گیاهان دارویی, مقالات

با فواید بیشمار کدو سبز آشنا شوید

کدو سبز یا کدو مسمایی از معروفترین صیفی‌جات برای سلامتی بدن با خاصیت چربی سوزی است که طعم متفاوت و خاصی دارد و در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. کدو مسمایی جزء خانواده ( Cucurbitaceae ) خربزه، کدو حلوایی، خیار و … محسوب می‌شود و بر خلاف تصور عموم در دسته میوه ها قرار می‌گیرد. علاوه بر طعم دلپذیر فواید بسیاری برای کدو سبز شمرده شده است که در این مقاله علاوه بر آشنایی کامل با این میوه خوشمزه، با 12 مورد از مهم ترین فواید آن برای سلامتی آشنا می‌شویم.

با فواید بیشمار کدو سبز آشنا شوید

کدو سبز را بیشتر بشناسیم

کدو سبز بومی قاره آمریکا است اما اولین بار در اوایل دهه 1800 در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. با وجود اینکه کدو سبز معمولاً به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می‌شود اما از نظر گیاه شناسی در دسته میوه ها طبقه بندی می‌شود و انواع مختلفی دارد که رنگ آنها از زرد روشن تا سبز تیره متفاوت است. طول این میوه می‌تواند به بیش از 1 متر برسد اما معمولاً وقتی هنوز نارس است برداشت می شود که سبب می‌شود اندازه آن معمولاً کمتر از 20 سانتی متر باشد.

از کدو سبز در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی ، درد و بیماری های مختلف استفاده می‌شود. با این حال، برای استفاده از آن برای درمان بیماری خاص باید با پزشک معالج خود مشورت کنید. کدو سبز سرشار از مواد مفید برای بدن است که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

کدو سبز را بیشتر بشناسیم

12 مزیت کدو سبز برای بدن

1. سرشار از مواد مغذی

کدو سبز سرشار از چندین ویتامین ، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید گیاهی است و یک فنجان (223 گرم) کدو سبز پخته شامل :

– کالری: 17
– پروتئین: 1 گرم
– چربی: کمتر از 1 گرم
– کربوهیدرات: 3 گرم
– شکر: 1 گرم
– فیبر: 1 گرم
– ویتامین آ : 40٪ میزان مصرف روزانه
– منگنز: 16٪
– ویتامین سی : 14٪
– پتاسیم: 13٪
– منیزیم: 10٪
– ویتامین کا : 9٪
– فولات: 8٪
– مس: 8٪
– فسفر: 7٪
– ویتامین ب6 : 7٪
– تیامین: 5٪
همچنین حاوی مقادیر کمی آهن، کلسیم ، روی و چندین ویتامین B دیگر است. ویتامین A موجود در کدو سبز از بینایی و سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می‌کند. کدو سبز خام نیز ویتامین های مشابه کدو پخته شده را دارد اما با ویتامین A کمتر و ویتامین C بیشتر ( ماده مغذی که با پخت و پز کاهش می‌یابد).

12 مزیت کدو سبز برای بدن

2. سرشار از آنتی اکسیدان

کدو سبز همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می‌کنند. کاروتنوئیدها مانند لوتئین، زاگزانتین و بتاکاروتن به ویژه در کدو سبز بسیار زیاد هستند. این مواد برای چشم ، پوست و قلب شما مفید است و همچنین از بدن در مقابل برخی از سرطان ها مانند سرطان پروستات محافظت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که پوست گیاه بالاترین سطح آنتی اکسیدان را در خود جای داده است.

3. به هضم سالم غذا کمک می‌کند

کدو سبز ممکن است به چندین روش باعث هضم سالم شود. کدو غنی از آب است و می‌تواند مدفوع را نرم کند. این امر دفع غذا را آسانتر کرده و احتمال یبوست را کاهش می‌دهد. کدو سبز همچنین حاوی فیبر محلول و فیبر نامحلول است و فیبر نامحلول زیادی به مدفوع اضافه می کند و به غذا کمک می کند تا راحتتر از طریق روده شما حرکت کرده و خطر یبوست را کاهش می‌دهد. اگر مایعات کافی در رژیم غذایی خود داشته باشید تاثیر این مزیت بیشتر می‌شود.

به طور کلی کدو سبز غنی از آب و فیبر است ، دو ترکیب مفید که می‌توانند با کاهش خطر ابتلا به یبوست و علائم اختلالات مختلف روده ، باعث هضم سالم غذا شوند.

12 مزیت کدو سبز برای بدن

4. کاهش سطح قند خون

کدو سبز ببا اضافه کردن 3 گرم کربوهیدرات در هر فنجان کدو پخته شده (232 گرم) ممکن است به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. کدو سبز یک گزینه کم کربوهیدرات برای جایگزین شدن به جای ماکارونی است و برای کسانی که بدنبال کاهش مصرف کربوهیدرات هستند بسیار مناسب است. می توان آن را مارپیچ یا قطعه قطعه کرد و به جای ماکارونی ، لینگوینی ، یا رشته لازانیا مصرف کرد.

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات می‌توانند به طور قابل توجهی سطح قند خون و انسولین را کاهش دهند، به این صورت که سطح قند خون را ثابت نگه داشته و نیاز به دارو را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

همچنین فیبر موجود در کدو سبز ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را تثبیت کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

12 مزیت کدو سبز برای بدن

5. بهبود سلامت قلب

کدو سبز به دلیل داشتن فیبر زیاد، ممکن است در سلامت قلب نیز نقش داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که فیبر بیشتری می خورند کمتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار می‌گیرند. پکتین ، یکی از انواع فیبرهای محلول موجود در کدو سبز است که به ویژه در کاهش سطح کلسترول LDL کل و “بد” موثر به نظر می رسد.

کدو سبز همچنین غنی از پتاسیم است که با اتساع رگ های خونی ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند. فشار خون سالم با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی در ارتباط است. علاوه بر این ، رژیم های غذایی غنی از کاروتنوئیدها که در کدو سبز وجود دارد، بدن را در برابر بیماری های قلبی محافظت می‌کنند.

6. تقویت بینایی چشم ها

افزودن کدو سبز به رژیم غذایی ممکن است به بینایی شما کمک کند. این تا حدی به این دلیل است که کدو سبز غنی از ویتامین C و بتاکاروتن ( دو ماده مغذی مهم برای سلامت چشم ) است.

کدو سبز همچنین حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین است. تحقیقات نشان می دهد که این آنتی اکسیدان ها می توانند در شبکیه چشم شما جمع شده ، بینایی شما را بهبود بخشند و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مرتبط با سن را کاهش دهند. علاوه بر این ، رژیم های غذایی حاوی لوتئین و زاگزانتین نیز ممکن است احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش دهند.

12 مزیت کدو سبز برای بدن

7. کمک به کاهش وزن

مصرف منظم کدو سبز ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند. این میوه غنی از آب است و دارای تراکم کالری کمی است که ممکن است به شما در احساس سیری کمک کند. محتوای فیبر موجود در کدو ممکن است گرسنگی را کاهش داده و اشتهای شما را از بین ببرد.

علاوه بر این ، مطالعات به طور مداوم مصرف زیاد میوه و سبزیجات را به کاهش وزن و کاهش سرعت افزایش وزن در طول زمان پیوند می‌دهند.

8. سلامت استخوان

کدو سبز غنی از آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین و همچنین ویتامین K و منیزیم است که همگی می‌توانند به تقویت استخوان ها کمک کنند.

12 مزیت کدو سبز برای بدن

9. اثرات ضد سرطانی

آزمایش های حیوانی نشان می‌دهد که عصاره کدو سبز می‌تواند به از بین بردن یا محدود کردن رشد سلولهای خاص سرطانی کمک کند. با این حال ، تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

10. کمک به داشتن پروستات سالم

تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره های دانه کدو سبز می‌تواند به کاهش هیپرپلازی پروستات ، بزرگ شدن پروستات که معمولاً باعث مشکلات ادراری و جنسی در مردان مسن می‌شود، کمک کند.

11. بهبود عملکرد تیروئید

آزمایش روی موش ها نشان می‌دهد که عصاره های پوست کدو سبز می‌تواند به ثابت ماندن سطح هورمون تیروئید کمک کند. همانطور که گفته شد ، تحقیقات در مورد انسان مورد نیاز است.

12. امکان افزودن آسان به رژیم غذایی

کدو سبز به طور باورنکردنی همه کاره است و می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. در اینجا چند روش برای ترکیب آن در وعده های غذایی وجود دارد:

  • به صورت خام به سالادها اضافه کنید.
  • با میوه ها و سبزیجات تابستانی دیگر به صورت پخته مصرف کنید.
  • به برنج اضافه کنید و یک کدو پلوی خوش طعم میل کنید.
  • به صورت کبابی یا تفت داده شده با کمی سیر و روغن سرو کنید.
  • به صورت مارپیچ به رشته های ماکارونی یا رشته مانند شبیه کنید ، یا آن را برش بزنید تا جای ورق های لازانیا را بگیرد.
  • به صورت نان ، پنکیک ، کلوچه یا کیک بپزید.

12 مزیت کدو سبز برای بدن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *