گیاهان دارویی, مقالات, نگهداری گیاهان

با گیاه شفابخش اسطوخودوس و نگهداری آن آشنا شوید

اسطوخودوس لاوندر از خوش رنگ ترین و معطر ترین گیاهان دارویی است و که کاشت آن درون باغچه و داخل خانه پیشنهاد می‌شود. گلهای خوشبو، شاخ و برگ همیشه سبز و قدرت دفع حشرات، طرفداران زیادی را به سمت این گیاه جذب کرده است. کاشت اسطوخودوس در مزرعه نیز رواج زیادی دارد، زیرا این گیاه عطری از خود منتشر می‌کند که حشرات را دور می‌کند و از این طریق از محصولات کشاورزی محافظت می‌کند. نگهداری اسطوخودوس در منزل و باغچه، نیازمند رعایت نکاتی است که باید آنها را فراگیرید. برای آشنایی با انواع اسطوخودوس و شرایط نگهداری آن در این مقاله همراه ما باشید.

اسطوخودوس

اسطوخدوس

گیاه شفا بخش اسطوخودوس را بیشتر بشناسید

اسطوخودوس یا لاوندر ( LAVENDER ) گیاهی گلدار و همیشه سبز از اعضاء خانواده نعناعیان است و در دل کوههای شمال اسپانیا و مدیترانه غربی رشد می‌کند. این گیاه خوش عطر کاربردهای بسیاری در آشپزی دارد و روغن آن در پاکسازی صورت و مصارف دارویی استفاده ‌می‌شود. این گیاه با داشتن شاخ و برگ نیزه ای به رنگ سبز _ نقره ای ( به دلیل داشتن کرک های زیاد به این رنگ دیده می‌شود )، سنبله های گل قائم و جمع و جور مانند درختچه ای زیبا برای ایجاد پرچین مناسب است. همچنین سیستم ریشه ای این گیاه بسیار قوی است و می‌تواند به آبهای زیرزمینی دسترسی پیدا کند و در خشکسالی نیز زنده بماند. جالب است بدانید که گلهای لاوندر، جذب کننده زنبور های عسل هستند و عسل مرغوب و پر خاصیتی از آنها تولید می‌شود.

نوع گلدانی و مینیاتوری آن می‌تواند برای هدیه دادن بسیار مناسب باشد زیرا علاوه بر داشتن رایحه ای خوش، نماد ثروت و سلامتی نیز است. این گیاه عمر خوبی دارد و می‌تواند 15 الی 20 سال عمر کند. ارتفاع اسطوخودوس در زادگاهش به 1 یا 2 متر نیز می‌رسد اما در آپارتمان تنها بین 30 الی 60 سانتی متر رشد می‌کند.

لاوندر

لاوندر

انواع گیاه اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس انواع بسیار زیادی دارد و آنها در زمان شکوفایی، رنگ، فرم و اندازه گلها و شکل و رنگ برگها با یکدیگر متفاوتند. شرایط نگهداری و آب و هوای منطقه در شکوفایی گلها تاثیر چشمگیری دارد، به عنوان مثال شما 2 نمونه از یک نوع لاوندر را در 2 محیط متفاوت از هم پرورش دهید، خواهید دید که زمان شکوفایی گلها با یکدیگر متفاوت است و هر کدام در یک ماه به خصوصی گل می‌دهند. اسطوخودوس ها رانگها متفاوتی دارند و در طیف رنگی آبی بنفش، قرمز، صوتی کمرنگ، سفید و زرد وجود دارند.

1. اسطوخودوس انگلیسی ( English Lavender )

زمان گلدهی : تابستان

ارتفاع : 60 الی 90 سانتی متر

رنگ گل : آبی-بنفش پررنگ، صورتی روشن ، سفید

این نوع اسطوخدوس دوستدار آب و هوای خنک است و در باغ های گیاهان دارویی انگلیس جزء اصلی ترین گیاهان محسوب می‌شود. درون این گیاه مقدار کمی کافور وجود دارد و برای استفاده در آشپزی بسیار مناسب است.

اسطوخودوس

اسطوخودوس انگلیسی

2. اسطوخودوس فرانسوی ( French Lavender )

زمان گلدهی : اوایل تابستان تا اواسط پاییز

ارتفاع : حداقل 90 سانتی متر

رنگ گل : بنفش روشن

این نوع لاوندر دارای برگهای باریک، ریز و دندانه دار است. عطر گلها در این نوع کمتر از نوع انگلیسی است اما برگهای گوشتی دارای رایحه ای خاص مانند رزماری هستند.

اسطوخودوس فرانسوی

اسطوخودوس فرانسوی

3. اسطوخودوس اسپانیایی ( Spanish Lavender )

زمان گلدهی : اواسط تا اواخر تابستان

ارتفاع : 40 الی 60 سانتی متر

رنگ گل : بنفش تیره

گل این لاوندر بسیار خاص است و شباهت کمی به آناناس دارد و متاسفانه هیچ عطری از خود منتشر نمی‌کند. بر خلاف گلها، برگهای سبز روشن آن بسیار معطر هستند.

اسطوخودوس اسپانیایی

اسطوخودوس اسپانیایی

4. لاوندین ( Lavandin )

زمان گلدهی : اواسط تا اواخر تابستان

ارتفاع : 60 الی 70 سانتی متر

رنگ گل : بنفش تیره، سفید

لاوندین یک اسطوخدوس ترکیبی است و سرسختی و مقاومت اسطوخودوس انگلیسی را با قدرت تحمل گرمای اسطوخدوس پرتغالی (L. latifolia) ترکیب می‌کند. سنبله های این گل بسیار معطرند اما به دلیل داشتن مقدار زیادی کافور خاصیت خوراکی ندارند.

لاوندین

لاوندین

کدام نوع لاوندر را در منطقه خود بکاریم ؟!

به طور کلی تمام انواع لاوندر مقاومند و در شرایط مناسب چندین سال عمر می‌کنند. به دلیل زادگاه مدیترانه ای، این گیاه دوستدار آفتاب داغ و خاک نیمه خشک است. بنابراین اگر در منطقه ای مرطوب زندگی می‌کنید که همیشه سایه است، انتظار رشد بالایی از لاوندر نداشته باشید.

اسطوخودوس انگلیسی بهترین گونه برای آب و هوای خنک است زیرا در منطقه سردسیری پرورش یافته است. برای مناطق جنوبی که آب و هوای گرم دارند، لاوندر های اسپانیایی و فرانسوی مناسب هستند و می‌توانند رطوبت بیشتری را تحمل کنند. در صورتی که محل زندگی شما دارای زمستان های خیلی سرد است و یا خاک منطقه سنگین و سفت است، بهتر است اسطوخودوس را در گلدان بکارید تا در روزهای یخبندان آن را به داخل منزل منتقل کنید. اسطوخودوس باید روزی 8 ساعت نور آفتاب دریافت کند تا گلهای آن شکوفا شود، بنابراین آن را در نزدیکی پنجره جنوبی قرار دهید.

لاوندر

شرایط نگهداری اسطوخودوس

آبیاری :

اسطوخودوس بومی مناطق خشک است و به آبیاری کمی نیاز دارد. نوع آب برای این گیاه اهمیت چندانی ندارد و آب شور را به راحتی تحمل می‌‌کند. آبیاری زیاد لاوندر سبب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن آن می‌شود، بنابراین قبل از آبیاری مجدد از خشک بودن خاک تاعمق 2 سانتی متری اطمینان حاصل کنید.

دما :

آب و هوای خشک از علایق اسطوخودوس است و در مناطق گرم و خشک تا سالیان سال زنده می‌مان و رشد می‌کند. این گیاه دماهای پایین تا 15 درجه را تحمل می‌کند اما در فصل بهار به دلیل رویش مجدد، تحمل خنکی هوا را ندارد و باید آن را در جایی گرمتر قرار دهید.

گلدهی :

برای تشویق اسطوخودوس به گلدهی باید آن را در فصل بهار هرس کنید و شاخه ها را تا 1/2 کوتاه کنید.

رطوبت :

لاوندر در لیست گیاهانی قرار می‌گیرد و که رطوبت گریز است و در صورتی که محل نگهداری آن رطوبت بالایی داشته باشد، عمر آن به یک سال کاهش می‌یابد.

نور :

اسطوخودوس نور زیاد، مستقیم و خورشید کامل را می‌پسندد. کاشتن آن در باغچه در مناطق گرم و خشک توصیه می‌شود.

خاک :

اسطوخودوس دوستدار خاک سبک با زهکشی بالا است تا آب اضافی را از خود عبور بدهد. خاکهای آهکی و رسی که PH آن ها کمی بیشتر از 7 باشد، برای این گیاه مناسبند.

میوه :

با مناسب بودن تمامی شرایط نگهداری، اسطوخودوس میوه ای فندق مانند و به رنگ قهوه ای تولید می‌کند.

اسطوخودوس بنفش

اسطوخودوس بنفش

 

3 دیدگاه در “با گیاه شفابخش اسطوخودوس و نگهداری آن آشنا شوید

  1. لی لا گفت:

    مطالب بسیار عالی بود ممنون

  2. taimaz گفت:

    سلام ی سوال داشتم دو تا گلدان لاوندر یکی توی حیاط منزل نور خورشید و هفته ای یک بار وقتی خاک گلدان خشک بود آبیاری میکردم اما با این مراقبت بازم خشک شد دومی هم رنگ برگ نقره ای اینم برگ ها حالت پژمرده داره برای چی اینطوری شده راهی هست تا جلوگیری از خشک شدنش بشم یا نه ممنون و موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *