خلاقیت, طراحی, مقالات

چگونه یک پالوداریوم بسازیم ؟!

در مقاله های قبل به معرفی پالوداریوم، یا به اصطلاح تراریوم آبی با گیاهان و حیوانات مناسب آن پرداختیم و شما با این اثر هنری زنده آشنا شدید و فهمیدیم که پالداریوم یک آکواریوم نیمه آبی است که خشکی نیز درون آن وجود دارد و می‌تواند مناسب زندگی انواع گیاهان و حیوانات زمینی باشد. اما اگر بخواهیم خودمان یک پالداریوم بسازیم، به چه ابزار و وسایلی نیاز داریم ؟! و یا به طور کلی چگونه پالوداریوم بسازیم ؟! در این مقاله با ما همراه باشید تا به کمک یکدیگر یک جهان زنده مینیاتوری بسازیم.

پالوداریوم

چگونه پالوداریوم بسازیم ؟!

هر پالداریوم از 3 قسمت آب، زمین و گیاهان تشکیل شده است که مرز بین آب و زمین باید مشخص باشد و درون زمین حیوانات و گیاهان خشکی نگهداری شوند و درون آب حیوانات و گیاهان آبزی. اینکار درست مانند یک خشکی، جنگل و نهر واقعی درون طبیعت است. برای ساخت یک پالداریوم در ابتدا بهتر است هدف معینی برای انجام این کار داشته باشید. اگر شما پرورش دهنده موجودات آبزی و یا زمینی هستید و یا می‌خواهید نسل موجودات خاصی را در طبیعت حفظ کنید، نوع پالوداریوم شما کاملا با کسی که تنها می‌خواهد یک تراریوم آبی زیبا برای دکوراسیون خود داشته باشد، متفاوت است. اما همه اینها مستلزم داشتن ابزار و وسایل اولیه یکسانی است که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم. 

  1. تهیه مخزن اصلی پالوداریوم
  2. تهیه گیاهان و حیوانات مناسب پالوداریوم
  3. سنگ، شن، خاک و چوب
  4. یک سیلیکون ایمن آکواریوم برای جدا کردن قسمت آبی و خشکی و یا استفاده از پلاستیک PVC به عنوان قفسه شناور 

 

آموزش ساخت پالوداریوم

ساخت پالوداریوم واقعا مهیج تر از ساخت تراریوم یا آکواریوم است. با ساخت آن می‌توانید تمامی ایده های خود را زنده کنید و یک محیط طبیعی مینیاتوری به وجود بیاورید که حیوانات و گیاهان بتوانند در آن شکوفا شوند. شما ممکن است در ابتدا بخواهید از یک مخزن کوچک استفاده کنید و یک تجزبه بزرگ رقم بزنید اما نگران نباشید در هر صورت پالوداریوم شما عالی خواهد شد و تنها هدف از ساخت آن این است که محیطی را به وجود آورید که نیاز حیوانات و گیاهان درون آن را براورده کنید و 3 لایه اصلی که در ادامه معرفی خواهیم کرد به خوبی در آن رعایت شده باشد.

  1.  سایه بان : استفاده از گیاهان مرتفع و یا دارای شاخ و برگ زیاد به منظور ایجاد پناهگاه و سایه برای موجودات زمینی.
  2. زمین : قسمت زمینی مخزن شما جایی است که بیشتر گیاهان زمینی شما در آن قرار خواهد گرفت. معمولاً قبل از افزودن آب ساخته می‌شود و گزینه های مختلفی مانند سنگ ، شن ، خاک و چوب وجود دارد.
  3. آب : قسمت آب مخزن شما بسیار شبیه به آکواریوم خواهد بود. این فضا خانه ای را برای همه اشکال آبزیان فراهم می‌کند و می تواند به بالا بردن سطح رطوبت کمک کند.

آموزش قدم به قدم ساخت پالوداریوم

قدم اول :

اکنون به سراغ ساخت پالوداریوم می‌رویم. اولین قدم در راه اندازی و ساخت آن، جدا کردن زمین و آب از یکدیگر است که چند راه مختلف برای انجام اینکار وجود دارد :

1. استفاده از تقسیم کننده :

یکی از راههای جدا کردن زمین و آب، استفاده از یک صفحه جدا کننده مابین این دو قسمت است. بیشتر تقسیم کننده ها لکسی گلاس هستند و در مخازن قابل استفاده نیستند. برای اطمینان از تقسیم دیواره مخزن می‌توانید از سیلیکون ایمن آکواریوم استفاده کنید که مانع نشتی خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که استفاده می‌کنید در مورد آکواریوم بی خطر باشد. این مجموعه برای قورباغه ها و خرچنگ ها ایده آل است. در صورت سرریز شدن آب، باید یک زهکش خوب در طرف زمین نصب کنید.

ساخت پالوداریوم

 

2. قفسه شناور بر روی آب :

از پلاستیک PVC معمولاً برای ایجاد قفسه شناور استفاده می‌شود. برای چسباندن آن در قسمت های  مختلف مخزن می توانید از سیلیکون یا یک چسب امن آکواریوم استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای چسب ازیک نگهدارنده برای نگه داشتن قفسه در محل استفاده کنید. از طرف دیگر می‌توانید از چوب، تخته چوب یا تکه های تخت چوب پنبه نیز استفاده کنید. این مجموعه شناور برای لاک پشت ها مناسب است.

3. ساخت زمین بالاتر از سطح آب

محبوب ترین گزینه برای ساخت پالوداریوم، ساخت زمین قبل از اضافه کردن آب است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم می‌توانید از سنگ، شن، چوب، گلدان، پلاستیک یا تقریبا هر ماده ای که برای استفاده در آکواریوم بی خطر باشد استفاده کنید و یک زمین طبیعی با ارتفاع زیاد و دلخواه درست کنید. اطمینان حاصل کنید که خشکی شما پایدار است تا اتفاقی برای جانوران خشکی و آبی نیفتد. این مجموعه برای ماهی ها و دوزیستان ایده آل است.

چپونه پالوداریوم بسازیم

قدم دوم :

بعد از اتمام مرحله اول شما باید مطمئن شوید که همه موارد مصنوعی که برای ساخت این زمین استفاده کرده اید پوشیده شده است. یک راه عالی برای این کار استفاده از درزگیر کف است که برای مخفی کردن لوله ها، گلدان ها و پلاستیک مناسب است. اگر می خواهید یک آبشار زیبا به مجموعه خود اضافه کنید، اکنون زمان انجام آن است. رایج ترین روش برای انجام این کار، پمپ کردن آب آکواریوم در بالای آبشار شماست. برای این کار می‌توانید از فیلتر استفاده کرده و ورودی را در بالای آبشار قرار دهید. می توانید با استفاده از چوب، سنگ یا تخته سنگ سطح شیبداری را ایجاد کنید تا آبشار پایین بیاید.

در مرحله بعد، می‌توانید یک بستر مناسب به کف آکواریوم خود اضافه کنید تا گیاهان آبزی به راحتی رشد کنند. برای رشد گیاهان زمینی نیز باید از یک بستر غنی از مواد مغذی استفاده کنید که همان بستر مورد استفاده در تراریوم ها گزینه مناسبی است. اکنون زمان آن رسیده است که گیاهان را در جای خود قرار دهید. بهتر است این کار را هنگامی که مخزن خشک است انجام دهید تا به راحتی آنها را جابه جا کرده و مشکلی برای آب  داخل مخزن پیش نیاید. پس از استقرار گیاهان، زمان اضافه کردن آب است. مانند یک آکواریوم معمولی، برای ایجاد باکتریهای مناسب که باعث تجزیه آمونیاک و نیتریت ها می‌شوند، باید از پمپ آکواریوم استفاده کنید. بعد از اینکه از آب داخل مخزن مطمئن شدید می‌توانید ساکنان پالوداریوم خود را اضافه کنید. 

اکنون شما یک پالوداریوم زنده ساخته اید که می‌توانید به راحتی هر جانداری را به آن اضافه کنید. تنها نکته در مورد این طبیعت کوچک نگهداری درست، توجه کافی و تمیز نگه داشتن آن است تا سالها برای شما باقی بماند.

پالوداریوم آبی

1 دیدگاه در “چگونه یک پالوداریوم بسازیم ؟!

  1. مریم گفت:

    فوق العاده بود متشکرمم بسیارررر عالییی عاشقش شدم😍😍😍😍❤️❤️❤️❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *