گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

راهنما کامل نگهداری و معرفی گل دیفن باخیا | 68 نکته کلیدی | ایران درخت

گل دیفن باخیا با برگ های پهن و زیبایش از جمله معروف ترین گیاهان آپارتمانی است که قدرت بالایی در تصفیه هوای اتاق دارد. این گیاه همیشه سبز با ارتفاع بلند و برگهای طرحدارش، می‌تواند زیبایی قابل توجهی به دکوراسیون خانه و یا محل کار اضافه کند. همچنین نگهداری آسان، قدرت اکسیژن سازی و تصفیه هوا از جمله ویژگی هایی است که طرفداران زیادی را به سمت این گیاه جذب کرده است. اگر شما نیز به این گیاه زیبا علاقه دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با شرایط نگهداری دیفن باخیا و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

دیفن باخیا

دیفن باخیا

گل دیفن باخیا را بیشتر بشناسید

این گیاه با نام انگلیسی (dumb cane) دارای برگ های پهن، ابلق و طرحدار و بومی مناطق گرمسیری مکزیک ، آمریکای جنوبی و هند غربی است. برگهای دیفن باخیا نوک تیز و بیضی شکل است و طول آنها در محیط باز می‌تواند به 50 سانتی متر برسد. ساقه‌ این گیاه نرم و آبکی است و برگها به رنگ سبز همراه با لکه‌های سفید، کرم و زرد کمرنگ هستند که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. ساقه‌ها غالباً بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت می‌باشند.

در صورت مناسب بودن تمامی شرایط نگهداری، گلهای سفید رنگ اسپات مانند در فصول بهار و تابستان در این گیاه شکوفا می‌شوند. گلهای این گیاه بسیار شبیه به گلهای اسپاتی فیلوم است اما جنبه زینتی ندارد و ماندگاری کمی دارد.

شرایط نگهداری دیفن باخیا

شرایط نگهداری دیفن باخیا

شرایط نگهداری دیفن باخیا

نور :

این گیاه در سایه با نور ملایم و نور غیر مستقیم متوسط تا زیاد بهترین عملکرد و رشد را خواهد داشت. این گیاه در صورت قرار گرفتن در نور کم، به صورت علفی رشد می‌کند و رنگ برگها کمرنگ می‌شود. از قرار دادن دیفن باخیا در نور شدید و مستقیم آفتاب خودداری کنید چرا که آفتاب مستقیم باعث سوختن برگ ها می‌شود. در صورتی که فضای شما دارای نور کم و یا بدون نور طبیعی است نگران نباشید چرا که این گل می‌تواند با نور فلورسنت نیز سازگار شود، اگرچه سازگاری آن ممکن است مدتی طول بکشد.

این گل نیز مانند گیاهان دیگر به سمت نور خم می‌شود، بنابراین گلدان آن را مرتباً بچرخانید تا نور کافی برای همه قسمت های گیاه فراهم شود و از خم شدن برگها به یک سمت ( سمتی که نور وجود دارد ) جلوگیری شود.

دما :

بهترین دما جهت نگهداری این گیاه ، دمای ۱۵ الی ۲۰ درجه سانتی گراد است. در دمای پایینتر برگ ها شروع به ریزش می‌کنند و در دمای بالا توصیه می شود آبپاشی با آب بدون کلر روی برگها انجام شود.

آبیاری :

این گیاه در برابر آبیاری بیش از حد حساس است در نتیجه اجازه دهید رویه خاک به اندازه 2 سانتی متر کامل خشک شود سپس شروع به آبیاری با آب بدون کلر کنید. شایع ترین مشکل این گیاه، رطوبت بیش از حد است. آبیاری بیش از حد یک مشکل رایج در بسیاری از گیاهان خانگی است و دیفن باخیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گیاه را در خاک سبک با زهکشی بالا بکارید و به آرامی آب دهید، خاک را مرطوب نگه دارید، اما دائما خیس نباشد و تنها رطوبت کمی داشته باشد. 

این گیاه رطوبت را دوست دارد و در لیست گیاهان مناسب برای حمام یا سرویس های بهداشتی قرار می‌گیرد و در این مکان ها به خوبی رشد می‌کند.

رطوبت :

این گل رطوبت بین ۶۰ تا ۹۰ درصد را دوست دارد و گیاهی رطوبت دوست محسوب می‌شود. در صورت کمبود رطوبت برای این گیاه، ساقه و برگهای آن خم شده و می‌افتند و اگر این وضعیت مدام تکرار شود، گیاه از بین می‌رود. بنابراین بهتر است از راههای افزایش رطوبت کمک بگیرید و رطوبت گیاه را تامین کنید. یکی از بهترین راهها، ساخت جزیره برای این گیاه است تا از این طریق رطوبت خود را تامین کنید. استفاده از یک ظرف آب در کنار گیاه و یا غبار پاشی برگها نیز می‌تواند مفید باشد.

خاک :

بهترین خاک برای این گل ، خاک و کود آماده کاشت همراه با مقداری پرلیت است که رطوبت خاک را حفظ کند. در صورتی که با خاک دیفن باخیا مشکل دارید می‌توانید آن را در آب نگهداری کنید زیرا دیفن باخیا می‌تواند مانند گیاهانی که در آب رشد می‌کنند بدون هیچ نگرانی در آب زنده بماند و رشد کند، اما رشد آن در خاک بیشتر است.

کود دهی :

این گیاه حساسیت زیادی به کوددهی ندارد اما جهت رشد بهتر می‌توانید آن را در فصول رشد با کودهای مخصوص و یا کود های NPK تقویت کنید. کودهای با نیتروژن بالا برای گیاه  توصیه می‌شود.

تعویض گلدان :

توصیه می‌شود هر 1 یا 2 سال یکبار در فصل بهار نسبت به تعویض خاک و گلدان این گیاه اقدام کنید. در صورتی که امکان تعویض گلدان را نداشتید، می‌توانید خاک سطحی را با خاک جدید جایگزین کنید.

تمیز کردن برگها

گیاهان از طریق سطح برگها تنفس می‌کنند و در صورتی که روزنه های روی برگهایشان توسط گرد و غبار پوشیده شود، نمی‌توانند نفس بکشند و به مرور از بین می‌روند. بنابراین بهتر است هر زمان که برگها غبار آلود شد آنها را با اسفنج یا پارچه مرطوب تمیز کنید. این کار را به آرامی انجام دهید و مواظب باشید که برگها خراشیده نشوند.

نکته : دقت کنید که هنگام انجام این کار بهتر است از دستکش استفاده کنید و مراقب باشید.

سمی بودن دیفن باخیا

سمی بودن دیفن باخیا

خطرات گیاه دیفن باخیا 

در کنار فواید بسیاری که به عنوان یک گیاه برای ما به ارمغان می‌آورد، یک گیاه سمی است و در فارسی به سمبرگ معروف است زیرا شیره این گیاه سمی است و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان می‌کند.

همچنین در صورت خورده شدن برگ‌ هاي اين گياه، دهان و زبان ملتهب و قرمز شده و شروع به سوختن مي‌كنند كه گاهي دردناك است همچنین ميزان بزاق دهان را افزايش می‌دهد و قورت دادن آن را مشكل می‌کند. در موارد شديد مسموميت، حتي حرف زدن به طور موقت ممكن است دچار اختلال شود.

نکته : در صورتی که از این گیاه نگهداری می‌کنید یا قصد خرید آن را دارید، نگران نباشید چرا که بر اثر تماس دست با برگها مشکلی برای فرد پیش نمی‌آید، اما بهتر است که پس از تماس دست ها را بشویید. تنها بر اثر خوردن و جویده شدن برگها و یا تماس دست با شیره گیاه ممکن است فرد دچار مسمویت شود که در اكثر موارد، مسموميت‌ با گياه شديد نيست مگر اينكه مقدار زيادي از برگ گیاه خورده شود. همچنین بهتر است که این گیاه را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی قرار دهید.

انواع دیفن باخیا + شرایط نگهداری

این گیاه انواع متنوعی دارد که دارای شباهت ظاهری بسیاری با یکدیگر هستند اما رنگ و طرح برگها در گونه های مختلف، متفاوت است. در ادامه با محبوبترین و رایج ترین انواع آپارتمانی دیفن باخیا آشنا می‌شویم.

1. دیفن کاملیا – Dieffenbachia Camille

“Camille” یا دیفن کاملیا دارای برگ های پهن با مرکز لیمویی رنگ و لبه های سبز تیره است. این گونه از دیفن باخیا در سایه کامل با نور کم و یا نور غیر مستقیم متوسط و خاک با زهکشی خوب رشد می‌کند. برای آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. رطوبت گیاه را فراموش نکنید !

دیفن کاملیا

1. دیفن کاملیا – Dieffenbachia Camille

2. دیفن استتار – Dieffenbachia Camouflage

Camouflage دارای برگ های سبز روشن و جذاب با رگه های کرم است که آن را به طرز چشمگیری برجسته می‌کند. این گیاه نور خورشید یا سایه جزئی را ترجیح می‌دهد و می‌تواند در سایه کامل نیز زنده بماند و رشد کند.

دیفن استتار

2. دیفن استتار – Dieffenbachia Camouflage

3. دیفن سگوئین  – Dieffenbachia Seguine

این گیاه از رایج ترین گونه های موجود در بازار ایران است که یک گیاه آپارتمانی زینتی با ساقه ای مانند عصا و برگ های بزرگ کرم سفید به طول 30 سانتی متر است. دیفن سگوئین را در نور متوسط غیر مستقیم، خاک سبک و زهکشی شده و دمای معتدل قرار دهید و از آبیاری زیاد پرهیز کنید.

دیفن سگوئین

3. دیفن سگوئین  – Dieffenbachia Seguine

4. دیفن دلیلا – Dieffenbachia Delilah

این گونه دارای برگ های نوک تیز بزرگ با لبه های سبز و لکه های سبز مایل به سفید دوست داشتنی در مرکز است. این یکی از بهترین انواع میباشد که می توانید در خانه نگهداری کنید چرا که به مراقبت کمی نیاز دارد. آبیاری متوسط بعد از خشک شدن خاک و نور متوسط از نیاز های ضروری این گیاه است.

دیفن دلیلا

4. دیفن باخیا دلیلا – Dieffenbachia Delilah

5. دیفن هانی دو‌ – Dieffenbachia Honeydew

دیفن هانی دو بسیار زیبا و چشم نواز است و دارای برگ های زرد طلایی با حاشیه سبز است. شاخ و برگ آن کاملاً چشمگیر است و آن را به یک گیاه عالی برای اتاق نشیمن شما تبدیل می‌کند. برای داشتن یک هانی دو همیشه شاداب، آن را در نور متوسط تا زیاد غیر مستقیم قرار دهید و رطوبت آن را فراموش نکنید.

دیفن هانی دو‌

5. دیفن هانی دو‌ – Dieffenbachia Honeydew

6. دیفن درخشان – Dieffenbachia Sparkle

دیفن اسپارکل یا درخشان دارای برگ‌های سبز روشن با لکه‌های سبز تیره و سفید است که شباهت کمی با پتوس مرمری دارد با این تفاوت که برگها کاملا نوک تیز و باریک هستند. این دیفن قد بلندی دارد و ارتفاع آن به 1 الی 1.5 متر هم می‌رسد.

دیفن درخشان

6. دیفن درخشان – Dieffenbachia Sparkle

7. دیفن تروپیک ماریان  – Dieffenbachia Tropic Marianne

Tropic Marianne دارای برگ‌های کرم روشن و مستطیل شکل است که حاشیه آنها با رنگ سبز تیره پوشانده شده است. در شرایط نگهداری مناسب، پهنای برگ ها می‌تواند تا 30 سانتی متر رشد کند. نور زیاد غیر مستقیم و رطوبت نسبتا زیاد از نیازمندیهای این گیاه زیبا است.

دیفن تروپیک ماریان 

7. دیفن تروپیک ماریان  – Dieffenbachia Tropic Marianne

انواع روش تکثیر :

تکثیر این گیاه بسیار ساده است و به دو روش تکثیر از طریق ریشه دار کردن قلمه و تکثیر از طریق جدا کردن پاجوش انجام می‌شود. ریشه دار کردن قلمه دیفن باخیا در آب و خاک انجام می‌شود و در هر دو حالت بهتر است از هورمون یا پودر ریشه زایی برای سرعت بخشیدن به رشد ریشه ها استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید دیفن باخیای خود را تکثیر کنید، به مقاله آموزش گام به گام تکثیر دیفن باخیا مراجعه کنید.

نکته : قبل از انجام هر کاری به یاد داشته باشید که این گیاه سمی است و برای جوگیری از ایجاد آسیب های احتمالی حتما از دستکش استفاده کنید و دست های خود را پس از پایان کار به خوبی بشویید.

تکثیر دیفن باخیا

انواع روش تکثیر دیفن باخیا

بیماری های رایج :

دیفن باخیا نگهداری آسانی دارد اما این گیاه نیز مانند تمامی گیاهان آپارتمانی، در صورت مناسب نبودن شرایط محیطی ممکن است به بیماری هایی دچار شود. از جمله بیماری های رایج دیفن باخیا می‌توان به زرد شدن برگها، کوچک شدن و رنگ پریده شدن برگها، افتادگی ساقه و رشد کند گیاه اشاره کرد. تمامی مشکلات و بیماری های این گیاه در صورت تشخیص به موقع به سادگی قابل درمان هستند. برای آشنایی با علت و درمان این مشکلات و بیماری ها به مقاله بیماری های رایج دیفن باخیا مراجعه کنید.

بیماری های دیفن باخیا

بیماری های رایج دیفن باخیا

15 دیدگاه در “راهنما کامل نگهداری و معرفی گل دیفن باخیا | 68 نکته کلیدی | ایران درخت

  1. رها گفت:

    سلام وقت بخیر، من 5 ماهی میشه که دیفن باخیا گرفتم مشکلی که داره اینه که تا دو سه ماه رشدش خوب بود برگهاش هم بزرگ رشد میکرد ولی بعدش دیگه برگ تازه که درمیاره طول میکشه از حالت لوله ای دربیاد و الان نزدیک 10 روزه که نصفش از حالت لوله دراومده ولی بقیه ش همچنان لوله ست و برگ قبلی هم همین جوری رشد کرد،علتش چیه؟ کود مایع هم دو بار تا الان بهش دادم
    با رشد این برگهای جدید سه تا برگ پایینی هم تا الان زرد شده و ریخته که میگن طبیعیه، میگن از آبیاریه زیاده ولی من آبیاری زیاد انجام نمیدم هفته ای دو بار اونم صبر میکنم کاملا خشک شه ولی با این حال برگهاش زرد شد و ریخت، برای رفع این مشکل گفته شده که مستقیم به دیفن باخیا آب ندید و زیرگلدونی رو فقط آب پر کنید تا به صورت غیرمستقیم تشنگی گیاه برطرف بشه، حالا این روش درسته؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. ریحانه گفت:

      گلدون دیفن نیاز به نور غیرمستقیم و زیاد داره نور برای گل شما کمه به همین دلیل رشد گل هم کم شده

      1. مهدی گفت:

        یه شک میتونه حال هواش عوض کنه با یک ساعت بخار داخل حمام

  2. سحر گفت:

    سلام من یه قلمه دیفین از رفیقم گرفتم کاشتم ریشه هم داد الان یکساله برگ نمیده خشکم نمیشه همینجوری مونده .چیکارش کنم آبیاریشم منظمه جاشم خوبه آفتاب تیز نیست پشت پنجرست

    1. امیر گفت:

      اگه کود ندادی بهش کود مخصوص و به مقدار نیاز بده

  3. محسن گفت:

    مرسی عالی بود

  4. مریم گفت:

    سلام دیفن من رشدش خیلی خوبه وبرگ دهیش هم عالیه. امروز خاکش رازیروروکردم، پرازکرم ریزودرشت بود. به نظرم بایدکلاخاک والدین توضیح بشه. باید چکارکنم. و گلدان کاج مطبق هم پرازکرمه.بایدچکنم؟

    1. جلال گفت:

      میتونید از سویل کلینر برند گرینسی استفاده کنید هیچ شوکی به گیاه وارد نمیشه و با یکبار آبدهی با سویل کلینر تمام کرمها و حشرات داخل خاک از بین میرن.

  5. جلال گفت:

    میتونید از سویل کلینر برند گرینسی استفاده کنید هیچ شوکی به گیاه وارد نمیشه و با یکبار آبدهی با سویل کلینر تمام کرمها و حشرات داخل خاک از بین میرن.

  6. شیما گفت:

    سلام من چندروز دیفن باخیا گرفتم دوروز بعد اینکه آوردم خونه رنگ برگ های پایینی ش کاملا زرد شد و برگ های بالایی بی حال و افتاده شدن.نمیدونم چرا؟

  7. محمد گفت:

    دیفن باخیا من.هر ساله گل میده ولی امسال گلش کم.جون بود قشنگ باز نشد .قد خود دیفن بیشتر از یک.نیم متره .کود دهی و رطوبتش هم به موقع انجام میشه برای باز شدن گلهای دیگش که قنچه هستن چیکار کنم..ممنون 🙏

  8. مهدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    چرا شرایط نوری و دمایی گل فروشی های بزرگ برای تمام گل ها یکسان و شرایط نوری و دمایی گل فروشی های کوچک بسیار خنک هستش؟ در حالیکه برای منزل شرایط متفاوتی اعلام می کنید؟؟

    1. محمد گفت:

      گیاهان در دمای ده درجه مشکلی پیش نمیاد بعضی ها رشدشان کند می‌شود که برای گلفروشی مشکلی ندارد قصد فروش دارند ودر گلفروشی فکر نکنم دما از بیست پایین تر باشه

  9. نسترن گفت:

    سلام من نزدیک سه هفته دیفن خریدم و تا هفته اول و دوم خوب بوده ولی هفته سوم دوتا از برگاش پشت سرهم زرد شد چکارش کنم؟؟ داره نایود میشه

    1. محسن گفت:

      منم اولش که گرفتم برگهاش شروع به خشک شدن کرد. حس کردم جای اون یکم نورش زیاده گذاشتم یه جا با نور کمتر خوب شد اما رشدش علفی شده و پهنای برگ های جدیدش هم کم شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *