گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت و درمان ریزش برگهای شفلرا

شفلرا یکی از بهترین انتخاب ها برای آوردن شاخ و برگ گرمسیری به داخل خانه است. این گیاه مقاوم و زیبا با برگهای چتر مانند خود می‌تواند در مقابل بسیاری از بی توجهی ها مقاومت کند اما ریزش برگ در آنها بک مورد رایج است که متاسفانه در بسیاری از این گیاهان اتفاق می‌افتد. اما علت ریزش برگ شفلرا چیست ؟! در این مقاله همراه ما باشید تا با علل ریزش برگ شفلرا و درمان آن آشنا شوید.

علت و درمان ریزش برگهای شفلرا

علت ریزش برگ شفلرا چیست ؟!

ریزش برگ های گیاه شفلرا معمولاً نشانه استرس ناشی از مراقبت نادرست است. آبیاری کم یا بیش از حد نیاز ، نور کم، افراط در دما ، تعویض گلدان ، آفات ، بیماریها ، کوددهی نادرست ، رطوبت کم یا مکان جدید می تواند باعث ریزش برگها شود. البته باید این نکته را توجه داشت که در تمام گیاهان برگهای قدیمی نیز به طور طبیعی می‌ریزند.

این امری طبیعی است که گیاه چتری گاه به گاه برگ بریزد، اما ریزش فعال معمولاً نشان دهنده شرایط رشد نامطلوب یا اشتباهات مراقبتی است. تصحیح این عوامل به طور معمول ریزش برگ را متوقف می‌کند. در صورت مراقبت درست، گیاه به سرعت شاخ و برگ جدیدی تولید می‌کند. در ادامه با علل ریزش برگ شفلرا آشنا می‌شویم.

علت ریزش برگ شفلرا چیست

1. مناسب نبودن شرایط نوری

شفلرا نور متوسط رو به زیاد اما غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد. در شرایط کم نور برگهای شفلرا دچار ریزش می‌شوند و یا سفت و چروکیده رشد می‌کنند. همچنین در صورتی که شفلرای ابلق شما به مرور برگهای یکرنگ و سبز تولید می‌کند به این معنی است که نور دریافتی آن کم است.

شفلرا می‌تواند نور کم را تحمل کند، اما هوشیار باشید چرا که در صورت ادامه پیدا کردن نور کم ناگهانی شروع به برگ ریزی می‌کند.

2. مناسب نبودن میزان و زمان آبیاری

آبیاری بیش از حد یا شکی کشیدن زیاد گیاه می‌تواند به اندازه ای به گیاه استرس وارد کند که باعث از بین رفتن برگها شود، اما باید برای تشخیص صحیح مشکل مراقب باشید. شفلرا محیط مرطوب را ترجیح می دهد اما با کم آبی نسبت به آبیاری بیش از حد بهتر کنار می‌آید.

قانون کلی آبیاری شفلرا به این صورت است که بعد از خشک شدن کامل خاک، آن را به صورت کامل آبیاری کنید و اجازه دهید آب از انتهای گلدان خارج شود.

یکی از علائم مشکل آبیاری بیش از حد این است که قبل از ریزش برگها سیاه شوند. اگر این اتفاق افتاد ، گیاه را از گلدان خرج کنید و خاک را از نظر ریشه های گندیده و سیاه بررسی کنید. پوسیدگی ریشه کشنده است و قسمتهای بالای گیاه ممکن است تا دیر وقت علائم خود را نشان ندهند.

آبیاری را در فصل خنک کاهش دهید و در این فصول باید به اندازه ای به آن آب دهید که فقط خشک نشود نه بیشتر. همچنین ، مطمئن شوید که آب در دمای اتاق است چرا که ریشه آنها می تواند توسط آب سرد شوکه شود.

مناسب نبودن میزان و زمان آبیاری

3. داشتن خاک سنگین

خاک سنگین یک عامل غیر مستقیم استرس و یک عامل موثر در ریزش برگ است. محیط ایده آل شفلرا باید دارای زهکشی خوب و هوادهی کافی برای حفظ اکسیژن در اطراف ریشه ها باشد.

برای داشتن یک خاک سبک با زهکشی بالا، خاک شفلرا را با خاک کاکتوس ترکیب کنید و یا بهبود هوادهی خاک با پرلیت یا ماسه درشت را در نظر بگیرید.

دو عامل اساسی می‌تواند بر کیفیت خاک شفلرا تاثیر بگذارد :

  1. پیت ماس رطوبت را حفظ می‌کند ، اما در نهایت به ذرات کوچکتر تجزیه می شود که می تواند خاک را بیش از حد متراکم کند. کمپوست و سایر ارگانیک ها نیز همین کار را می کنند و برای شفلرا مناسب نیستند.
  2. نمک ها و سایر سموم حاصل از کود و آب لوله کشی بسیار معدنی می‌توانند در خاک تجمع کرده و بر ریشه ها تأثیر بگذارند ، به ویژه اگر زهکشی کافی نباشد. برای حل این مشکل از آبیاری جزئی اجتناب کنید و همیشه اجازه دهید آب آزادانه از گلدان تخلیه شود تا هرگونه تجمع را از بین ببرد.

داشتن خاک سنگین

4. دمای بسیار پایین

شفلرا از جمله گیاهان گرمسیری است و از آب و هوایی سرچشمه می‌گیرد که بندرت به زیر 10 درجه سانتیگراد می‌رسد. تنش دمایی سرد می تواند باعث ریزش برگ این گیاه شود. واریته های کاملا سبز نسبت به ارقام مختلف دارای تحمل سرمای بیشتر هستند.

شفلرا می‌تواند در بازه دمایی 16 الی 27 درجه سانتی گراد را تحمل کند و رشد خوبی داشته باشد. بنابراین در صورتی که آن را در نزدیکی پنجره نگهداری می‌کنید، در فصول سرد از آن مراقبت کنید. علاوه بر دمای پایین درمای بالا نیز برای شفلرا مضر است و قرار گرفتن در جریان باد را نیز دوست ندارد.

5. اشتباهات رایج کوددهی

شفلرا به کوددهی زیادی نیاز ندارد و در صورتی که بیش از حد کوددهی شود باعث ریزش برگ ها می‌شود. اگر گیاه شما مشکوک به تغذیه بیش از حد است ، خاک را برای تخلیه اضافه مواد شستشو دهید.

بر خلاف کوددهی بیش از حد، در صورتی که گیاه از کمبود مواد مغذی رنج ببرد نیز دچار ریزش برگ می‌شود. از علائم کمبود مواد مغذی می‌توان به کم رنگ و یا کم حجم بودن شاخ و برگ جدید اشاره کرد. برای یک گیاه سالم باید آن را در فصل رشد تغذیه کنید و کوددهی را در پاییز و زمستان متوقف کنید.

اشتباهات رایج کوددهی

6. سازگاری با محیط جدید

تغییر محیط شفلرا اغلب باعث ریزش موقت برگ می‌شود. این امر در خریدهای جدید یا هنگام آوردن گیاه تابستانی به داخل خانه معمول است. برای به حداقل رساندن مشکل ، سعی کنید محیطی را برای گیاه فراهم کنید که شبیه به محیط قبلی آن باشد.

7. رطوبت

شفلرا نسبت به هوای خشک خانه نسبتاً تحمل می‎‌کند و مشکلی برای برگها ایجاد نمی‌شود. اما رطوبت پایین برای شفلرا مطلوب نیست و سبب ریزش برگها می‌شود. بنابراین در شرایط کم رطوبتی باید رطوبت آن را افزایش دهید و اینکار را می‌توایند با جزیره انجام دهید. توجه داشته باشید که غبار پاشی برای گیاه شفلرا مناسب نیست.

8. تعویض گلدان

استرس ناشی از تغییر گلدان باعث از بین رفتن برگ های گیاه شما می‌شود. در همه گیاهان از جمله شفلرا پس از نعویض گلدان دچار ریزش برگ اندکی می‌شوند که در صورتی که ریشه ها در زمان تعویض گلدان آسیب ندیده باشند، جای نگرانی نیست. شفلرا هر دو الی 3 سال یکبار به تعویض گلدان نیاز دارد و باید بدانید که این گیاه در گلدان تنگ و پر ریشه بهتر عمل می‌کند.

نکاتی که باید در رابطه با تعویض گلدان بدانید :

  1. اگر به آبیاری بیش از دو بار در هفته نیاز دارید ، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.
  2. چندین هفته پس از کاشت گیاه در گلدان جدید به آن کود ندهید تا ریشه های تازه و لطیف نسوزند. خاک تازه معمولاً دارای تغذیه کافی است.
  3. ریشه های شفلرا می توانند از خاک بیرون بیایند و رشد کنند. خاک جدیدی به آنها اضافه نکنید چرا که می تواند گیاه را خفه کند.
  4. بهتر است گلدان گیاه را در اوایل فصل رشد عوض کنید تا به گیاه زمان لازم برای بازیابی داده شود.
  5. تغییر مکان گیاهی که به تازگی به خانه آورده اید وسوسه انگیز است ، اما بهتر است ابتدا به آنها اجازه دهید به مکان جدید خود عادت کنند.

تعویض گلدان

9. آفات و بیماریها

شفلرا تا حدی در برابر آفات مقاوم است، اما آلودگی می تواند گیاه را ضعیف کرده و منجر به ریزش برگ گیاه شما شود. شایع ترین مهاجم این گیاه کنه های عنکبوتی هستند. آنها شرایط خشک را دوست دارند و می توانند به سرعت یک شفلرا را بیمار کنند.

تمیز کردن برگها یک اقدام پیشگیرانه خوب است. توجه ویژه ای به قسمت های زیر داشته باشید چرا که آفات بیشتر این قسمت را دوست دارند. مشکلات قارچی و سوختگی برگ نیز می تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کند بنابراین از غبار پاشی گیاه خودداری کنید و برگهای آلوده را هرس کنید.

نکته آخر : ریزش برگها می تواند طبیعی باشد

تمام گیاهان با ریزش برگ ها  نیز ممکن است کاملاً سالم باشند ، زیرا با رشد گیاه ، شاخ و برگ قدیمی از بین می رود. در این حالت معمولاً نوک و لبه برگها تغییر رنگ می دهد تا زمانی که کل برگ زرد شود و بریزد. بنابراین تا زمانی که گاه و بی گاه برگهای گیاهتان نریزید، ریزش کم و در قسمت زیرین گیاه یک امر طبیعی است.

ریزش برگها می تواند طبیعی باشد

24 دیدگاه در “علت و درمان ریزش برگهای شفلرا

  1. عباس گفت:

    سلام، شفلرای من برگ جدید میده ولی برگهای جدید رو نمیتونه نگهداره و از سه چهار میلیمتر بزرگتر نمیشن و بعد خشک میشن و میفتن، ممکنه راهنمایی کنید.

    1. رویا گفت:

      سلام وقت بخیر
      برگهایی که ریخته همون طرفها دوباره برگ در میاره یا نه
      می خوام ببینم جاهایی که خالی شده امکان داره دوباره پر بشه یا برگ در مناطق بالایی فقط در میاد

  2. ش.م گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    شفلرایی چندماهی است خریده ام.برگهایی جدید داد ولی بزرگ نمیشوند و یک ماهی است که برگ جدید نداده است.
    لطف میکنید راهنمایی کنید.
    با تشکر

    1. Ali گفت:

      سلام.بخاطرنورکمه

    2. معصومه گفت:

      سلام من گیاه شلفرام برگ هاش سیاه میشن و میریزن …
      کمتر آب میدم بهش .. ولی هنوز برگ ریزی داره ..چیکار کنم ؟ برگ ها از قسمت وسط گیاه بیشتر میریزه
      . یعنی شاخه های بالا برگ دارن و قسمت پایین گیاه ..

      1. راحیل گلی گفت:

        سلام به احتمال زیاد گیاهتون قارچی شده اما خب باید شرایط محیطی بررسی بشه همینطور باید آب دهی منظم و اصولی داشته باشه. از کودهای تقویتی هم میتونید استفاده کنید.

  3. میرزایی گفت:

    سلام وقت به خیر شفلرای من ازبالابرگ جدیدمیزنه ولی ازقسمت پایین برگها قهوای میشن ومیفتن

    1. مریم گفت:

      سلام .شفلزای من از قسمت پایین برگ هایش قهوه ای میشه و می‌ریزه اما از بالا سر حال هست برگ هایش.میشه لطفاً راهنمایی کنید علتش چی هست؟

    2. راحیل گلی گفت:

      سلام گیاهتون دچار کمبود ازت شده از کود تقویتی سه بیست و جلبک دریایی استفاده کنید.

  4. زهرا عباسی گفت:

    حدود یک ماهیه که شفلرا ابلق خریدم،همون موقع بردم گلخونه و خاک وگلدونش رو عوض و دوتا گلدونش کردن
    یکیش رو داخل پاسیو با نور از بالا ویکیش رو جلوی پنجره جنوبی با فاصله ۳،۴متری گزاشتم،،یک هفته بعد بهشون یک استکان کود فسفر بالا وآب دادم
    آب دهیشم با خشک شدن خاک و تقریبا ۱۰روز یکباره
    ولی مدتیه برگ هاش زرد میشه وقهوه ای یا سیاه و میریزن
    طبیعیه یا نه؟ چکنم؟
    ممنون میشم کمکم کنید?

    1. مصطفی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      دوماه است که یک گلدان شفلرا برای من هدیه اوردند.
      گل خیلی بزرگ و پر برگی بود اما هروز تعداد زیادی برگهای ان میرزد.روی برگها لکه های قهوهای میزند. یا ساقه قهوهای میشود زیر برگها لکه های سفید دیده میشود

  5. رضا گفت:

    سلام شفلرا من یکدفعه برگهایش نصف قهوه ای شدند. من هم گذاشتم خاکش خشک بشه بعد آبیاری کردم. تمام برگهایش قهوه ای شدند ریختن 6تا شاخه دارد فقط شاخه هایی که تازه‌ روئیدن سرشاخه ها دوتا برگ دارد یعنی سه تا شاخه جدیدهرشاخه فقط‌ شاخه. بااب تمامش راشستم تا کودهای اضافی بیرون برند. چکارکنم آین شفلرا پنجمین شفلرا ست که داره این جورمیشه ودرنهایت ازبین میره. خواهش میکنم کمکم کنید. همه ی کودها رادارم. خواهش میکنم

  6. میلاد گفت:

    سلام برگای شفلرای من از ته ساقه میریزن چیکار کنم

  7. Somaye گفت:

    سلامشفلرا تازه خریدم و بنسای هستش تازه گیها برگاش میریزه برگا سالم هستن ولی ریزش برگ داره جاش و عوض کردم پنجره جنوبی گزاشتم چکار کنم اگه ادامه داشت ریزش برگش ممنون میشم ج بدید

  8. Somaye گفت:

    سلامشفلرا تازه خریدم و بنسای هستش تازه گیها برگاش میریزه برگا سالم هستن ولی ریزش برگ داره جاش و عوض کردم پنجره جنوبی گزاشتم چکار کنم اگه ادامه داشت ریزش برگش ممنون میشم ج بدید راهنمایی بفرمایید چکار کنم برای ریزش برگش کود ۲۰۲۰۲۰ و کلات اهن دادم بهش ولی بهتر نشده

    1. محسن گفت:

      زمانی که گیاه مریض اصلا کود ندین احتمالا بخاطر تغییر مکان بهش شوک وارد شده بهش یکبار هیومیک اسید بدین خاکش هم کامل خشک شد آبیاری کنین نور خوب غیر مستقیم هم میخواد رو برگاشم اسپری نکنین برای تامین رطوبت یه پیاله آب بزارین کنارش

  9. رویا گفت:

    سلام.وقت بخیر.شفلورای من برگهای قهوه ای رنگ میشه و میریزه.گلدونشو تعویض کردم اینطور شد جاش هم نور نداشت ممنون میشم راهنمایی کنید.میترسم گلم اینطور ادامه داشته باشه از بین بره

  10. karimi گفت:

    سلام شفلرای من برگ های بالاییش سست شده و میریزه نمیدونم چیکار باید بکنم نورش خوبه سه چهار روز یکبارم ابیاری میکنم ریزش بعد دادن کود سه بیست شروع شده

  11. رها گفت:

    سلام شفلرای من هم یه مدت که برگ هاش زرد میشه میریزه و یه تعدادی از برگ های سبزش هم سست شده و میریزه
    تقریبا دوساله دارم و تا حالا این جور نشده بود
    یک هفته پیش موقع ابیاری هیومیک اسید و ۱۰۵۲۱۰ هم با هم ترکیب کردم داخل آب ریختم ولی تغییری نکرده و هنوز ریزش و زرد شدن برگ ها رو داره

  12. Mgh گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ۳ساله یک گلدان شفلرا دارم هفته پیش کلدونش رو بزرگ کردم از اون موقع پژمرده شد و برگ‌هاش داره میریزه چیکار کنم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

  13. آریا گفت:

    سلام
    گلدون بزرگ برخلاف عقیده ما اصلا برای گل خوب نیست. گلدون باید متناسب ریشه گل باشه تا ریشه هاش پر بشه.گلدون بزرگ زور میزنه ریشه بزنه اما نمیتونه و برگ هاش میریزه

  14. زهرا گفت:

    سلام . شفلرا من دوتا شاخه ست . الان حدود ۲ ،۳ روزه برگهای جدیدش رو نوک شاخه همه شون سست میشن و میریزن . نورش خوبه . ابیاری منظمه . کودم نمیدم . صبح به صبح کلی برگ ریخته رو زمین😭

  15. الهه گفت:

    سلام خسته نباشید شفلرای من خود ب خود برگ هاش سیاه میشه می‌ریزه حتی برگ های جدیدی ک هنوز کوچولو هستن
    رشد جدید هم اصلا نداشته یکی از ساقه های بلندی داره سیاه میشه چکار باید بکنم 😭 خیلی نگرانشم

  16. مهدی گفت:

    سلام . دو تا گلدان شفلر دارم با یک نوع نور و دما و آب رسانی یکی رشد طولی و عرضی داره ولی گلدان دیگه فقط از قد رشد می‌کنه و حدود بیست سانت از ساقه اصلا برگ نداره چه دلیلی می‌تونه داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *