سدوم

انواع سدوم

معرفی ساکولنت سدوم

سدوم گیاهی ساکولنتی از خانواده کراسولاسه و بومی کشور مکزیک است. جنس سدوم حدود 600 گونه مختلف دارد که انواع علفی یک ساله و چندساله و انواع خشبی و غیر خشبی بین آن ها یافت می شود. این گیاه گل های ستاره ای شکل به رنگ صورتی تولید می کند. همه سدوم ها برگ هایی گوشتی و آبدار دارند و می توان آن ها را به عنوان گیاهان زینتی پرورش داد. در ادامه با انواع ساکولنت سدوم آشنا می شویم.

انواع ساکولنت سدوم

سدوم دم الاغ(sedum morganianum):

سدوم مورگانیانوم ساکولنتی زیبا با ظارهری خاص است که برگ های آن درر ابنتدا به صورت راست و بعدا به صورت آویز رشد می کنند. این ساقه ها با برگ های گوشتی براق به رنگ سبز آبی پوشیده شده اند. گل های این گیاه رنگ صورتی مایل به بنفش  دارند و در فصل بهار در انتهای ساقه های خوشه ای دیده می شوند.

سدوم دم الاغ

سدوم دم الاغ

سدوم عروسکی (sedum anglicum):

سدوم عروسکی گیاهی از خانواده کراسولاسه و بسیار مقاوم است. برگ های کوچکی به رنگ سبز روشن دارد و گل های سفید رنگ و ستاره ای شکل آن در اواخر بهار نمایان می شوند. ساقه های سدوم عروسکی به صورت رونده رشد کرده و برای پوشاندن سطوح کوچک کاربرد دارد.

سدوم عروسکی

سدوم عروسکی

سدوم سنگی(Braunsia apiculata):

یکی دیگر از انواع این ساکولنت، سدوم سنگی است که از اعضای خانواده کراسولاسه بوده و بومی کشور مکزیک است. این گیاه هم مثل بقیه اعضای خانواده اش به کم آبی مقاوم است اما اگر بیش از حد خشکی بکشد برگ های آن چروک می شوند. سدوم سنگی می تواند گیاه دکوری جذابی برای منزل شما باشد.

سدوم سنگی

سدوم سنگی

سدوم اکر(sedum acre):

این گیاه ساکولنتی معمولا ساقه های کوتاه و متراکم از برگی دارد که به ارتفاع حدود 12 متر می رسند. در زمان گلدهی طول ساقه ها بلند تر شده و حالت راس و کشیده به خود می گیرند. گل های گیاه ستاره ای شکل بوده و به رنگ زرد روشن دیده می شوند.

سدوم اکر

سدوم اکر

سدوم طلایی(sedum adolphii):

سدوم طلایی یا آدولفی می تواند ارتفاعی برابر 25 تا 30 سانتی متر بگیرد. این گیاه نسبت به بقیه ساکولنت ها رشد سریعی دارد. رنگ برگ های گیاه تناژی از سبز و زرد و با حاشیه های قرمز است. گل های زرد رنگ گیاه در اواخر زمستان و اوایل پاییز نمایان شده و زیبایی آن را دوچندان می کنند. برای نگهداری این گیاه حتما باید آنرا از سرما و یخ زدگی محافظت کنید چرا که نسبت به یخ زدگی بسیار حساس است.

سدوم طلایی

سدوم طلایی

سدوم آبنباتی(Sedum rubrotinctum):

این نوع سدوم به دلیل داشتن برگ هایی گوشتی با انتهای قرمز رنگ شناخته می شود. اگر گیاه را در آفتاب کافی قرار دهید نوک برگ ها کاملا قرمز می شود. گلدهی آن در فصل بهار بوده و گل ها به رنگ زرد و قرمز هستند. تکثیر این گیاه هم بسیار راحت است و حتی اگر برگ های آن روی خاک بیافتند به سرعت ریشه دار می شوند.

سدوم آبنباتی

سدوم خون اژدها(sedum spurium):

سدوم اسپوریوم یکی دیگر از گونه های سدوم بوده که زادگاه اصلی آن شمال ایران و ترکیه می باشد. برگ های این گیاه گرد و ضخیم هستند و ساقه ها به صورت رونده رشد می کنند. حاشیه برگ ها ررنگ صو.رتی داررد و انواع سه رنگ (سبز و کرم و صورتی) هم موجود است.

sedum spurium

سدوم کاجی (sedum multiceps):

سدوم کاجی یا مینیاتوری یا ساکولنت سدوم مالتیسپز یکی دیگر از انواع سدوم است. رشد این گیاه به صورت بوته ای بوده و بعد از مدتی به شکل یک درختچه مینیاتوری در می آید. برگ های آن گوشتی بوده و ساقه ای قهوه ای رنگ دارد. فصول رشد این گیاه پاییز و زمستان بوده و حداکثر به ارتفاع 15 سانتی متر می رسد. 

سدوم کاجی

سدوم کاجی

سدوم مکزیکی(sedum confusum):

سدوم مکزیکی گیاهی مقاوم و کم توقع با برگ های گوشتی براق و سبز رنگ است. رشد گیاه به صورت مستقیم بوده و تا ارتفاع 30 سانتی متر هم ممکن است برسد. در اوایل فصل بهار و پاییز گیاه گل های خوشه ای و زرد رنگی تولید می کند که به زیبایی آن می افزاید.

سدوم مکزیکی

سدوم مکزیکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *