گیاهان آپارتمانی, مقالات

با تکثیر گیاه هدرا آشنا شوید

هدرا یا عشقه از گیاهان بسیار زیبای رونده است که شاخ و برگ ظریفی دارد و می‌تواند در مدت زمان کم، یک فضای بزرگ را به طور کامل بپوشاند. این گیاه زیبا در دو رنگ سبز و ابلق وجود دارد و برای داخل آپارتمان های پرنور و یا تراس و باغچه گزینه مناسبی محسوب می‌شود. هدرا یک گیاه خانگی عالی برای باغبانان مبتدی و باتجربه است و تکثیر آن در آب نیز آسان است. در این مقاله همراه ما باشید تا با تکثیر هدرا در آب آشنا شوید و با چند مرحله ساده، گیاهان پیچک بیشتری برای خانه، باغ و دوستان خود پرورش دهید.

تکثیر هدرا

تکثیر هدرا

با روش تکثیر گیاه پاپیتال آشنا شوید

تکثیر هدرا از دو روش ریشه زایی قلمه و خوابانیدن شاخه انجام می‌شود. ریشه زایی قلمه ها نیز در خاک و آب صورت می‌گیرد و هر کدام روش مخصوص به خود را دارند. بهتر است قلمه ها در بهار و تابستان و از گیاهان خردسال گرفته شود و توجه داشته باشید که قلمه از گیاهان بالغ ریشه زایی سختی دارد و ممکن است موفقیت آمیز نباشد. در ادامه با تمامی روش های تکثیر هدرا به صورت مرحله به مرحله آشنا می‌شویم.

تکثیر گیاه هدرا در آب و خاک

تکثیر گیاه هدرا در آب و خاک

1. تکثیر هدرا از طریق خوابانیدن شاخه

یک گلدان کوچک تهیه کنید و آن را در نزدیکی گیاه سالم و بالغ هدرا قرار دهید. قوی ترین شاخه از گیاه را انتخاب کرده و آن را خم کنید و داخل گلدان کوچک به صورت خوابیده روی خاک قرار دهید. روی شاخه را مجدد خاک بریزید و آن را آبیاری کنید به طوری که خاک اصلا خشک نشود. از جابه جایی گلدان مادر و گلدان کوچکتر خودداری کنید و پس از چند ماه با ظهور اولین برگها، شاخه را از گیاه مادر جدا کنید.

خوابانید شاخه هدرا

خوابانید شاخه هدرا

2. تکثیر هدرا از طریق قلمه ساقه

این روش تکثیر از دو طریق ریشه زایی در خاک و در آب صورت می‌گیرد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

1.2. ریشه زایی قلمه در خاک

با یک چاقوی تیز قلمه هایی به طول 10 الی 12 سانتی متر و دارای 2 یا 3 گره از ساقه های گیاه سالم هدرا تهیه کنید. انتهای قلمه های تهیه شده را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و سپس در یک گلدان کوچک حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه و یا بستر آماده کاشت قرار دهید. خاک را مرطوب کرده و روی آن را به یک نایلون شفاف بپوشانید. در زمان ریشه زایی، رطوبت خاک را فراموش نکنید زیرا هدرا نسبت به خشکی بسیار حساس است. بعد از گذشت یک ماه قلمه شما ریشه می‌دهد و می‌توانید نایلون را بردارید و گلدان را در جایی با نور غیر مستقیم متوسط و دمای 18 الی 20 درجه قرار دهید.

ریشه زایی قلمه در خاک

ریشه زایی قلمه در خاک

2.2. ریشه زایی قلمه در آب

تکثیر پیچک در آب بسیار آسان است و برای انجام آن به ابزار زیادی نیاز ندارید و تنها یک ظرف آب، یک گیاه هدرای سالم و قیچی کافی است. برای تکثیر عشقه در آب بهتر است یک گیاه سالم و سرحال را انتخاب کنید و از گرقتن قلمه از گیاهان بیمار خودداری کنید. در صورتی که می‌خواهید نتیجه کار شما رضایت بخش باشد، باید تعداد قلمه های بیشتری را انتخاب کنید زیرا احتمال خرابی در بین قلمه ها وجود دارد.

1. برای گرفتن قلمه، برگهای روشن و جوان را انتخاب کنید و سراغ برگهای قدیمی و تیره نروید. همچنین ساقه هایی را انتخاب کنید که رشد و فرم خوبی دارند و ساقه های چوبی و سخت را انتخاب نکنید زیرا رشد آنها سخت و  ریشه دار شدنشان زمانبر است. در صورتی که تمام ساقه های گیاه شما سخت و چوبی مانند هستند می‌توانید بعد از گرفتن قلمه، مقداری از پوست ساقه را با چاقوی تیز خراش دهید و جدا کنید. این زخمی کردن قلمه به رشد ریشه ها کمک می‌کند.

قلمه هدرا

قلمه هدرا

2. با استفاده از یک چاقوی تیز قلمه هایی به طول 15 الی 20 سانتی متر تهیه کنید. برش را دقیقا از زیر گره یک برگ انجام دهید و برگهای پایینی قلمه را جداکنید. تنها چند برگ در قسمت بالایی قلمه نگه دارید. محل برش را خیس کنید و آن را به پودر ریشه زایی آغشته کنید.

برش قلمه های هدرا

برش قلمه های هدرا

3. ظرف مورد نظرتان را از آب بدون املاح و کلر پر کنید و قلمه های را درون آن قرار دهید. ( بهتر است آب را به مدت 24 ساعت در جایی ساکن قرار دهید. )

4. لیوان را در جایی پرنور و به دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. اجازه ندهید که آب درون ظرف به انتها برسد و قلمه ها خشکی بکشند.

5. بعد از گذشت 4 الی 6 هفته ریشه های سفید و جوان قلمه ها نمایان می‌شود.

6. بعد از قوی شدن ریشه ها، قلمه ها را در یک گلدان کوچک حاوی کمپوست بکارید. خاک را دائما مرطوب نگه دارید و منتظر ظهور برگهای جدید باشد. می‌توانید تا هر زمان که بخواهید از قلمه هدرا درون آب نگهداری کنید و آن را به خاک منتقل نکنید اما باید بدانید که رشد گیاهان در آب مانند رشد آنها در خاک نخواهد بود.

ریشه زایی قلمه ها

ریشه زایی قلمه ها

چه مشکلاتی ممکن است برای قلمه هدرا پیش بیاید ؟!

در حالی که تکثیر هدرا در آب یک روند بسیار ساده و آسان است ، اما در بعضی موارد ممکن است اشتباهاتی نیز پیش بیاید که در نتیجه کار، تاثیرات منفی بگذارد. برای جلوگیری از بروز مشکلات بهتر است که موارد زیر را رعایت کنید.

1. اطمینان حاصل کنید که قلمه ها همیشه آب کافی دارند و آب آنها بدبو یا کدر نشده باشد.

2. در صورتی که آب داخل ظرف کدر شده و یا انتهای ساقه های قلمه در حال پوسیدگی است باید قلمه ها را بیرون آورده و انتهای آن را دوباره برش بدهید تا ساقه سبز و سالم نمایان شود. همچنین مطمئن شوید که برگهای قلمه در آب قرار نگیرند زیرا برگهای باقی مانده در آب می توانند پوسیده شوند و باعث رشد باکتری های مضر برای خود گیاه شوند.

3. اطمینان حاصل کنید که گیاه شما به اندازه کافی نور غیر مستقیم دریافت می‌کند و آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. نور زیاد خورشید می تواند گیاه شما را سوزانده و باعث از بین رفتن آن شود. اگر به نظر می رسد گیاه شما در حال سوختن است، آن را از نور مستقیم خورشید دور کنید و یا نور غیر مستقیم آن را کمتر کنید.

4. دریافت نور بسیار کم باعث رشد علفی و کم رنگ شدن گیاه می‌شود. اگر چنین است ، سعی کنید آن را به پنجره نزدیک کرده یا در بالای آن لامپ رشد قرار دهید تا بتواند نور بیشتری برای رشد دریافت کند.

گاهی اوقات، بدون هیچ دلیل مشخصی بعضی از قلمه ها از بین می روند. همیشه بهتر است قلمه ها را بیش از آنچه که نیاز دارید تولید کنید، تا در صورت خرابی تعدادی از آنها، بقیه برایتان باقی بمانند.

تکثیر هدرا

تکثیر هدرا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *