مقالات

طرز تهیه کود با پسماند های خانگی

نگهداری گیاهان در خانه می تواند حس بسیار خوبی را به شما منتقل کند و محل زندگی شما را زیبا تر کند؛ اما نگهداری از آن ها در خانه و باغچه حیاط به آن سادگی که فکر می کنید نیست. گیاهان به مواد بسیار زیادی برای رشد و سبز ماندن نیاز دارند که یکی از این مواد ضروری کود ها هستند. اگر شما هم می خواهید که در خانه برای گیاه خود کود درست کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله در مورد طرز تهیه کود با پسماند های خانگی توضیح داده ایم.

مزایای ساخت کود با پسماند های خانگی

کود با پسماند های خانگی

  • در هزینه ها صرفه جویی می کنید.

یکی از مهم ترین مزیت های ساخت کود در خانه با استفاده از پسماند های خانگی، صرفه جویی در هزینه ها است. ساخت کود خانگی بسیار آسان است و برای ساخت آن نیازی به هزینه های اضافی ندارید. به جای اینکه پول خود را برای خرید کود های بسیار گران قیمت هدر دهید، می توانید به راحتی خودتان در خانه و با استفاده از چند ماده ساده کود های بسیار خوبی برای گیاه بسازید.

  • می توانید مطمئن شوید که به گیاه خود چه موادی می رسانید.

یکی از خوبی هایی که کود با پسماند های خانگی دارد، این است که می توانید به طور کامل میزان مواد مغذی گیاه را کنترل کنید. برای مثال اگر گیاه شما نیاز بیشتری به نیتروژن دارد، می توانید مقدار بیشتری از موادی که نیتروژن دارند در کود خود استفاده کنید. یا مثلا اگر گیاه شما بیش از هر چیزی به کلسیم نیاز دارد، می توانید با اضافه کردن مقداری پوست تخم مرغ، کلسیم موردنیاز گیاه را تأمین کنید.

  • برای محیط زیست سودمند است.

یکی از مزایای ساخت کود با پسماند های خانگی، کمک به سالم ماندن محیط زیست است. در دنیای امروزی زباله های خانگی سهم بسیار بزرگی از زباله های تولید شده توسط انسان را دارند. شما می توانید با استفاده از پسماند های خود و تبدیل آن ها به مواد سودمند مانند کود، به داشتن محیط زیستی سالم تر، کمک شایانی کنید.

دانستنی ها و لوازم مورد نیاز برای ساخت کود با پسماند های خانگی

همان طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، برای ساخت بهترین کود با پسماند های خانگی نیازی نیست که مواد زیادی داشته باشید. برای ساخت کود کافی است که تمامی پسماند های آشپزخانه خود را با یک بیل کنار بگذارید.

بعد از این که مواد موردنیاز را آماده کردید، باید یک سطل کمپوست نیز آماده کنید. سطل های کمپوست مدل های بسیار زیادی دارند و در اندازه های بزرگ و کوچک به فروش می رسند. با توجه به تعداد گیاهان خود و مقدار کودی که می خواهید تهیه کنید، سطل کمپوست مناسب خود را خریداری کنید و آن را برای استفاده کنار بگذارید.

آموزش ساخت کود با پسماند های خانگی

کود با پسماند های خانگی

  • زباله های مناسب آشپزخانه را پیدا کنید.

سبزیجات و پوست میوه ها بهترین پسماند هایی هستند که باید آن ها را برای ساخت کود با پسماند های خانگی کنار بگذارید. میوه ها و سبزیجات بیش از حد رسیده، پوست آجیل و پوست تخم مرغ را هم کنار بگذارید. این مواد برای تهیه کود مناسب هستند. دقت داشته باشید که این مواد را با پسماند هایی مانند چربی و روغن و فرآورده های شیر ترکیب نکنید؛ زیرا این مواد تعادل کود شما را به هم می زنند و بعد از مدتی بوی بسیار آزار دهنده ای تولید می کنند. بعد از این که مواد را کنار گذاشتید، برای ساخت کود با پسماند های خانگی، مواد را در یک مکان با زهکشی خوب قرار دهید و زیر آن کمی خاکستر چوب بپاشید تا کود بهتر عمل کند.

  • مواد دیگر را اضافه کنید.

به غیر از خاکستر چوب، می توانید از مواد دیگر نیز استفاده کنید تا به کار ساخت کود سرعت ببخشید. برای مثال می توانید در کنار خاکستر چوب از خاک اره نیز استفاده کنید. اگر مقداری کود حیوانی هم دارید می توانید به ترکیب خود اضافه کنید.

مواد دیگر را اضافه کنید.

  • از زباله های باغ استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید کود با پسماند های خانگی تولید کنید، نیاز به زباله های باغ خود نیز دارید. برای مثال می توانید مقداری برگ یا چمن جمع کنید و آن ها را به کود خود اضافه کنید تا کود غنی تری داشته باشید. اگر با استفاده از دستگاه چمن زنی می خواهید که چمن جمع کنید، باید دقت داشته باشید که زباله اضافه ای در کیسه ماشین چمن زنی وجود نداشته باشد که کود شما را خراب کند.

  • کود را آماده کنید.

زباله های باغ و زباله هایی که در آشپزخانه جمع کرده اید را با هم ترکیب کنید و در سطل کمپوست بریزید. برای تهیه کود با پسماند های خانگی باید دقت داشته باشید که سطل کمپوست باید دسته ای مخصوص داشته باشد که بتوانید به کمک آن کود را هم بزنید تا اکسیژن با کود ترکیب شود. علاوه بر دسته، سطل باید سوراخ هایی داشته باشد تا رطوبت اضافی کود از آن خارج شود.

  • از کود استفاده کنید.

صبر کنید تا کود شما به یک مخلوط خاک مانند که رنگ تیره دارد تبدیل شود. هنگامی که ترکیبات به این شکل دربیایند، یعنی اینکه آماده مصرف شده اند و می توان به عنوان کود از آن ها استفاده کرد.

نکات مهم در رابطه با تهیه کود

  • بهترین پسماند ها را انتخاب کنید.

برای تهیه کود با پسماند های خانگی بهترین پسماند ها را انتخاب کنید. بهترین پسماند های موجود، خرده های میوه، انواع سبزیجات، تفاله قهوه و چای و پوست تخم مرغ هستند. از ترکیب این مواد با پسماند هایی مانند گوشت، لبنیات، غلات و روغن اجتناب کنید.

  • سعی کنید مواد را به ریز ترین حالت ممکن در بیاورید.

برای اینکه بتوانید کود بهتری داشته باشید، تمام مواد را ریز کنید. برای مثال اگر پوست موز دارید، آن را تا حد امکان خرد کنید. حتی می توانید برای این کار از دستگاه خرد کن نیز کمک بگیرید. ریز کردن مواد موجب می شود تا کود را در زمان کمتر و با کیفیت بهتر تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *