گیاهان آپارتمانی

از فواید گیاه برگ انجیری چه می دانید؟

فواید گیاه برگ انجیری

امروزه گیاه برگ انجیری به یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب تبدیل شده است. نگهداری آسان، رشد سریع، برگ های پهن و جذاب به رنگ سبز تیره و سوراخ های بزرگ روی برگ ها از جمله عواملی هستند که برگ انجیری را به گیاهی محبوب تبدیل کرده اند. این گیاه که به گیاه هیولا شهرت دارد، چهل و پنج گونه مختلف دارد. نه تنها تنوع زیاد بلکه فواید گیاه برگ انجیری نیز باعث شهرت آن شده است.

برگ انجیری چگونه گیاهی است؟

این گیاه بومی مناطق گرمسیری قاره آمریکا، از چند سانتی متر تا حدود 21 متر در طبیعت رشد می کند. در گذشته در قاره آمریکا از ریشه این گیاه برای مصارف دارویی استفاده می شده است. تا پایان قرن هجدهم، هنوز استفاده گسترده از برگ انجیری در خانه ها و به عنوان گیاهی زینتی مرسوم نشده بود و مصارف پزشکی و دارویی آن بود که آن را به گیاهی مشهور تبدیل کرده بود.

بر روی برگ های گل برگ انجیری در دوران بلوغ، سوراخ هایی ایجاد می شود که عامل شناخته شدن و زیبایی منحصر به فرد این گیاه هستند. گل های سفید مایل به کرمی در بعضی گونه های آن نیز زیبایی دوچندانی به برگ انجیری بخشیده اند.

فواید گیاه برگ انجیری چیست؟

فواید گیاه برگ انجیری

  1. میوه

میوه این گیاه خوراکی است و می تواند طعم جدیدی سرشار از فسفر، پتاسیم، پروتئین، وتامین B و ویتامین C را برای شما به ارمغان بیاورد. فقط توجه داشته باشید که اگر میوه برگ انجیری را پیش از اینکه کاملا رسیده باشد، در حالتی که کال است بخورید، دچار التهاب دهان و ناراحتی دستگاه گوارش می شوید.

  1. تصفیه هوا

مطالعات ناسا درباره هوای پاک حاکی از این است که گیاهان پهن برگ مانند انواع گیاه هیولا از جمله برگ انجیری در تصفیه هوا و حذف سموم نقش موثری دارند. با نگهداری این گیاه در خانه می توانید هوای پاکیزه تری را تنفس کنید.

  1. زینتی بودن

زیبایی و ظاهر منحصر به فرد، از فواید گیاه برگ انجیری است. برگ های حفره دار به علاوه رشد و تکثیر سریع و آسان، این گیاه را به گزینه ای محبوب برای افزایش زیبایی بصری دکوراسیون خانه تبدیل کرده است. اگر کمی دقت کنید خواهید دید که از این گیاه در طرح های گوناگون کاغذ دیواری ها و مد و طراحی هم بسیار استفاده می شود.

  1. پزشکی و سلامت

ریشه انواع مختلف گیاه هیولا به عنوان درمان آرتریت و مارگزیدگی و جلوگیری از زوال عقل استفاده می شود؛ اما به هر حال با گذشت زمان و پیشرفت علم پزشکی ما به شما پیشنهاد می کنیم که چنین کاری را نکنید. تمام قسمت های گیاه برگ انجیری حاوی کلسیم نامحلول هستند که دست زدن به آن ها می تواند تحریک بافت های نرم داخل و خارج بدن را به همراه داشته باشد. بهتر است که با دستکش این گیاه را لمس کنید تا پوستتان تحریک نشود.

  1. فنگ شویی

گیاه برگ انجیری در فنگ شویی

اگر علاقه مند به مباحث فنگ شویی و چینش پر انرژی گیاهان هستید، باید برایتان جالب باشد که بدانید گیاهانی که رشد سریعی دارند و رو به بالا رشد می کنند نشان دهنده رشد و بالندگی و انرژی مثبت هستند. برگ انجیری یکی از مرسوم ترین این گیاهان است. با قرار دادن این گیاه در جای مناسبی از خانه تان می توانید انرژی مثبت را به جای جای خانه هدایت کنید.

  1. سمبولیسم و معنا

یکی از فواید گیاه برگ انجیری استفاده سمبولیک از آن است. این گیاه در فرهنگ چینی، هدیه مناسبی برای افراد مسن است؛ زیرا نماد طول عمر و احترام به بزرگ تر هاست. در فرهنگ های دیگر هم گاه نمادی برای رشد، روابط عمیق و اهداف بزرگ است.

  1. کاهش استرس

این گیاه علاوه بر آنکه از استرس شما در محل کار و زندگی می کاهد، علائم فیزیکی بدن هنگام استرس (ضربان قلب بالا و فشار خون بالا) را نیز کاهش می دهد.

حضور این گیاه چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی، بر کنترل استرس اثر دارد.

  1. افزایش تمرکز

مطالعات و پژوهش های علمی اثبات کرده اند که حضور یک گیاه برگ انجیری در نزدیکی میز کار شما، توجه و تمرکزتان را افزایش می دهد و در نهایت می تواند تا حدود 15% بهره وری شما را بالا تر ببرد.

  1. بهبود وضعیت خواب

از آن جایی که یکی از فواید گیاه برگ انجیری تصفیه هوای آلوده بود، خوب است بدانید که هوای تمیز بر وضعیت خواب تاثیر مثبتی دارد. شما در هوای تمیز سریع تر می خوابید و خواب راحت تری خواهید داشت.

  1. جذب صدا

گیاه برگ انجیری و جذب صدا

اگر محل زندگی یا کار شما در موقعیتی واقع شده است که آلودگی صوتی اذیتتان می کند، یک گیاه برگ انجیری را برای کمک انتخاب کنید! این گیاه با برگ های پهن خود ارتعاشات صوتی را جذب می کند و تا حدی در برابر صوت عایق می سازد.

  1. رطوبت زدایی

سیستم ریشه های این گیاه و برگ های مومی آن این قابلیت را ایجاد کرده اند تا رطوبت هوا را جذب کند. اگر در منطقه ای مرطوب زندگی می کنید، با نگهداری یک گلدان از این گیاه رطوبت دوست می توانید رطوبت هوای خانه تان را کنترل کنید.

  1. از بین بردن بو

رطوبت زدایی گیاهان برگ انجیری باعث می شود تا چیزی در خانه شما کپک نزند؛ پس شما هرگز بوی نامطبوع کپک را حس نخواهید کرد. علاوه بر این، به طور کلی این گیاهان با تصفیه هوا از ایجاد بوی نامطبوع در فضا جلوگیری می کنند.

  1. ساخت صنایع دستی

در بسیاری از کشور ها از جمله مکزیک و پرو از این گیاه برای بافت سبد و طناب استفاده می شود.

  1. مناسب برای مکان های مختلف

رشد سریع و نگهداری آسان، دو مزیتی هستند که برگ انجیری را به گیاهی مناسب برای خانه و محل کار تبدیل کرده اند. البته پیش از تهیه این گیاه مطمئن شوید که فضایی به اندازه کافی بزرگ دارید که مناسب رشد سریع و چشمگیر گیاه باشد.

نتیجه گیری

با شنیدن نام گیاه برگ انجیری، اولین چیزی که به ذهن خطور می کند ظاهر حفره دار آن است. زیبایی منحصر به فرد، سبب محبوبیت این گیاه شده است؛ اما این تنها دلیل شهرت برگ انجیری نیست. در این مقاله چند فایده این گیاه را نام بردیم تا با آن بیشتر آشنا شوید.

1 دیدگاه در “از فواید گیاه برگ انجیری چه می دانید؟

  1. گفت:

    ممنون بابت این مقاله ، عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *