مقالات

بهترین کود برای گیاهان گلدار

امروزه بسیاری از افراد به نگهداری از گیاهان در باغچه حیاط خود و یا خانه های آپارتمانی، می پردازند. این گیاهان می توانند چهره خانه و حیاط شما را تغییر دهند و آن را به جای زیباتری تبدیل کنند. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد؛ این است که گیاهان به خصوص گیاهان گلدار نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارند. یکی از راه هایی که به کمک آن می توان از گیاه مراقبت کرد؛ استفاده از کود است. به همین خاطر ما در این مقاله در مورد کود ها و بهترین کود برای گیاهان گلدار صحبت کرده ایم.

نکات مهم در مورد کود

  1. کود های ارگانیگ یا مصنوعی ؟

انتخاب کود مناسب طبیعی یا مصنوعی بسیار مهم است. زیرا هر کدام از این کود ها به روش های مختلف مواد مغذی گیاه را تامین می کنند. کود های طبیعی و آلی از مواد و رسوبات معدنی مانند پودر های گیاهی یا کود کمپوست ساخته می شوند و به گیاه مواد مغذی می رسانند. اما کود های مصنوعی از فرآوری شیمیایی مواد خام تولید می شوند.

شاید از خود بپرسید که بهترین کود برای گیاهان گلدار چیست و کدام مدل را انتخاب کنید. در اینجا باید به تفاوت کود های ارگانیگ و مصنوعی اشاره کنیم. کود های طبیعی در آب حل نمی شوند و طی چند ماه یا حتی سال به آرامی جذب گیاهان می شوند. به همین خاطر بهترین زمان استفاده از این کود ها، فصل پاییز است. این کود ها تا رسیدن بهار برای رساندن مواد مغذی به گیاه آماده می شوند. کود های طبیعی میکرو ارگانیسم های مفید خاک را تحریک می کنند و ساختار خاک را بهبود می بخشند. در ضمن میکروب های خاک نیز نقش مهمی در تبدیل مواد مغذی کود دارند که گیاه بتواند آن ها را جذب کند.

برای این که بدانید بهترین کود برای گیاهان گلدار کدام است؛ خوب است که در مورد کود های مصنوعی نیز توضیح دهیم. این کود ها در آب حل می شوند و در مدت زمان بسیار کوتاهی توسط گیاه جذب می شوند. به همین خاطر است که گفته می شود استفاده بیش از حد از کود مصنوعی می تواند به گیاه آسیب برساند و آن را بسوزاند. در مورد کود های شیمیایی خوب است بدانید که این کود ها هیچ گونه سودی برای خاک گیاه ندارند و فقط برای رساندن مواد مغذی به گیاه ساخته شده اند.

  1. نحوه استفاده از کود

نحوه استفاده از کود

برای این که بدانید بهترین کود برای گیاه گلدار چه نوع کودی است؛ خوب است که اول با نحوه کوددهی آشنا شوید. بهترین حالت استفاده از کود، استفاده به صورت مایع و اسپری روی برگ های گیاه است. زیرا گیاه مواد مغذی را از طریق برگ ها، حدودا 8 تا 20 برابر موثر تر از زمانی که از ریشه تغذیه می کند دریافت می کند. به همین خاطر هنگامی که کود را روی برگ های آن می پاشید؛ می توانید انتظار نتیجه بسیار بهتری را داشته باشید.

بهترین کود ها برای گیاهان برگ دار

  1. کود کامل

بهترین کود برای گیاهان گلدار

برای این که با بهترین کود برای گیاهان گلدار آشنا شوید؛ خوب است که به کود های کامل اشاره کنیم. این کود همان طور که از نامش پیداست؛ تمام مواد مورد نیاز گیاه را دارد. به همین خاطر اکثر باغبانان و کسانی که گیاه دارند از این کود استفاده می کنند. این کود دارای نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. این مواد می توانند به رشد گیاه، سرسبزی بیشتر، تشکیل شکوفه و رشد بهتر ریشه گیاه کمک کنند.

برای این که با بهترین کود برای گیاه گلدار آشنا شوید خوب است بدانید که کود کامل در اکثر اوقات روی بسته بندی خود نام NPK را دارد که به مواد موجود در آن اشاره دارد. علاوه بر آن، عدد روی بسته نشان دهنده میزان مواد مغذی در گیاه است. برای مثال یک کود 10-10-10 دارای ده درصد از هر ماده مغذی است.

  1. کود شیمیایی

کود شیمیایی

کود های شیمیایی نیز یکی از محبوب ترین و بهترین کود ها برای استفاده هستند. این کود ها با ترکیب مواد شیمیایی، دارای موادی مانند نیترات آمونیوم یا سولفات منیزیم هستند. تنها مشکلی که این کود ها دارند این است که در صورت استفاده بیش از حد، باعث سوختن گیاه می شوند. در ضمن برای این که با بهترین کود برای گیاهان گلدار آشنا شوید خوب است بدانید که یکی دیگر از معایب این نوع کود این است که تاثیر مثبتی برای خاک گیاه ندارد.

کود های شیمیایی را می توانید در مدل های مختلفی پیدا و خریداری کنید. برخی از آن ها به صورت جامد، برخی به صورت مایع و برخی از آن ها به صورت پودری به فروش می رسند. این کود ها معمولا در بسته های از قبل اندازه گیری شده به فروش می رسند که باعث می شود استفاده از آن ها بسیار راحت باشد.

  1. کود برگ

برای این که با بهترین کود برای گیاهان گلدار آشنا شوید؛ خوب است که کود های برگ را به شما معرفی کنیم. این کود ها به صورت مایع به فروش می رسند و از طریق برگ های گیاه، به گیاه جذب می شوند. البته شاید تمام گیاهان گلدار نتوانند به راحتی از این کود استفاده کنند و از مواد مغذی آن بهره ببرند. اما با این حال باز هم این نوع کود یکی از بهترین کود هایی است که می توانید برای گیاه خود استفاده کنید.

برای مثال اگر گیاهی دارید که علائم کلروز را از خود نشان می دهد و برگ هایش زرد می شود؛ یعنی این که گیاه شما کمبود آهن دارد. در این مواقع باید فورا به گیاه خود آهن برسانید و بهترین راه برای رساندن مواد مغذی، کود های برگ هستند. زیرا این کود ها معمولا مواد مغذی خود را به سرعت به گیاه می رسانند و گیاهان سریعتر می توانند مواد مغذی این کود ها را به خود جذب کنند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد انواع کود ها صحبت کردیم. در ابتدا در مورد دو نکته بسیار مهم که در انتخاب کود تاثیر گذارند؛ توضیح دادیم. این دو مورد شامل نحوه استفاده از کود و انتخاب کود های طبیعی یا مصنوعی هستند.

سپس در ادامه برای این که با بهترین کود برای گیاهان گلدار آشنا شوید؛ برخی از بهترین کود هایی که می توانید خریداری و استفاده کنید را نام بردیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *