گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه گل ژربرا را نگهداری کنیم ؟

گل ژربرا یکی از محبوب ترین گل های آپارتمانی جهان است. این گل از آفریقای جنوبی سر چشمه گرفته است و در اندازه ها و رنگ های مختلفی مانند صورتی ، زرد ، نارنجی ، قرمز و سفید وجود دارد. این گل به علت رنگ های جذاب و خیره کننده به عنوان گل شاخه ای و دسته ای برای هدیه استفاده می‌گردد. با ما همراه باشید تا با این گل زیبا بیشتر آشنا شده و بتوانید به خوبی از آن نگهداری کنید.

گلهای-زیبا

 

با گل ژربرا بیشتر آشنا شوید

گل ژربرا عضو خانواده بزرگ گلهای Asteraceae است. اسم این گل از آقای Traugott Gerber  گیاه شناس و پزشک آلمانی گرفته شده است . او اولین نفر بود که این گل را در طبیعت کشف کرد.

کشور هلند به تنهایی سالانه در حدود 900 میلیون شاخه گل ژربرا در رنگ های مختلف تولید می‌کند. زمان مناسب برای تهیه کردن این گل پس از تمام شدن فصل سرما است. انداره این گل بین 5 الی 24 سانتی متر ، طول ساقه 25 الی 60 سانتی متر و طول برگها نیز در حدود 40 سانتی متر می‌باشد.

کاربرد گل ژربرا

گل ژربرا از جمله گل های زیبا به شمار می‌آید به همین دلیل در بسیاری از مواقع از انواع رنگهای آن در مراسمات و مناسبت های گوناگون، مانند دسته گل خواستگاری ، دسته گل عقد و سبد گل ترحیم استفاده می‌شود. این گل علاوه بر گل شاخه ای در دسته گل عروس نیز استفاده فراوان دارد. تنوع رنگی بالای این گلهای زیبا موارد استفاده آن را بسیار زیاد کرده است. همچنین ژربرا علاوه بر زیبایی، فواید بیشماری از جمله تاثیر در بهبود خواب، مناسب برای اتاق کودکان و …را نیز دارد.

 

گل-ژربرا

 

نگهداری به عنوان گل شاخه ای

یه عنوان یک گل شاخه بریده، گل ژربرا دارای یک ساقه نسبتا ضخیم و بلند است که برگ های آن به ساقه وصل نشده است.  خاصیت دیگری که باعث شده این گل ها در مغازه های گل فروشی محبوب شوند، عمر طولانی آنهاست. ژربرا شاخه ای می‌تواند با تعویض آب از 7 تا 14 روز در آب دوام بیاورد. برش اریب ساقه به عمر بیشتر گل های شاخه ای کمک می‌کند. پیش از قرار دادن شاخه در آب برگ های پایینی گل را جدا کنید تا برگی داخل آب نماند.

این برگ ها باعث انباشته شدن آب و نابودی گل شما می‌شوند. هر روز نسبت به تعویض آب گل اقدام نمایید و از بدون برگ و زباله بودن آب اطمینان حاصل کنید. می‌توانید برای شادابی و تازگی گل، در هنگام تعویض آب روزانه از ماده نگهدارنده گل نیز استفاده کنید.

عمر گل ژربرا

این گل اگر در شرایط مناسب قرار بگیرد تا مدت 3 سال می‌تواند رشد کند، اما طول عمر این گیاه به صورت شاخه ای تنها دو هفته است. می‌توانید با استفاده از راههای خشک گردن گل، این گل زیبا را برا ی همیشه داشته باشید.

گل-شاخه-ای

 

شرایط نگهداری گل ژربرا

نور

این گل به نور کافی جهت رشد نیاز دارد. اما باید بدانید که نور شدید می‌تواند باعث صدمه به این گل شود. بهترین محیط برای رشد گل ژربرا مکانی پر نور و دارای نور غیر مستقیم است. اگر چه می‌توان از نور مستقیم صحبگاهی و عصرگاهی نیز استفاده کرد.

آب

هر زمان که 1 الی 1 و نیم سانتی متر از سطح خاک گلدان خشک شد اقدام به آبیاری گل نمایید. این گل در حالت کلی هر 3 الی 5 روز نیاز به آب دارد. توجه داشته باشید آب خارج شده از گلدان را پس از آبیاری خالی کنید. توجه داشته باشید هیچ وقت روی شکوفه ها و جوانه های گل آب پاشی نکنید.

خاک

این گل نیاز به خاک سبک و زهکشی مناسب دارد خاک هایی مانند ورمی کمپوست برای گل ژربرا مناسب میباشد.

دما

بهترین دما برای این گیاه بین 17 الی 24 درجه است که در زمان گلدهی دمای 24 درجه ایده آل ترین دما می‌باشد.

رطوبت

هر گیاهی به مقدار معینی امکان تبخیر دارد، رطوبت بالاتر از این حد باعث بروز بیماری های قارچی مثل اسکلروتینا و بتورتیس می‌گردد. میزان رطوبت در حدود 70 الی 85 درصد برای این گل مناسب است. بهتر است با استفاده از راههای تامین رطوبت رطوبت گیاهان، رطوبت مورد نیاز این گل را تامین کنید. توجه کنید که رطوبت پایین تر از حد استاندارد نیز علائمی مانند کم آبی برای گیاهان در پی دارد.

زمان تعویض گلدان

در صورتی که ریشه های گیاه از پایین و سوارخ های انتهایی گلدان مشخص شد زمان تعویض گلدان با گلدان بزرگتر رسیده است. در غیر این صورت حداکثر در هر 2 سال نیاز هست که گلدان گیاه عوض شود.

قیمت-گل-ژربرا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *