مقالات

با انواع سبزیجات مناسب کاشت در زمستان آشنا شوید

اگر دوستدار غذاهای ایتالیایی مانند پاستا، پیتزا و … هستید باید بدانید که تقریبا اکثر آنها از یک ادویه غالب به عنوان طعم دهنده اصلی استفاده می‌کنند. عده ای فکر می‌کنند که با آمدن فصل سرما دیگر نمی‌توان از لذت کاشت، نگهداری و استفاده از سبزیجات تازه در خانه و در غذاها لذت برد. اما این درست نیست چرا که بعضی از سبزیجات و صیفی جات می‌توانند در فصل سرد نیز رشد خوبی داشته باشند و سفره ی خانه ما را سبز کنند.

اما شناخت این نوع سبزی ها برای بهره برداری از آنها در فصل سرد بسیار مهم است. بنابراین در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع سبزی های زمستانی که طعم دهنده اصلی بسیاری از غذاها به خصوص غذاهای ایتالیایی هستند آشنا شوید.

چگونه در زمستان امسال در باغ سبزی بکاریم

چگونه در زمستان امسال در باغ سبزی بکاریم

1. مریم گلی – Sage

نام گیاه شناسی : Salvia officinalis

مریم گلی یکی از پنج ترکیب اصلی دسته گل گارنی است. اصطلاح دسته گل گارنی در آشپزی فرانسوی به دسته گلی گفته می‌شود که شامل سبزیجات معطر خشک یا تازه به همراه طعم دهنده هایی است که باعث خوشمزه شدن سوپ خورشت و سس ما می‌شوند. تنها نکته در این دستور غذا این است که بعد از اینکه این مواد طعم خود را در غذا آزاد کردند آنها را از غذا بیرون می آوریم.

مرم گلی علاوه بر اینکه در دستور گارنی است توسط امپراتوری روم به عنوان یک گیاه معجزه گر تعیین شده است. این گیاه خوش عطر و طعم را می‌توان به سوپ ،چای ،سالاد و انواع غذاهای ایتالیایی اضافه کرد.

نکات رشد گیاه مریم گلی :

شما می‌توانید مریم گلی را از طریق برش ، تقسیم و کاشت دانه ها پرورش دهید. برای رشد سالم این گیاه، گلدان حاوی بذر را در نیم سایه قرار دهید و از خاک نیمه سبک برای آن استفاده کنید.

1. مریم گلی – Sage

2. آویشن – Thyme

نام گیاه شناسی : Thymus vulgaris

در پاستا، سوپ ها و سس های ایتالیایی و در کل بهترین غذاهای خوش طعم ایتالیایی ، هیچ جایگزینی برای آویشن وجود ندارد ! طعم کمی تند و شیرین این ادویه به خوبی با خورشت و ماکارونی ترکیب می‌شود. این گیاه جزء اصلی قفسه های ادویه در آشپزخانه های ایتالیایی است.

نکات رشد گیاه آویشن :

آویشن می‌تواند از قلمه و کاشت بذر رشد کند. گیاه آویشن به 5 – 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد و آبیاری آن را تنها زمانی انجام دهید که خاک کاملاً خشک شده باشد.

2. آویشن – Thyme

3. پونه کوهی – Oregano

نام گیاه شناسی : Origanum vulgare

طعم لذت بخش پیتزا بدون چاشنی پونه کوهی معطر، ناقص است. این گیاه به خاطر طعم فلفلی دلپذیرش که تندی پیتزا و سس های ماکارونی را افزایش می‌دهد، مشهور است. طعم گرم آن در غذاهای تند مکزیکی نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

نکات رشد گیاه پونه کوهی :

پونه کوهی آفتاب صبحگاهی را به سایه بعد از ظهر ترجیح می‌دهد. آبیاری متوسط ​​و هرس منظم به رشد بوته ای این گیاه کمک می‌کند.

3. پونه کوهی – Oregano

4. رزماری – Rosemary

نام گیاه شناسی : Salvia rosmarinus

رزماری یک گیاه معطر و خوش طعم است که به دلیل خواص دارویی و طعم بی نظیرش در آشپزی شناخته شده است. برگ های این گیاه یادآور سوزن های خمیده کاج است. طعم نعناع و فلفل مانند آن به خوبی در سوپ ، سالاد و خورش غالب می‌شود.

نکات رشد گیاه رزماری :

این گیاه عاشق محیط گرم و مرطوب است، بنابراین آب و هوای معتدل در خانه بهترین شرایط را برای رشد آن فراهم می‌کند. برای نتیجه بهتر، از گلدان عمیق 20 الی 25 سانتی متری پر از خاک خوب زهکشی و حاصلخیز استفاده کنید.

4. رزماری – Rosemary

5. رازیانه – Fennel

نام گیاه شناسی : Foeniculum vulgare

دانه های رازیانه طعم متمایزی به هر دستور پختی چه سرخ کردن ، برشته کردن و کبابی می‌بخشد. اما جدا از ادویه های دیگر، پیاز و رازیانه هر دو مواد اصلی غذاهای ایتالیایی هستند !

نکات رشد گیاه رازیانه :

5-6 ساعت نور مستقیم خورشید را در اختیار این قرار دهید و خاک را به طور مداوم مرطوب کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

5. رازیانه – Fennel

6. برگ بو – Bay leaf

نام گیاه شناسی : Laurus nobilis

برگ بو طعم هر دستور پختی را عالی تر می‌کند. برگ بو نیز مانند آویشن، یکی از ترکیبات اصلی دسته گل گارنی است و به انواع غذاهای هندی و ایتالیایی اضافه می شود.

نکات رشد گیاه برگ بو :

گرما و نور مستقیم خورشید به مدت 6 ساعت برای طعم بهتر این گیاه ضروری است. این گیاه در خاک حاصلخیز و دارای زهکشی خوب با PH بین 6-8 بسیار خوب عمل می‌کند.

6. برگ بو – Bay leaf

7. ریحان  – Genovese

نام گیاه شناسی : Ocimum basilicum “Genovese”

برگ ریحان دارای طعم دلنشین شیرین و تند است که در انواع سس، سالاد و سوپ به صورت خرد شده استفاده می‌شود و یا روی آن پاشیده می‌شود.

نکات رشد گیاه ریحان :

در نور کامل آفتاب بهتر رشد را دارد ولی اگر در آب و هوای گرم رشد کند، مشکلی برای زندگی در نیم سایه ندارد. همیشه برای این سبزی از ترکیب خاک غنی استفاده کنید.

ریحان  – Genovese

8. جعفری ایتالیایی – Italian Parsley

نام گیاه شناسی : Petroselinum crispum var.

جعفری ایتالیایی، یکی از گیاهان اصلی دسته گل گارنی در سوپ ، سالاد و غذاهای گوشتی است. جعفری ایتالیایی طعم خاص و دلپذیری به انواع غذاها می‌دهد.

نکات رشد گیاه جعفری :

از کود یا کمپوست برای غنی سازی کیفیت خاک استفاده کنید. هر 4 هفته یکبار از کود متعادل رقیق شده با نصف مقدار توصیه شده استفاده کنید.

جعفری ایتالیایی – Italian Parsley

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *