گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

راهنما کامل نگهداری و معرفی گل شفلرا | 45 نکته کلیدی | ایران درخت

شفلرا یکی از گیاهان آپارتمانی زینتی و محبوب است که با وجود نگهداری آسان، به توجه ویژه ای نیاز دارد. این گیاه زیبا در دو نوع ابلق و سبز وجود دارد و به دلیل فرم زیبا و چتر مانند برگها طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین رشد نسبتا سریعی دارد و می‌تواند در یک زمان کم به یک درختچه زیبا تبدیل شود و خانه شما را سبز کند. اگر شما نیز طرفدار گل شفلرا هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع مختلف این گیاه و نگهداری شفلرا در منزل آشنا شوید.

گل شفلرا

گل شفلرا

با گل شفلرا بیشتر آشنا شوید

این گیاه گرمسیری با نام انگلیسی (umbrella tree) و نام علمی (Schefflera arboricola) بومی سرزمين استراليا است و دارای برگهای سبز و ابلق و چرم مانند است. در این گیاه برگها به وسیله دمبرگ به شاخه وصل می‌شوند و تعداد دمبرگ ها از 3 تا 8 عدد متغیر است. برگهای این گل ۲۰-۹ سانتیمتر طول و ۱۰-۴ سانتیمتر عرض دارند و ارتفاع آن در صورت فراهم بودن شرایط مطلوب به بیش از ۳ متر هم می‌رسد. برعکس اکثر گياهان زينتي که با حذف جوانه انتهايي شاخه هاي جانبي رشد می‌کنند، در اين گياه فقط يک شاخه اصلي موجود است و شاخه های کوچکتر همگی از ساقه اصلی رشد می‌کنند.

در صورتی که از این گیاه در فضای باز و باغچه نگهداری کنید، شاهد شکوفه های سفید و صورتی آن خواهید بود اما اگر از آن در محیط بسته آپارتمان نگهداری می‌کنید، منتظر گل و شکوفه نباشید چرا که شفلرا در فضای بسته گل نمی‌دهد. اما همه ما می‌دانیم که به دلیل زیبایی برگها محبوب و پرطرفدار است و گلهای آن ارزش زینتی ندارند. این گل در هنر بونسای سازی نیز اهمیت ویژه ای دارد و انواع کوتاه قامت آن را می‌توان با هرس و پیوند به بونسای تبدیل کرد.

این گیاه در لیست گیاهان سمی برای کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرد و در صورت خوردن و جویدن برگها ممکن است سبب احساس سوزش، تورم و مشکلات تنفسی شود. بنابراین گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید.

نگهداری شفلرا در منزل

نگهداری شفلرا در منزل

شرایط نگهداری گل شفلرا

نور :

گیاه شفرا به نور متوسط تا زیاد غیر مستقیم نیاز دارد و آن را در نزدیکی پنجره های آفتابگیر قرار دهید تا همیشه شاداب باشد. از قرار دادن این گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و در صورتی که برگها بسیار کشیده و به یک سمت چرخیده اند باید بدانید که نور دریافتی گیاه زیاد است و گیاه تقارن خود را از دست داده است و به سمت نور کشیده شده است.

دما :

گیاهی گرمسیری است و در شرایطی مانند زادگاه خود به خوبی رشد می‌کند و دمای ایده آل 18 الی 27 درجه سانتی گراد را می‌پسندد. هوای بسیار سرد یا بسیار گرم برای این گیاه مضر است و سبب ریزش برگهایش می‌شود. در فصول سرد گیاه را از پنجره ها دور کنید و محیط آن را گرمتر نگه دارید. از قرار دادن آن در نزدیکی دستگاه های سرمایشی یا گرمایشی خودداری کنید.

آبیاری :

این گیاه به آبیاری زیاد در فصول رشد و آبیاری کم در فصول سرد نیاز دارد. اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید. شفلرا به آبیاری زیاد حساس است و دچار ریزش برگ می‌شود. همچنین رطوبت همیشگی خاک سبب غرقاب شدن ریشه ها، پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه می‌شود. از آب بدون املاح و تصفیه شده برای آبیاری استفاده کنید و هرگز در زمان آبیاری روی برگها و شاخه ها آب نریزید.

رطوبت :

گیاهان در شرایط محیطی زادگاه خود رشد بهتری دارند و در صورتی که محیط نگهداری آنها به شرایط زادگاهشان نزدیک تر شود، رضایت بیشتری دارند. بنابراین با توجه به گرمسیری بودن این گیاه ، این گیاه به رطوبت متوسط تا زیادی نیاز دارد. رطوبت 40 الی 50 درصد برای این گیاه مناسب است و در فصول گرم و یا فصول خشک از روش جزیره برای تامین رطوبت آن کمک بگیرید.

کود دهی :

برای کوددهی این گل از کودهای محلول در آب استفاده کنید و ماهی یکبار در فصول رشد، آن را تقویت کنید تا از پژمردگی برگها جلوگیری کنید. کوددهی زیاد سبب بیمار شدن شفلرا و سوختن ریشه ها می‌شود.

خاک :

این گیاه به آبیاری زیاد حساس است بنابراین باید خاک آن سبک و دارای زهکشی بالایی باید تا آب اضافی را به راحتی از خود عبور دهد. بهترین خاک برای گل شفلرا خاک کوکوپیت است که باید با خاک و کود آماده مخلوط شود.

تمیز کردن برگها :

گیاهان آپارتمانی برای تنفس کردن به روزنه های روی برگشان نیاز دارند و در صورتی که این روزنه ها با گرد و غبار پوشانده شده باشد، نمی‌توانند به درستی نفس بکشند و شادابی خود را از دست می‌دهند. بنابراین بهتر است که هر چند هفته یکبار برگ گیاهان را به دستمال مرطوب تمیز کنید.

برای تمیز کردن برگها می‌توانید یک لیوان آب را با چند قطره شیر ترکیب کنید و با دستمال آغشته به این ترکیب برگها را تمیز کنید. به هیچ وجه از براق کننده های شیمیایی استفاده نکنید.

گیاه شفلرا

گیاه شفلرا

بهترین زمان و روش تعویض گلدان شفلرا

این گیاه آپارتمانی می‌تواند تا 2 متر ارتفاع داشته باشد و سایز گلدان در افزایش رشد آن تاثیر ویژه ای دارد. بنابراین می‌توانید هر سال گلدان را یک سایز بزرگتر کنید و یا تنها در صورتی که ریشه ها از خاک بیرون زده باشد اقدام به تعویض گلدان کنید. در صورتی که نمی‌خواهید گلدان را تعویض کنید، می‌توانید سالیانه رویه خاک را با خاک جدید و غنی جایگزین کنید.

بهترین زمان تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی، اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است تا گیاه به رشد جدید تشویق شود و شرایط محیطی برای آن مناسب باشد.

نگهداری شفلرا در منزل

نگهداری شفلرا

با انواع شفلرا آشنا شوید

1. شفلرا کوتوله – Dwarf

نام گیاه شناسی : Schefflera arboricola

شفلرا کوتوله گونه ای فشرده از شفلرا است که دارای برگ های کوچک، بیضی شکل و سبز تیره است. این گیاه آپارتمانی محبوب می تواند تا 1 الی 1.2 متر در ارتفاع و عرض رشد کند.

1. شفلرا کوتوله - Dwarf

1. – Dwarf

2. شفلرا آلپین – Alpine

نام گیاه شناسی : Schefflera alpina

آلپین گونه ای وحشی است که نسبت به گونه های دیگر مقاومت بیشتری در دماهای پایین دارد. این گونه در داخل خانه می‌تواند به ارتفاع چشمگیر 1.5 الی 2 متر برسد.

 2. شفلرا آلپین - Alpine

2.  آلپین – Alpine

3. شفلرا کوچک – Petite

نام گیاه شناسی : Schefflera “Petite”

شفلرا پتیت یک شفلرا کوچک کوتاه است که دارای برگهای زیبا در طیف رنگی سبز تیره تا روشن است.

 3. شفلرا کوچک - Petite

3. کوچک – Petite

4. شفلرا مادام اسمیت – Madame De Smet

نام گیاه شناسی : Schefflera “Madame De Smet”

«Madame De Smet» گونه‌ای زیبا از شفلرا با برگ‌های سبز تیره است که به زیبایی تمام به رنگ سفید یا طلایی رنگ شده اند.

4.مادام اسمیت – Madame De Smet

5. شفلرا استرالیایی – Australia Umbrella Tree

نام گیاهی : Schefflera actinophylla

این گونه دارای برگچه های بزرگ و براق است و می‌تواند به یک درخت بزرگ تبدیل شود. نوع برگهای شفلرا استرالیایی با گونه های دیگر متفاوت است و برگهای آن کشیده تر است.

5. شفلرا استرالیایی - Australia Umbrella Tree

5.  استرالیایی – Australia Umbrella Tree

6. شفلرا جفت – Amate

نام گیاه شناسی : Schefflera ‘Amate’

چیزی که این گونه را از بقیه متمایز می‌کند، برگ های براق آن است. این گیاه در نور متوسط ​​تا روشن بهترین عملکرد را دارد.

 6. شفلرا جفت - Amate

6.  جفت – Amate

7. شفلرا آرالیای دروغین – False Aralia

نام گیاه شناسی : Schefflera elegantissima

ساقه‌های بلند و باریک این گیاه در جوانی دارای برگ‌های دندانه‌دار زیبا با رنگ شرابی یا مسی و در زمان بلوغ دارای رنگ سبز پررنگ است.

 7. شفلرا آرالیای دروغین - False Aralia

7.  آرالیای دروغین – False Aralia

8. شفلرا طلای سبز – Green Gold

نام گیاه شناسی : Schefflera “Gold Capella”

برگ های بیضی شکل و براق این گیاه ترکیبی خارق العاده از رنگ سبز و زرد طلایی دارند. این گونه از شفلرا رشد سریعی دارد و می‌توانید با هرس کردن رشد آن را کنترل کنید.

 8. شفلرا طلای سبز - Green Gold

8.  طلای سبز – Green Gold

9. شفلرا جینین – Janine

نام گیاه شناسی : Schefflera “Janine”

این گونه شفلرا بومی تایوان است و در رنگ های کرم و سبز روشن وجود دارد. فرم برگهای این شفلرا بسیار خاص و کمیاب است و همین امر آن را به گونه ای محبوب تبدیل کرده است.

 9. شفلرا جینین - Janine

9.  جینین – Janine

10. شفلرا تایوانی – Taiwanese

نام گیاه شناسی : Schefflera taiwaniana

برگ‌های براق و تیره این گیاه شبیه پره‌های چرخ است که با ساقه‌های قرمز رنگ به زیبایی می‌درخشد.

 10. شفلرا تایوانی - Taiwanese

10.  تایوانی – Taiwanese

11. شفلرا ترینت – Trinette

نام گیاه شناسی : Schefflera “Trinette”

این نوع شفلرا دارای برگهای سبز با رگه های کرم رنگ است که زیبایی چشمگیری دارد و برای داخل آپارتمان بسیار مناسب است.

 11. شفلرا ترینت - Trinette

11.  ترینت – Trinette

12. شفلرا فرودین – Frodin

نام گیاهی : Schefflera heptaphylla

شفلرا فرودین گیاهی دارویی است و برگهای باریک آن دارای ته رنگ سبز روشن و زرد است.

 12. شفلرا فرودین - Frodin

12. فرودین – Frodin

107 دیدگاه در “راهنما کامل نگهداری و معرفی گل شفلرا | 45 نکته کلیدی | ایران درخت

  1. معصومه کردار گفت:

    سلام باتشکر ازمطالب مفید خوبتان من یک گل شفلرادارم که تعدادی ازبرگهای اون چسبناک شده چکاربایدکرد. باتشکرکردار

    1. انسیه گفت:

      سلام شفلرا من برگ هاش سوراخ سوراخ شده انگار که پوسیده میشه خشک میشه و میریزه و برگ هاش سوراخ میشه ، لطفا بگین چیکار کنم

      1. ساحل گفت:

        سلام برگای شفلرا رو با روغن زیتون براق کنیم خراب میشه؟

        1. مهراد گفت:

          سلام خسته نباشید گیاه شفلرا ابلق من
          همین ک رفتیم تو پاییز چطوری بگم تو هر پنجه ای شکل هاش مثلا یکی یا دوتا برگ میفته برگاش قشنگ سبزه مشکلی هم نداره ولی برگ هایی ک میفته برگ های قدیمیو قوی هستن مشکلش چیه هفته یک بارم بهش اب میدم جلوی پنجره قشنگ نور گیری هم هست

          1. حسین گفت:

            مشکلش شاید به خاطر جابجایی گلدون هست.
            نمونش رو تو خونه ما هم داریم.

        2. مهدی گفت:

          بله اینکارو نکنید

        3. اصفه کامل گفت:

          سلام ممنون از سایت خوبی که دارید ببخشید من یه شفلر بنسای بزرگ دارم که الان چندتا مشکل پیدا کرده یکی شته زده وبرگاش سوراخ های قهوه ای داده یکی اینکه برگهایش دارن زرد میشن و از زیر گلدون ریشه هاش زده بیرون الان نمیدونم باید گلدون عوض کنم سم بزنم وابیاریم چطوری باشه که برگاش زرد نشن. خواهش میکنم راهنماییم کنید گلمو خیلی دوست دارم واقعا دلم نمیخواد خراب بشه ???ممنونتون میشم. البته نورشم نزدیک پنجره است اما خونمون رو به آفتاب نیست متاسفانه ممکن از نور باشه

        4. Mohsen گفت:

          سلام با شیر تمیزکن

        5. مبین گفت:

          سلام
          نه باعث میشه نتونه فتوسنتز کنه

        6. Ali گفت:

          تنفس گیاه رو غیر ممگن میکنه ، و برگ ریزی پیدا میکنه ، از محلول آب و پوره آلوئورا استفاده کنید

      2. الهه ج گفت:

        سلام از این گل شفلرا تازه ازگل فروشی خریدم ،بعد دور کلی هزارپا ازتو‌خاکش دراومد، وقتی خاکش رو عوض کردیم یه کرم خاکی خیلی بزرگ نزدیک بیست سانت به ریشه ش چسبیده بود، کاملاکع خاک رو عوضش کردیم، الان گل پژمرده شده، باید چکارش کنم که رشد کنه

        1. مهرداد گفت:

          دارچین بریز توو اب بمونه بعد صافش کن هر سه روز اسپرس کن

          1. مهندس امیرمنش گفت:

            از کود ۲۰۲۲ استفاده کنید

          2. مهندس امیرمنش گفت:

            از کود۲۰۲۰استفاده کنید

      3. زهرا گفت:

        سلام عزیز،شفلرا شما قارچ کش نیاز داره،میتونید از گل فروشیها بگیرید و سه دوره هر ده روز بهش بدین

    2. مانی گفت:

      سلام.شته زده.یا سم یا محلکل آب صابون باید اسپری کنید

    3. بهزاد گفت:

      با سلام و تشکر ازمطالب مفید و خوبتان ، من یک گل شفلرادارم که اغلب برگهای اون چسبناک شده ، لطفا راهنمایی فرمایید چگونه میشود این مورد رفع گردد

      1. مهندس امیرمنش گفت:

        سلام عزیزم شما کود ۲۰۲۰ رو داخل اب به یک لیتر حل کنید وماه یک بار پاهی درخته بریزید چهار ۴ عدد کرم بزرگ بگیرد داخل گلدان بگذارید تا خاک رو زیر رو کند مشکل بطرف میشه

    4. مهسا گفت:

      سلام برگای شفلرای منم براق شده و زیر برگا حشره ایی شبیه شته هستش چکار باید کرد؟

    5. محسن هادی نیا گفت:

      سلام دوست عزیز برای از بین بردن چسب برگها میتوانیداز محلول رقیق اب و ریکا استفاده کنید
      بطور مثال یک اب پاش با یک قاشق غذا خوری ریکا مخلوط کنید

  2. ترجمه تخصصی انگلیسی به فارسی گفت:

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون

  3. فرزانه گفت:

    سلام من یک گل شفلرا خریدم گلدان عوض کردم ولی زیر گلدان سنگ ریزه نریختم الانم برگهاش بی حال می افتن و مچاله میشن دلیلش چیست؟

    1. راسل گفت:

      سلام منم دقیقا همین مشکل رو دارم

  4. اقبالی گفت:

    سلام ممنون از پیج خوب و مفیدتون
    من یک گیاه شفلرا دارم که هفته ایی 2 بار آب میدم بهش ولی جدیدا برگهاش میریزه و وقتی رو زمین میافته لکه های قهوه ایی رنگ روش ایجاد میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام قبل از آبیاری چک کنید خاکش خشک شده باشه. اگر آبیاری مشکل نداره گیاه رو بررسی کنید که آفت نداشته باشه.

    2. مصطفی گفت:

      درود.
      مشخصا حجم آبدهی شما زیاد می باشد. لطفا اجازه بدهید خاک گلدان در فاصله هر آبدهی خشک شود. به طور معمول باید خاک تا عمق یک ساتیمتری خشک باشد. میتوانید با انگشت کنترل کنید. وسواس در آبدهی گیاهان خصوصا این گیاه باعث ریزش برگ ها می شود.

      1. کیانا والی گفت:

        سلام کاملا درسته ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

        1. مهران نسب گفت:

          سلام ۲ساله شفلرا ابلق خریدم رشدش اول خوب بود الان رشدش کم شده و جوانه هاش از بغل ساقه قهوه ای وآویزون شده هفته ای یکبار هم بهش آب میدم

          1. کیانا والی گفت:

            سلام گیاه رو بررسی کنید که آفت نداشته باشه. اگر آفتی مشاهده کردین اول با اسپری صابونی رقیق گیاه رو تمیز کنید و اگر مشکل برطرف نشد سم مخصوص تهیه کنید.

          2. تینا گفت:

            کود۳بیست بدیدهردوهفته یکبارمجددرشدمیکنه

        2. فاطمه گفت:

          سلام من چهار نا گل شفلرا دارم یکی سبز با برگهای کوچک یکی سبز با برگهای بزرگ‌ شفلرا ابلق وهمچنین طلایی وهمیشه تو حیاط درمحلی که سایه هست نگه می دارم زمستون روی کل گلهام پلاستیک می کشم همیشه هم خوبند حالا میخوام یکی ازشفرا رو بیارم تو خونه بایدخاکش عوض بشه چون تو حیاطند داخل گلدونها کرم خاکی هم میره الان خاکشو عوض کنم خراب نمیشه ممنون میشم از پاسخ شما

          1. مهراد گفت:

            سلام خسته نباشید گیاه شفلرا ابلق من
            همین ک رفتیم تو پاییز چطوری بگم تو هر پنجه ای شکل هاش مثلا یکی یا دوتا برگ میفته برگاش قشنگ سبزه مشکلی هم نداره ولی برگ هایی ک میفته برگ های قدیمیو قوی هستن مشکلش چیه هفته یک بارم بهش اب میدم جلوی پنجره قشنگ نور گیری هم هست

    3. نیما گفت:

      ابیاریتون خیلی زیاده و قارچی شده

    4. سمیه گفت:

      آبیاری زیاد باعث لکه های قهوه ای شده است.
      آبیاری را کم کنید

    5. حامد گفت:

      بهش آب زیاد دادی.هفته ای یکبار کافیه.پنکه بذار جلوش تا باد بخوره.دیگه لکه نمیبنده برگاش

    6. هانیه گفت:

      سلام برگ های شلفرا ک ساقه دارن اول رو به بالا بودن الان دارن رو به پایین میشن.دلیلش چیه

    7. علیرضا گفت:

      هفته ای دو بار آبیاری زیاده

  5. رها گفت:

    سلام وقت بخیر، اینکه گیاه شفلرا مخصوصا برگهای جوان نازک هستن علتش چی هست؟ احساس میکنم اونجور که باید باشه برگهاش نیست هرجایی من این گیاه رو دیدم برگهای سفت و ضخیمی داره ولی برای ما این شکلی نیست، دوم اینکه سه سالی میشه شفلرا خریدم ولی رشد خیلی کم شده این اواخر که اصلا رشد نمیکرد و متوقف شده بود و تازه از فروردین تا الان فقط یه برگ درآورده، کود مایع تا الان سه بار بهش دادم گلدونش هم دو سال پیش عوض کردم هرازگاهی خاکش رو هم داخل گلدان اضافه میکنم، آب هم هفته ای دو بار بهش میدم، غبارپاشی هم بعضی اوقات
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام کوددهی رو چند وقت یکبار انجام می دین؟
      غبارپاشی رو مرتب انجام بدین و همچنین گلدان رو جایی بذارین که نور کافی بگیره. ممکنه نازک شدن برگ ها به علت نور کم باشه. همچنین گلدانش رو هم بهتره هر سال تعویض کنید تا رشد متوقف نشه.

      1. رها گفت:

        پشت پنجره جنوبی گذاشتم طوری که نورگیری خوبی داره ولی آفتاب مستقیم سمتش نمی تابه، هر سه هفته یک بار کود دهی داره این کود رو هم از گلخانه گرفتم آبی رنگه اسمش رو خاطرم نیست، چه کودی شما پیشنهاد میکنید که بهش بدم؟

        1. کیانا والی گفت:

          پس نورش مناسبه. کود N.P.K می تونید استفاده کنید که تقویت کننده عمومی گیاهان از جمله شفلرا هستش.

          1. رها گفت:

            ممنونم ازتون، واقعا لطف کردید

          2. الناز گفت:

            سلام منم گل شلفراسه ساله دارم ته متوجه شدم دیگه اصلارشدنمیکنه وخیلی برگاش کوچک وبی جون موندن‌ چکارکنم

          3. کیانا والی گفت:

            سلام گلدون رو در این مدت عوض نکردید؟ ممکنه گلدون گیاه براش بزرگ باشه یا نیاز به تغذیه و کوددهی داشته باشه.

        2. تینا گفت:

          کودسه بیست عالیه برای رشد

        3. یاسمن گفت:

          سلام
          گیاه شفلرا من تازه خریدم هفته ای یک بار آب میدم پست پنجره جنوبی گذاشتم فقط یکی از برگ هاش رو به پایین خم شده علتش چس هست

      2. مهدی گفت:

        سلام این گل شفلرا روزانه به چند ساعت افتاب نیاز دارد

    2. ساحل گفت:

      سلام برگای شفلرا رو با روغن زیتون براق کنیم خراب میشه؟

  6. فرزانه گفت:

    سلام.شفرا سه هفته ای هست که خریدم.ولی دیدم که سه تا از برگاش افتاده و سر برگا قهوه ای شده .دلیلش چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ اگر گیاه در برابر نور شدید خورشید قرار گرفته ممکنه از اون باشه.

      1. فرزانه گفت:

        خیر اصلا نور خورشید بهش نمیرسه.هفته ای دوبار آب میدم

        1. کیانا والی گفت:

          سلام گیاه رو در برابر باد کولر قرار ندین. برای بالا بردن رطوبت هفته ای دو بار غبارپاشی کنید یا یک ظرف آب در کناد گلدان قرار بدین. همچنین گیاه رو برای داشتن آفت بررسی کنید.

  7. yad گفت:

    سلام .شلفرا دارم الان چند وقتیه ریزش برگ داره برگاش تقریبا وسطش قهوه ی میشه ومیریزه گل خودشم بیحاله مثل قبل سرحال نیست الان تازه خاکشو عوض کردم فعلا چند روزی هم هست بهش آب ندادم .دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگه تازه خاکش رو عوض کردین دچار شوک شده و بیحال شدنش به همون علت باشه. قهوه ای شدن برگ ها هم می تونه از آفت باشه. البته بهتره عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستن تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  8. مصطفی۲۰۲۰ گفت:

    درود.
    مشخصا حجم آبدهی شما زیاد می باشد. لطفا اجازه بدهید خاک گلدان در فاصله هر آبدهی خشک شود. به طور معمول باید خاک تا عمق یک ساتیمتری خشک باشد. میتوانید با انگشت کنترل کنید. وسواس در آبدهی گیاهان خصوصا این گیاه باعث ریزش برگ ها می شود.

  9. محمد گفت:

    سلام گیاه شلفراموچن ساعت گذاشتم توافتاب الان همه برگاش پژمرده شده چیکار کنم؟؟

  10. اطلس گفت:

    سلام من 3ساله کل شفلرا خریدم و رشد خوبی داشته اما یک هفتس ساقه هاش حالت پیری گرفته و برگه ان حالت افتادس باید چیمار کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام منظورتون رو از پیری گیاه متوجه نشدم. افتادگی برگ ها ممکنه از تشنگی گیاه و گرمای هوا باشه. شرایط نگهداری دقیق و عکس گیاهتون رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم:iranderakht

      1. مهدی نیکویی گفت:

        سلام ممنونم از سوال و جوابهای دقیق و کامل
        من سوال داشتم ولی توی سوالها و جوابهای دوستان خصوصا جوابهای(کیانا) جواب خودمو گرفتم
        وظیفه دونستم تشکر کنم از دقتتون توی جوابها
        باتشکر مهدی

        1. کیانا والی گفت:

          سلام روزبخیر. ممنون از نظرتون. انجام وظیفه‎ست.

  11. مهدی نیکویی گفت:

    سلام ممنونم از سوال و جوابهای دقیق و کامل
    من سوال داشتم ولی توی سوالها و جوابهای دوستان خصوصا جوابهای(کیانا) جواب خودمو گرفتم
    وظیفه دونستم تشکر کنم از دقتتون توی جوابها
    باتشکر مهدی

  12. زهره گفت:

    سلام روز بخیر ، گل شفرا دارم که داخل خاکش کرم بود و بعد خاکش رو عوض کردم که تمام برگها پژمرده شده و ساقه اش هم یک خورده قهوه ای شده ، الان باید چیکار کنم ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام تعویض گلدان می تونه باعث این مسئله بشه. الان فقط می تونین مراقبت های لازم رو انجام بدین تا گیاه دوباره سرحال بشه. در صورت امکان یک سم قارچ کش تهیه کنید و به خاک گیاه بزنید تا اگر آفت قارچی هست از بین بره.

  13. زهره موسوی گفت:

    سلام روز بخیر ، گل شفرا دارم که داخل خاکش کرم بود و بعد خاکش رو عوض کردم که تمام برگها پژمرده شده و ساقه اش هم یک خورده قهوه ای شده ، الان باید چیکار کنم ؟

  14. مهران نسب گفت:

    سلام ۲ساله شفلرا ابلق خریدم رشدش اول خوب بود الان رشدش کم شده و جوانه هاش از بغل ساقه قهوه ای وآویزون شده هفته ای یکبار هم بهش آب میدم

  15. حلما گفت:

    سلام وقت بخیر
    حدودا ۳ هفته پیش در نزدیکی این گلدان بنّایی انجام شد و گردوغبار این بنّایی روی برگاش نشست. غبارها رو با آب شستن اما آب روی خاک گلدان هم پاشیده. گردوغبار ها گچ و سیمان و اینجور چیزا بوده. از اون روز همینطور داره زرد و خشک میشه برگاش.سه چهار روز پیش حدودا به اندازه ۷_۸ سانت از خاکهای روی گلدان رو برداشتم و خاک جدید روی گلدان ریختم اما تغییری نکرد و هنوز هم داره هی زرد میشه برگاش. کاریش میشه کرد؟آبیاری اش هفته ای دو بار بوده و هست تا قبل از بنّایی خیلی سبز و شاداب بود. ممنون
    http://uupload.ir/files/qpxj_20200815_205414.jpg

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون. گلدان گیاه رو به مدت 10 دقیقه داخل تشت آب بذارین و بعد بیرون بیارید. آبیاری رو حتما بعد از خشک شدن خاک انجام بدین و غبارپاشی روزانه رو هم برای تامین رطوبت فراموش نکنید.

    2. مهتاب گفت:

      درود
      من گل شفلرا ابلق تازه خریداری کردم ولی نمیدونم توی تراس جنوبی ک شیشه ساده زده شده و نور زیاد هست بزارم یا پشت پرده پذیرایی بازم جنوبی هست ولی نور کمتری میخوره الان مردد هستم در انتخاب مکان؟؟؟

      1. کیانا والی گفت:

        سلام روزبخیر. در کل شفلرا به نور متوسط رو به بالا نیاز داره. می تونین پشت پنجره پرنور بذارینش و اگر مشکلی پیش نیومد همونجا نگهش دارین. ولی اگر برگ ها حالت سوختگی پیدا کردند جاش رو عوض کنید و به محل کم نور تر منتقلش کنین.

        1. سارا گفت:

          سلام من یه شفلرای ۳۰ ساله دارم.که برگهاش دارن میریزن و دیگه رشد نمیکنه.امروز گلدانش رو عوض کردم .تعداد برگهاش خیلی کم شده.چیکار کنم دوباره جوانه بزنه و برگ جدید دربیاره؟؟

  16. حسین گفت:

    غبار پاشی روی برگ ها چطوری انجام میشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ببینید باید آب رو در اطراف گیاه اسپری کنید. وقتی غبارپاشی می کنید نباید برگ ها رو خیلی خیس کنید چون همون خودش باعث ایجاد بیماری های قارچی گیاه می شه.

  17. راحیل گفت:

    باسلام و خسته نباشید.من حدود دو ماهه که گل شفلرا خریدم و گلدون و خاکشو تعویض کردم .خیلی خوب بود ولی الان حدود دو هفته ست دو تا از ساقه هاش به سمت پایین متمایل شدن.لطفا راهنمایی کنین که علتش چیه و باید چکار کنم؟هفته ای یه بار هم آب میدهم.

  18. حمیده گفت:

    سلام با تشکر از ما من دو ماه است شفلرا خریدم اصلا رشد نداشت به مرور رنگ برگ‌ها سیاه ‌از ساقه جدا می‌شد ومیرخت من از مسئولین گل فروش پرسیدم سمی دادن گفتن افت رده الان ی هفته است استفاده می‌کنم تغییری نمی بینم آیا خوب می‌شود یا باید نا امید شوم لطفا منو راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام چه سمی و چه مقدار استفاده کردین؟

  19. :) گفت:

    سلام من حدود یه ساله که گیاه شفلرا رو دارم(سایزشم کوچیکه) الان چندباره میخواد رشد کنه ولی جوونه هاش قهوه ای میشنو میوفتن، چیکار باید بکنم!؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوره؟

      1. :) گفت:

        کنار پنجره هستش یعنی نور غیر مستقیم میخوره بهش، زمانیم که خاکش خشک شد ابیاری میکنم، هرچند وقتم برگاشو تمیز میکنم، چند وقت پیشم گلدونشو عوض کردم.

        1. کیانا والی گفت:

          رطوبت چه طور؟ ممکنه رطوبتش کافی نباشه بهتره از روش غبارپاشی یا قرار دادن یک ظرف آب کنار گیاه رطوبتش رو تامین کنید. اگر هم به تازگی گلدونش رو عوض کردین ضعیف شدن گیاه تا حدی طبیعیه و جای نگرانی نداره. در صورت امکان می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

          1. :) گفت:

            اتفاقا کنارش یه ظرف ابم هست یادم رفت بگم، اخه قبل اینکه گلدونشو عوض کنم هم اینطور بود الان که عوض کردم جوونه هاش بیشتر شد ولی رشد نمیکنن قهوه ای میشن

          2. کیانا والی گفت:

            ممکنه گیاه به بیماری قارچی مبتلا شده باشه. خاک رو چک کنید که سنگین نباشه و آب به راحتی از گلدون خارج بشه. می تونین برای اطمینان سم قارچ کش تهیه کنید و به گیاه بزنین.

  20. فاطمه گفت:

    سلام من حدود یه ساله گیاه شفلرا رو دارم(سایزش هم کوچیکه)، الان چندباره که میخواد رشد کنه ولی جوونه هاش قهوه ای میشنو میوفتن برای همین اصلا رشد نداشته میشه راهنماییم کنید که چیکار کنم!؟

  21. ملیکا گفت:

    سلام من حدود یک ماهه شفلرا خریدم و هفته ای یه بار اب میدم، خونه ام جنوبیه و فاصله تا پنجره تقریبا ۵ متره الان تمام برگها شل و اویزون شدن ممنون میشم راهنمایی کنین

  22. سمیه گفت:

    سلام با تشکر از وقتی که برای پاسخگویی میذارید
    من یک گیاه شفلرا دارم و تو اتاقی نگه داری میکنم که پنجره داره و دمای اتاق هم بین ۲۰ تا ۲۵ درجه هست و آبیاری هم هر وقت خاک خشک میشه انجام میدم ولی شفلرای من از قسمت ناحیه اتصال دمبرگ به ساقه اصلی شل میشه و میفته برگش. ناحیه اتصال کاملا باز میشه و برگ به پایین میره و نهایتا برگ با دمبرگش میفته. لطفا رهنماییم کنین. میترسم بیماری خاصی باشه که به بقیه گیاهام هم سرایت کنه

  23. نسترن گفت:

    سلام روزتون بخیر
    تقریبا 2ماهه گیاه شفلرا گرفتم کم کم بعد از 1هفته یکی یکی از برگ هاش قهوه ای شد حتی توی این دوره جوانه هم زد خیلی خوشگل. ولی به مرور همون جوانه ها هم ریختن بدون هیچ لکه قهوه ای. هفته ای یکبار آب میدم. نمیدونم چیکار کنم

  24. بهاره گفت:

    سلام روزتون بخیر
    تقریبا 2ماهه گیاه شفلرا گرفتم کم کم بعد از 1هفته یکی یکی از برگ هاش قهوه ای شد حتی توی این دوره جوانه هم زد خیلی خوشگل. ولی به مرور همون جوانه ها هم ریختن بدون هیچ لکه قهوه ای. هفته ای یکبار آب میدم. نمیدونم چیکار کنم

  25. سارا گفت:

    سلام من یه شفلرای ۳۰ ساله دارم.که برگهاش دارن میریزن و دیگه رشد نمیکنه.امروز گلدانش رو عوض کردم .تعداد برگهاش خیلی کم شده.چیکار کنم دوباره جوانه بزنه و برگ جدید دربیاره؟؟

  26. مینا مانایی گفت:

    سلام.در رابطه با شفلرا منم همه‌جا خوندم که یه ساقه اصلی داره و خیلی دوست داشتم شلفرای خودمم به این شکل باشه و مثل اولین عکس همین سایت یدونه ساقه اصلی و ضخیم داشته باشه(شبیه درخت) ولی شفلرای من بااینکه بلند هم هست تعداد خیلی زیادی ساقه نازک و سبز داره و یه ساقه اصلیه چوبی نداره.آیا این مربوط به نژادشه یا با هرس کردن میشه به اون شکل درآوردش؟

  27. الهام گفت:

    با سلام من از مهر ماه یه گادون شلفرا خریدم اوایل خیلی خوب بود و خوب رشد میکرد ولی الان یه ماهی هست که برگاش قهوه ای میشن و میریزن، پرسیدم گفتن برای قارچ هست، سم هم گرفتم براش ولی هنوز ریزش برگاش ادامه داره. نگرانشم، چیکار باید بکنم؟

  28. میلاد سلطانی گفت:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم تور دی گل شفلرا باید چطور باشه پنجره اتاقم من غربی هست و ظهر تا بعد ظهر نور خوبی تو اتاق ایجاد میشه گلدان را به فاصله یک متری از پنجره روی زمین گذاشتم به نظر شما نور دهی خوب هست ؟

  29. محمدرضا گفت:

    شیوه تکثیر این گیاه چجوریه؟؟

  30. محسن گفت:

    گل فیتوسم دچار پژمردگی و بی‌حالی شده چه اقدامی نیاز داره؟

  31. مریم گفت:

    سلام منم حدور ۴۰ روز گل شفلرا خریدم اولش خوب بود دوهفته ای میشه بیحال شده طوری که همه شاخه هاش آویزون شده هر کاری کردم سرحال نمیشه ساقه شم داره قهوه ای میشه نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید!

  32. رضا گفت:

    سلام منم حدور ۴۰ روز گل شفلرا خریدم اولش خوب بود دوهفته ای میشه بیحال شده طوری که همه شاخه هاش آویزون شده هر کاری کردم سرحال نمیشه ساقه شم داره قهوه ای میشه نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید!

  33. الهه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من یک گیاه شفلرا داشتم توی خاکش کرم دیدم و خاک عوض کردم حدود یکی دوماه از تعویض خاک میگذره اما گیاه اصلا رشد نداره حالت پژمردگی نداره خوبه اما رشد نداره ممنون میشم راهنماییم کنید که مشکلش چیه و چرا رشد نمیکنه

  34. امیرطاها گفت:

    سلام شفلرای من برگهاش لکه های قهوه ای پیدا کرده وداره میریزه،تمام برگهاش آویزون شدن،ودارن ازساقه ازشاخه جدامیشن،هفته ای دوبار اب میدم،کود۲۰۲۰میدم،گلدونس روعوض کردم،قارچ کش زدم،نمیدونم چرا داره خراب میشه گلم

  35. الهام گفت:

    سلام وقتتون بخیر من یک هفته هست گل شفلراخریدم چندروزه چندتاازبرگهاش قهو ه ای شدن وریختن نورهم بهش نمیخوره نمیدونم علتش چیه میشه راهنماییم کنید ممنونم ازوقتی که میذارید

  36. نوشین گفت:

    سلام گل شلفرا دارم بعد از مدتی متوجه شدم هزار پا داره ریشه را شستشو دادم خاک تعویض ولی متاسفانه دیگه رشد نداره بی حال وبرگاش ریخته شده

  37. مریم گفت:

    سلام گیاه شفلرا من تمام برگ هاش ریخته و فقط ساقه مونده

  38. آیلا گفت:

    سلام ببخشید گیاه شفلرا ی من فقط برخی از برگ هاش لکه ی زرد رنگ (طبیعی هست و برای زیباییش‌ هست رو میگم وگرنه اصلا مشکلی نداره) داره و خیلی از برگهاش ندارن.
    ولی من یکجا دیدم تمام برگهاش لکه ی زرد داشت و خیلی قشنگتر بود چیکار کنم لکه های زرد روی برگه های تازه‌اش پدیدار بشه؟

  39. زهرا گفت:

    سلام یکماهه شفلرا گرفتم برگاش داشت قهوه ای میشد و میریخت تو خاکش حشرات ریز سفید رنگ شبیه شپش ریز دیدم…خاکشو عوض کردم سم زانکوزد آبیاری کردم و اسپری کردم بنظرم ریشه هاش جون نداره چکار کنم نمیره؟?

  40. اصفه کامل گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبی که دارید ببخشید من یه شفلر بنسای بزرگ دارم که الان چندتا مشکل پیدا کرده یکی شته زده وبرگاش سوراخ های قهوه ای داده یکی اینکه برگهایش دارن زرد میشن و از زیر گلدون ریشه هاش زده بیرون الان نمیدونم باید گلدون عوض کنم سم بزنم وابیاریم چطوری باشه که برگاش زرد نشن. خواهش میکنم راهنماییم کنید گلمو خیلی دوست دارم واقعا دلم نمیخواد خراب بشه ???ممنونتون میشم. البته نورشم نزدیک پنجره است اما خونمون رو به آفتاب نیست متاسفانه ممکن از نور باشه

  41. بهزاد گفت:

    با سلام و تشکر ازمطالب مفید و خوبتان ، من یک گل شفلرادارم که اغلب برگهای اون چسبناک شده ، لطفا راهنمایی فرمایید چگونه میشود این مورد رفع گردد

  42. مهدی گفت:

    سلام، به تازگی متوجه ایجاد لکه های پراکنده روشن روی برگ های شفلرا شدم ابیاری منظم با خشک شدن نصف گلدان اب مانده بهش میدم از پنجره جنوبی 1.5 متر فاصله داره و نورش خوبه دو هفته است که گلدان رو یک سایز بزرگ کردم به دلیل بیرون زدن 10 سانت ریشه از زیر گلدان، نزدیک 18 روز است که این گیاه رو خریدم هنوز هیچ کودی بهش ندادم ممنون میشم کمک کنید

  43. لیدن گفت:

    سلام
    باتشکر از سایت خوبتون
    من سه چاهار ساله یک شفلرا دارم که چند روزه دچار ریزش شده
    ساقه‌هاش یکی یکی پژمرده میشن و به سمت پایین متمایل میشن و با کوچکترین تماس از شاخه‌ی اصلی جدا میشن.
    دیروز گذاشتم جلوی پنجره‌ی جنوبی تا نور خوبی از پشت پرده بگیره و متوجه شدم که تا خاکش خشک نشده نباید آب بدم. اما زیاد آب نمیدادم. هفته‌ای یک‌بار یا حتی ده روز یک‌بار. این میزان آبیاری مناسبه؟ کود هم نیاز داره؟

  44. نازنین فخرایی گفت:

    سلام گیاه شفلرای من از پایین داره برگ هاش زرد میشه ومیریزه باید چکارش کنم چند روزی یه بار بهش آب بدم

  45. علیرضا فرزانه گفت:

    سلام شفلرای من بعد از تعویض کامل خاک , کاملا پژمرده شده و شاخه هاو برگهای آن آویزان شده و ساقه و برگهای آن تیره و فرسوده و چروکیده شده است لطفا مرا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *