اخبار, مقالات

6 علت کوچک شدن کاکتوس

علت کوچک شدن کاکتوس

احتمالاً شنیده اید که کاکتوس ها به نگهداری زیادی احتیاج ندارند؛ به همین دلیل است که جزء محبوب ترین گیاهان خانگی هستند و طرفداران بسیاری دارند. کاکتوس قادر به حفظ آب در ساقه های خود است تا در هنگامی که آب ندارد، آرام آرام از ذخیرهٔ خود استفاده کند. با این حال ممکن است شاهد کوچک تر شدن سایز کاکتوس ها با گذر زمان باشید. در این صورت لازم است شرایط محیط اطراف آن را بررسی کنید و اگر مشکلی بود، سریعاً آن را برطرف کنید. در ادامهٔ مطلب قصد داریم علت کوچک شدن کاکتوس را به طور دقیق بررسی کنیم. با دوری از این عوامل می توانید ظاهری جذاب برای گیاهان خود به ارمغان بیاورید. دانستن این نکات پیش از آشنایی با روش تکثیر کاکتوس امری ضروری است.

علت کوچک شدن کاکتوس

علت کوچک شدن کاکتوس

1) نور زیاد

تمام مردم بر این باور هستند که کاکتوس به نور بسیار زیاد عادت دارد و نور زیاد هیچ آسیبی به آن نمی رساند. در نتیجه برای ایجاد چیدمان کاکتوس در خانه، آن را در آفتابی ترین نقطهٔ خانه قرار می دهند و از آن نگهداری می کنند. این باور اشتباه نیست؛ اما درمورد کاکتوس های آپارتمانی که به شرایط آپارتمان عادت کرده اند، صدق نمی کند. اگر گیاه را در مقابل آفتاب بیش از اندازه قرار دهید، به احتمال زیاد شاهد کوچک تر شدن و از بین رفتن آن به مرور زمان خواهید بود.

  • جلوگیری: برای جلوگیری از این اتفاق، مکانی با نور ملایم را برای کاکتوس خود در نظر بگیرید تا شاهد رشد و پرورش آن باشید.

2) تغییرات ناگهانی دما

دیگر علت کوچک شدن کاکتوس، سرد یا گرم شدن ناگهانی دماست. اگر در مکانی زندگی می کنید که زمستان های سرد و طولانی دارد، کاکتوس شما به آن آب و هوا عادت خواهد کرد. زمانی که ناگهان آب و هوای شهر شما تغییر کند و از سرد به گرم تبدیل شود، کاکتوس زمانی کافی برای وفق پیدا کردن با محیط نخواهد داشت؛ در نتیجه آسیب می بیند و روز به روز کوچک تر خواهد شد. انواع کاکتوس خانگی و نگهداری آن ها به توجه زیادی نیاز دارد.

  • جلوگیری: در مناطق سرد کاکتوس را در جنوبی ترین منطقهٔ خانه خود بگذارید تا بیشتر در مقابل آفتاب باشد و به مرور و با سرعت آرام به شرایط عادت کند.

3) کمبود نور

همان طور که نور زیاد آسیب زننده است، کمبود نور نیز ممکن است آسیب های زیادی به کاکتوس شما وارد کند. اگر نور کافی به گیاه نرسد، احتمال کوچک شدن، نازک شدن و به مرور زمان خراب شدن آن وجود دارد؛ زیرا گیاهان برای ساختن مواد مغذی مورد نیاز خود به نور خورشید احتیاج دارند تا فتوسنتز کنند. در صورتی که این نور به آن ها نرسد، مواد مغذی مورد نیاز خود را به دست نمی آورند و آسیب خواهند دید. همچنین نور خورشید به ساخت ماده ای به نام کلروفیل که عامل سبز شدن گیاه است، کمک می کند. در صورتی که کلروفیل ساخته نشود، گیاه شما رنگ پریده و زرد می شود.

  • راه حل: بهتر است کاکتوس را در مقابل پنجره های جنوبی قرار دهید تا حداقل نور را دریافت کند. در صورتی که دسترسی به پنجره ندارید، از یک لامپ LED فلورسنت که شبیه نور خورشید است استفاده کنید تا از کوچک تر شدن کاکتوستان جلوگیری کنید.

4) آبیاری بیش از اندازه

یک علت کوچک شدن کاکتوس آبیاری زیاد آن است. آگاهی از زمان آبیاری کاکتوس اهمیت زیادی دارد. هنگامی که به کاکتوس ها بیش از اندازه آب می دهید، ممکن است ریشه و سایر اجزای آن ها پوسیده شود و از بین برود. کاکتوس ها می توانند آب را در ساقه های خود نگه دارند تا در صورت نیاز از آن استفاده کنند. با آبیاری بیش از اندازه، به آن ها لطف نمی کنید، بلکه موجب آسیب دیدن آن ها خواهید شد.

  • راه حل: جلوگیری از این اتفاق بسیار ساده است. تنها زمانی که خاک آن ها خشک است به گیاه آب بدهید و هر بار آبی را که در ظرف زیر آن جمع می شود خالی کنید تا از پوسیدگی ریشهٔ آن ها جلوگیری شود.

5) آبیاری کم

 در کنار آبیاری بیش از اندازه، آبیاری کم نیز می تواند علت کوچک شدن کاکتوس باشد. کاکتوس ها آب را داخل ساقه و برگشان حفظ می کنند؛ به همین دلیل است که اکثراً ظاهری پر حجم و پر از آب دارند. اگر مقدار آب دریافتی آن ها کم باشد، دیگر آبی در بافت هایشان نخواهد بود و در نهایت خشک یا کوچک تر خواهند شد. بهتر است یک برنامهٔ منظم برای آبیاری آن ها داشته باشید و به آن‌ پایبند باشید تا آب دادن به کاکتوستان به یک روتین تبدیل شود و هیچ گاه فراموش نشود.

  • راه حل: هر بار خاک کاکتوس را فشار دهید. در صورتی که کاملاً خشک بود و هیچ اثری از نرمی خاک نبود، لازم است به آن ها آب بدهید تا به حالت اولیهٔ خود بازگردند.

آبیاری کم

6) خاک نامناسب

آخرین علت کوچک شدن کاکتوس خاک نامناسب است. خاک کاکتوس خود را بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد. به طور کلی کاکتوس ها گیاهان سازگاری هستند و با شرایط مختلف به سادگی کنار می آیند؛ اما خاکی که مواد مغذی لازم را ندارد و برای گیاهان مناسب نیست، می تواند آسیب بزرگی به آن ها وارد کند و موجب کوچک تر شدن کاکتوس ها شود و انواع بیماری کاکتوس را در پی داشته باشد.

  • راه حل: خاک مورد نظر را به یک شخص با تجربه نشان دهید و در صورت جواب نگرفتن، باقی عوامل بالا را امتحان کنید. مراقب باشید که تنها یکی از عوامل بالا برای آسیب زدن به کاکتوس شما کافی است. در نتیجه مراقب آن ها باشید و با آماده کردن یک روتین و فضای مناسب، از کاکتوس های خود مراقبت کنید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله، علت کوچک شدن کاکتوس را بررسی کردیم. کار هایی مانند آبیاری زیاد یا کم به کاکتوس، قرار دادن آن در مقابل نور زیاد یا کم خورشید، تعویض شرایط محیطی به طور ناگهانی و سایر موارد این چنینی، می توانند به کاکتوس شما آسیب بزنند و موجب کوچک تر شدن آن بشوند. یک کاکتوس زیبا، نگهداری عقلانی و با حوصله نیز می خواهد. همیشه آن را در مقابل نور ملایم خورشید قرار دهید و به هیچ عنوان به گیاه بیش از اندازه آب ندهید تا موجب پوسیدگی ریشه و ساقه های آن نشوید. پیش از پیوند کاکتوس در خانه ، خوب است که روش های نگهداری آن را بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *