خلاقیت, گل آرایی, گل ها, مقالات

با نحوه خشک کردن گل طبیعی آشنا شوید

گل ها همیشه در بسیاری از مراحل زندگی ما نقش پررنگی دارند. دسته گل عروس ، دسته گل هدیه در روز تولد، سالگرد و … همگی می توانند یادآور روزهای خاص زندگی ما باشند. اما متاسفانه گل ها عمر کوتاهی دارند و سریعا خشک می شوند. برای این که بتوانیم این خاطرات باارزش را برای خودمان ماندگار کنیم بهتر است نحوه خشک کردن گل طبیعی را بدانیم. خشک کردن گل رز در جعبه ، خشک کردن دسته گل عروس و … از کاربردهای خشک کردن گل ها هستند. اما چگونه گل رز را خشک کنیم ؟ چگونه با خشک کردن دسته گل عروس یک خاطره ماندگار بسازیم ؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا با نحوه خشك كردن گل طبيعي آشنا شوید.

نحوه خشك كردن گل طبيعي

نحوه خشك كردن گل طبيعي

کاربردهای خشک کردن گل ها

حتما برای شما هم پیش آمده که در موقعیتی خاص دسته گل و یا حتی شاخه گلی هدیه گرفته اید که برایتان بسیار ارزشمند است. در حالت عادی باید بعد از چند روز با این هدیه ارزشمند خداحافظی کرده و آن را دور بیاندازید. اما چه می شود اگر با نحوه خشك كردن گل طبيعي بتوانید این هدیه ارزشمند را سال های سال نگه دارید. مثلا با خشک کردن دسته گل عروس می توانید خاطره خاص‌ترین روز زندگیتان را برای همیشه ماندگار کنید. علاوه بر این خشک کردن گل ها می تواند صرفا یک سرگرمی باشد. با این کار می توانید انواع مختلفی از گل های زیبا را خشک کرده و برای تزیین منزل از آن ها استفاده کنید. در ادامه با نحوه خشک کردن گل ها به چند روش ساده آشنا می‌شویم. با استفاده از این روش ها می توانید خودتان در خانه گل هایتان را خشک کنید.

خشک کردن دسته گل عروس

خشک کردن دسته گل عروس

نحوه خشک کردن گل های طبیعی

روش اول: خشک کردن در هوای آزاد

برای خشک کردن گل ها در هوای آزاد گل های کوچک و نیمه باز را انتخاب کنید. گل های باز ممکن است طی فرایند گلبرگ هایشان را از دست بدهند و ظاهرشان تغییر کند.

وسایل مورد نیاز:

گل ها

نخ

قیچی

قلاب برای آویزان کردن

چگونه گل رز را خشک کنیم

چگونه گل رز را خشک کنیم

مرحله اول: برگ های اضافه را جدا کنید.

در مرحله اول باید هر گونه شاخ و برگ اضافی و مزاحم را از ساقه گل جدا کنید. البته باقی گذاشتن تعدادی برگ هم موردی ندارد. به این ترتیب این برگ ها هم همراه گل خشک می شوند و ساقه ظاهر سبز خود را حفظ می کند.

برگ های اضافه را جدا کنید.

مرحله دوم: گل ها را دسته بندی کنید و با نخ به هم ببندید.

گل ها را مطابق با سلیقه تان دسته بندی کنید و ساقه هایشان را به کمک نخ تهیه شده به هم ببندید. اگر ساقه ها خیلی بلند هستند آن ها را به اندازه دلخواه خود ببرید.

گل ها را دسته بندی کنید

گل ها را دسته بندی کنید

مرحله سوم: نخ را به یک قلاب وصل کنید.

یک انتهای نخی را که به دور ساقه ها بستید به یک قلاب وصل کنید. برای آویزان کردن گل ها می توانید از یک تکه چوب، رخت آویز، قلاب و یا هر وسیله آویز دیگری استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که تکیه گاه موردنظر توانایی نگهداری گل ها برای مدت طولانی را داشته باشد.

نخ را به یک قلاب وصل کنید.

مرحله چهارم: گل ها را وارونه آویزان کنید تا خشک شوند.

قلاب را در مکانی وصل کنید که در معرض رفت و آمد و برخورد اشیا نباشد تا گل های ظریف شما آسیب نبینند. همچنین مکان انتخابی باید تاریک یا بسیار کم نور باشد. نور مستقیم باعث کمرنگ شدن رنگ گل ها می شود. همچنین از تهویه مناسب هوا مطمئن شوید تا گل ها در مدت خشک شدن کپک نزنند.

گل ها را وارونه آویزان کنید تا خشک شوند.

گل ها را وارونه آویزان کنید تا خشک شوند.

مرحله پنجم: 3-4 هفته صبر کنید تا گل ها کامل خشک شوند.

بعد از آویزان کردن گل ها کار شما تمام شده است. کافی است آن ها را به حال خود رها کنید تا کاملا خشک شوند. اسپری کردن تافت(اسپری مو) به گل ها می تواند به حفظ ظاهر و ماندگاری بیشتر آن ها کمک کند. اگر تصمیم گرفتید گل ها را از دیوار آویزان کنید دیواری را انتخاب کنید که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

گل ها را وارونه آویزان کنید تا خشک شوند.

روش دوم: خشک کردن گل در ماکروویو

به جای این که چند هفته انتظار بکشید می توانید طی چند دقیقه گل هایتان را در ماکروویو خشک کنید. این روش برای گل هایی با گلبرگ متراکم و ضخیم هم مناسب است.

وسایل موردنیاز:

گل ها

پودر جاذب رطوبت(سیلیکا)

ماکروویو

ظرف مخصوص ماکروویو

یک لیوان آب

چگونه گل رز را خشک کنیم

مرحله اول: برگ های اضافی را جدا کنید و گل را در ظرف مخصوص ماکروویو قرار دهید.

شاخ و برگ اضافی گل را جدا کنید و ساقه آن را به اندازه ای که در ظرف جا بگیرد کوتاه نمایید. کف ظرف ماکروویو یک لایه نازک از پودر سیلیکا بریزید و گل را روی آن قرار دهید.

برگ های اضافی را جدا کنید

مرحله دوم: روی گل را با پودر سیلیکا بپوشانید.

به اندازه ای پودر سیلیکا در ظرف بریزید که گل کاملا با آن پوشیده شود. اگر گل های مورد استفاده کوچک هستند می توانید چندین گل را در یک ظرف قرار دهید فقط باید آن ها را با مقدار کافی پودر سیلیکا بپوشانید.

روی گل را با پودر سیلیکا بپوشانید.

مرحله سوم: ظرف را در ماکروویو بگذارید.

ظرف حاوی پودر جاذب آب و گل را به همراه یک لیوان آب در ماکروویو بگذارید. ماکروویو را برای 30 ثانیه تنظیم کنید. بعد از هر سی ثانیه وضعیت گل را بررسی کنید تا وقتی که از خشک شدن آن مطمئن شوید. این کار به طور متوسط 2 تا 3 دقیقه طول می کشد. گل های کوچکتر مثل ژیپسوفیلا و بنفشه به 1 تا 2 دقیقه، گل های متوسط مثل آزالیا و مینا به 2 تا 3 دقیقه و گل های بزرگ تر و متراکم تر مثل هورتانسیا، ارکیده، رز و پیونی به 3 تا 3.5 دقیقه زمان نیاز دارند.

ظرف را در ماکروویو بگذارید.

مرحله چهارم: بگذارید گل به مدت 24 ساعت در پودر بماند.

بعد از این که گلبرگ ها خشک به نظر رسیدند گل را دوباره در پودر بپوشانید و به مدت 24 ساعت در همان وضع نگه دارید. این کار باعث می شود گل کاملا خشک شود.

بگذارید گل به مدت 24 ساعت در پودر بماند.

مرحله پنجم: گل خشک شما آماده است.

گل را از پودر سیلیکا بیرون بیاورید و پودرهای اضافی را با کمک یک قلم مو از روی آن کنار بزنید. در این مرحله می توانید به گل اسپری مو بزنید تا شکل خود را حفظ کند. مشابه روش قبل گل های خشک شده در ماکروویو را هم نباید در معرض نور مستقیم قرار دارد تا رنگشان محو نشود.

گل خشک شما آماده است.

روش سوم: خشک کردن گل ها با فشار

نحوه خشك كردن گل طبيعي توسط فشار فقط بر روی گل های کوچک مثل بنفشه، یاس و … جواب می دهد. استفاده از این روش برای گل هایی با ساقه و گلبرگ گوشتی نتیجه مطلوب را نمی دهد.

مرحله اول: گل ها را روی کاغذ خشک قرار دهید.

یک روزنامه یا مقوا بردارید و گل هایتان را روی آن بگذارید. دقت کنید که گل ها یک لایه باشند و آن ها را روی همدیگر نچینید. یک برگه دیگر هم روی گل ها قرار دهید.

خشک کردن گل ها با فشار

مرحله دوم: گل ها را پرس کنید.

به کمک هر وسیله سنگینی مثل یک کتاب قطور می توانید این کار را انجام دهید. شی سنگین را روی گل ها بگذارید و آن ها را در مکانی گرم و خشک نگه دارید.

گل ها را پرس کنید.

مرحله سوم: 1 تا 3 هفته صبر کنید.

هر هفته جسم سنگین را از روی برگه های قدیمی بردارید و آن ها را با برگه های جدید و خشک تعویض کنید. بعد از آن دوباره جسم سنگین را روی گل ها قرار دهید.

گل ها را پرس کنید.

مرحله چهارم: بعد از چند هفته گل کاملا خشک می شود.

اگر شرایط گفته شده را برای گل ها فراهم کنید بعد از چند هفته می توانید جسم سنگین را بردارید و از گل های خشک شده تان به عنوان یادگاری یا برای تزیین استفاده کنید.

نحوه خشک کردن گل

روش چهارم: خشک کردن گل ها با ماده جاذب رطوبت

این روش بسیار گسترده است و برای انواع زیادی از گل ها استفاده می شود. برای استفاده از این روش گل های نیمه باز را انتخاب کنید تا گل ها در طی فرایند گلبرگ هایشان را از دست ندهند. چند نمونه ماده جاذب رطوبت در زیر آمده است که می توانید از هر کدام بر حسب نیاز استفاده کنید:

ژل سیلیکا

بوره و آرد سفید گندم

شن نرم

مرحله اول: به ترکیب جاذب آب کمی نمک هم اضافه کنید.

برای خشک کردن گل با ماده جاذب آب به ترکیب مقداری نمک خوراکی اضافه می کنند. در واقع نمک را برای حفاظت از رنگ گل استفاده می شود. میزان استفاده از نمک به اندازه سه پیمانه در یک لیتر ماده جاذب رطوبت است.

مرحله دوم: گل ها را در ترکیب جاذب آب بپوشانید.

گل ها را در ترکیب جاذب آب پوشانده و تا خشک شدن آن ها صبر کنید. در این مدت ظرف حاوی گل ها را در مکانی گرم و خشک قرار دهید.

مرحله سوم: صبر کنید تا گل ها خشک شوند.

اگر ماده جاذب آب پودر سیلیکا باشد گل ها بعد از حدود 3 روز خشک می شوند. البته گل هایی با گلبرگ ضخیم ممکن است تا یک هفته هم زمان بخواهند. خشک شدن گل ها در بوره 5 تا 14 روز و در شن نرم 14 تا 21 روز طول می کشد.

مرحله چهارم: گل های خشک شما آماده اند.

بعد از طی مدت گفته شده، گل ها را  که حالا کاملا خشک شده اند از درون ترکیبات جاذب آب بیرون بیاورید. استفاده از اسپری مو در این مرحله حفاظت از گل ها در برابر شکستگی می شود.

نحوه خشک کردن گل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *