بام سبز, طراحی, گیاهان فضای باز, مقالات

با روف گاردن یا بام سبز بیشتر آشنا شویم

اگر در خانه‌ی خود فضای بلا استفاده در بام یا تراس خود دارید، بهتر است آن را به یک روف گاردن یا بام سبز و مدرن تبدیل کنید. روف گاردن طراحی مدرنی است که می تواند فضای سبزی را روی بام ایجاد کند که بخش عمده آن را سطوح چمنکاری شده تشکیل می دهد. بام سبز همچنین شامل مجموعه ای از گیاهان سبز، آبنما، آلاچیق، مبلمان باغی، سایبان، محصولات کشاورزی و … با توجه به مساحت جایگذاری می‌شوند. در این مقاله هرآنچه برای آشنایی بیشتر با روف گاردن است برای شما گردآوری شده است .

روف گاردن

چرا روف گاردن بسازیم ؟

روف گاردن با اجرای یک سیستم سبک مهندسی شده، هم محیطی سبز و زیبا ایجاد می کند و هم باعث محافظت از بام در برابر اشعه خورشید می شود . همچنین بام سبز باعث پاکسازی هوای اطراف و کاهش آلودگیها خواهد شد.

فضای سبز ایجاد شده علاوه بر تعادل دما، منظره‌ای مدرن و جالب ایجاد می کند و یک فضای عالی برای تفریح و استراحت بزرگ و کوچک خواهد بود. شما می‌توانید فضاهایی از پشت بام یا تراس که در حالت عادی بلااستفاده و متروک بوده اند را تبدیل به یک روف گاردن زیبا کنید و با این کار علاوه بر کاهش مصرف انرژی و آب ، از باران نیز برای رشد گیاهان استفاده نمایید.

طراحی و اجرای روف گاردن چگونه است؟

ساخت روف گاردن به دو مرحله اصلی تقسیم می شود: مرحله اول، عملیات مناسب سازی بام ، ایزولاسیون و زه کشی است که این کار توسط مهندسین متخصص صورت میگیرد.

مرحله دوم، طراحی لندسکیپ است باید به دست طراحان فضای سبز و معماران بسپارید و براساس بودجه ی مورد نظرتان آنها را انتخاب کنید . تیم حرفه ای طراحی ایران درخت در این زیمنه میتوانند به شما کمک کنند . 

اگر امکانات آبیاری و نوردهی مناسب داشته باشید میتوانید محصولات کشاورزی نیز در پشت بام خود پرورش دهید.

چه نوع آلاچیقی برای روف گاردن مناسب است ؟

روف گاردن یا بام سبز بر پشت بام آپارتمان یا ساختمان های بلند اجرا می شود و شدت باد مانع از نصب بسیاری از امکانات خواهد شد. قبل از خرید هرچیزی ، باید شدت باد بررسی شود که توسط تیم طراحی سنجیده میشود و در صورت نیاز از امکانات مورد نظر استفاده خواهد شد . بنابر این حدالامکان از وسایل با ارتفاع کوتاه استفاده کنید .

در رابطه با آلاچیق ها هم به همین صورت نیاز به بررسی فضا و نیروی باد هست. به همین خاطر برای متصل کردن آلاچیق در پشت بام، محدودیت هایی وجود خواهد داشت و آلاچیق هایی که برروی زمین استفاده میشوند برای بام مناسب نیستند. برای ایجاد فضایی مطمئن در بام می‌بایست آلاچیق هایی مخصوص استفاده شود که تحمل میزان باد وارده را داشته باشد.

گیاهان مناسب روف گاردن کدامند ؟

چندان تفاوتی بین گیاهانی که روی زمین یا روی بام خانه کشت می‌شوند، وجود ندارد. اما هنگام انتخاب گیاه به چند نکته توجه کنید.

     1. انتخاب گیاهان مقاوم به گرما و نور زیاد :

در بعضی از بام های سبز ، فضایی به صورت گلخانه و یا در زیر سایبان برای گیاهان در نظر گرفته می شود که آنها را از نور شدید خورشید در امان نگه دارند. اما با این حال گرمایی که گیاهان متحمل می‌شوند، پابرجا خواهد بود.

     2. انتخاب گیاهانی با ریشه های کم عمق و کوتاه :

زمانی که گیاهی را داخل خاک باغچه یا گلدان می‌کارید ، در صورت مناسب بودن زمین، ریشه ها می توانند تا عمق خاک پیش روند و محدودیتی در رشد آنها به وجود ندارد . اما در اجرای فضای سبز روی پشت بام، این امر متفاوت است.

میزان خاکی که برای گیاهان تراس یا بام در نظر گرفته می شود محدود و کم عمق است. به همین خاطر می بایست گیاهی را انتخاب کنید که ریشه های کوتاهی داشته باشد و یا میزان رشد ریشه های آن کم باشد. مانند انواع چمن و گلهای فصلی.

      3.تعیین میزان پایداری گیاه در برابر وزش بادهای شدید :

نکته بعدی برای انتخاب گیاه روف گاردن میزان مقاومت آن در برابر باد است. گیاه هایی با قدهای کوتاه، مانند بوته های گل یا گیاهان رونده، انتخاب مناسبی برای کاشت در روف گاردن هستند. درختچه های تزئینی و نهال هایی با شاخه و تنه های ضعیف، ممکن است بر اثر وزش باد آسیب دیده و یا از جا کنده شوند.

چه خاکی برای اجرای روف گاردن مناسب است؟

برای اجرای صحیح یک روف گاردن، انتخاب خاک یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد و این کار توسط متخصصین گل و گیاه به خوبی انجام می‌شود . از آنجایی که وزن تمامی مصالح و امکاناتی که روی بام استفاده می شود، به سقف ساختمان فشار خواهند آورد، بهتر است آماده سازی خاک و انتخاب مصالح مورد نیاز را به کارشناسان این زمینه بسپارید.

در کل برای باغچه های روف گاردن ، باید از خاکی استفاده کنید که قدرت جذب آب بالا و وزن کمی داشته باشند.

به جای استفاده از حجم زیاد خاک، می توان با کوددهی مناسب نیاز غذایی گیاهان را برطرف نمود. اما بخاطر دسترسی سخت و دردسرهایی که ممکن است تعویض خاک در روف گاردن داشته باشد، بهتر است خاک مخصوص این کار را تهیه کنید که دانه بندی گیاهان را بهبود می بخشد. این نوع خاک با داشتن املاح مورد نیاز گیاهان، نیاز آنها به مواد غذایی را برای مدت زمان زیادی تامین خواهد کرد.

انواع روف گاردن یا بام سبز

بروف گاردن بر اساس سیستم اجرایی به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • سیستم متمرکز ( نقطه ای )
  • سیستم گسترده
  • ترکیبی
  • سیستم مدولار یا جعبه گیاه

سیستم متمرکز بیشتر در ساختمان هایی با دسترسی عمومی مانند ادارات و شرکت ها استفاده می شوند. این نوع از روف گاردن ها، نیازمند عمق متعارفی از خاک برای رشد گیاهان حجیم و چمن می باشد. در حالی که سیستم گسترده شامل یک یا دو نوع گیاه و محیط کاشت کم عمق است.

سیستم ترکیبی هم فواید هر دو نوع متمرکز و گسترده را داراست اما ظرفیت بار بیشتری دارد. در عین حال سبز شدن در داخل مدولار گسترده سبک وزن صورت می گیرد.

و در آخر سیستم مدولار یا جعبه گیاه، که در آن جعبه های مخصوصی از گیاهان، تمام یا بیشتر بام را پوشش می دهند و آبیاری راحت تری خواهد داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *