سلامت بدن, مقالات

فواید کدو حلوایی برای سلامت بدن

همانطور که می‌دانید کدو حلوایی یکی از صیفی جات مخصوص فصول سرد است که دارای رنگ نارنجی و طعم شیرین و لذیذ است. کدو حلوایی کاربردهای زیادی در آشپزی دارد و یک افزودنی عالی برای بسیاری از دستور العمل های شیرین و خوش طعم است. این میوه نارنجی نه تنها خوشمزه است، بلکه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان است. در این مقاله همراه ما باشید تا با فواید بسیار کدو حلوایی برای بدن آشنا شوید.

خواص کدو تنبل

فواید بسیار کدو حلوایی برای بدن

1. سرشار از مواد مغذی

اگرچه می‌توانید کدو حلوایی را به صورت خام مصرف کنید، اما اکثر افراد آن را به صورت برشته یا پخته مصرف می‌کنند. یک فنجان (205 گرم) کدو حلوایی پخته شده دارای :

کالری : 82
کربوهیدرات : 22 گرم
پروتئین : 2 گرم
فیبر : 7 گرم
ویتامین (A) : 45 درصد از مصرف روزانه مرجع
ویتامین (C) : 52 درصد
ویتامین (E) : 13 درصد
تیامین (B1) : 1 درصد
نیاسین (B3) : 10 درصد
پیریدوکسین (B6) : 13 درصد
فولات (B9) : 10 درصد
منیزیم : 15 درصد
پتاسیم : 17 درصد
منگنز : 18 درصد

همانطور که می‌بینید، کدو حلوایی کالری کمی دارد اما سرشار از مواد مغذی مهم است. همچنین جدا از ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در بالا، منبع خوبی از کلسیم، آهن، فسفر و مس نیز می‌باشد.

خواص کدو حلوایی

2. سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی

کدو حلوایی منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی است. یک فنجان (205 گرم) کدو حلوایی پخته شده بیش از 45 درصد از مصرف روزانه ما برای ویتامین A و بیش از 50 درصد از مصرف روزانه برای ویتامین C را فراهم می‌کند. همچنین سرشار از کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن، بتا کریپتوکسانتین و آلفا کاروتن است. کاروتنوئید ها رنگدانه‌های گیاهی هستند که رنگ روشن کدو حلوایی از آنها تامین می‌شود.

ویتامین A موجود در کدو حلوایی برای تنظیم رشد سلولی، سلامت چشم، سلامت استخوان و عملکرد ایمنی ضروری است. علاوه بر این، برای رشد و نمو جنین حیاتی است و آن را به یک ویتامین مهم برای مادران آینده تبدیل می‌کند.

کدو حلوایی همچنین سرشار از ویتامین C است (یک ماده مغذی محلول در آب که برای عملکرد سیستم ایمنی، سنتز کلاژن، التیام زخم و ترمیم بافت مورد نیاز است). هر دو ویتامین A و C به عنوان آنتی اکسیدان های قوی در بدن شما عمل می‌کنند و از سلول های شما در برابر آسیب ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

ویتامین E یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های موجود در کدو حلوایی است که به محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهد. این کدو حلوایی زمستانی همچنین مملو از ویتامین های B از جمله فولات و B6 است که بدن شما برای تولید انرژی و گلبول های قرمز خون به آن نیاز دارد. علاوه بر این، سرشار از منیزیم، پتاسیم و منگنز است که همگی نقش مهمی در سلامت استخوان دارند.

خواص کدو حلوایی برای لاغری

3. سرشار از آنتی اکسیدان

کدو حلوایی منبع فراوانی از آنتی اکسیدان های قوی از جمله ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن است. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری یا کاهش آسیب سلولی کمک می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند، که ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش دهد.

3.1. سرطان

تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های خاصی که در کدو حلوایی یافت می‌شوند مانند آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی و ویتامین C می‌توانند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر بتاکاروتن و ویتامین C در رژیم غذایی ممکن است خطر سرطان ریه را کاهش دهد.

بررسی 18 مطالعه نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف بتاکاروتن را داشتند، 24 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، داشتند.

3.2. بیماری قلبی

سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی از جمله کدو حلوایی در محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی موثرند. آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی های رنگی روشن تاثیر قدرتمندی بر سلامت قلب دارند.

مطالعه ای روی 2445 نفر نشان داد که خطر بیماری قلبی به ازای هر وعده اضافی روزانه سبزیجات زرد یا نارنجی 23 درصد کاهش می‌یابد.

تصور می‌شود که کاروتنوئیدهای موجود در این سبزیجات با کاهش فشار خون، کاهش التهاب و کنترل مشکلات خاص مرتبط با بیماری‌های قلبی از سلامت قلب محافظت می‌کنند.

3.3. زوال ذهنی

برخی از شیوه های رژیم غذایی، مانند خوردن بیشتر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، ممکن است از زوال ذهنی محافظت کند.

یک مطالعه 13 ساله روی 2983 نفر یک الگوی غذایی غنی از کاروتنوئید را با افزایش یادآوری حافظه، توجه بصری و روانی کلامی در طول پیری مرتبط کرد. علاوه بر این، مصرف بیشتر ویتامین E در رژیم غذایی ممکن است اثر محافظتی در برابر بیماری آلزایمر داشته باشد. یک مطالعه 8 ساله بر روی 140 فرد مسن نشان داد که افرادی که دارای بالاترین سطح ویتامین E در خون بودند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان این ویتامین را داشتند، کمتر به آلزایمر دچار شدند.

خواص کدو تنبل

4. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

یک فنجان (205 گرم) کدو حلوایی پخته شده تنها 82 کالری دارد و 7 گرم فیبر سیر کننده را فراهم می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید وزن اضافی و چربی بدن خود را کم کنید، انتخابی عالی است. کدو حلوایی حاوی فیبر نامحلول و محلول است و فیبر محلول با از دست دادن چربی مرتبط است و اشتها را کاهش می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف فیبر رژیمی باعث کاهش وزن و کاهش چربی بدن می‌شود.

مطالعه ای روی 4667 کودک و نوجوان نشان داد که خطر چاقی در افرادی که بیشترین فیبر مصرفی را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین فیبر را مصرف می‌کردند، 21 درصد کاهش یافت. علاوه بر این، مطالعه ای روی 252 زن نشان داد که به ازای هر یک گرم افزایش فیبر غذایی، وزن در حدود 0.25 کیلوگرم و چربی 0.25 درصد کاهش می‌یابد.

به علاوه، رژیم های غذایی با فیبر بالا ممکن است به کاهش وزن در طول زمان کمک کند. یک مطالعه 18 ماهه بر روی زنان نشان داد که افرادی که بیشترین فیبر مصرفی را داشتند نسبت به کسانی که کمترین مصرف را داشتند وزن بیشتری از دست دادند. بنابراین افزودن کدو حلوایی به وعده های غذایی خود راهی عالی برای کاهش گرسنگی و افزایش مصرف فیبر است.

فواید کدو حلوایی

روش های استفاده از کدو حلوایی در رژیم غذایی

افزودن کدو حلوایی به رژیم غذایی خود یک راه عالی برای بهبود سلامت کلی شما است. این یک ماده غذایی همه کاره است که به خوبی با طیف گسترده ای از طعم ها از شیرین تا تند جفت می‌‌شود.

در اینجا چند ایده برای ترکیب کدو حلوایی در غذاهای خانگی وجود دارد :

– کدو حلوایی را مکعبی خرد کرده و با روغن زیتون، نمک و فلفل تفت دهید تا یک غذای سریع و خوشمزه تهیه کنید.

– هنگام درست کردن سیب زمینی سرخ کرده خانگی، سیب زمینی را با کدو حلوایی عوض کنید.

– برای افزایش فیبر، روی سالاد با را کدو حلوایی سوخاری پر کنید.

– کدو حلوایی پوره شده را به غذاهای پخته شده مانند سوپ، نان و کلوچه اضافه کنید.

– کدو حلوایی پخته شده را به پاستا اضافه کنید یا از آن به عنوان سس پاستا استفاده کنید.

خواص کدو تنبل خام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *