گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با نکات اساسی آبیاری اسپاتی فیلوم آشنا شوید

همانطور که می‌دانید اسپاتی فیلوم یکی از گیاهان رطوبت دوست است که نحوه و زمان آبیاری آن در شاداب ماندن برگها و گلها نقش ویژه ای دارد. بنابراین اگر به دنبال آبیاری اسپاتی فیلوم به روش صحیح هستید ، این مقاله به شما کمک می‌کند. در این مقاله با ما همراه شوید و با پیروی از نکات گفته شده، روش صحیح و زمان مناسب آبیاری اسپاتی را فراگیرید.

زمان مناسب آبیاری اسپاتی فیلوم

زمان مناسب آبیاری اسپاتی فیلوم

 

زمان مناسب آبیاری اسپاتی فیلوم

اسپاتی باید پس از خشک شدن نیمه بالایی خاک گلدان آبیاری شود. آبیاری باید به گونه ای باشد که حفره های زهکشی آب را از خود خارج کند. توجه داشته باشید که برای اسپاتی از خاک گلدان با زهکشی مناسب استفاده کنید و از گذاشتن گیاه در آب خودداری کنید ، زیرا این امر منجر به پوسیدگی ریشه می شود.

3 نکته مهم برای روش صحیح آبیاری اسپاتی

سه نکته اساسی برای آبیاری درست اسپاتی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم :

1. مقدار آب برای اسپاتی بسیار مهم است

پس از خشک شدن حداقل 2 سانتی متر از خاک گلدان اسپاتی آبیاری آن را انجام دهید. آبیاری اسپاتی باید به صورت کامل باشد یعنی تا زمانی که آب از انتهای گلدان خارج شود ادامه پیدا کند.

چرا آب باید از انتهای گلدان خارج شود ؟

شست و شوی کامل خاک و عبور خاک اضافی، از تجمع نمک های کود در مخلوط گلدان جلوگیری می کند. نمکهای کود بیش از حد در خاک باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ می شود و می تواند مشکلات دیگری مانند سمیت مواد مغذی را ایجاد کند که با گذشت زمان واقعا به گیاه شما آسیب می رساند.

اگر مقدار کمی آب به خاک خشک اضافه کنید ، آب تمایل دارد فقط از خاک عبور کند و از سوراخ های زهکشی خارج شود ، بدون اینکه توسط خاک جذب شود و به ریشه ها برسد. بنابراین آبیاری کامل باعث جذب آب توسط ریشه ها می‌شود.

یک روش آبیاری ایده آل این است که ابتدا مقدار کمی آب اضافه کنید. چند ثانیه صبر کنید تا آب در خاک ته نشین شود. سپس ، آب بیشتری اضافه کنید. این به شما کمک می کند تا اسپاتی شما مقدار بیشتری آب را جذب کند.

مقدار آب برای اسپاتی بسیار مهم است

مقدار آب برای اسپاتی بسیار مهم است

2. اسپاتی به جدول زمانبندی آبیاری نیازی ندارد

هنگام آبیاری اسپاتی ، نباید از برنامه آبیاری استفاده کنید. آبیاری گیاهان در هر محیط رشدی متفاوت است و اسپاتی فیلوم بسته به شرایط و محیط رشد نیاز به آبیاری کم و زیاد دارند.

مهمترین نکته این است که برگهای گیاه و خاک گلدان آن را مشاهده کنید. این به شما کمک می کند دقیقاً زمان آبیاری اسپاتی را تعیین کنید. از آنجایی که آبیاری کم و زیاد در فصول مختلف مشکلات زیادی برای گیاهان به وجود می‌آورد، تسلط بر این مهارت برای سلامت گیاهان خانگی ضروری است.

نکته : یکی از علائمی که تشنگی اسپاتی را نشان می‌دهد، آویزان شدن برگها رو به پایین است که به محض آبیاری و تامین رطوبت مجدد سرحال و سربالا می‌شوند.

علائم تشنگی اسپاتی

علائم تشنگی اسپاتی

 

3. به نوع آب مورد استفاده برای اسپاتی دقت کنید

بسته به جایی که در سراسر جهان زندگی می کنید ، آب شما ممکن است حاوی مقادیر قابل توجهی کلرید ، فلوراید و سایر مواد معدنی باشد که می تواند تأثیرات مخربی روی گیاه شما بگذارد. وقتی نوبت به اسپاتی می رسد در صورتی که از آب معدنی و دارای کلر استفاده کنید، به دلیل دارا بودن مواد افزودنی، می‌تواند سبب قهوه ای شدن نوک برگهای گیاه شود.

در صورتی که به آب تصفیه شده دسترسی ندارید میتوانید آب را بجوشانید و پس از سرد شدن و ته نشین شدن املاح از آن استفاده کنید و یا از آب باران یا آب لوله کشی یا آب مقطر برای آبیاری اسپاتی فیلوم خود استفاده کنید. شما می توانید گزارش کیفیت آب را از اداره آب محلی خود پرس و جو کنید ، یا با استفاده از یک کیت تست آب شیر در خانه اطلاعات بیشتری درباره آب مورد استفاده خود کسب کنید.

سخن آخر

درجه حرارت، نور خورشید، تهویه اتاق، میزان رطوبت محیط، سایز گلدان و سایز گیاه همگی در مقدار و زمان آبیاری تاثیر بسزایی دارند. در صورتی که محیط نگهداری اسپاتی دارای درجه حرارت بالا، نور زیاد و یا رطوبت کم است خاک گیاه زودتر خشک می‌شود و بنابراین به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

تهویه بالا در اتاق نیز سبب سرعت تبخیر آب شده و خاک زودتر خشک می‌شود. در صورتی که سایز گلدان شما بزرگ است آب درون آن دیرتر تبخیر می‌شود و برعکس. 

آبیاری اسپاتی فیلوم

آبیاری اسپاتی فیلوم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *