گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

با روش تکثیر درخت کاج آشنا شوید

درخت کاج یکی از بزرگترین و تنومندترین درخت های فضای باز است که برای زیباسازی فضای سبز و باغ های بزرگ بهترین گزینه است. تکثیر این درخت بزرگ برای باغبانان اهمیت بالایی دارد چرا که به جای خرید آن می‌توانند به راحتی آنها را تکثیر کنند ودر قسمت هیا دیگر باغ قلمه ی تکثیر شده را بکارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با دو روش تکثیر درخت کاج آشنا شوید.

 

تکثیر-کاج-مطبق

تکثیر درخت کاج

تکثیر درخت کاج از دو روش قلمه زدن و کاشت بذر انجام می‌شود که در ادامه به تفصیل با هر دوی آنها آشنا می‌شویم.

1. تکثیر درخت کاج از طریق کاشت بذر

تهیه بذرها

یکی از ساده ترین روش های تکثیر درخت کاج از راه کاشتن بذر است. برای این کار کافی است میوه (مخروط) مناسبی از کاج را انتخاب کنید. بهتر است مخروط انتخابی پوسته قهوه ای رنگ داشته و فلس های آن هنوز بسته باشند. مخروط های باز بیشتر بذر هایشان را رها کرده اند و استفاده از آن ها مناسب نیست. همچنین میوه های سبز و نرسیده هنوز دارای بذر نیستند و نمی توان از آن ها استفاده کرد.

آماده سازی بذرها

بعد از این که مخروط ها را از درخت جدا کردید بهتر است آن ها در مکانی گرم و با تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. با قرار دادن میوه ها در معرض آفتاب رطوبت اضافی آن ها خارج شده و فلس ها کم کم باز می شوند. بعد از باز شدن فلس ها می توانید بذرها را از لابه لا ی فلس ها خارج کنید.

توصیه می شود پس از خارج کردن بذرها از میوه، آن ها را چند هفته در کیسه ای حاوی کمپوست مرطوب داخل یخچال قرار داده تا به جوانه زنی بهتر بذرها کمک کند. پس از این دوره بذرها را یک شبانه روز در آب مقطر قرار دهید. بعد از آن بذرها را به یک دستمال مرطوب منتقل کنید و در مکانی دور از تابش آفتاب قرار دهید. توجه کنید که دستمال تا هنگام جوانه زدن بذرها همواره مرطوب بماند. بعضی از بذرها برای جوانه زنی نیاز به دوره های کوتاه مدت سرما دارند. بنابراین شما باید 5 تا 30 روز صبر کنید و اگر بذرها جوانه نزدند می توانید آن ها را چند هفته در محیط سرد مانند یخچال نگهداری کنید تا برای جوانه زدن آماده شوند. بعد از 2 تا 3 هفته بذرها را دوباره به دستمال مرطوب منتقل کرده و منتظر بمانید تا جوانه ها پدیدار شوند.

بذر کاج عموما به حدود 30 تا 60 روز آماده سازی نیاز دارد که این مدت زمان با توجه به شرایط آب و هوایی محیط متغیر است. بهتر است بذرها را ابتدا در گلدان بکارید و بعد از یکسال به فضای باز منتقل کنید.

کاشتن بذرها

پس از جوانه زدن بذرها آن ها را  در عمق حدود 2 سانتی متری خاک بکارید. خاک مورداستفاده می تواند مخلوطی از پیت ماس، ورمی کمپوست و شن باشد. قبل از کاشتن بذرها ابتدا خاک را به طور کامل آبیاری کنید و بگذارید تا آب آن برود. پس از خروج آب اضافه از خاک، بذرها را بکارید.

نکات بعد از کاشت بذرها

توجه کنید که برای رشد جوانه ها باید آن ها را به طور منظم آبیاری کنید. آب و هوای مطلوب درخت کاج هوای مرطوب و خنک می باشد. نورهم نباید مستقیم باشد و بهتر است گلدان ها را در مکانی دور از تابش مستقیم آفتاب و نسبتا سایه قرار دهید. بعد از رشد جوانه ها به مدت 1 تا 2 سال می توانید آن ها را به فضای باز منتقل کنید و با توجه به نوع گونه ی کاج مراقبت های لازم آن را به عمل آورید. توجه کنید که شرایط مطلوب بیشتر انواع کاج، نور زیاد و آبیاری منظم است.

تکثیر-گیاه

 

2. تکثیر درخت کاج به روش قلمه زدن

یکی دیگر از روش های معمول برای تکثیر درخت کاج استفاده از قلمه است. بهترین زمان برای جدا کردن قلمه ها بعد از شروع فصل رشد در بهار است. قلمه ها را از شاخه های جوان در حال رشد تهیه کنید. برای تهیه قلمه باید طولی حدود 20 تا 25 سانتی متر را از انتهای ساقه جوان جدا کنید. پوست روی قسمتی از قلمه که قرار است در خاک قرار بگیرد(حدودا 5 سانتی متر) را جدا کرده و آن قسمت را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید. در صورت استفاده از هورمون ریشه زایی نتیجه بهتری از قلمه زنی حاصل خواهد شد.

قلمه ها را در خاکی که مخلوطی از شن و پیت ماس است بکارید. البته قبل از کاشت بهتر است خاک را  کاملا آبیاری کرده و بگذارید تا آب اضافی آن برود و سپس قلمه ها را در خاک مرطوب بکارید. حدودا 7 تا 8 سانتی متر از قلمه ها باید در خاک قرار بگیرند.

می توانید قلمه ها را در گلدان کاشته تا به تدریج ریشه بدهند و در خاک مستحکم شوند و بعد از مدتی آن ها را به فضای باز منتقل کنید. گلدان ها را در مکانی خنک و مرطوب قرار دهید و از تابش مستقیم آفتاب به آن ها جلوگیری کنید.

گرفتن قلمه در اواخر پاییز یا زمستان هم امکان پذیر است. البته این نوع قلمه ها از چوب های سخت و رسیده تهیه می شوند و ممکن است سخت تر و دیرتر از قلمه های جوان ریشه بدهند. از چوب های سخت قلمه هایی به طول 10 تا 20 سانتی متر تهیه کرده و مثل حالت قبل ابتدا پوست 5 سانتی متر از آن را جدا کرده و به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و سپس بکارید. توجه کنید که تا زمان ریشه زایی قلمه ها باید رطوبت خاک را حفظ کنید. بعد از رشد و گسترش ریشه ها باید نهال را به مکانی پرنور منتقل کنید. البته دقت کنید که گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب نباشد. برای رشد بهتر گیاه می توانید از انواع کودهای مناسب استفاده کنید.

 

 

40 دیدگاه در “با روش تکثیر درخت کاج آشنا شوید

  1. Amir گفت:

    ممنون از شما مطالب مفید بودند

  2. من گفت:

    سلام من چندتا از دانه هاش رو داخل گلدان مستقیم کاشتم مقابل نورافتاب مستقیم و یک روز درمیان ابیاری کردم بعد2 هفته سبز شد به همین راحتی

    1. Daniel گفت:

      ?خیلی ممنون حتما همین کار رو میکنم

    2. آشر بن اصحاق گفت:

      در فصل بهار دانه های سرما دیده ظرف یکی دو هفته خیلی راحت سبز میشه البته نیاز به رطوبت داره

    3. امیر گفت:

      واقعا؟؟؟

  3. رجا گفت:

    ممنونم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از شما که نظرتون رو گفتین.

  4. اميد گفت:

    با سلام اگر قسمتي از شاخه هاي كاج را بريده و در اب قرار دهيم تا ريشه بدهند بعد بكاريم امكانش هست ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر نمی توان در آب قلمه زد.

      1. مرصاد گفت:

        سلام وقت بخیر
        من قلمه زدم اما تمام برگ هاش خشک شد.

        1. کیانا والی گفت:

          سلام منظورتون اینه که قلمه ها خشک شدن؟ حتما رطوبت کافی رو براشون تامین نکردین. برای تامین رطوبت باید بستر رو همیشه با یک اسپری آب مرطوب کنید و در صورت امکان یک کیسه پلاستیکی هم روی قلمه ها بکشید که رطوبت اطرافشون بالا بره.

        2. M a گفت:

          سلام وقت بخیر من 2 بار دونه کاجو کاشتم سبز شد ولی بعد ی هفته لمس شدن بعدم خشک. بعد سبز شدن رطوبت خاک و دمای هوا چقد باشه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    2. رویا گفت:

      من اصلا نمیدونیتم بذرش کدومه افتاد رو گلدون بنجامین بعداز چندروز خودبه خوددراومد.اول فکرکردم تخم هندوانه اس اما بعدش متوجه شدم بذرکاج بوده

  5. شهال گفت:

    دورود بر شما. تا اونجا که اندک سواد و تحقیقات من مشخص کرده کاجها. قابل قلمه زدن نیستن.مگر قلمه سبز در شرایط یخت گلخانه با هورمون و بسیار سخت.جز عکس اول تمام تصاویر مربوط به شبه سروها هست که ظما ظاهرا اونها رو کاج دسته بندی کردین.چون کاجها جزوسوزنی برگها هستند در حالیکه سروها و شبه سروها دارای برگ فلسی و روی هم مثله فلس ماهی سفید می باشند.حتی درختی مثله نراد قفقاز هم در دسته ابیسها قرار میگیره و نه کاجها.با سپاس

    1. خسرو امیر ارجمند گفت:

      جواب شهال و بدید لطفا

  6. شهال گفت:

    دورود بر شما. تا اونجا که اندک سواد و تحقیقات من مشخص کرده کاجها. قابل قلمه زدن نیستن.مگر قلمه سبز در شرایط یخت گلخانه با هورمون و بسیار سخت.جز عکس اول تمام تصاویر مربوط به شبه سروها هست که ظما ظاهرا اونها رو کاج دسته بندی کردین.چون کاجها جزوسوزنی برگها هستند در حالیکه سروها و شبه سروها دارای برگ فلسی و روی هم مثله فلس ماهی سفید می باشند.حتی درختی مثله نراد قفقاز هم در دسته ابیسها قرار میگیره و نه کاجها.با سپاس

    1. رزا گفت:

      آقا یا خانم شهال میشه اصلاعات تماستون را بدهید که از اطلاعاتتون استفاده کنم؟

      1. shahal گفت:

        دورود بر شما .بنده اطلاعات وسیعی ندارم .فقط از یکسری منابع داخلی و خارجی در طول مدت چند سال تحقیق نقل قول کردم. اما یک چیز رو میتونم به عزیزان بگم. اول شرایط کامل محیط خود رو مطالعه کنید. ومشخص کنید در چه اقلیمی با چه دمایی و چه رطوبتی در کل سال و چه میزان بارش و…زندگی میکنید. و بعد در مورد خرید گیاه یا ….اقدام فرمایید.به نظر ایالات متحده درجه بندی معینی از شرایط محیط و اقلیمشون دارند و بر اساس اون zone یا منطقه گیاهان و درختان خود رو دسته بندی کردند . در نتیجه وقتی شما در کتابها و … انگلیسی زبان نگاه میکنید می بینید نوع محیط کاملا برای گیاه معلوم هست. متاسفانه من ندیدم یا برخورد نکردم غیر از چند اصطلاح کلی در مورد آب و هوای شمال مرطوب و معتدل و مرکز کویر و بیایان و…..کسی دسته بندی دقیقتری از اقلیم کشورمون ایران بزرگ کرده باشه. واسه همین عزیزان اکثرا یک نسخه کلی واسه گیاهان بخت برگشته می پیچند و گیا در شمال از زیاده روی در آبدهی و در جاهای دیگه از کمبود آب دچار مرگ میشه. و متاسفانه کسی به مرگ یک درخت به عنوان یک موجود زنده نگاه نمیکنه.وگرنه این حجم از تخریب و ویرانی و حماقت نسبت به گیاهان و محیط ایران زمین رو شاهد نبودیم.

        1. سپهر گفت:

          درود بر شرفتان حرف راست رو شما می زنید

        2. زری گفت:

          احسنت????

  7. الیاس نوروزی گفت:

    با سلام و ادب
    احتراما بنده ی حقیر نوروززی هستم از مازندران .
    حقیقتا سایت و پشتیبانی قوی این شرکت بسیار عالیه ..
    به جرات میتوان گفت تو ایران عزیز مجموعه ی فعالی مثل ایران درخت نیست .

    ممنون و سپاس از زحمات شما

  8. حمید گفت:

    سلام درخت کاج تو چه مدت خشک میشه

    1. آشر بن اصحاق گفت:

      عمر کاج طولانی و چندین هزار ساله می باشد. مقام به سرما ، گرما ، بی آبی و یخبندان ، بیماری های قارچی و … حشرات و کرم و…
      یک کلام کاج خشک‌شدنی نیست
      سرو خشک شدنی نیست

  9. سامان گفت:

    سلام نهال من 3 روزه از خاک در اومده و داداشم پوسته یا هسته روشو کنده وپرت کرده الان. خراب نمیشه یا باید پرت بدم یا نه الان سبزه هنوز هستهرو که کنده بعدش چهرتا شاخه کوچولو سرش داره. خراب نمیشه

    1. سامان گفت:

      کمک کنید

    2. خخخخ گفت:

      داداش چی نوشتی
      خخخخخخخ

  10. سامان گفت:

    خانوم همراهی کونید

  11. حسین گفت:

    سلام من قلمه ها را در گلدان گذاشتم و دور گلدان را با پلاستیک بزرک و ارتفاع دار بستم. گلدان داخل پلاستیک شدیدا عرق کرده بود ولی متاسفانه بعد از حدود ۳ هفته قلمه های من به رنگ قهوه ای تیره در اومد و من هم همه را در اوردن و ریختم دور.
    آیا باید صبر میکردم یا خیر؟

    1. آشر بن اصحاق گفت:

      بخاطر نرسیدن هوای لازم رنگ ساقه و برگها قهوه ای شده . مشمایی که روی گیاه و گلدان قرار دادین چند تا سوراخ برای ورود هوا لازم داره

    2. مجید گفت:

      باید از بالای لاستیک یه راه هوا قرار میدادین

  12. محمد گفت:

    با سلام و وقت بخير
    من حدود ٢٠ روز پيش چندتا قلمه زرخت كاج را كاشتم ولي فعلا خبري از ريشه نيست، خواستم ببينم روش آبياريشون بايد به چه جوري باشه؟ هر روز بايد آب داد؟ يا دو روز يك بار؟ يا اينكه بايد آبو اسپري كنيم؟ لطفا راهنمايي كنيد، ميزان رطوبت خاك بهتر هست چقدر باشه؟ ممنون

  13. محمد رضا گفت:

    روشش عالی

  14. مسعود جعفری گفت:

    سلام خیلی ممنون از اطلاعاتتون
    من تعدادی بذر کاج کاشتم و همه از خاک بیرون آمدند ولی بعد از حدود یک هفته با این که آبیاری شده بودند همه از قسمت طوق از بین رفتند و خشک شدند .مشکل از ریشه بود ظاهرا ریشه پوسیده شده بود .خاک هم سبک بود ولی علت رو نفهمیدم .یک بار دیگه امتحان کردم و باز همون اتفاق افتاد .لطفا راهنمایی کنید .ممنون

  15. شهال گفت:

    دورود بر عزیزان. فقط خواستم به دوستان عرض کنم زیاد وقتشون رو با قلمه زدن به خصوص کاج نگیرن. قبلا هم عرض کردم در فضای باز تقریبا غیر ممکن هست. احتمال گرفتن قلمه سرو و توجا و جاونی پروس یه مراتب بیشتر از کاج هست.اونها هم تقریبا بالای 4 ماه زمان میبره حداقل.در مورد آب دهی و هرس هم کلا با سایر درختان تفاوت های اساسی داره و یک هرس ساده از یر کاج باعص مرگ درخت میشه. همینطور کندن شاخه به صورت کامل یاعث میشه هیچوقت شاخه دیگری از اون نقطه سبز نشه. برعکس پهن برگها که هر کس یه قیچی میگره دستشو میوفته به جون درخت.البته کاج مطبق از این قاعده مستثنی هست و با مثلا کاج سیاه و رادیاتا و … در هرس تفاوت داره.برای بذر هم به نظرم بهتر هست در اواسط پاییز و تا اواسط زمستان کاشته بشه.و اینکه به هیچ وجه به گلدانهای سوزنی برگ از بالا آب ندیم. گلدان رو درون یکک ظرف آب قرار بدین برای 10 دقیقه. اونم فقط در تابستان .در سایر ماهها نیاز به آب چندانی ندارد.و….

  16. محمد ف گفت:

    من یه کاج کونیکا دارم که برگهاش شروع به خشک شدن و ریختن کرده علتش چیه از پایین تنه درخت هم صمغ ترشح میشه البته بونسای هستش

  17. مهدی گفت:

    سلام ،نظر بنده در مورد پرورش و تکثیر گیاهان ؛اول اینکه مطالعه ای داشته باشیم بعد تجربه خود را هم در اقلیمی که زندگی می کنیم را با دانش آموخته بکار ببریم و از بزرگان و صاحبان تجربه در مورد گیاهان بومی هم سوال کنیم منتهی گیاهان غیر بومی نیاز به مطالعه و تجربه داره در شرایط های مختلف در ماه های مختلف اقدام به تکثیر بکنیم حاصل کدام یک نتیجه بهتری میده را ارایه دهیم به دوستان ،در یک سال در شرایط های گوناگون نه اینکه امسال در بهار اگر جواب نداد سال دیگه در زمستان این درست نیست

  18. یوسف گفت:

    سلام من دانه دارم. تو فضای خونه میشه کاشت یا نه

  19. خانم اسدی گفت:

    سلام ما یه درخت کاج بیست ساله توی باغ داریم یه از خدا بی خبر اون رو با تبر قطع کرده،ایا میشه با کاجی دیگه یا درختی دیگه پیوند داد،ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *