گیاهان آپارتمانی

معرفی انواع بابا آدم و شرایط نگهداری آن

انواع بابا آدم

آیا به دنبال خریدن گیاه بابا آدم برای خانه خود هستید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟انواع بابا آدم می تواند شما را گیج کند؛ زیرا انواع مختلفی از این گیاه هست و این می تواند برای شما چالش برانگیز باشد. در این مقاله ما هشت نوع از انواع بابا آدم را معرفی می کنیم تا شما بتوانید به خوبی تصمیم بگیرید کدام گیاه را به مجموعه انواع گیاهان آپارتمانی خود اضافه کنید.

  1. Alocasia Amazonica یا Amazonia Polly یا بابا آدم

انواع بابا آدم

گیاه بابا آدم که با نام آلوکازیا آمازونیکا نیز شناخته می شود، گیاهی از خانواده پیل گوش هاست که به دلیل شاخ و برگ های استوایی و بزرگ خود محبوبیت زیادی در میان گیاهان آپارتمانی دارد. این گیاه بر خلاف نامش در مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا رشد می کند نه جنگل های آمازون. برگ های بزرگ با نقش و نگار منحصر به فرد یکی از جذابیت های اصلی این گیاه آپارتمانی گرمسیری است. اندازه کوچک ساقه آن به شما این امکان را می دهد که این نوع از انواع بابا آدم را در خانه هایی با فضایی محدود نگهداری کنید. این گیاه می تواند به پاکسازی هوا از مواد شیمیایی مضر مانند فرمالدهید کمک کند.

درحالیکه بسیاری از گیاهان آپارتمانی می توانند به راحتی با شرایط خانه سازگار شوند، گیاه بابا آدم ممکن است در همان شرایط دوام نیاورد و وارد مرحله خواب شود. اما اگر بتوانید شرایط درست نگهداری از گیاه بابا آدم را فراهم کنید، برگ زیبای آن همراه با رگه های نقره ای و شاید حتی شکوفه های این گیاه می تواند به خانه شما زیبایی خاصی ببخشد.

  1. Alocasia Rugosa

انواع بابا آدم

خاستگاه جغرافیایی این نوع از انواع بابا آدم آسیای جنوب شرقی است و حدود نیم متر تا یک متر ارتفاع دارد. این گیاه به نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. این گیاه برگ های بیضی شکل تیره، ساقه های ضخیم و پرپشت و ظاهری ضخیم و محکم دارند. برگ ها ممکن است در بعضی مواقع رنگ آبی تیره داشته باشند. بسیاری از مردم به دلیل ضخیم بودن برگ ها احتمالا فکر می کنند این گیاه مصنوعی است!

  1. Alocasia infernalis یا جادوی سیاه

انواع بابا آدم

خاستگاه این گیاه مالزی است و برای نگهداری آن به نور جزئی خورشید نیاز است. اگر می خواهید یک نوع منحصر به فرد از انواع بابا آدم را به گیاهان آپارتمانی خود اضافه کنید، این گیاه می تواند بهترین انتخاب باشد. برگ های این گیاه که جادوی سیاه نیز نام دارد، تقریبا سیاه هستند که به بنفشی می زنند و درخشندگی شدیدی دارند. برگ ها رگبرگ های سبز و ضخیم دارند و بیضی شکل و نوک تیز هستند.

  1. Alocasia zebrina یا برینا

انواع بابا آدم

گیاه برینا برگ های نوک تیز پیکانی دارد و در جنوب شرقی آسیا رواج بیشتر دارد. این گیاه نام های زیاد دیگری ماننند گیاه گورخر، پلنگ آلوکازیا یا ببر آلوکازیا دارد. این نام ها به دلیل الگوی راه راه و خالدار این گیاه است. برینا گیاهی نسبتا بلند است و در بالای هر شاخه برگ های نوک تیز قلب شکل قرار دارد. ساقه این گیاه سایه ملایمی از بژ خالدار و راه راه با قهوه ای تیره دارد که شکل آن را عجیب و زیبا می کند.

  1. Alocasia bagindas یا ترازوی اژدها

ترازوی اژدها

اندازه این گیاه یک تا دو متر است و معمولا یک برگ بزرگ در هر ساقه دارد و به همین دلیل به ترازوی اژدها معروف است. خاستگاه این گیاه آسیای جنوب شرقی است. این گیاه معمولا یک برگ بزرگ روی ساقه دارد که ضخیم و پف کرده است. شکل و بافت عجیب این نوع برگ آن را برای کسانی که عاشق گیاهان گرمسیری غیرمعمول هستند بسیار محبوب کرده است. نگهداری از این نوع از انواع بابا آدم بسیار ساده است و تا زمانی که رطوبت کافی و نور غیرمستقیم خورشید دریافت می کنند رشد خوبی دارند. برای تامین رطوبت این گیاه آن را در حمام یا در جایی که رطوبت بیشتری دارد قرار دهید.

  1. Alocasia cucullate یا کوتوله کلاهدار

کوتوله کلاهدار

گیاه کوتوله کلاهدار نیم متر تا یک متر ارتفاع دارد و برگ های آن ظاهر آبشاری منحصر به فردی دارند. این گیاه با نام دست های بودا نیز شناخته می شود و به سرعت رشد می کند و در کمترین زمان جوانه می زند. این گونه برگ های سبز قلبی و ساقه های بلند دارد و برگ ها در اندازه های مختلف و آبشاری رشد می کنند. کوتوله کلاهدار مانند یک بوته کوچک و شکوفا به نظر می رسد. این گیاه در برخی فرهنگ ها برای مصارف دارویی استفاده می شود و در لائوس و تایلند در معابد بودایی از این گیاه نگهداری می شود. به همین دلیل نامش کوتوله کلاهدار است.

  1. Alocasia reversa یا جواهر

جواهر

مراقبت از این گیاه بسیار آسان است و برگ های سبز رنگ رو به نقره ای آن ظاهری زیبا به آن می بخشد. جواهر آلوکازیا یکی از محبوب ترین انواع بابا آدم است؛ زیرا مراقبت از آن بسیار آسان است و پیدا کردن آن چندان دشوار نیست. گاهی اوقات رگه های نقره ای گیاه می تواند رنگ آبی یا ارغوانی باشد و ظاهری درخشان به این گیاه ببخشد. اگر این گیاه را در داخل خانه نگهداری می کنید، مطمئن شوید که هوای اطراف آن را مرطوب نگه می دارید.

  1. Alocasia odora یا لیلی شب بو

زنبق یا لیلی شب بو گیاهی خارق العاده است که می توانید آن را در باغچه یا گلدان خود در مناطق گرمسیری و معتدل نگهداری کنید. اندازه این گیاه 1 تا 3 متر است و بهترین ویژگی آن برگ های رنگارنگ آن است. این رنگ ها سایه های مختلف سبز و کرم ایجاد می کنند. برگ ها به شکل گوش فیل هستند و به سمت بالا رشد می کنند و ظاهری پرانرژی به خانه شما می دهند. نگهداری از این نوع از انواع بابا آدم سخت نیست؛ زیرا در خانه هم می توان از آن نگهدای کرد و با هر شرایطی وفق پیدا می کند. این نوع بابا آدم بویی دوست داشتنی دارد و رایحه های لذت بخش به خانه شما می دهد.

جمع بندی

گیاه بابا آدم از گیاهان آپارتمانی بسیار زیباست که می تواند ظاهر زیبایی به خانه شما بدهد. نگهداری و تکثیر گیاه بابا آدم می تواند بسیار راحت باشد و در صورت رعایت شرایط نگهداری این گیاه می توانید به مدت طولانی از زیبایی آن بهره ببرید. همچنین باید بدانید که ریشه این گیاه خاصیت گیاهی دارد و در طب سنتی از آن بسیار استفاده می شود. ما در این مقاله انواع بابا آدم را معرفی کردیم و تا حدودی به شرایط نگهداری هر کدام اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *