گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت مشکلات و بیماری های گل ارکیده

گل ارکیده از زیباترین گیاهان گلدار آپارتمانی است و همین زیبایی بسیار زیاد، موجب شده است تا طرفداران زیادی داشته باشد. از این گل زیبا علاوه بر گل آرایی مجالس در انواع دسته گل ها و هدیه برای هر مناسبتی نیز استفاده می‌شود. همچنین ارکیده به عنوان یک گل آپارتمانی خوشرنگ ، در بسیاری از منازل نگهداری می‌شود اما مانند تمامی گیاهان، بیماری های گل ارکیده می‌تواند موجب نابودی آن شود. پس بهتر است در ابتدای نگهداری از آن، با بیماری های گل ارکیده مانند: خشک شدن ساقه و زرد شدن برگ ارکیده ، شل شدن برگ و علت گل ندادن ارکیده و … آشنا شوید.

گیاه ارکیده

 

مشکلات و بیماری های گل ارکیده :

زرد شدن برگ ارکیده

نور کم و یا زیاد، گرم و خشک بودن محیط، افراط و تفریط در آبیاری و کود دهی زیاد می‌توانند علل زرد شدن برگ ارکیده باشند. برای جلوگیری از بروز این مشکل در گل ارکیده، بهتر است با نکات زیر آشنا شوید و از راه حل های موجود برای درمان این مشکل استفاده کنید.

  • گل ارکیده فالانوپسیس به پوسیدگی طوقه و ریشه بسیار حساس است و علائم ابتدایی آن زرد شدن برگ ارکیده است.
  • ریشه های سیاه رنگ نشانه واضحی از این بیماری است و نباید آنها را نادیده گرفت.
  • در صورت وجود این بیماری در گیاهان، غنچه ها می‌ریزند، برگها خمیده می‌شوند و دیگر شادابی و استحکام قبل را ندارند حال اینکه برگهای گیاه سالم، سفت و محکم اند.
  • راه حل نسبی از بین بردن پوسیدگی ریشه، درآوردن گیاه از گلدان و فرو کردن تمامی قسمتهای آن در یک محلول قارچکش است. 

گل ندادن ارکیده

  • توجه داشته باشید که پوسیدگی ریشه در این گیاه ابتدا موجب پژمردگی برگها می‌شود. دقیقا مثل این است که گیاه تشنه است و ممکن است فکر کنید با آبیاری بیشتر گیاه را می‌توانید نجات دهید که کاری بسیار اشتباه است.
  • گاهی پوسیدگی ریشه مدتها طول می‌کشد تا این گیاه را از بین ببرد و در طی این مدت گیاه رشدی نخواهد داشت. 
  • چنین گیاهانی که سالهاست رشدی نداشته اند بهتر است که گلدانشان تعویض شود و در بستری تازه کاشته شوند و در آبیاری آنان زیاده روی نشود.
  • بهترین راه جلوگیری از بروز این بیماری، برنامه ریزی منظم برای آبیاری، زیاده روی نکردن در آن و رعایت فاصله مناسب بین دو آبیاری است.
  • آب را بر روی برگها نریزید و تا جایی که امکان دارد از خیس شدن ساقه اصلی خود داری کنید. بهتر است آبیاری را در هنگام صبح انجام دهید تا با فرارسیدن شب و دمای پایین تر، رطوبت اضافی محیط از بین رفته باشد.

زرد شدن برگ ارکیده

سیاه شدن برگ های ارکیده

سیاه شدن برگ، یکی از مشکلات ارکیده است که دلیل آن سرد بودن هوا در شب است. برای رفع این مشکل گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید. همچنین این مشکل می‌تواند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی براق کننده هم باشد.

سیاه شدن برگ ارکیده

 

ایجاد زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها

دلیل این پودرهای سفید، بیماری شپشک آرد آلود است که از بیماری های گل ارکیده و خیلی از گیاهان دیگر است. برای نابودی این حشره گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم برطرف شوند. همچنین استفاده از سموم خانگی که خودتان می‌توانید به راحتی درست کنید مانند یک پنبه ی آغشته به آب و صابون و کشیدن آن روی برگها، می‌تواند در کاهش این آفات بسیار موثر باشد.

شپشک آرد آلود ارکیده

سطح برگها و گلها دارای تار عنکبوت است

کنه ریز قرمز عامل این بیماری است. برای درمان باید با اسفنج یا پارچه پشت برگها را طبق دستور با سم کنه کش سمپاشی کنید تا علائم رفع شوند.

تار عنکبوتی شدن برگ ارکیده

قهوه ای رنگ شدن برگ ها و خشک شدن گیاه

این مشکل از مشکلات و بیماری های گل ارکیده ناشی از تشنگی زیاد گیاه و خشک شدن بیش از حد خاک است. برای رفع این مشکل گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون سطلی پر از آب قرار دهید. خاک را در تابستان همیشه مرطوب نگه دارید ولی اجازه ندهید آب اضافی در گلدان ها باقی بماند.

گل ندادن ارکیده

دلایل گل ندادن ارکیده متفاوت است و یکی از علت های آن می‌تواند بزرگ بودن بیش از اندازه ی گلدان باشد. کود دهی بیش از حد به گیاه نیز علاوه بر سوزاندن ریشه، می‌تواند مانع گل دادن ارکیده شود. معمولا، کود دهی ماهی یکبار توصیه می‌شود. اما زمانی که گیاه گل و شکوفه دارد به آن کود ندهید چرا که موجب ریزش آن ها می‌شود. بهترین زمان برای دادن کود به ارکیده، زمانی است که تمامی گلها ریخته باشد و گیاه در آستانه ی رویش و گل دادن مجدد باشد. 

خشک و منقبض شدن غنچه ها : 

علت این مشکل هوای گرم و خشک است. بهتر است هر دو روز یکبار گیاه را با آب ولرم و بدون املاح غبارپاشی کنید. بهتر است با قرار دادن گلدان ها در گلدانهای بزرگتر و پر نمودن حد فاصل دو گلدان با پیت ماس و خزه محیط گیاه را مرطوب کرده و رطوبت پایدار و دائمی ایجاد کنید.

جوانه ها در شب صدمه می‌بینند :

از جمله بیماری های گل ارکیده و بسیاری از گیاهان دیگر همین حشره ی تریپس است. برای از بین بردن آن باید با سم حشره کش، گیاه را هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علائم برطرف شوند. 

 

74 دیدگاه در “علت مشکلات و بیماری های گل ارکیده

  1. مهین فرخ سرشت m گفت:

    سلام خیلی خوب وعالیه. لطفا در ارتباط اینکه چرا برگهای ارکیده به حالت چرمی در میآیند من را راهنمایی کنید سپاس گزارم.

  2. Rashed گفت:

    سلام گل ارکیده تازه خریداری کردم که ساقه قبلا بریده شده خشک دارد و برگ ها سبز هستن نیاز است ساقه خشک را جدا کرد

    1. Hany گفت:

      با تجربه شخصی من نظرمو مینویسم اگه ساقه شما خشک شده از انتها جداش کنید ولی اگه ساقه سبز است نگهش دارید احتمال جوانه دادن بسیار زیاد است

      1. مریم بهرامی گفت:

        با سلام ممنون از پاسختون

      2. على گفت:

        سلام
        لطفا جواب من رو بديد
        من هم اركيده دارم بعد از يك دوره گل دهى ساقش خشك شد و من اون رو از ته كندم
        يكسال تمام مرتب اب بهش دادم و تا امروز فقط و فقط برگ جديد ميده و اصلا ساقه ى جديدى در نمياد
        لطفا راهنمايى كنيد.

        1. سینا گفت:

          کود گلدهی در فصل مناسب و اختلاف دما 8.5 درجه ای شب و روز در به گل نشتن کمک شایانی میکنه

        2. ربه کا گفت:

          سلام من ارکیدم برگهاش زرد شده و لزج شده میشه راهنمایم کنید ممنون

          1. کیانا والی گفت:

            سلام احتمالا آبیاریتون زیاد بوده. باید سریعا آبیاری رو تا خشک شدن کامل خاک متوقف کنید و اگر براتون امکان پذیره گیاه رو از خاک دربیارید و بهش قارچ کش بزنید و در خاک جدید بکارین.

          2. Parvaneh گفت:

            گل ارکید من شاخه جدید داد و غنچه داشت ولی قطره هایی مثل آب روی این شاخه پیدا شدنه چسبناک هستند و داره شاخه را از بین می بره میشه بگویید دلیلش چی میتونه باشه ؟

    2. داود گفت:

      ساقه گل ارکیده من ازبالازرد شده والبته یکی از شاخه ها هم ازبالای ساقه زرد شده بود؛که من آن شاخه ومقداری از بالای ساقه رازدم وآب ودارچین به گل دادم؛ولی هنوز قسمت بالای که زده بودم چند سانتی زرد شده.ممنون میشم راهنمایی کنید‌

  3. ابراهیم گفت:

    سلام
    گل ارکیده ی من در حال جوانه زدن و گل دادن بود که بر اثر بی دقتی ساقه آن شکست
    بعد از دو هفته از وسط بند ساقه ی شکسته جوانه ی دیگری در حال رشد است
    به نظر شما این گیاه گل می دهد؟

    1. Haniye گفت:

      بله گل میده

      1. ملیحه گفت:

        سلام، وقت خوش
        ارکیده من حدود سه ماه پیش شروع به رشد ساقه گل کرد، تا یک جایی که بالا آمد دیگه متوقف شد، حدود یکی دو ماهی هست که متوقف شده ، چه کاری میتونم براش بکنم؟

    2. آيدا گفت:

      سلام من حدودا دو ماه كه گل اركيده گرفتم
      اوايلش خيلي خوب گل ميداد غنچه هاش باز ميشدن
      به من گفته بودن گل هاش ميريزه بعد ٥٠ روز دوباره گل ميده
      گلم غنچه كرد ولي غنچه اش باز نشده شل شد و افتاد الانم
      سر ساقه اش اول قرمز شده بود الان داره به زردي ميزنه يعني رسماً خشك شده چيكار كنم؟؟؟؟

      1. بیتا گفت:

        سلام وقت بخیر
        من حدود ۲۰ روز پیش از شما گلدان ارکیده فالانوپسیس
        سفید خریدم وقتی برام ارسال شد یک شکستگی روی برگش بود که اون برگ به کل از بین رفت
        و غنچه هایی هم‌که داشت همه رو به خشک شدن دارن میرن گلدان شیشه بود
        و‌ریشه های بیرونی حالت خشک دارن
        ابیاری رو هر ۱۰ روز یکبارانجام میدم
        میخواستم بدونم چطور از خراب شدن گل جلوگیری کنم و اینه گلدان شیشه ای رو عوض بکنم ؟

        1. حامد گفت:

          با سلام ابیاری باید با اب بدون کلر اتفاق بی افته و حالا خط و یا بعضا لک روی برگ گیاهان طبیعی میباشد و این که محیژ منزلتون گرم هست

      2. Parvaneh گفت:

        گل ارکید من شاخه جدید داد و غنچه داشت ولی قطره هایی مثل آب روی این شاخه پیدا شدنه چسبناک هستند و داره شاخه را از بین می بره میشه بگویید دلیلش چی میتونه باشه ؟

  4. نوشین گفت:

    سلام ارکیده من پر ار غنچه میشه و قبل باز شدن خشک میشه و میفتن دلیل چی میتونه باشه؟

    1. پشتیبان 1 گفت:

      سلام باید توجه داشته باشید که بهترین محیط برای رشد و گل دهی گیاه ارکیده هوای گرم و مرطوب و دمای بین 12 تا 28 درجه سانتی گراد می باشد وبرای جلوگیری از خشک شدن گیاه باید به دور از وسایل گرمایشی و دمای زیر 30 درجه باشد و قبل از خشک شدن خاک گلدان حتما آبیاری شود چون گیاهی بی زار از کم آبی است.با رعایت این نکات و استفاده از کود مناسب گیاه ارکیده حتما مشکلتون برطرف میشه.

    2. سینا گفت:

      رطوبت رو کنترل کنید

  5. غزاله گفت:

    سلام
    گل ارکیده من نه برگ میده نه ریشه ی جدید میده
    گل میده ولی خیلی بی جون و کم هست ساقه گلش و هم کندم ولی نه از برگ خبری نشده یه تگ برگ داره میشه راهنماییم کنین لطفا ??????

    1. iranderakht گفت:

      سلام کمبود مواد غذایی دارد کود مخصوص ارکیده تهیه کنید

  6. رضا گفت:

    سلام اركيده من داره گلهاش پسر ميشه و ميريزه علت آن چيست؟

    1. iranderakht گفت:

      سلام دلایل مختلفی میتواند داشته باشد اعم از گرمی هوا و کمبود مواد غذایی

    2. رضا گفت:

      سلام مدت زمان گل اركيده ك در گلدان هست چقدر است

    3. پشتیبان 1 گفت:

      سلام قرار دادن گیاه در کنار منابع گرمایی، سردی هوا، نور مستقیم، آبیاری زیاد یا ایجاد تنش در اثر تعویض گلدان یا جابه‌جایی می‌تواند از دلایل ریزش برگ‌های گل ارکیده باشد.

    4. امير كاظمي گفت:

      سلام وقت بخير من گلدون اركيده رو عوض كردم وشيشه اي گذاشتم به نظر شما اب بدم ريشه هاش ميگنده يا نه چون ته شيشه سوراخ نداره كه اب نمونه تو خاك ، اگه ميگنده چه گلدوني تهيه كنم
      ممنون

      1. کیان گفت:

        دوست من گلدان شیشه یی مناسب ارکیده نیست. گلدان ارکیده باید پلاستیک شفاف باشه و لازمه زیرش وتمام دور بدنه گلدان رو با حویه سوراخ کنی. ریشه ارکیده حتما باید نور و هوا بهش برسه ، بهترین خاک برای ارکیده هم چیپس چوب خالی هست. این گل تو محیط طبیعیش روی شاخه و تنه های درختان رشد میکنه و هرگز نباید ریشه هاش رو در خاک قرار بدید.

  7. مصطفی گفت:

    سلام ریشه های هوایی دارن زرد و پوسیده میشن چیکار نم برگها خوبن و برگهلی جدید هم میده مشکلی هست برای گلم بطفا راهنمایی بفزمایید ممنون.

    1. پشتیبان 1 گفت:

      آبیاری زیاد ،ماندن ریشه های هوایی زیر خاک ،آلوده بودن خاک باعث این عارضه شده .گياه ارکيده يک گياه رطوبت دوست است اما به اين معني نيست که خاکش بايد دائما خيس و مرطوب باشد . گياه ارکيده ريشه هاي هوايي دارد که از گلدان بيرون زده هستند و اين ريشه ها رطوبت هوا رو جذب ميکنند و نبايد انها را زير خاک کرد چون دچار پوسيدگي و قارچ زدگي مي شوند . پس از هر دوره آبياري , بايد ريشه ها خوب خشک بشوند . به همين دليل نبايد هيچ وقت ته گلدان ارکيده آب باشد مگر اينکه گياه در جاي گرم باشد .ریشه های پوسیده را جدا کرده و سایر قسمت ها را با قارچ کش مثل بنومیل ضد عفونی کنید .یک قاشق چای خوری سم در یک لینر آب حل شود مقداری را به نقاط آلوده اسپری کرده و بقیه را به صورت آبیاری به خاک دهید 15 روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید

    2. مصطفی گفت:

      سلام خیلی ممنون ازمطالب عالیتون
      من یک گل ارکیده خریدم، تو یک هفته گذشته ۴ تا گل داشت دوتا غنچه دیگرش هم باز شدن اما دو روزه که دوتا از گلاش دارن پژمرده میشن و حالت افتادگی و بی حالی دارن یک مقدار هم پایین گلبرگ ها چروک شدن، اگر راهنمایی بفرمایید خیلی ممنون میشم

  8. پدرام گفت:

    سلام و عرض ادب
    حدود ۳ هفته پیش گل ارکیده خریداری کردم
    خیلی شاداب بود و ۲ تا غنچه هم داشت که باز شدن ولی الان بعد از گذر این مدت گلها دارن پژمرده میشن،هر روز یا یک روز درمیان برگ ها و سطح خاک رو غبار پاشی کردم و ۱ بار در هفته آب دادم،نور کافی در سایه داره کنار پنجره شمالی،دما هم گرم و یا سرد نیست! علت چی میتونه باشه؟
    ممنونم

    1. پشتیبان 1 گفت:

      سلام وقتتون بخیر کود دادین به ارکیدتون؟
      اگر میزان رطوبت داخلی منزلتان کمتر از ۴۰ درصد باشد، حتما نیاز است که به صورت روزانه ارکیده‌ها آبیاری شوند.ارکیده‌ها را در نزدیکی پنجره‌های شرقی و جنوبی ساختمان که نسبت به سایر پنجره‌ها دارای نورگیری بهتر و قوی‌تری هستند، قرار دهید.هر وقت احساس کردید که خاک گلدان ارکیده خشک شده، باید آن را آبیاری کنید.ماهی یک بار مقداری کود به گلدان ارکیده اضافه کنید. البته برای استفاده از کود به هیچ عنوان زیاده روی نکنید؛چرا که کود زیاد باعث خشک شدن ارکیده‌ها می‌شود.، در نظر بگیرید تا گل شما همواره با هوای تازه در تماس باشد.البته این گل لزوما نباید زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. از یاد نبرید قرار دادن گلدان ارکیده روی پنجره‌های شمالی باعث دیر رشد کردن آن‌ها می‌شود؛ چرا که پنجره شمالی قادر نیست، نور کافی را در اختیار این گیاه قرار دهد. از این رو از قرار دادن گلدان ارکیده روی پنجره‌های شمالی خودداری کنید. دمای مناسب برای پرورش ارکیده‌ها بین ۱۶-۲۴ درجه سانتیگراد است. در این رنج دما، ارکیده‌ها توانایی بهترین رشد را دارند. ارکیده‌ها در دمایی پایین از بین می‌روند، اگر چه گونه‌های متفاوت ارکیده‌های به دما‌های متغییری برای رشد نیاز دارند. در هر صورت اجازه ندهید که محیطی که گل ارکیده در آن قرار دارد به کمتر از ۱۶ درجه سانتی گراد برسد، چرا که پایین‌تر از این دما باعث نابودی گل‌های ارکیده خواهد شد.برای اینکه ریشه‌های ارکیده به هوای کافی دست یابند، باید همواره پنجره اتاق را کمی باز بگذارید تا با گردش هوایی که ایجاد می‌شود، ارکیده شما به هوای تازه بیشتری دسترسی داشته باشد. هر چقدر هوای بیشتر به ریشه گل‌های ارکیده برسد، این گیاه سالم‌تر و شاداب‌تر خواهد بود و همچنین رشد بهتری خواهد داشت.این نکته بسیار مهم است که شما مقدار و زمان آبیاری گل ارکیده را با توجه به بررسی خاک آن انجام دهید نه با توجه به روز‌های هفته؛ چرا که دمای هوا در روز‌های سال متغیر است از این رو گل شما ممکن است در فاصله زمانی نامرتب نیاز به آب داشته باشد. بهترین تشخیص برای زمان آبیاری گل‌های ارکیده این است که شما انگشت دست خود را به میزان ۱ الی ۲ سانتی متر درون خاک گلدان فرو کنید. اگر بلافاصله پس از بیرون آوردن دستتان از درون خاک، خاک درون گلدان به دست‌تان چسبید، این امر می‌تواند ناشی از کافی بودن رطوبت درون گلدان باشد، اما اگر خاک‌های چسبیده به دست‌تان به راحتی از سطح انگشتانتان جدا شده و بر روی زمین بریزند، این امر نشان می‌دهد که گل شما نیاز به آبیاری دارد. در هنگام آبیاری گل‌های ارکیده دقت کنید تا تمام نواحی خاک گلدان از وجود آب سیراب شوند. در چنین شرایطی اگر سینی زیر گلدان نیز پر شود، مشکلی به وجود نمی‌آید.

    2. اركيده چترسحر گفت:

      سلام.وقتتون به خير.من يه اركيده خريدم كه دوسه ماهي هست كه دارمش.دوتا برگ جديد داره ميده ولي ساقه زيريش كه بيرون از بارك هم هست تيره شده و برگ پاييني هم داره سياه ميشه از محل اتصال به طوقه.بسترش بوي كفك ميده.ميتونم از قارچ كشهايي كه برا بقيه گياههام استفاده ميكنم براش استفاده كنم؟

  9. عاطفه مفتخر گفت:

    سلام
    همسرم گل ارکیده سفیدی رو روز قبل خریداری کردن که یکی از برگ های ان زرد بوده و در عرض یک شب یکی از گل های ان گلبرگ های خودش را جمع کرده و به نظرم حال گلم خوب نیست میشه لطفا راهنمایی کنید که علت این موضوع چیه؟ و چه کاری باید برای بهبودش انجام بدم؟

    1. پشتیبان 1 گفت:

      نور کم و یا زیاد ، گرم و خشک بودن محیط ، افراط و تفریط در آبیاری ، کود دهی زیاد می توانند علل زرد شدن برگ ارکیده باشند.
      گیاهان ارکیده فالانوپسیس بسیار به پوسیدگی طوقه و ریشه حساس هستند که علائم ابتدایی آن زرد شدن برگ ارکیده است.ریشه های سیاه رنگ نشانه واضحی از این بیماری است.بهترین راه جلوگیری از بروز این بیماری است که در آبیاری این گیاه زیاده روی نکنید و فاصله مناسب بین دو آبیاری را رعایت کنید. آب را بر روی برگهای گیاه نریزید و تا جایی که امکان دارد مانع از خیس شدن ساقه اصلی شوید. آبیاری را در طی صبح انجام دهید تا با فرارسیدن شب که دما نیز پایین تر است رطوبت اضافی محیط از بین رفته باشد.
      خشک و منقبض شدن غنچه ها به این دلیل است که هوا گرم و خشک است،هر دو روز یکبار با اب ولرم و بدون املاح غبارپاشی کنید،با قرار دادن گلدان ها در گلدانهای بزرگتر و پر نمودن حد فاصل دو گلدانها را با پیت و خزه مرطوب کنید و رطوبت پایدار و دائمی ایجاد کنید.

    2. علی گفت:

      باعرض سلام وخداقوت خدمت شما ودوستان همراه بنده دوسوال در مورد گل ارکیده از حضور محترمتون داشتم سوال اول اینکه برایه گل ارکیده حتمی باید از گلدان شفاف استفاده کرد یا از گلدانهایه معمولی هم میشه وسوال دوم که درمورد خود گل ارکیدم هست اینه که رویه بندهایه ساقه گلدهنده قطره های ریزی تشکیل شده که یک کمی غلیظ وچسبناک هست وتقریبا رویه تمام بندها وجود داره ایا گل زیبایه من بیماری خاصی داره یا این تراوش ها طبیعی هستن ممنون وسپاس گذار راهنمایی شما

  10. علی گفت:

    باعرض سلام وتشکر از راهنمایی هایه مفید شما ودوستان جسارتا درمورد گلدان ارکیده سوال داشتم که باید حتمی شفاف باشه یا میشه از گلدانهایه معمولی هم استفاده بشه

  11. علی گفت:

    باعرض سلام وتشکر از راهنمایی هایه مفید شما ودوستان جسارتا درمورد گلدان ارکیده سوال داشتم که باید حتمی شفاف باشه یا میشه از گلدانهایه معمولی هم استفاده بشه ومورد بعدی که نیاز به رانمایی شما دارم اینه که از محل بند هایه ساقه کل ارکیده بنده یک جور مواد چسبنده خارج خارج میشه بدون هیچ زخم یا خراشی البته میزانش خیلیکه یه غطره خیلی کوچک ولی تویه تمام بندها هست ایا گل بنده بیمار شده یا طبیعی هست

  12. سارا گفت:

    سلام . روزتون خوش. من یک گل ارکیده دارم که یک ماهه خریداری کردم. تو گلدون سفالی کاشته شده و روش خزه نیست و ریشه های ان مثل بقیه ارکیده ها معلوم نیست. فقط مشکلش نرم شدن و افتادگی برگ های ان است‌ . میشه راهنمایی کنید

  13. نسترن گفت:

    ،من گلم پر از غنچه مي شه ولي باز نمي شه تغيير رنگ ميده و صورتي ،قرمز مي شه بايد چه كار كنم ؟

    1. مرتضی پاکزاد گفت:

      گل من هم غنچه دارد تغیر رنک داده به رنگ صورتی وقرمز درامده علت چبست؟

  14. فراهاني گفت:

    You سلام
    من اسفند ماه يك گل اركيده خريدم و در فروردين كه سفر بودم چندتا از گلهايش افتاد ولي از ٢٣ فروردين تا الان حسابي حواسم بهش بوده از احاظ ابياري كوددهي و كنار پنجره جنوبي ، اما چند روزه گلهاش پژمرده شده بايد چيكار كنم؟
    و تعدادي حشره خيلي خيلي ريز در بشقاب زير گلدان هست
    مي شه راهنماييم كنيد ممنون

  15. سبا گفت:

    سلام من گل اركيده خريدم جديدن حدود ٢ ٣ هفته هست و جديدن ديدم درون خاك گلم قارچ رشد كرده است و تعداد قارچ ها داره زياد ميشه. بايد چيكار كنم لطفا جواب بدين

  16. سبا ٢ گفت:

    سلام من گل اركيده خريدم جديدن حدود ٢ ٣ هفته هست و جديدن ديدم درون خاك گلم قارچ رشد كرده است و تعداد قارچ ها داره زياد ميشه. بايد چيكار كنم لطفا جواب بدين

    1. Tina گفت:

      سلام من یکماه پیش گل ارکیده خریدم ولی گلاش پژمرده میشه و میافته این طبیعیه یا نه؟برگاش حوبن از داخلم ریشه های سبز زده

      1. کیانا والی گفت:

        سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه آبیاریتون زیاد باشه اول این مورد رو بررسی کنین.

  17. ماهان گفت:

    سلام. ارکیده من هزارپا گذاشته و کاملا گل ها ریخت اما برگ جدید هم سبز شده! برای از بین بردن هزارپا ترجیح دادم خاک تعویض کنم اما در زمان تعویض خاک متوجه غنچه جدید شدم.. آیا تعویض خاک به غنچه آسیب میزنه ؟
    با هزار پا چه کنم؟ آیا باید تند تند سم بزنم؟

    1. اركيده گفت:

      من برا هزارپاي گلدونام گلدونها رو تو يه ظرف بزرگتراز خودش ميذارم و غرقابي بهش آب ميدم تا حدي كه مطمين بشم كه گلدون از پر آب شدن سر بره.بك ساعتي بذارين بمونه تا يا هزارپاها خفه بشن يا بيان رو آب و بگيرينشون.

  18. شهلا گفت:

    سلام
    گلدون ارکیده داشتم حدود دو هفته پیش جلو نور غیر مستقیم پنجره گذاشتم. هفته ای یبار بهش اب دادیم. دمای منزل هم بین 22 تا 25 درجه بوده. همه گل هاش پژمرده شد . چیکار باید بکنم؟ دوباره میشه احیاش کنم

  19. omid گفت:

    سلام،من ارکیده دی ماه 97 خریدم،کلی گل میداد بعد از یه مدت فقط غنچه میداد زرد میشد میفتاد تا اینکه اون شاخش هم شروع به زرد شدن کرد و خشک شد و از ته بریدمش،این چند وقت برگ میداد اما خبری از شاخه نبود تا اینکه الان دیدم یه طرف گلدونم خاکش سفید شده و یکی از برگام حالت سوختگی پیدا کرده،چطور میتونم دوباره احیاش کنم ؟؟

  20. پریسا گفت:

    سلام وقت بخیر
    یک هفته است که گل ارکیده خریدم.در یکی از شهرهای فرانسه زندگی می کنم که رطوبت هوا 63 درصد هست و دما 28-29
    اتاق هم کلا افتاب گیر نیست، روشن هست ولی پرتو مستقیم نیست.
    یکی از برگ ها زرد شده بود که تحقیق کردم نوشته بود بیماری این گله.
    آبیاری هم هفته قبل به اندازه 50میلی لیتر آب دادم و چون اینجا هوا گرمه هر روزی که چک کردم خاکو و خشک بود دو اسپری هم آب دادم که اگر بشه اندازه دو قاشق غذا خوری.
    الان مسکل اینه که گل ها دارن بسته می شن و نمی دونم که علت اون برگ زرده یا کم آبی یا آب زیاد
    ممنون می شم راهنمایی کنید.

  21. نیره گفت:

    سلام من ارکیده مو اسفند ۹۷ با شاخه گل خریدم وقتی آوردم منزل گلهاش چند تایی باز شدن اما به زودی همشون ریختن حتی غنچه هاش هم ریخت ولی برگ جدید زد حدودا ۴ تا برگ زد اما الان میبینم که ریشه های هواییش دارن خشک میشن و یه حشره های ریزی تو خاکش هست یه بار آوردم زیر آب مستقیم تمام خاکش رو شستشو دادم و گذاشتم آبش کامل خارج بشه بعد به زیر گلدانی انتقال دادم من نگران اون حشره هام نمیدونم قارچ هست یا آفت ؟ و چرا ریشه های هواییش خشک میشن از درون ریشه ها میپوسن خواهش می کنم کمکم کنید تا دوباره ارکیده م احیا بشه .

  22. Salar گفت:

    سلام
    من گل ارکیده که خریده بودم‌و متاسفانه خشک شده کامل میخواستم بپرسم ببینم اگه دوباره من ازش نگهداری کنم امکان رشد دوبارش هست یا نه مرسی

  23. مهدی گفت:

    من ارکیده ای که خریدم قبلا گل داده ساقش رو یکم از بالا بریدن دو سه تا گره مونده که یا دوباره گل میده یا بچه میده منتها ساقه از بالا که بریدن داره زرد میشه میاد پایین علت چیه چاره ش چیه؟

  24. رويا محمدي گفت:

    سلام وقتتون بخير وقتي گل اركيده برگهايش پژمرده ميشود بايد برها رو چيد يا نه ؟

  25. شبنم عامري گفت:

    سلام
    اركيده من من ساقه گل نميده فقط هي برگاش اضافه ميشه. ممنون ميشم اگه راهنمايي كنيد كه چي كار كنم كه گل بده.

  26. پونه گفت:

    سلام روز بخير
    ببخشيد لبه برگهاي اركيده شيره زده چه كارش بايد بكنم؟

  27. سحر گفت:

    سلام من ٥روزه گلدون اركيده خريدم ولي الان كاملا گل هاش پژمرده شده،توروخدا بهم بگين چكار كنم خوب بشه؟

  28. سمیرا گفت:

    سلام ۲۰ روزی هست که ارکیده خریدیم گلدانشو عوض کردم تا دیروز خوب بود دیروز کمتر از نیم متر جابجا شد و عصرش دیدم گلش چروک شد غبارپاشی کردم ۸ شب
    امروز همه گلاش بیحاله آب دادم بگین چیکار کنم خراب نشه خیلی دوسش دارم

  29. مژگان گفت:

    سلام، من 3 روز پیش گل ارکیده خریدم و گلدانش رو عوض کردم اما از دیروز گلهای ارکیده حالت خمیده و بی حال بودن دارند. میخواستم بدونم علت بی حالی گلها چی میتونه باشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام علتش همون تعویض گلدان هست. باید اجازه بدید گیاه به گلدون جدید عادت کنه.

  30. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر. گل ارکیده وحشی که خریدم، بعد از مدتی یه مایع سفید و چسبناک روی ساقه های آن پدید آمده، مانند قطرات شبنم هست. گلهای ارکیده هم دارن کم کم خشک میشن، میشه راهنمایی بفرمایید که چکار کنم؟ ممنونم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  31. منیره گفت:

    سلام ارکیده من از بهار ک گرفتمش هیچ رشدی نکرده گلاش ریخته و من گلدونشو عوض کردم هفته ای یه بار بهش اب میدم با کود۱۲-۱۲-۳۶ ولی چند روزه میبینم برگاش شل شدن الانم گذاشتمش رو ایون ک نور بیشتری بهش بخوره .نورش مستقیم نیست چیکارش کنم به نظرتون براش؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر
      دادن کود گلدهی به ارکیده زمانی که گیاه خودش گل داره اصلا ضروری نیست و برای گیاه مضره. ارکیده نباید در هوای آزاد قرار بگیره. بهتره گلدون رو پشت پنجره با نور متوسط بذارین. اگر برگ ها شل شدن ممکنه آبیاری هم زیاد باشه. گلدون رو در جای خنک ولی دور از باد مستقیم کولر بذارین و برای تامین رطوبت هم از روش ساخت جزیره استفاده کنید.

  32. مهری گفت:

    سلام ساقه گل ده گیاه ارکیده من تقریبا هشت یا نه ماهی ‌که خشک شده .چیکار کنم برای رسد مجدد ساقه گل ده حال برگها خوبه و به خوبی رشد می‌کنه

  33. ساناز گفت:

    سلام..گل ارکیده ی من تمام برگاش زرد شد و افتاد… الان دیگه جای رشد نداره این گل؟یا ایمیدی هس ک جوونه بزنه

  34. سمیرا گفت:

    سلام ارکیده من از بالای شاخه ۲ تا برگ کوچک جدید درآورده و شاخه جدید برای گل جدید هم نداده علت دادن این برگهای نابجا چیست؟

  35. زهرا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    گل ارکیده من تقریبا ۴ ماهه خریدمش و در طول این ۴ ماه هم برگ جدید داده هم ریشه جدید هم گل جدید ،اما امروز دیدم ساقش از بالاکمی ب زرد میزنه و خشک شده و تا وسطای ساقه قرمز شده فقط تیکه پایینش سبز و متوجه شدم دوتا از ریشه هاشم کاملا سیاه شده و خشک شده،خواهش میکنم راهنماییم کنید که مشکل گلم چیه و چه کاری باید براش انجام بدم؟؟
    سمت پنجره جنوبی گذاشتمش نور خوبی میگیره ولی مستقیمم نیس هروقت یکی از ساقه هاش نقره ای بشه اب میدم بهش هرروز هم غبار پاشی میکنم ،خیلیی ممنونتون میشم بگید اشتباهم کجاس باید براش چیکار کنم ک حالش خوب بشه؟؟؟

  36. زهرا گفت:

    سلام گل اركيده من داره ريشه ميده ، برگ فقط داره و ساقه نداره ، ممكنه ك گل بده لطفا راهنمايي كنيد

  37. سحر گفت:

    ارکیده من بعد حدودا ۶ ماه هیچ گلی و نشونه ای از گل نداره
    پشت برگ هاش به تعدادکم لک های سفید و مقاومی ایجاد شده و سطح خاکش تخم های خیلی ریز سفید دیدم لطفا راهنمایی بفرماین ?

  38. زهرا گفت:

    من یه گل ارکیده دارم که اول شپشک زد و من بهش سم زدم و اون افت از بین رفت اما بعدبرگ هاش زرد شد و درنهایت واسه احیا به گل فروشی رفتم و گلدون عوض شد اما الان اصلا هیچ تغییری هیچ بهبودی نداشته. یه ارکیده دیگه گرفتم که تمام گلهاش پژمرده شد و ریخت و غنچه هاش هم خشک شد. من چکار کنم????

  39. یاس گفت:

    سلام. ریشه های ارکیده ای که به تازگی خریدم خشک و پلاسیده و تا حدودی تیره شده. روز اول یکی از گلبرگ هاش پژمرده شد که فکر کردم از استرس تغییر محیط است. دو تا از برگ هاش زیرش لک های کوچک سیاه افتاده و کمی از کنار زرد شده اند و کم رنگ. اما خودش به نظر سالم می آید، گل های سرحالی دارد و غنچه هم دارد. خاکش هم خزه بسته. برای ریشه ها و برگ هاش چه کار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *