گیاهان دارویی

فواید و خواص بابا آدم برای سلامتی

خواص بابا آدم

همانطور که می دانید، در عصر امروز استفاده از گیاهان آپارتمانی برای مطبوع تر و زیبا تر کردن فضای خانه بسیار رواج پیدا کرده است. اما علت استفاده از انواع بابا آدم تنها به زیبایی آن ها محدود نمی شود و خواص دیگری نیز دارند که شاید تا الان به آن ها توجه نکرده باشید. گیاه بابا آدم گیاهی است که علاوه بر ظاهر زیبا، فواید بسیاری را در باب استفاده از آن ذکر کرده اند. ما در این مقاله قصد داریم در ابتدا درباره این گیاه توضیحاتی دهیم و سپس بررسی کنیم که خواص بابا آدم شامل چه مواردی می شوند.

گیاه بابا آدم چه نوع گیاهی است؟

گیاه بابا آدم بیشتر به علت برگ های بزرگ و زیبایش محبوبیت پیدا کرده است و چون ارتفاع زیادی دارد (1 تا 1ونیم متر)  بیشتر در فضا های باز مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما در خانه هم می توانید به آسانی از آن نگهداری کنید. رشد و تکثیر گیاه بابا آدم بسیار سریع اتفاق می افتد. آن را اغلب در بهار می کارند و زمانی که فصل زمستان تمام شد، سرما کامل از بین رفت و دمای خاک به 70 درجه رسید، در مدت دو ماه به تمامی رشد می کند. در ادامه، خواص بابا آدم را از چند جهت مورد ارزیابی قرار می دهیم.

فواید گیاه بابا آدم

خواص بابا آدم

خواص این گیاه بی شمار است. از خود گیاه برای تصفیه هوای خانه می شود استفاده کرد؛ زیرا آلاینده ها را فیلتر می کند و از این طریق کیفیت هوا را بالا تر می برد. اما خواص بابا آدم در قسمت ریشه آن بیشتر است. قسمتی که ما می خواهیم در این مقاله به طور کامل و در مواردی مجزا بیان کنیم.

خواص درمانی ریشه گیاه بابا آدم

ریشه بابا آدم که برداک (burdock) نام دارد؛ برای سلامتی از چند جهت مفید است. در قدیم، در طب سنتی به خصوص طب سنتی کشور چین کاربرد های فراوان داشته است؛ تا اینکه اخیرا آن را در مطالعات بالینی مورد بررسی قرار داده و از آن خواص بی شماری استخراج کرده اند. این خواص عبارت اند از:

  • کاهش قند خون

بر اساس مطالعه ای که در سال 2014 صورت گرفت، یکی از خواص بابا آدم که از انواع گیاهان آپارتمانی است، این بود که باعث می شد سطح گلوکز خون در بافت زنده به طور خطرناکی بالا نرود. زمانی که در سال 2015 ریشه خام این گیاه را در موش ها بررسی کردند، فایده خاصی مشاهده نکردند؛ اما نتیجه جالب این بود که ریشه تخمیر شده آن به طرز قابل توجهی موجب شد تا قند خون موش ها کاهش یابد.

  • درمان عفونت

برای سال های طولانی، زمانی که افراد دچار سرما خوردگی و گلو درد می شدند، ریشه بابا آدم را برای بهبودی مصرف می کردند. امروزه با توجه به تحقیقات علمی ای که صورت گرفته است، مشخص می شود که این ریشه خواص ضد باکتریایی دارد. این ریشه با از بین بردن بیوفیلم ها، که کلونی های بزرگ و چسبنده باکتری ها هستند، با آن ها مبارزه می کند. تحقیقی که در سال 2015 صورت گرفته است، خواص بابا آدم را اینطور بیان می کند که ریشه آن، آن دسته از عفونت های دستگاه ادراری را که به بیوفیلم مربوط می شوند، درمان می کند.

  • آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان بابا آدم

برای نشان دادن نحوه عملکرد آنتی اکسیدان در بدن، بهتر است ابتدا با اصطلاح رادیکال های آزاد آشنا شوید. رادیکال های آزاد به آن گروه از مواد شیمیایی مضر گفته می شود که به سلول های بدن آسیب می رسانند. هر چقدر سن آدم بالا تر رود، این مواد بر هم انباشته می شوند. مطالعات مختلف این خواص بابا آدم را نشان می دهند که آن یک آنتی اکسیدان قوی است. تحقیقاتی که در سال 1998 صورت گرفته است نشان می دهد که ریشه بابا آدم به طور بالقوه رادیکال های آزاد را دنبال می کند، به آن ها حمله می کند و آن ها را از بین می برد.

  • پیشگیری از سرطان

از عواملی که باعث ایجاد سرطان می شوند، می توان به رادیکال های آزاد و التهاب اشاره کرد؛ بنابراین خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ریشه بابا آدم می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر واقع شود. همچنین تحقیقات بالینی ای که انجام گرفته است، ثابت می کند که سرعت رشد سرطان را کاهش می دهد. برای مثال در سال 2016 آزمایشی نشان می دهد که ریشه بابا آدم از رشد تومور های سرطان سینه جلوگیری می کند.

  • سلامت پوست

از خواص بابا آدم که مربوط به بخش برگ های ریشه آن می شود، این است که خاصیت آنتی اکسیدانی آن باعث می شود که آنزیم هایی که چین و چروک و رنگدانه های پوست را تشدید می کنند، از بین بروند. همچنین بر اساس مطالعات، تاثیر چشم گیری بر میزان و انواع جوش های صورت می گذارد.

  • ادراد آور

کسانی که آب را در بدن خود حفظ می کنند و نمی توانند آن را به خوبی دفع کنند، به این خواص بابا آدم توجه بیشتری داشته باشند. دیورتیک های آن کمک می کنند تا آب های بدن به خوبی از طریق ادرار از بدن خارج شوند.

عوارض جانبی ریشه بابا آدم

عوارض بابا آدم

در کنار خواص بابا آدم بهتر است که به عوارض جانبی احتمالی آن نیز توجه داشته باشید. هرچند که این عوارض در مجموع خطرناک محسوب نمی شوند، بررسی چند مورد از آن ها خالی از لطف نیست.

  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند و برای کنترل آن، دارو های قند خون مصرف می کنند نباید از ریشه بابا آدم استفاده کنند؛ زیرا قند خون را به مقدار زیادی کم می کند.
  • این ریشه به عنوان دیورتیک برای خروج ادرار محسوب می شود. اگر در کنار آن از دیورتیک های اضافی بهره ببرید، بدن شما با کم آبی شدیدی مواجه می شود.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، گیاه بابا آدم علاوه بر زیبایی، خواص متعددی دارد و نگهداری از بابا آدم بسیار آسان است. برای برگ ها و ریشه های آن خواص بی شماری ذکر کرده اند که هم مربوط به سلامتی پوست می شود و هم به دیگر اندام های بدن. ما در این مقاله پس از توضیح درباره خود این گیاه، 6 مورد از خواص بابا آدم را ارزیابی کردیم و به ذکر شواهد علمی درباره هر یک پرداختیم.

1 دیدگاه در “فواید و خواص بابا آدم برای سلامتی

  1. عالمی گفت:

    چرا وقتی برگ جدید در میاد یکی ار برگ ها میمیره وپژمرده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *