کاکتوس, مقالات

با روش تکثیر کاکتوس آشنا شوید

کاکتوس ها گیاهانی مقاوم و کم نیاز هستند که هر کس حداقل یک بار تجربه نگهداری از آن ها را دارد. اگر شما هم از دوستداران کاکتوس ها باشید، حتما به فکر تکثیر و چندبرابر کردن آن ها افتاده اید. با تکثیر کاکتوس به راحتی می توانید تعداد زیادی از این گیاهان را به مجموعه گیاهانتان اضافه کنید و حتی بعضی از آن ها را به دوستانتان هدیه دهید. در این مقاله با روش تکثیر انواع کاکتوس مثل قلمه زنی کاکتوس  و … آشنا می شویم. اگر شما هم به تکثیر و پرورش این گیاهان مقاوم علاقه دارید با ما همراه شوید.

تکثیر کاکتوس توپی

تکثیر کاکتوس توپی

با خانواده کاکتوس آشنا شویم

کاکتوس ها گیاهانی گوشتی از تیره کاکتوسیان و بومی مناطق شما و جنوب و مرکزی آمریکا می باشند. البته این گیاهان در بیشتر مناطق گرم و خشک سراسر جهان توانایی رشد دارند و در این مناطق یافت می شوند. این گیاهان دارای ریشه های عمیق و ساقه های گوشتی و خاردار می باشند. اغلب کاکتوس ها را با ساکولنت ها اشتباه می گیرند اما باید دقت کنید که کاکتوس ها تنها گروهی از ساکولنت ها هستند. در ادامه می خواهیم با روش تکثیر کاکتوس ها از راه های مختلف آشنا شویم.

روش های تکثیر انواع کاکتوس

کاکتوس های مختلف را می توان به روش های متفاوتی تکثیر کرد. در ادامه با چند روش رایج آشنا می شویم که هر کاکتوس را می توان به حداقل یکی از این روش ها تکثیر کرد:

1. جدا کردن پاجوش

یکی از ساده ترین روش های تکثیر کاکتوس، جدا کردن پاجوش است. پاجوش ها نسخه کوچ شده گیاه اصلی هستند که در کنار گیاه مادر جوانه می زنند. بیشتر پاجوش ها را می توان در قاعده گیاه مادری یافت. البته بعضی از گونه ها هم در طول ساقه و یا برگ هایشان پاجوش می زنند. بسیاری از گونه های کاکتوس مثل کاکتوس های بشکه ای(مثل کاکتوس اچینو) و رزت را می توان به این روش تکثیر کرد. برای جدا و ریشه دار کردن پاجوش ها این مراحل را دنبال کنید:

  • کاکتوس بالغ و سالمی که پاجوش داده است را انتخاب کنید.
  • پاجوش را به آرامی و با دقت از گیاه مادری جدا کنید.
  • پاجوش را مدتی کنار بگذارید تا زخم محل برش پینه ببندد.
  • بستر مناسبی حاوی یک قسمت پومیس(پوکه معدنی) و یک قسمت پرلیت تهیه کرده و پاجوش ها را در آن بکارید و خاک را کمی مرطوب کنید.
  • حدودا 10 روز بعد از کاشت، آبیاری گیاه را آغاز کنید. آبیاری را از کم شروع کرده و میزان آن را در طی هر بار آبیاری بیشتر کنید. دقت کنید که تا زمان شروع رشد، گیاه را در معرض نور شدید قرار ندهید و حتما آن را در محیط سایه بگذارید.

نکته: بعضی از پاجوش ها هنگام جدا کردن ریشه دار هستند که برای کاشت آن ها تنها کافیست ارتباطشان با گیاه مادر را قطع کنید. اما اگر پاجوش ها به گیاه اصلی متصلند و فاقد ریشه هستند، باید با یک چاقوی تیز و ضدعقونی شده پاجوش ها را به شکل اریب برش بزنید. در هر دو صورت می توانید پاجوش را بعد از جدا کردن به گلدان موردنظر منتقل کنید.

پاجوش کاکتوس توپی

پاجوش کاکتوس توپی

 

2. کاشت بذر

کاشت بذر کاکتوس هم با وجود زمن بر بودن یکی از روش های رایج تکثیر آن است. بعضی از گونه های کاکتوس مثل ژیمنوکالیسیوم و فرو کاکتوس را فقط به این روش می توان تکثیر کرد. بهترین زمان کاشت بذر فصل بهار و تابستان است. البته در صورت فراهم کردن دمای مناسب می توانید کاکتوس را در هر فصلی از سال کشت کنید. تکثیر کاکتوس به روش کاشت بذر طبق مراحل زیر انجام می شود:

  • ظرف مناسب کاشت با عمق کم(مثل یک سینی) را تهیه کنید و آن را با خاک شن و ماسه و کمی پیت ماس پر کنید. برای این که از عدوم وجود آلودگی قارچی مطمئن شوید می توانید از سموم قارچ کش بر روی بستر استفاده کنید.
  • قبل از کاشت خاک را کاملا مرطوب کنید و سپس بذرها را بکارید.
  • عمق کاشت را دو برابر قطر بذرها در نظر بگیرید و روی بذرها را با مقدار کمی خاک بپوشانید.
  • در فاصله زمانی یک هفته تا یک ماه می توانید شاهد جوانه زدن بذرها باشید.
  • قبل از جوانه زدن بذرها نباید در آبیاری افراط کنید چرا که ممکن است ریشه های جوان و تازه از بین بروند. بعد از جوانه زدن و بزرگ شدن ریشه ها نیاز آبی گیاه بیشتر شده و به طبع آن میزان آبیاری نیز بیشتر می شود.
  • وقتی طول گیاهچه ها به نیم سانتی متر رسید می توانید آن ها را به گلدان منتقل کرده و از کاکتوس های جدیدتان مراقبت کنید.
تکثیر کاکتوس توپی

تکثیر کاکتوس توپی

3. قلمه زدن کاکتوس

قلمه زدن کاکتوس گوشتی یکی از رایج ترین روش های تکثیر این گیاه است. معمولا قلمه زدن از طریق برگ یا قسمتی از بدنه گیاه امکان پذیر می باشد. بهترین زمان قلمه زدن کاکتوس گوشتی فصل رشد یعنی بهار و تابستان است و این کار را نباید در زمان استراحت گیاه انجام دهید. روش قلمه زدن کاکتوس از طریق برگ در ادامه می آید:

  • ابتدا گیاهی بالغ که چند سال سن دارد انتخاب کنید. چندین روز قبل از قلمه گرفتن بهتر است گیاه را به خوبی آبیاری کنید تا آب کافی در بافت های آن ذخیره شود.
  • قسمتی از بدنه کاکتوس که می خواهید برای تکثیر استفاده کنید را به کمک یک چاقوی تیز و ضدعفونی شده جدا کنید. قلمه تهیه شده را به مدت چند روز(بسته به نوع کاکتوس 3 تا 15 روز) کنار بگذارید تا محل برش پینه ببندد.
روش قلمه زدن کاکتوس

روش قلمه زدن کاکتوس

 

  • قلمه را روی خاک قرار داده و به اندازه 1 تا 3 سانتی متر در خاک فرو کنید.
قلمه زدن کاکتوس گوشتی

قلمه زدن کاکتوس گوشتی

 

  • تا زمان ریشه زایی، قلمه ها را از نور شدید آفتاب دور نگه دارید. در این مدت بهتر است خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشد پس زمانی که رویه خاک خشک شد آن را مرطوب کنید.
تکثیر انواع کاکتوس

تکثیر انواع کاکتوس

  • بعد از مدتی می توانید شاهد ریشه زایی و رشد قلمه ها باشید.
نحوه قلمه زدن کاکتوس

نحوه قلمه زدن کاکتوس

 

8 دیدگاه در “با روش تکثیر کاکتوس آشنا شوید

  1. یوسف گفت:

    ممنون ‘کاکتوسی دارم بطول ۹۰سانت وتعدادی پاجوش دارد میخواهم گلدانش عوص کنم ایا باید پاجوشهاراقطعکرد یا باهمانها میتوان گلدان‌ را تعویص نمود ‘ صمنا خاک مورد نیاز چگونخ خاکی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *