اخبار

آشنایی با مزایای قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی

قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی

مانند تمامی موجودات زنده، گیاهان نیز برای رشد و زنده ماندن نیاز به مواد مغذی دارند. مواد مغذی به گیاهان کمک می کند که بهتر رشد کنند و بهتر در خاک ریشه دهند. علاوه بر این موارد، مواد مغذی به گیاه کمک می کند تا بهتر با آفات مضر و بیماری ها مبارزه کند. یکی از مواد مغذی ای که گیاه به آن نیاز دارد، کلسیم است. شما می توانید از قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی خانه خود استفاده کنید. قرص کلسیم می تواند کمبود این ماده مغذی را در گیاهان جبران کند. برای اینکه بیشتر درمورد قرص کلسیم بدانید در این مقاله با ما همراه باشید.

کلسیم برای گیاهان آپارتمانی

کلسیم یک ماده مغذی ضروری مانند سایر مواد مغذی ثانویه مثل منیزیم، نیتروژن، فسفر، پتاسیم و اکسیژن برای رشد گیاه است. این ماده مغذی به یکپارچگی دیواره های سلولی گیاه و رشد بهتر آن ها کمک زیادی می کند. خوب است بدانید که کلسیم می تواند به گیاه کمک کند تا بهتر با موجوداتی مانند میکروب و حشرات مقابله کند.

کلسیم ثبات غشای سلولی گیاه را تضمین می کند. به همین دلیل قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی بسیار مفید است؛ زیرا می تواند ریشه گیاه و لوله گرده گیاهان را نیز تقویت کند.

به طور کلی گیاه برای تأمین کلسیم موردنیاز خود از خاک کمک می گیرد. ریشه، کلسیم گرفته شده از خاک را به سلول ها و بافت های گیاه می رساند و گیاه می تواند از آن استفاده کند. زمانی که خاک غنی نباشد گیاه با مشکل کمبود کلسیم و بسیاری از مواد مغذی مواجه می شود. در این زمان است که می توان از قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی استفاده کرد. قرص کلسیم می تواند تا حد زیادی کمبود کلسیم گیاه را جبران کند.

تأثیر قرص کلسیم بر گیاهان آپارتمانی

مکمل های کلسیم یکی از مکمل های محبوبی هستند که احتمالاً در کابینت داروی بسیاری از افراد وجود دارد. قرص کلسیم همان طور که برای انسان مفید است برای گیاه نیز می تواند مفید باشد. شما می توانید قرص کلسیمی را که دارید خرد کنید و مانند آهک روی خاک گیاه بپاشید. البته توجه داشته باشید که استفاده از قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی به هیچ عنوان به صرفه نیست؛ زیرا مکمل های کلسیم معمولاً گران قیمت هستند و در صورتی که دیگر نیازی به مکمل های کلسیم خود ندارید، از قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید.

در صورت کمبود کلسیم برای گیاه چه اتفاقی می افتد؟

کلسیم مهم ترین ماده برای رشد گیاه است. گیاه به کمک کلسیم است که می تواند برگ های خود را سالم نگه دارد. اولین علامت کمبود کلسیم توقف رشد گیاه است. بعد از آن اگر گیاه هنوز هم کلسیم کافی نداشته باشد، نمی تواند برگ جدیدی بدهد. در صورت ادامه این مشکل، گیاه یکپارچگی ساختار سلولی غشای خود را از دست می دهد. به همین دلیل توصیه می شود که از قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید.

اگر مشکل کمبود کلسیم گیاه تا مدت زمانی طولانی ادامه داشته باشد، ساقه های آن شروع به تغییر رنگ می کنند و بعد از مدتی دچار پوسیدگی ریشه می شوند. همچنین اگر گیاهی مانند گوجه فرنگی دارید که محصول می دهد، کمبود کلسیم می تواند آثار خود را روی محصول آن نشان دهد. در این مواقع معمولاً محصول گیاه از زیر خود شروع به پوسیدگی می کند.

چگونه از قرص کلسیم استفاده کنیم؟

استفاده از قرص کلسیم برای گیاه کار سختی نیست. برای اضافه کردن کلسیم به خاک گیاه کافی است که قبل از کاشت گیاه خاک آن را کمی با قرص کلسیم پودر شده مخلوط کنید؛ اما اگر گیاه در گلدان کاشته شده است، بهترین راه این است که قرص کلسیم را به صورت پودر شده در فصول رشد گیاه به خاک اضافه کنید. این کار می تواند میزان کلسیم موجود در خاک را افزایش دهد.

اگر پس از اضافه کردن قرص کلسیم، گیاه هنوز هم اثرات کمبود کلسیم را نشان می دهد لازم نیست نگران باشید. کمی منتظر بمانید تا علائم رفع شوند. اگر هنوز هم علائم پابرجا بودند نباید استفاده از قرص کلسیم را افزایش دهید. می توانید به جای قرص کلسیم از مواد طبیعی مانند پوست تخم مرغ استفاده کنید. پوست تخم مرغ منبع بسیار خوبی از کلسیم است که می تواند برای گیاه مفید باشد.

در استفاده از کلسیم مراقب باشید.

درست است که قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی مفید است و می تواند کلسیم مورد نیاز آن ها را تأمین کند؛ اما باید این را بدانید که همیشه نباید پوسیدگی گیاه را از کمبود کلسیم بدانید. شاید توقف رشد و خرابی به این دلیل باشد که گیاه توان این را ندارد که کلسیم را به سلول های خود انتقال دهد. در این صورت هر چقدر هم که از پوست تخم مرغ و قرص کلسیم استفاده کنید، نتیجه نخواهید گرفت.

بهترین کار در این شرایط کمک گرفتن از یک متخصص برای درمان گیاه است. هرگز سرخود بیش از حد کلسیم به خاک اضافه نکنید. کلسیم زیاد می تواند PH خاک را تغییر دهد. به همین دلیل بهتر است که قبل از اضافه کردن کلسیم به خاک آزمایش خاک را انجام دهید تا ببینید خاک چه مواد مغذی ای را کم دارد.

نتیجه گیری

کلسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز گیاه است. درست مانند انسان گیاه نیز از کلسیم برای رشد خود استفاده می کند. در صورت کمبود کلسیم گیاه با مشکلات مختلفی از جمله توقف رشد و پوسیدگی مواجه می شود. اگر خاک گیاه غنی باشد، احتمالاً به استفاده از قرص کلسیم برای گیاهان آپارتمانی خود نیاز نخواهید داشت؛ اما اگر احساس می کنید که خاک گیاه ضعیف است و رشد گیاه چند وقتی است که متوقف شده است، می توانید از مقداری قرص کلسیم استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که در استفاده از آن زیاده روی نکنید تا گیاه آسیب نبیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *