گل ها, مقالات

با گل کوکب و روش نگهداری آن آشنا شویم

گل دالیا که در فارسی به آن گل کوکب می گوییم یکی از پرطرفداران ترین گل هاییست که می توانید در آپارتمان یا باغچه خانه پرورش دهید. این گل در رنگ ها و شکل های مختلف می تواند یک گزینه ایده آل برای تزیین محیط باشد. گل کوکب زرد ، صورتی، سفید، قرمز و … از انواع رنگ های آن هستند. در این مقاله با انواع گل کوکب مثل گب کوکب کوهی ، گل کوکب پا کوتاه و … آشنا می شویم. اگر شما هم به پرورش این گل زیبا علاقه دارید با ما همراه باشید.

گل کوکب

گل کوکب

 

با گل کوکب آشنا شویم

این گل که در انگلیسی به آن Dahlia می  گویند گیاهی از خانواده آستراسه و بومی مکزیک است. دالیا بیش از 20 گونه مختلف را شامل می شود که هر کدام در رنگ و شکل برگ ها متفاوت هستند. ارتفاع گیاه بین 60 تا 180 سانتی متر بوده و برای کاشت در باغچه و یا گلدان کاملا مناسب است. البته باید توجه کنید که دالیا در ظآب و هوای خنک بهتر رشد کرده و این گیاه مخصوص مناطق گرمسیری و هوای مرطوب نیست. دالیا گیاهی چند ساله بوده و از گیاهان پیازدار محسوب می شود. برخلاف بسیاری از گل ها که گلدهیشان در بهار و تابستان است، گل دالیا از اولاسط تابستان تا اولین سرما به گل می نشیند. در ادامه انواع گل کوکب را همراه با ویژگی هایشان معرفی می کنیم.

انواع گل کوکب

انواع گل کوکب

 

انواع گل کوکب

در زیر چند نوع از معروف ترین انواع گل کوکب را برای آشنایی شما آورده ایم:

  • کوکب توپی یا پومپون(Pompon Dahlia): دارای گل های توپی شکل
  • شکل رسمی دکوری (Formal Decorative Dahlia): دارای گل های گرد و پهن و گلبرگ های منظم
  • شکل غیر رسمی دکوری (Informal Decorative Dahlia): دارای گلبرگ های مواج و نامنظم
  • کوکبهای نیمه کاکتوسی (Semi-cactus Dahlia): دارای گلچه های نوک تیز و باریک و گاهی به عقب برگشته و مواج
  • کوکب کاکتوسی(Straight-cactus Dahlia): دارای گلچه های شعاعی و منظم
  • کوکب دندانه دار(Laciniated Dahlia): گلچه های دندانه دار
  • کوکب شقایقی(Anemon Dahlia): دارای گلچه های شعاعی و متراکم اطراف گلچه های لوله ای
  • کوکب توپی یا پومپون(Pompon Dahlia): دارای گل های توپی شکل
شرایط نگهداری گل گوکب

شرایط نگهداری گل گوکب

 

 

شرایط نگهداری گل گوکب

نور

گیاه برای این که گلدهی مناسبی داشته باشد و به خوبی رشد کند، به حداقل 8 ساعت آفتاب کامل در روز نیاز دارد. البته دقت کنید که هنگام آفتاب شدید ظهر به خصوص در فصل تابستان گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. نور مستقیم ظهر باعث سوختگی برگ های گیاه می شود. پخش کردن لایه ای 7 تا 10 سانتی متری از خاکبرگ روی خاک گیاه در روزهای گرم، به خنک ماندن ریشه کمک می کند. البته این کار ممکن است آفت هایی مثل حلزون و لیسه را جذب گیاه کند. پس ففقط در صورتی که نور خورشید و گرمای هوا خارج از تحمل گیاه است، از این روش استفاده نمایید. دقت کنید که کمبود نور می تواند باعث نازک شدن برگ ها و ساقه و همچنین رشد علفی گیاه شود.

آبیاری

این گل نیاز آبی بالایی دارد و پس از کاشت باید به آبیاری آن توجه ویژه داشته باشید. به طور کلی خاک گلدان باید همیشه مقداری رطوبت داشته باشد. البته نه این که خیس و غرقاب بماند. کمبود آبیاری در فصل تابستان باعث گلدهی نامناسب گیاه می شود.

دما

بهترین دما برای نگهداری دالیا دمای 13 تا 25 درجه سانتی گراد است. البته گیاه دمای پایین تا 5 درجه و دمای بالا تا 30 درجه را هم تحمل می کند. کاشت گل کوکب بهتر است بعد از آخرین سرما صورت بگیرد چرا که گیاه به سرما حساس بوده و حتی سرمای دیررس بهاره هم ممکن است به آن آسیب برساند. هر گاه دمای هوا در طول روز به حدود 15 درجه و دمای خاک حدود 10 درجه رسید می توانید گیاه را کشت دهید. دقت کنید که گرمای بیش از حد هوا هم می تواند باعث کم شدن گل های گیاه شود.

خاک

برای دالیا خاکی غنی با زهکشی بالا انتخاب کنید. زهکشی بالای خاک به خصوص برای کاشت گل کوکب در گلدان ضروری است تا ریشه ها دچار پوسیدگی نشوند. مواد مغذی خاک به رشد بهتر گیاه کمک می کند بنابراین حتما از ترکیباتی مثل خاکبرگ، کود پوسیده گاوی و پیت ماس در خاک استفاده کنید. برای بالا بردن زهکشی خاک هم اضافه کردن شن می تواند کمک کننده باشد.

کوددهی

در طول فصول رشد می توانید برای تقویت گیاه از کودهای کامل 10-10-5 یا 20-20-10 استفاده کنید. دقت کنید که نسبت نیتروژن کود نسبت به فسفر و پتاسیم کمتر باشد. زیاده روی در استفاده از کودهای نیتروژن دار باعث پوسیدگی ریشه ها و جلوگیری از گلدهی گیاه می شود. کوددهی بهتر است تا انتهای تابستان ماهی یک بار به طور منظم انجام شده و بعد از آن متوقف شود.ن متوقف شود.

کاشت و تکثیر گل کوکب

کاشت و تکثیر گل کوکب

 

کاشت و تکثیر گل کوکب

گیاه را به سه روش: تقسیم غده، قلمه زدن و کاشت بذر گل کوکب می توان تکثیر کرد. البته کاشت بذر گل کوکب فقط برای بعضی از گونه ها جواب می دهد و احتمال موفقیت آن در گلخانه بیشتر است. در ادامه با روش های رایج تکثیر و کاشت گل کوکب یعنی تقسیم غدد ریشه و قلمه زدن آشنا می شویم.

روش های تکثیر و کاشت گل کوکب

تقسیم غده:

تقسیم غده در واقع همان تقسیم پیاز گل کوکب است که بهترین زمان خارج کردن آن ها از خاک فصل پاییز می باشد. کاشت این ژوخه ها در فصل بهار انجام می شود. بعد از خارج کردن ژوخه ها از خاک آن ها را به مدت چند روز در آفتاب قرار می دهند تا رطوبتشان کمی خارج شود. بعد از این مرحله آن ها را درون ماسه مرطوب قرار داده تا زمان کاشت گل کوکب فرا برسد. در این مدت ژوخه ها باید حدود 50 درصد رطوبت داشته باشند و دمای محیط آن ها بین 5 تا 10 درجه سانتی گراد باشد.

بعد از مدتی ژوخه ها جوانه می زنند. بعد از این که جوانه های پیدا شده از ژوخه ها را مشاهده کردید و جوانه ها به اندازه 2 سانتی متر رشد کردند می توانید ژوخه ها را کشت کنید. البته برای این کار ابتدا باید ژوخه های جوانه دار را تقسیم نمایید. بعد از کاشت ژوخه هایی که جوانه دارند می توانید بعد از 8-12 هفته شاهد گلدهی آن ها باشید.

تقسیم غده:

تقسیم غده:

 

قلمه زدن:

یک روش دیگر برای تکثیر این گل قلمه زدن آن است. بهترین زمان قلمه زدن از ابتدای زمستان اواخر آن می باشد. برای این کار بعد از این که غده ها در گلخانه و در ماسه کشت داده شدند و ارتفاع آن ها به 3 تا 5 سانتی متر رسید قلمه ها را یه همراه مقدا کمی از غده از گیاه می گیررند. به قلمه های تهیه شده هورمون ریشه زایی زده و آن ها را در عمق 1 تا 2 سانتی متری بستری ناسه ای می کارند. در صورت فراهم کردن شرایط گلخانه ای بعد از 3 تا 4 هفته ریشه زایی صوررت می گیرد. بعهد از آن می توان گیاه را به گلدان و یا باغچه منتقل کرد.

قلمه زدن:

قلمه زدن:

 

2 دیدگاه در “با گل کوکب و روش نگهداری آن آشنا شویم

  1. مژگان گفت:

    سلام و درود، من هر وقت پیاز گل رو جابجا کردم، گل از بین رفت! لطفا راهنمایی کنید، ممنون

  2. علی گفت:

    سلام.
    سال نو مبارک باشه
    هرکیلو غده کوکب الوان چند هست؟
    ارسال رایگان هست.؟
    کاظمینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *