مقالات

چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟

قبل از اینکه بدانیم چگونه گل ارکیده را احیا کنیم باید بدانیم که شکوفه دادن گل ارکیده نشانه قطعی ای از سالم بودن گیاه است. شکوفه ندادن گل ارکیده به این معنی است که گل ما در حال مبارزه با مشکلات است. زمانی که گل ارکیده شکوفه نمی دهد باید به شاخ و برگ و رشد گیاه توجه کنیم تا بتوانیم مشکلات گیاه را حل کنیم. برای اینکه بدانیم چگونه گل ارکیده را احیا کنیم نکاتی وجود دارد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

نگه داری از گل ارکیده

چگونه گل ارکیده را احیا کنیم

اگر طرفدار برگ های مومی شکل، اسپات، ساقه های برآمده و ریشه های جوانه زده نباشید، بیشتر شاخ و برگ های ارکیده ویژگی جذابی نخواهد داشت. در دنیا نزدیک به 30 هزار گونه گل ارکیده وجود دارد که بیشتر این گل ها تا 3 ماه شکوفه می دهند و بعضی از آن ها نیز سالی دو بار شکوفه می دهند؛ بنابراین هنگامی که ارکیده شما حداقل یک بار در سال شکوفا می شود، برگ ها در حال تولید مثل هستند، رنگ خوبی دارند و بدون آفت و لک هستند، احتمالاً برنامه نگهداری خوبی داشته اید.

ضرورت مراقبت مداوم از گل ارکیده

ارکیده ها در زیستگاه های مختلف در سرار جهان رشد می کنند. از جنگل های استوایی گرفته تا جنگل های بارانی و کوهستانی. قبل از اینکه بدانیم چگونه گل ارکیده را احیا کنیم باید بدانیم که ارکیده ها مانند همه گیاهان گل دار نیاز به برنامه مراقبت دائم دارند که در ادامه ذکر می شود.

  1. دما: باید به نوع ارکیده خود نگاه کنیم و ببینیم که آیا ارکیده به گرمای دائمی نیاز دارد یا اینکه باید در محیط های سرد و گرم نگه داری شود؟ بسیاری از گونه های ارکیده برای شکوفه دادن به دمای خنک در شب نیاز دارند و نوسان بیش از حد دما می تواند باعث ریزش جوانه های ارکیده شود. باید سعی کنیم تا ارکیده را به مکانی با دمای یک نواخت منتقل کنیم.
  2. رطوبت: بعضی از گونه های ارکیده مثل گونه های اپی فیت گیاه جذب رطوبت را از طریق ساقه و برگ ها انجام می دهد. اگر گیاه ما از این گونه باشد ممکن است برای تشویق این گیاه به جوانه زنی و شکوفه دادن نیاز به دستگاه مه پاش داشته باشیم. البته باید دستگاه خود را طوری تنظیم کنیم که برگ ها را خیس نکند. همچنین می توانیم برای این کار از اسپری هم کمک بگیریم. حتما باید مراقب باشیم که در طول فرایند گل دهی گیاه، مه پاشی نکنیم.
  3. نور: آیا گیاه ارکیده نور غیر مستقیم آفتاب را برای شاخ و برگ دادن ترجیح می دهد؟ نور مناسب می تواند باعث شود تا گیاه دوبار در سال شکوفه های زیبایی بدهد. اگر ارکیده ما شکوفه نداد باید دوره رشد طبیعی گیاه را بررسی کنیم.
  4. آب: اکثر ارکیده ها پس از شکوفه دادن به دوره استراحت می روند و نیاز کمتری به آب پیدا می کنند. با این حال پس از اولین نشانه های رشد گیاه مثل برگ دادن تا زمان شکوفه دادن، آبیاری گیاه نیاز است؛ ولی بسته به نوع ارکیده آبیاری آن ممکن است متفاوت باشد.
  5. کود: گل های ارکیده نیاز به تغذیه مناسب دارند و در یک محیط اسیدی بین 5.5 تا 6.5 بهترین رشد را دارند. کود های تقویتی مناسب برای ارکیده به صورت محلول در آب هستند.

نکته: همه گیاهان بر اساس خانواده و جنس و گونه شناسایی و طبقه بندی می شوند. با این حال برای ارکیده ها یک ملاک دیگر بین خانواده و جنس اضافه می شود. نزدیک ترین ترجمه فارسی این طبقه بندی گروه یا قبیله است. اکثر ارکیده هایی که در بازار فروخته می شوند، باید بر اساس قبیله طبقه بندی شده باشند و گروه یا قبیله ارکیده ای که می خریم، اطلاعات لازم درباره نگه داری آن گونه خاص را به ما می دهد.

و اما چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟

و اما چگونه گل ارکیده را احیا کنیم؟

اگر از افتادگی برگ های ارکیده نگران بشویم و به فکر باشیم که چگونه گل ارکیده را احیا کنیم، باید بدانیم که گل های ارکیده به صورت دوره ای شکوفا می شوند و افتادگی گل های ارکیده به معنی مردن آن ها نیست، بلکه این ارکیده در مرحله مناسبی است و دوباره شروع به گل دهی می کند. می توانیم با هرس کردن گل، آن را به گل دهی تشویق کنیم. همچنین باید آبیاری و نور آن را به درستی تنظیم کنیم.

برای هرس کردن ارکیده، باید هنگامی که گل ها می ریزند ساقه ها را جدا کنیم. برای این کار از یک قیچی تیز استریل شده برای کوتاه کردن ساقه هنگام توقف رشد استفاده می کنیم؛ اما حدود 2.5 سانتی متر از ساقه را باقی می گذاریم تا دوباره رشد کند.

نکته: ساقه را نیم سانت بالای یک گرده یا برامدگی روی ساقه می بریم تا ارکیده را تشویق کنیم که سریع تر شروع به گل دهی کند.

هنگامی که ریشه ها از پایین شروع به جوانه زنی کردند، ارکیده را به یک گلدان بزرگ تر انتقال می دهیم. برای این کار، ابتدا گیاه را آبیاری می کنیم و سپس به آرامی آن را از گلدان بیرون می آوریم. با استفاده از دستان خود خاک پای ریشه ها را کمی شل می کنیم و سپس ارکیده را در داخل گلدان جدید قرار می دهیم.

گلدانی را انتخاب می کنیم که مخصوص گل ارکیده باشد. اگر گلدان مخصوص پیدا نکردیم، به جای آن از گلدان هایی استفاده می کنیم که سوراخ های زیادی دارند؛ چون این سوراخ ها باعث می شوند که آب به راحتی از گلدان خارج شود و هوا به داخل انتقال پیدا کند.

یکی از نشانه هایی که نشان می دهد گل ارکیده نیاز به گلدان بزرگ تر دارد، رشد کردن ریشه ها از سوراخ ته گلدان است.

نکته: باید گلدانی را انتخاب کنیم که به اندازه کافی بزرگ باشد تا ریشه های ارکیده به راحتی در آن جای بگیرد.

نکات کلیدی

برای اینکه بدانیم چگونه گل ارکیده را احیا کنیم باید دقت کنیم که یکی از دلایل مرگ ارکیده ها پوسیدگی ریشه به دلیل آبیاری زیاد است. آبیاری زیاد این گل ها باعث پژمردگی و مرگ این گیاهان می شود.

یکی از دلایل افتادگی برگ های ارکیده کم آبی و رطوبت کم است. ارکیده ها را هر 7 روز یک بار آبیاری می کنیم و حداقل هر 2 روز یک بار مه پاشی، تا اقلیم مناسب رشد آن ها به وجود بیاید و برگ های افتاده احیا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *