گل ها, گیاهان فضای باز, مقالات

با این 11 گل خوشبو باغچه ی خود را معطر کنید !

با زندگی شهرنشینی امروز، بیشترین چیزی که فقدان آن حس می‌شود، باغچه های زیبا و کوچک خانه های قدیم است. وقت گذرانی بیرون از منزل و در کنار طبیعت یکی از بهترین لذت هاییست که ما از خودمان دریغ کرده ایم. داشتن یک باغچه کوچک حتی در تراس و کاشتن گلهای خوشبوی آپارتمانی و مناسب باغچه در آنها، از جمله کارهاییست که به ما یادآوری می‌کند چرا سپری کردن اوقات بیرون از منزل لذت بخش تر است. پس اگر قصد ساختن یک باغچه کوچک را دارید و یا از آن نگهداری می‌کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا از عطر گلهای خوشبویی که برای باغچه شما انتخاب کرده ایم لذت ببرید.

گیاه خوشبو

 

چند گل خوشبو مناسب باغچه شما

یکی از خصوصیاتی که یک باغ باید داشته باشد این است که همه ی حواس پنجگانه شما را درگیر کند. بر طبق گفته Boyce Tankersley، مدیر گیاهان زنده در باغ گیاه شناسی شیکاگو : “بافت، رنگ و فصلی بودن گلها همه مفاهیم مهمی هستند. اما داشتن عطر خوش اغلب هنگام طراحی باغها نادیده گرفته می‌شود. عطر یک لایه جدید و قوی به دیگر غنایم طبیعت اضافه میکند.” بنابراین حتی اگر حیاط بزرگی ندارید، باز هم می‌توانید از زیبایی و عطر خوش گیاهان معطر لذت ببرید. بهترین مکان ها برای قرارگیری این گلهای خوشبو، نزدیک پنجره ها، درب های ورودی و گذرگاههای پر رفت و آمد است. با این گلهای خوشبوی انتخابی ما آشنا شوید :

1. گل آلیسوم – Sweet Alyssum

این گیاه زیبا با گلهای ریزنقش سفید، صورتی و بنفش از جمله گلهای خوشبوییست که بعد از شروع گلدهی زمین را فرشی از گلهایش می‌کند. عطر این گل شبیه به عسل است و به همین دلیل به آن آلیسوم شیرین هم می‌گویند. این عطر عسل مانند، زنبورهای عسل را به خود جذب می‌کند و زنبور داران می‌توانند از این گل در باغ خود استفاده کنند. سبد های آویز، باغهای صخره ای و پوششی برای زمین از مناسبترین مکان ها برای نگهداری این گل معطر است.

گل-خوشبو

2. پیچ امین الدوله – honeysuckles 

یکی از گیاهان زینتی با رشدی سریع و وسیع، پیچ امین الدوله است. همانطور که از اسم این گل پیداست، برروی یک خط با شاخه هایش پیچ ‌می‌خورد و تا ارتفاع 3 متر قد می‌کشد. بوی خوش این گل تا مدت ها بر مشامتان حس می‌شود اما اگر باغچه ی کوچکی دارید بهتر است از نوع کوچک آن با رشد متوسط نگهداری کنید. 

گلهای خوشبو

 

3. گل رز – Rose

هر باغی حداقل باید یک بوته ی رز داشته باشد ! رز ها از جمله گلهای معروفی هستند که علاوه بر زیبایی و مناسب بودن برای دسته گل، از رایحه ی بسیار خوبی برخوردارند و هر رنگ از آنها نماد مخصوص به خود را دارد. تنها نکته ای در مورد خرید این گل باید رعایت کنید نوع گونه آن است و باید نوعی را انتخاب کنید که از عطر خوبی برخوردار باشد. زیرا بسیاری از رز ها بیشتر به دلیل فرم ظاهری خود محبوب شده اند تا عطر خوش ! 

گیاهان خوشبو

4. فلوکس – Phlox

گل فلوکس بومی آمریکای شمالی است و نسبت به شرایط نوری مختلف مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و در نیم سایه و نور خورشید رشد خوبی دارد. گلهای رنگارنگ فلوکس در اواخر بهار و اوایل پاییز در رنگ های صورتی، قرمز، سفید، بنفش و دو رنگ رشد می‌کنند.

گیاهان خوشبو مناسب باغچه

5. دم موشی – Butterfly Bush

این گیاه زیبا با گلهای ریز و کوچک در رنگ های سفید، صورتی و بنفش وجود دارد. این گلها در تمام فصول سال وجود دارند و به دلیل بوی شبیه به عسل، گرده افشان ها و پروانه ها را به خود جذب می‌کند. عمر این گل با هرس منظم شاخه های پیر بیشتر می‌شود.

گیاهان-مناسب-پشت-بام

 

6. صد تومانی – Peony

یکی از ویژگی های خارق العاده ی گل صد تومانی این است که پیاز آن می‌تواند تا 100 سال در خاک زنده بماند و برای شما گل بیاورد ! نام این گل به دلیل قیمت آن در هنگام وارد شدن به ایران به گل صد تومانی معروف شده است و به دلیل گلهای زیبا طرفداران زیادی دارد. گلبرگهای ایم گل شبیه به رز است با این تفاوت که پرتر و درشت تر هستند.

گیاهان مناسب بام

7. میخک – Dianthus

خانواده ی این گل بسیار بزرگ است اما تنها چند مورد از آنها به عنوان گل زینتی در باغچه یا دسته گل به کار می‌روند. میخک یکی از آنهاست. این گیاه برای گلدهی باید به اندازه نیازش سرما ببیند تا در فصل مناسب به گل بنشیند. این گیاه چند ساله است و رایحه ای تند و وانیلی دارد. میخک آفتاب کامل را دوست دارد و در این شرایط بهترین رشد را دارد.

گل مناسب باغچه

8. شب بو – Stock

این گیاه عطر و بوی دلپذیری دارد و در هوای خنک اوایل بهار به گل می‌نشیند و در تابستان زینت بخش باغچه ی شما خواهد بود. برخی شب بوها عمر کمی دارند و تنها یکبار آن هم در شب عید به گل می‌نشینند اما باقی آنها گیاهانی2 یا 3 ساله هیتند. به دلیل مقاومت خوبی که در زمستان دارد، یکی از بهترین گزینه ها برای هدیه دادن در فصل زمستان و بهار است. 

شب بو

 

9. گاردنیا – Gardenia

از جمله گیاهان معروف برای بیرون و داخل خانه به خصوص اتاق خواب، گیاه گلدار گاردنیا است. این گل با عطر خوشی که از خود ساطع می‌کند سبب آرامش ذهن شده و بودن آن در اتاق خواب، سبب داشتن خوابی خوش می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته نگهداری گلدان گاردنیا سبب بهبود کیفیت خواب شده و تاثیر آن با قرص والیوم در کاهش استرس و خواب‌آوری برابری می‌کند ! گاردنیا عاشق رطوبت است و غبارپاشی را نیاز دارد اما آب را برروی گلها نپاشید.

گیاهان-معطر

10. یاس – Jasmine

گل یاس یکی از خوشبو ترین گلهای آپارتمانی است و می‌تواند خانه ی شما را جلوه‌ی زیبایی ببخشد. این گل معطر گلبرگهایی به رنگ سفید و صورتی دارد. رطوبت بالا و نور فیلتر شده‌ی خورشید، باعث شده که مکانی مانند حمامی که پنجره‌ی کوچک دارد برای رشد این گیاه مناسب باشد. این گل ها به عنوان تزئینات مو و همچنین در آئین هایی مانند ازدواج ها، مراسم مذهبی و جشن ها استفاده می‌شوند.

گل معطر

 

11. اسطوخدوس – lavender

رنگ بنفش و عطر شفا بخش اسطوخدوس، طرفداران زیادی را از قدیم الایام به سمت آن جذب کرده است. اگر آن را در قسمت ورودی خانه بکارید، در تمام تابستان از بوی آن لذت خواهید برد. همچنین اسطوخدوس به عنوان هدیه برای تازه عروس دامادها نیز بسیار معروف است، چرا که علاوه بر پخش کردن رایحه‌ای خوش، نماد ثروت و سلامتی نیز می‌باشد. 

اسطوخدوس

 

5 دیدگاه در “با این 11 گل خوشبو باغچه ی خود را معطر کنید !

  1. شقایق پرستش گفت:

    سلام و خسته نباشید، من دانشجوی معماری هستم برای یکی از پروژه هام چند تا سوال داشتم، ممنون میشم کمکم کنید، در واقع میخوام توی تراس هایی که در طبقه ی سوم دارم یکسری درختچه ی خوشبو بذارم که بوش حسابی پخش بشه، تراس ها هم بعضی هاش رو به جنوب هست و بعضی ها رو به شمال یعنی بعضی هاش حسابی آفتاب میگیره و بعضی هاش نه، حالا با توجه به اینها که گفتم و اینکه محل پروژه اصفهان هست شما چه درختچه ای یا گلی پیشنهاد میکنید؟

    1. خودم گفت:

      گل زیبا و خوش بو شاهدانه

      1. عباس خیالی نژاد گفت:

        سلام محبوبه شب و یاس و رزماری را پیشنهاد می کنم.

    2. سید گفت:

      پیچ امین الدوله

  2. عابد گفت:

    سلام آیاگل،،آلیسوم،رز،،و صدتومانی موجودهست وازکجاتهیه کنم من بندرعباس هستم،،ارسال هم دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *