گیاهان آپارتمانی, مقالات

علت و درمان افتادگی برگ سانسوریا

همانطور که می‌دانید گیاه سانسوریا یا زبان مادر شوهر (Sansevieria trifasciata) به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی سرسخت شناخته می‌شود که بی‌توجهی به آبیاری، تغذیه و نور کم را تحمل می‌کند. اما این گیاه مقاوم نیز مانند باقی گیاهان ممکن است دچار مشکل شود. در صورتی که برگهای این گیاه دچار افتادگی شدند اصلا نگران نباشید چرا که این مشکل در سانسوریا به راحتی قابل حل است. برای دانستن علت و درمان افتادگی برگ سانسوریا در این مقاله همراه ما باشید. 

راهنما کامل نگهداری سانسوریا

درمان افتادگی برگ سانسوریا

چرا برگهای گیاه سانسوریا می‌افتند ؟؟

 شایع ترین دلایل افتادگی برگها، آبیاری بیش از حد، زهکشی ناکافی خاک، هوای سرد محیط، آفات یا بیماری ها، نور ضعیف و یا کوچک و بزرگ بودن گلدان است. بنابراین برای درمان گیاه خودد ابتدا باید شرایط نگهداری گیاه خود را به دقت بررسی کنید سپس مشکل را شناسایی کنید و در صدد رفع آن اقدام کنید.

همانطور که گفته شد ۶ دلیل اصلی برای افتادن برگ های گیاه سانسوریا وجود دارد. تا کنون شایع ترین دلایل آبیاری بیش از حد و زهکشی ضعیف است، بنابراین ابتدا به این موارد می پردازم.

1. آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه

سانسوریا گیاهی آبدار است، به این معنی که برگ های لاستیکی و ضخیم آن رطوبت را به خوبی حفظ می کنند. بیشتر ساکولنت ها نسبت به گیاه خانگی معمولی شما به آبیاری کمتری نیاز دارند و گیاه سانسوریا نیز از این قاعده مستثنی نیست و معمولاً در مناطق گرم و خشک مناطق استوایی غرب آفریقا رشد می کند. این بدان معنی است که آنها می توانند رطوبت زیادی را تحمل کنند اما در صورت دریافت آبیاری بیش از حد مستعد پوسیدگی ریشه می شوند.

برای اینکه گیاه افتاده خود را به شکوه قبلی خود برگردانید، ابتدا اجازه دهید خاک آن کاملا خشک شود. انگشت خود را عمیقاً در خاک فرو کنید تا مطمئن شوید که فقط سطح آن خشک نیست. بنابراین همیشه اجازه دهید بین دو آبیاری خاک گیاه حداقل به اندازه ۲.۵ سانتی متر خشک شود و سپس آبیاری مجدد را انجام دهید.

همچنین برای از بین بردن هر گونه قارچ ریشه ای، فقط با پراکسید هیدروژن 3 درصد به مدت حدود سه ماه آبیاری کنید. در موارد شدید پوسیدگی ریشه، ممکن است نیاز داشته باشید که گیاه را از خاک درآورده و هر گونه ریشه‌های خشک یا مرده را از بین ببرید . سپس مجدد آن را در خاک جدید و خشک بکارید.

معمولاً گیاه سانسوریا فقط هر دو تا چهار هفته یک بار نیاز به آبیاری دارد و گیاهانی که نور یا گرمای بیشتری دریافت می کنند بیشتر به آبیاری نیاز دارند. در ماه های زمستان می توان آنها را حتی کمتر آبیاری کرد و فقط زمانی که برگ ها کمی پژمرده به نظر می رسند به آب نیاز دارند.

آبیاری بیش از حد و افتادن برگ سانسوریا

2. خاک و زهکشی ناکافی

اگر به نظر می رسد میزان و زمان آبیاری شما در حال کنترل است، ممکن است مشکا افتادگی برگها از این باشد که خاک به سادگی آب زیادی در خود نگه می دارد و زهکشی کافی ندارد. برای رفع این مشکل، گیاه خود را در مخلوط حاک مناسب برای کاکتوس ها یا ساکولنت ها قرار دهید. همچنین می‌توانید نیمی از پرلیت را به خاک گلدان معمولی همراه با کمی کمپوست برای تغذیه اضافه کنید.

یکی از راه‌های تشخیص اینکه خاک به اندازه کافی زهکشی نشده است این است که وقتی آبیاری می‌کنید، باید فوراً شاهد خروج آب از سوراخ‌های زهکشی پایین باشید. اگر خاک حتی پس از ریختن یک فنجان یا بیشتر آب زیادی جذب می کند، این معمولاً نشانه آن است که شما به زهکشی بهتری نیاز دارید.

3. کوچک بودن گلدان

یکی از رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی این است که بدون گلدان مجدد یا کوتاه کردن ریشه سالیان سال در بک گلدان قرار می‌گیرند. اگرچه گیاه سانسوریا مانند گیاهان دیگر نیازی به تعویض گلدان سالیانه ندارد و معمولا ربشه های کم و کوتاهی تولید می‌کند اما زمانی که رشد آنها بیش از حد شود و از آخرین تعویض گلدان مدت زمان زیادی گذشته باشد، ریشه ها بلند و نامرتب و قارچی می‌شوند و سبب افتادگی برگها می‌شوند.

سانسوریا نیز برای دریافت مواد مغذی و آب مورد نیاز ریشه‌هایش به خاک و هوا نیاز دارد. ریشه‌های خیلی محکم می‌توانند منجر به کمربند شدن و خفگی ریشه های تازه شوند و در نهایت سبب پوسیدگی و سایر بیماری‌ها و مانع از «تنفس» صحیح گیاه شوند (ریشه‌های گیاه به هوا نیز نیاز دارند!).

بنابراین گلدان گیاه سانسوریا را هر سه تا پنج سال یکبار تعویض کنید، یا اگر به هر دلیلی نمی‌توانید گیاه را در گلدان بزرگ‌تر قرار دهید، باید ریشه‌های آن را کوتاه کنید تا مطمئن شوید که فقط نصف تا سه چهارم گلدان را اشغال می‌کنند.

می‌توانید با شل کردن خاک از کناره‌ها با انگشتان خود، بررسی کنید که آیا ریشه‌های گیاه تا کناره‌های گلدان هستند یا خیر و سپس متوجه می‌شوید که آیا گیاه نیاز به گلدان مجدد یا پیرایش دارد. اگر به نظر می رسد که ریشه بیشتر از خاک است، وقت آن است که به سراغ گلدانی با یک سایز بزرگتر بروید.

برای کوتاه کردن ریشه ها (چه برای قرار دادن دوباره در همان گلدان، چه برای ثابت کردن یک گلوله ریشه منقبض قبل از گلدان مجدد) گیاه را بردارید و آن را با احتیاط به پهلو بخوابانید. شما به یک قیچی تیز نیاز دارید که از آن برای بریدن ریشه ها استفاده کنید.

افتادن برگ سانسوریا

4. مسائل دما: سرمای بیش از حد

حتی در صورت قرار گرفتن سانسوریا در گرمای زیاد نیز بعید است گیاه دچار افتادگی برگ شود و در صورتی که گیاه شما دچار این مشکل شده است باید بدانید که به احتمال زیاد گرمای کافی دریافت نمی کند. برای داشتن یک گیاه سالم، دمای بالای 10 درجه سانتی گراد را حفظ کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که حتی زمانی که در خانه شما گرم است، اگر هوا در خارج از خانه سرد است، دمای کنار پنجره ممکن است سردتر باشد. در این مورد به دنبال مکانی باشید که بتوانید گیاه را نزدیکتر به منبع گرما یا کمی دورتر از پنجره قرار دهید.

5. نور ضعیف

درست است که گیاه سانسوریا می تواند سایه را به خوبی نحمل کند. با این حال، آنها در آفتاب جزئی بسیار بهتر عمل می کنند. اگر گیاه شما به سختی نور دریافت می کند، ممکن است این امر باعث ناسالم شدن آن و افتادگی آن شود.

علاوه بر حفظ سلامت گیاه آفتاب جزئی همچنین باعث می شود گیاه سانسوریا بهتر به نظر برسد، با برگ های درخشان تر که الگوی مشخص آنها را بیشتر بیرون می زند. اگرچه آنها می توانند تا 8 ساعت یا بیشتر نور را در روز تحمل کنند اما نور مستقیم یک روز کامل در یک پنجره رو به جنوب ممکن است برای این گیاه خیلی زیاد باشد و باعث ریزش برگ های آنها نیز می شود. در حالت ایده‌آل، گیاه را حدود 3 متر دورتر از یک پنجره رو به جنوب یا در نزدیکی یک پنجره آفتابی رو به غرب یا شرق قرار دهید. از آنجایی که نور غربی می تواند شدیدتر باشد، گیاهی که رو به غرب است، چند فسانتی متر دورتر از پنجره نیز بهتر عمل می کند.

اگر گیاه را از یک منطقه بدون نور به موقعیت آفتابی تر منتقل می کنید، مطمئن شوید که گیاه را به تدریج در معرض نور قرار دهید، ابتدا آن را فقط برای چند ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید و سپس یک ساعت یا بیشتر در روز به آن اضافه کنید تا زمانی که کاملا روشن شود.  از طرف دیگر، می‌توانید از پرده‌ها، چوب‌ها یا موانع دیگر برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید استفاده کنید و به تدریج گیاه را هر روز در معرض نور بیشتری قرار دهید بدون اینکه نیازی به جابجایی آن باشد.

بیماری سانسوریا

6. آفات و بیماریها

اغلب اگر گیاه شما یکی از مشکلات فوق را داشته باشد، می تواند آن را ضعیف کرده و در برابر آفات مستعد کند. به عنوان مثال، پشه های قارچی (حشرات مگس مانند که از شکل لاروی خود از خاک بیرون می آیند) ممکن است در صورت آبیاری بیش از حد و یا زهکشی ضعیف به گیاه شما حمله کنند. در این مورد، ممکن است لازم باشد گیاه را در خاک جدید بکارید، ریشه های پوسیده را قطع کنید و نکات آبیاری و زهکشی بالا را دنبال کنید. سپس با پراکسید هیدروژن 3 درصد و یک حشره کش خاک آبیاری کنید.

سایر آفات نادر گیاهان سانسوریا شامل کنه‌های عنکبوتی و شپشک‌های آردآلود هستند، اگرچه معمولاً این آفات قبل از شروع افتادن برگ‌ها آشکار می‌شوند، زیرا گیاهان قبل از افتادن یا ریزش کامل برگ‌ها، لکه‌های قهوه‌ای ریز و یا نقاط محو شده را روی برگ‌های خود نشان می‌دهند.

درمان  افتادگی برگ سانسوریا

بسته به میزان افتادگی برگ های گیاه شما، ممکن است بتوانید با رعایت نکات بالا تا حدودی آنها را احیا کنید. با این حال، اگر آنها در وضعیت بسیار بدی هستند، احتمالاً نمی توانید کاری برای درمان برگ های موجود انجام دهید. گزینه های شما این است که صبر کنید تا رشد جدید و مستقیم شروع شود و سپس آنها را قطع کنید، یا به سادگی اجازه دهید تا زمان رشد جدید به خودی خود بمیرند.

برگ های پوسیده یا مرده را باید دقیقاً زیر قسمت مرده یا پوسیده قطع کرد. به خاطر داشته باشید که نوک این برگ های بریده شده هرگز دوباره رشد نمی کنند. مراقب باشید که مقدار زیادی از توده برگ را قطع نکنید، زیرا ممکن است باعث مرگ گیاه شود. بهتر است قبل از قطع کردن برگ های قدیمی منتظر رشد جدید و سالم باشید، زیرا این کار باعث می شود گیاه شما خیلی زودتر به سلامت کامل بازگردد.

درمان افتادگی برگ سانسوریا

5 دیدگاه در “علت و درمان افتادگی برگ سانسوریا

  1. رضا گفت:

    سلام گل سانسوریلی من شروع کرده از پایین فاسد شدن و رنگ عوض کردن لطفا اگر کسی راه حلی داره کمک کنه

  2. سیده مرجان صفائی گفت:

    سلام گل سانسوریای من، از وسط مادر و بچه پرپر شدن چکار کنم؟

  3. مریم گفت:

    سلام
    یه تعداد از برگهای سانسوریا خیلی بلند شده و خم میشه. چیکار کنم براش؟

    1. گلدوسی گفت:

      افتادن برگها بخاطر آبیاری زیاده بهتره زمانی که نصف گلدون خشک شد آبیاری کنین
      از کمبود نور هم میشه
      زهکش گلدونو چک کنید مطمئن بشین که موقع آبیاری آب اضافی خارج میشه
      دوماه یکبار کود۳۶-۱۲-۱۲ بدین برای بالا بردن مقاومت گیاه
      برای نگهداری ساده اما اصولی گل وگیاهتون ما رو در اینستا گرام دنبال کنید@goldusi

  4. ازیتا توسلی گفت:

    سلام
    ساقه های سانسوریا با کمترین فشار یکی بعد از دیگری ظرف چند روز از خاک بیرون می ایند و بنظر می رسد در خاک محکم نیستند و گیاه بتدریج خلوت و کن برگ شده. علتش چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *